Jan Zwemer in het ND over de GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Jan Zwemer in het ND over de GerGem

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 15:47

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=54667

Wat vinden jullie van dit artikel?
In een eerste lezing word ik er niet vrolijk van. Ik moet er verder nog goed over nadenken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 15:55

Ik het ooit zijn boek "In conflict met de cultuur" gelezen, en hij verteld daarin schokkende dingen over de Gereformeerde Gemeente.

Ik denk ook dat zijn kritiek op waarheid berust, als je ziet hoe mensen die dingen aan de kaak stellen binnen dit kerkgenootschap worden behandeld. Prof. Blaauwendraad voelde zich gedwongen van kerk te veranderen na geweigerd te zijn aan het Avondmaal, Van der Zwaag is onder censuur gesteld, dat zijn toch allemaal zaken die sektarische trekjes hebben.

De leiding binnen dit kerkgenootschap is blijkbaar niet gesteld op kritiek en neemt eveneens de handschoen niet op, maar maakt het er zich gemakkelijk van af door deze mensen en hun geschriften te weren. Hiermee totaal voorbijgaand aan enige zelfreflectie.

Ik kan natuurlijk niet alle feiten controleren die Jan Zwemer aanhaalt, maar ik vind het schokkend hoe de zogenaamde top omgaat met dergelijke mensen.
Laatst gewijzigd door Sabra op 18 jan 2005 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 18 jan 2005 16:29

Ik denk dat hij een beetje gefrustreerd en even overal tegenaan
wil schoppen, volgens mij slaat hij niet veel over.
Denk alleen maar aan wat hij zegt over de GerGem, OudGerGem,
GerGem in Ned, de SGP en het RD.

Ik snap alleen al niet dat het ND dit stuk wil plaatsen, maar aan de
andere kant laten ze hun ware aard daardoor weer goed zien.

Is dit een Christelijke manier van communiceren :?:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 16:31

Dat is weer zo gemakkelijk, ga eens in op wat hij zegt. Je reageert in dezelfde trant als ds. Moerkerken en zijn gevolg. Blind voor kritiek en enkel navelstaren.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 18 jan 2005 16:41

Op de manier van zijn kritiek geven ga ik niet in!!!

Als je op z n manier iemand persoonlijk aanvalt, dat is wel zo laag bij
de grond, dat alle extra commotie en aandacht we aan deze persoon geven teveel is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 16:42

Als je er dan toch niet op in wilt gaan, hoef je hier ook niet meer te posten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 16:42

wh schreef:Op de manier van zijn kritiek geven ga ik niet in!!!

Als je op z n manier iemand persoonlijk aanvalt, dat is wel zo laag bij
de grond, dat alle extra commotie en aandacht we aan deze persoon geven teveel is.

wh,
maar hoe komt het dan volgens jou dat er zulke kritiek komt?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 16:46

Volgens mij kun je beter vragen wat er laag bij de grond aan deze kritiek is. Wat Blaauwendraad, Van der Zwaag en Zwemer fout hebben gedaan in het uiten van hun kritiek, en waar hun kritiek ongegrond zou zijn.

Dan heb je het nog niet eens over het handelen van ds. Moerkerken en zijn gevolg. Misschien beschikt men uiteindelijk ook nog over de moed om zelfreflectie toe te passen, maar dat is meestal erg veel gevraagd.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 18 jan 2005 16:49

Als we er even van uit gaan dat de toon de muziek maakt, moet ik dan
nog meer zeggen :!:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 jan 2005 16:50

Blijkbaar is er geen zinnig weerwoordt tegen deze Zwemer? :roll:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 16:51

Aan WH: Wees eens wat concreter als je dan toch reageert? Dergelijke opmerkingen snijden totaal geen hout.

Toevoeging: Het vooral om de inhoud van de kritiek, laten we de manier van het brengen even buiten beschouwing laten, dat is een aparte discussie op zich. Dit vereist steekhoudende tegenargumenten. Daarnaast gaat het om het hele muziekstuk zelf, niet om een enkele toon, om in jouw beeldspraak te blijven.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 jan 2005 17:19

ND schreef:Een gelovige moet 'zichzelf mishagen' en langdurig in geloofsonzekerheid verkeren voor hij zich bekeerd mag noemen

Dat wordt helemaal niet geleerd in de GG. Want daar leren ze dat alleen op grond Christus verdiensten een mens wederomgeboren kan worden.
Het 'zichzelf mishagen' wordt geleerd als een vrucht van de bekering n.l. een haten en vlieden van de zonden en de wereld en een walgen krijgen aan het eigen boze hart omdat het het Gods eer niet meer als hoogste doel heeft.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 18 jan 2005 17:32

Een dag er na is er een artikel geplaatst van ds. W. Visscher uit Amersfoort ook in het ND, tevens met een commentaar van de redactie.
Misschien kan wh daar wat moed uit putten.
Ik vind het jammer dat naast de vele goede zaken die Zwemer schrijft hij doorslaat om op te roepen bij ds. Moerkerken op de stoep te gaan biddden. Zijn achtergrond verloochent hij in deze niet, gelijk aktief, dan zijn wij in de PKN toch een beetje nuchterder.
Het is trouwens interessant om in de dissertatie van Zwemer te lezen dat vroeger er veel verschillen waren binnen de GG. Nu is dit anders, men wil een eenheid en daarom wordt juist nu de uitspraken van 1931 zo benadrukt. Trouwens ds. C. Harinck die misschien op een wat andere manier denkt toch ook zoals Blauwendraad en Van de Zwaag, tenminste dat veronderstel ik.
Wel vind ik het verbazend zo krampachtig wh en anderen reageren als hun kerk onder kritiek komt.
Misschien plaatst ik nog wel eens op dit web mijn kritiek op mijn eigen kerk inzake het bezoek van ds. Plaisier cs aan het Midden-Oosten in november 2004. En dat is niet mals, schijbaar zijn wij in vanouds de Hervormde kerk gewend om met kritiek om te gaan en moeten ze dat in de GG nog leren. Komt vanzelf wel.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 jan 2005 17:33

Ik denk dat erg uitgekeken moet worden met stukken als deze. De gehele Ger Gem wordt nu over één kam geschoren, en dat is in praktijk toch anders!

Ik denk idd dat Zwemer lichtelijk geïrriteerd is, en dat zal zijn reden wel hebben. Blijft één ding over; het gebed voor de rechte leer.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 17:39

PeterD schreef: Blijft één ding over; het gebed voor de rechte leer.

Ik denk vooral zelfreflectie. Of is dat geen goed gebruik in dit kerkgenootschap??

Terug naar “Archief”