Misschien moeten we eerst 'vrij' en 'wil' definieren voordat we uberhaupt kunnen gaan discussieren

.
Vooruit, ik waag een gok; vrij: niet gebonden aan fysieke of mentale beperkingen om iets te doen/denken. Met fysieke bedoel ik een lichamelijk handicap ofzo, met mentaal een geestelijk of verstandelijk handicap of enige andere 'illness of the mind'.
Wil: de mogelijkheid om iets te doen.
Uitgesloten acht ik beinvloeding, dat komt van buiten, niet vanbinnen.
E.a. is natuurlijk uitgelegd voor deze discussie.
Hm, en dus geen vrije wil had. Ik zou het dan liever zo zeggen (maar misschien bedoel je dat ook): in principe had Hij een vrije wil, dus de theoretishce mogelijkheid van een keuze voor het kwade is daar, maar omdat Hij nu eenmaal alleen maar goed was zou hij in de praktijk nooit voor het kwade kiezen.
Ik bedoelde hetzelfde alleen ik zei het anders
Nu kun je je natuurlijk afvragen wat in deze casus precies vrij is. Want beinvloedbaarheid betekent dat je geen ultieme controle over je wil hebt en deze wil mede wordt 'gestuurd' door dingen van buitenaf. Aan de andere kant is zo'n ultiem vrije wil ook weer logisch onmogelijk, want als je niets hebt om je keuze op te baseren komt het in feit neer op at random kiezen ipv echt willen.
In theorie is onze wil inderdaad vrij (praktische grenzen daargelaten), maar in de praktijk zitten we wel vast in een aantal gedragspatronen waardoor we een bepaalde bias (sorry, weet even geen goed nederlands woord) hebben voor bepaalde keuzes.
Dat je beinvloedbaar bent doet mijns inziens niets af aan het vrij zijn. Je kunt altijd recht tegen die beinvloeding ingaan, zoals bijvoorbeeld dat mensen nog steeds beginnen met roken ondanks de uitputtende beinvloeding door de overheid. Beinvloeding komt van buiten jou, je wil van binnenuit.
Volgens mij doet een bepaald referentiekader waar je je keuze op baseert niets af aan een vrije wil, omdat je altijd de mogelijkheid hebt om tegen dat kader in te gaan.
Nogmaals, dat je gericht bent op een bepaalde keuze neemt niet weg dat je ook het tegenovergestelde kunt kiezen.
Overigens is het dus in deze wel mogelijk om te stellen dat de mens geneigd is tot het kwade, maar in theorie ook het Goede kan kiezen.
Poging tot het beantwoorden van de vragen van WW:
Met wat voor wil is Adam geschapen? een vraag die daaraan gelijk staat. Wat is het verschil in de schepping van Adam en de geboorte van Jezus uit de Heilige Geest? is er wel een verschil?
Adam is in mijn visie geschapen met de ultieme vrije wil. Stel je de wil voor als een weegschaal, die kan uitslaan naar goed en kwaad. De huidige mens is bevooroordeeld (biased

) richting het kwade, Jezus was zeeeeer bevooroordeeld richting het Goede.
Jezus geboren uit de Heilige Geest. Kon Hij niet buiten de Geest kiezen dan was Zijn wil niet vrij(Wel in termen die Cathy noemt, niet in de zin dat Hij op een verzoeking in kon gaan). Hij was werkelijk mens met ervaringen, daden, gedachten etc, maar in keuze alles behalve menselijk want God maakt geen keuze, God IS de keuze. Vanwaar verzoekingen van de duivel? Omdat de duivel geen alvoorziener is en dacht dat hij kans maakte? Nee, dat kan ook niet, want de duivel, zijn demonen weten maar al te goed dat zij tegen Hem geen kans maken. Op zijn minst vreemd.
Kon Hij wel buiten Die Geest kiezen, vanwaar dan geboren uit de Geest?
Als je er vanuit gaat dat God en het Goede één en dezelfde zijn dan kon Jezus dus voor of tegen zichzelf kiezen, aangenomen dat Hij een vrije wil had.
Jezus heeft hiet op aarde toch keuzes moeten maken. Dat God geen keuzes maakt is denk ik juist. Ik denk dat dit komt omdat God eeuwig is. Dus zonder begin en einde, maar ook zonder heden en verleden in de menselijke termen. Een soort vijfde dimensie zeg maar. Toch, wanneer God letterlijk naar onze schamele vier dimensies komt en ons tijdsbegrip overneemt dan wordt Hij hoe dan ook voor bepaalde keuzes gesteld. Dat Hij alleen het Goede kiest doet denk ik niets af aan de keuzevrijheid en de in mijn visie daarbij horende vrije wil.
Ik denk dat de duivel met zijn verzoekingen probeerde Jezus zover te krijgen om tegen zichzelf te kiezen en zo zichzelf te verraden. Daarnaast kun je de verzoekingen ook zien als een voorbeeld naar ons toe; Jezus werd verzocht en koos, wat doen wij?