Jezus' vrije wil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Jezus' vrije wil

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 jan 2005 15:28

Om Hem te loven en te prijzen was Adam geschapen met een vrije wil. De boom in het paradijs was van Gods hand aangezien Hij geen slaaf wilde maar een kind dat Hem van harte lief heeft. Voorzien had God de val van Adam. Voorzien had God de komst van Jezus Christus. Eveneens op aarde gekomen met een vrije wil. toch?

Wel niet geschapen door Gods hand, maar geboren uit de Heilige Geest. De Zoon Gods werd voorzien te leven in ware heiligheid en rechtvaardigheid Zijn leven lang.

Conclusies:

- Was er een verschil in Gods hand tussen beide levens.
( Had Jezus wel een vrije wil? Werd Hij niet verzocht in alles waar wij ook in alle tijden door zijn verzocht!)

- Was daar geen verschil in Gods hand en hadden beiden toch de vrije wil.
(God kon immers Jezus' leven ook voorzien, maar Zijn Zoon de liefde Gods eisen/opleggen zou zijn vrije wil opheffen en Hem geen Kind/Zoon laten zijn)
sol lucet omnibus

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 16:01

Het lijkt mij dat Jezus wel een vrije wil had ja.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 jan 2005 17:01

Maar dan een vrij wil ten goede en niet zoals de rest van de mensheid een vrije wil ten kwade. En die vrije wil ten goede heeft Hij behouden want Hij heeeft de wet volkomen gehouden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 18:02

Mapleleaf schreef:Maar dan een vrij wil ten goede en niet zoals de rest van de mensheid een vrije wil ten kwade. En die vrije wil ten goede heeft Hij behouden want Hij heeeft de wet volkomen gehouden.

Wat is het verschil tussen een vrije wil ten goede en een vrije wil ten kwade? Vrij is toch vrij?

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Jezus' vrije wil

Berichtdoor Cathy » 17 jan 2005 18:19

Wishori Wasesu schreef:- Was er een verschil in Gods hand tussen beide levens.
( Had Jezus wel een vrije wil? Werd Hij niet verzocht in alles waar wij ook in alle tijden door zijn verzocht!)

Er was verschil.
De mens kon zijn vrijheid niet aan; de Mens, geboren uit de Heilige Geest wel.
Daarom bleef Zijn wil vrij.
Onze wil is vrij zolang we 'opereren' binnen G.ds grenzen. Een relatieve vrije wil dus.
(Is voorlopig mijn idee, :roll: )
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 17 jan 2005 19:38

Mmm, interessante casus.

Naar mijn bescheiden mening heeft ieder mens (dus ook Jezus) een vrije wil. Aangezien een vrije wil ten kwade of een vrije wil ten goede mijns inziens niet kan, de wil is in dat geval tenslotte niet vrij, had Jezus dezelfde vrije wil als ieder ander mens. Verschil tussen de mens en Jezus was en is dat Jezus ook God was en is, wat mij tot de conclusie doet komen dat Jezus weliswaar een vrije wil had, maar alleen het Goede kon en kan kiezen/doen.

Overigens is het ook uitstekend te beredeneren dat de vrije wil niet bestaat, wat tot de conclusie moet leiden dat Jezus als mens geen vrije wil had. Als God kan hij in principe wel een vrije wil hebben, wat echter de conclusie uit mijn eerste stukje niet onderuithaald dat Hij alleen het Goede kon en kan doen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 20:31

Floefloe schreef:Naar mijn bescheiden mening heeft ieder mens (dus ook Jezus) een vrije wil. Aangezien een vrije wil ten kwade of een vrije wil ten goede mijns inziens niet kan, de wil is in dat geval tenslotte niet vrij, had Jezus dezelfde vrije wil als ieder ander mens. Verschil tussen de mens en Jezus was en is dat Jezus ook God was en is, wat mij tot de conclusie doet komen dat Jezus weliswaar een vrije wil had, maar alleen het Goede kon en kan kiezen/doen.

Eh.. ben ik nu gek of spreek je nu jezelf tegen? Als je alleen maar het goede kunt kiezen is je wil toch helemaal niet vrij?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 jan 2005 20:49

Aragorn schreef:
Mapleleaf schreef:Maar dan een vrij wil ten goede en niet zoals de rest van de mensheid een vrije wil ten kwade. En die vrije wil ten goede heeft Hij behouden want Hij heeeft de wet volkomen gehouden.

Wat is het verschil tussen een vrije wil ten goede en een vrije wil ten kwade? Vrij is toch vrij?

Onze wil is vrij, maar om dat wij Gods beeld zijn kwijt geraakt en onze natuur zo verdorven is geworden, is die wil ook niet goed meer.
Ds. Dorsman zegt dan: "We zijn niet ziek geworden in Adam, maar we zijn dood gevallen." We kunnen en willen onze vrije wil niet meer ten goede gebruiken. Daarom is het een vrije wil ten kwade.
Maar Gods eeuwige Zoon, die geboren is zonder erf- en dadelijke zonden, en daarom een onverdorven vrije wil heeft, heeft de wet volkomen kunnen en willen houden, en daaarmee het eeuwige leven aangebracht.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Jezus' vrije wil

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 jan 2005 20:52

Cathy schreef:Er was verschil.
De mens kon zijn vrijheid niet aan; de Mens, geboren uit de Heilige Geest wel.
Daarom bleef Zijn wil vrij.
Onze wil is vrij zolang we 'opereren' binnen G.ds grenzen. Een relatieve vrije wil dus.
(Is voorlopig mijn idee, :roll: )

Dat onze wil echt vrij is binnen Gods grenzen had ik nog niet bedacht, mooi :)

Echter blijt deze vraag staan:
Met wat voor wil is Adam geschapen? een vraag die daaraan gelijk staat. Wat is het verschil in de schepping van Adam en de geboorte van Jezus uit de Heilige Geest? is er wel een verschil?

Adam kon blijkbaar kiezen voor iets anders dan wat hij van God vernomen had. Het woord van de slang.

Jezus geboren uit de Heilige Geest. Kon Hij niet buiten de Geest kiezen dan was Zijn wil niet vrij(Wel in termen die Cathy noemt, niet in de zin dat Hij op een verzoeking in kon gaan). Hij was werkelijk mens met ervaringen, daden, gedachten etc, maar in keuze alles behalve menselijk want God maakt geen keuze, God IS de keuze. Vanwaar verzoekingen van de duivel? Omdat de duivel geen alvoorziener is en dacht dat hij kans maakte? Nee, dat kan ook niet, want de duivel, zijn demonen weten maar al te goed dat zij tegen Hem geen kans maken. Op zijn minst vreemd.

Kon Hij wel buiten Die Geest kiezen, vanwaar dan geboren uit de Geest?
Laatst gewijzigd door Wishori Wasesu op 17 jan 2005 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
sol lucet omnibus

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 20:57

Mapleleaf schreef:
Aragorn schreef:

Onze wil is vrij, maar om dat wij Gods beeld zijn kwijt geraakt en onze natuur zo verdorven is geworden, is die wil ook niet goed meer.
Ds. Dorsman zegt dan: "We zijn niet ziek geworden in Adam, maar we zijn dood gevallen." We kunnen en willen onze vrije wil niet meer ten goede gebruiken. Daarom is het een vrije wil ten kwade.
Maar Gods eeuwige Zoon, die geboren is zonder erf- en dadelijke zonden, en daarom een onverdorven vrije wil heeft, heeft de wet volkomen kunnen en willen houden, en daaarmee het eeuwige leven aangebracht.

Hm, ik snap wat je bedoelt, maar blijf het een vage term vinden. Het lijkt er namelijk op dat je dan een vrije wil hebt die niet meer voor het goede kan kiezen, en dan is er simpelweg gewoon geen sprake meer van een vrije wil.

Ik geloof wel dat onze wil niet volkomen vrij is, dwz: er zijn altijd factoren die van invloed zijn op onze keuzen en onze 'verdorven natuur' is er daar 1 (en geen onbelangrijke) van.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 17 jan 2005 21:14

Eigenlijk denk ik dat Jezus als mens wel een vrije wil had, omdat hij nog de volmaakte mens was zoals God de mensen had bedoelt. En Adam zijn vrije wil heeft verloren na t paradijs. Maar ik denk nog steeds..... ben t nog niet helemaal met mezelf eens. (Nog even geen argumenten, omdat ik daar nog over na moet denken)
Laatst gewijzigd door mini op 17 jan 2005 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 17 jan 2005 21:14

Eh.. ben ik nu gek of spreek je nu jezelf tegen? Als je alleen maar het goede kunt kiezen is je wil toch helemaal niet vrij?

Excuses voor mijn brakke formulering. Wat ik bedoelde is, God is Goed, en iets dat Goed is kiest logischer wijze alleen maar voor het Goede, vandaar mijn stellige opmerking dat Hij alleen het Goede kan/kon kiezen.

Ik geloof wel dat onze wil niet volkomen vrij is, dwz: er zijn altijd factoren die van invloed zijn op onze keuzen en onze 'verdorven natuur' is er daar 1 (en geen onbelangrijke) van.

Dat onze wil beinvloed wordt door van alles en nog wat, van verdorven natuur tot met welk been je vanmorgen uit bed bent gestapt is naar mijn idee nog geen reden om te stellen dat onze wil niet vrij zou zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 21:23

Floefloe schreef:

Excuses voor mijn brakke formulering. Wat ik bedoelde is, God is Goed, en iets dat Goed is kiest logischer wijze alleen maar voor het Goede, vandaar mijn stellige opmerking dat Hij alleen het Goede kan/kon kiezen.

Hm, en dus geen vrije wil had. Ik zou het dan liever zo zeggen (maar misschien bedoel je dat ook): in principe had Hij een vrije wil, dus de theoretishce mogelijkheid van een keuze voor het kwade is daar, maar omdat Hij nu eenmaal alleen maar goed was zou hij in de praktijk nooit voor het kwade kiezen.

Dat onze wil beinvloed wordt door van alles en nog wat, van verdorven natuur tot met welk been je vanmorgen uit bed bent gestapt is naar mijn idee nog geen reden om te stellen dat onze wil niet vrij zou zijn.

Nu kun je je natuurlijk afvragen wat in deze casus precies vrij is. Want beinvloedbaarheid betekent dat je geen ultieme controle over je wil hebt en deze wil mede wordt 'gestuurd' door dingen van buitenaf. Aan de andere kant is zo'n ultiem vrije wil ook weer logisch onmogelijk, want als je niets hebt om je keuze op te baseren komt het in feit neer op at random kiezen ipv echt willen.
In theorie is onze wil inderdaad vrij (praktische grenzen daargelaten), maar in de praktijk zitten we wel vast in een aantal gedragspatronen waardoor we een bepaalde bias (sorry, weet even geen goed nederlands woord) hebben voor bepaalde keuzes.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 17 jan 2005 22:47

Misschien moeten we eerst 'vrij' en 'wil' definieren voordat we uberhaupt kunnen gaan discussieren :mrgreen: .
Vooruit, ik waag een gok; vrij: niet gebonden aan fysieke of mentale beperkingen om iets te doen/denken. Met fysieke bedoel ik een lichamelijk handicap ofzo, met mentaal een geestelijk of verstandelijk handicap of enige andere 'illness of the mind'.
Wil: de mogelijkheid om iets te doen.
Uitgesloten acht ik beinvloeding, dat komt van buiten, niet vanbinnen.

E.a. is natuurlijk uitgelegd voor deze discussie.

Hm, en dus geen vrije wil had. Ik zou het dan liever zo zeggen (maar misschien bedoel je dat ook): in principe had Hij een vrije wil, dus de theoretishce mogelijkheid van een keuze voor het kwade is daar, maar omdat Hij nu eenmaal alleen maar goed was zou hij in de praktijk nooit voor het kwade kiezen.

Ik bedoelde hetzelfde alleen ik zei het anders :wink:

Nu kun je je natuurlijk afvragen wat in deze casus precies vrij is. Want beinvloedbaarheid betekent dat je geen ultieme controle over je wil hebt en deze wil mede wordt 'gestuurd' door dingen van buitenaf. Aan de andere kant is zo'n ultiem vrije wil ook weer logisch onmogelijk, want als je niets hebt om je keuze op te baseren komt het in feit neer op at random kiezen ipv echt willen.
In theorie is onze wil inderdaad vrij (praktische grenzen daargelaten), maar in de praktijk zitten we wel vast in een aantal gedragspatronen waardoor we een bepaalde bias (sorry, weet even geen goed nederlands woord) hebben voor bepaalde keuzes.

Dat je beinvloedbaar bent doet mijns inziens niets af aan het vrij zijn. Je kunt altijd recht tegen die beinvloeding ingaan, zoals bijvoorbeeld dat mensen nog steeds beginnen met roken ondanks de uitputtende beinvloeding door de overheid. Beinvloeding komt van buiten jou, je wil van binnenuit.
Volgens mij doet een bepaald referentiekader waar je je keuze op baseert niets af aan een vrije wil, omdat je altijd de mogelijkheid hebt om tegen dat kader in te gaan.
Nogmaals, dat je gericht bent op een bepaalde keuze neemt niet weg dat je ook het tegenovergestelde kunt kiezen.
Overigens is het dus in deze wel mogelijk om te stellen dat de mens geneigd is tot het kwade, maar in theorie ook het Goede kan kiezen.

Poging tot het beantwoorden van de vragen van WW:

Met wat voor wil is Adam geschapen? een vraag die daaraan gelijk staat. Wat is het verschil in de schepping van Adam en de geboorte van Jezus uit de Heilige Geest? is er wel een verschil?

Adam is in mijn visie geschapen met de ultieme vrije wil. Stel je de wil voor als een weegschaal, die kan uitslaan naar goed en kwaad. De huidige mens is bevooroordeeld (biased :mrgreen: ) richting het kwade, Jezus was zeeeeer bevooroordeeld richting het Goede.

Jezus geboren uit de Heilige Geest. Kon Hij niet buiten de Geest kiezen dan was Zijn wil niet vrij(Wel in termen die Cathy noemt, niet in de zin dat Hij op een verzoeking in kon gaan). Hij was werkelijk mens met ervaringen, daden, gedachten etc, maar in keuze alles behalve menselijk want God maakt geen keuze, God IS de keuze. Vanwaar verzoekingen van de duivel? Omdat de duivel geen alvoorziener is en dacht dat hij kans maakte? Nee, dat kan ook niet, want de duivel, zijn demonen weten maar al te goed dat zij tegen Hem geen kans maken. Op zijn minst vreemd.

Kon Hij wel buiten Die Geest kiezen, vanwaar dan geboren uit de Geest?

Als je er vanuit gaat dat God en het Goede één en dezelfde zijn dan kon Jezus dus voor of tegen zichzelf kiezen, aangenomen dat Hij een vrije wil had.
Jezus heeft hiet op aarde toch keuzes moeten maken. Dat God geen keuzes maakt is denk ik juist. Ik denk dat dit komt omdat God eeuwig is. Dus zonder begin en einde, maar ook zonder heden en verleden in de menselijke termen. Een soort vijfde dimensie zeg maar. Toch, wanneer God letterlijk naar onze schamele vier dimensies komt en ons tijdsbegrip overneemt dan wordt Hij hoe dan ook voor bepaalde keuzes gesteld. Dat Hij alleen het Goede kiest doet denk ik niets af aan de keuzevrijheid en de in mijn visie daarbij horende vrije wil.
Ik denk dat de duivel met zijn verzoekingen probeerde Jezus zover te krijgen om tegen zichzelf te kiezen en zo zichzelf te verraden. Daarnaast kun je de verzoekingen ook zien als een voorbeeld naar ons toe; Jezus werd verzocht en koos, wat doen wij?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 jan 2005 15:58

Floefloe schreef: vrij: niet gebonden aan fysieke of mentale beperkingen om iets te doen/denken. Met fysieke bedoel ik een lichamelijk handicap ofzo, met mentaal een geestelijk of verstandelijk handicap of enige andere 'illness of the mind'.
Wil: de mogelijkheid om iets te doen.
Uitgesloten acht ik beinvloeding, dat komt van buiten, niet vanbinnen.

Dan bedoel je met vrij dus ook dat het denken en doen in het kader staan van je menszijn, want ik kan niet vliegen.

Ik denk dat de vrije wilskeuze nog steeds bij de mensen ligt. Alleen: het verstand is verduisterd en onze moraal aangetast, want we nemen soms een loopje met ons geweten (waardoor die went aan het kwade). Van gerechtigheid en heiligheid is helemaal geen sprake meer.

Als je dus een keuze maakt, doe je die vrij, maar het is vaak zo dat wij de consequenties niet (willen/kunnen) overzien. Als je een keuze voor het kwade maakt, is die keuze fout en er volgen vaak allerlei vervelende dingen uit. Satan cum sui(bu)s maken van onze zwakheid gebruik door ons te verleiden tot onbezonnen handelen.
Je kunt echter ook kiezen om een kwaad niet te begaan. Ik geloof dat de engelen ons er toe proberen over te halen om het goede te kiezen. (Lees hiervoor bijv. Lewis, Brieven uit de hel.)

De voornoemde verdorvenheid van onze natuur breng met zich mee dat de verhouding tot God weg is. Onze wil heeft daar geen keus, want omdat gerechtigheid en heiligheid geheel ontbreekt in des mensen ziel, kan hij daar ook niet voor kiezen. Je zou kunnen zeggen: de wil (de mogelijkheid om iets te doen) is niet vrij (want wordt beperkt door zijn 'geestelijke' gesteldheid).

Hier is dan een herschepping nodig door de Geest, in Christus (de tweede Adam), die zijn leven in volkomen gerechtigheid en heiligheid heeft volbracht. Hij kon ook kiezen voor het kwade bij de verzoeking door Satan, maar omdat hij precies doorzag wat Satan's bedoeling was, is hij staande gebleven.

Samengevat:
* Onze wil is vrij m.b.t. de zaken die ons aardse leven betreffen, omdat de mens een redelijk, zedelijk wezen is. We zijn echter hierin verzwakt door de zondeval.
* Onze wil is niet vrij m.b.t. de verhouding tot God, omdat de gerechtigheid en heiligheid ontbreekt. Hier is geen keuze mogelijk.
* Jezus wil was geheel vrij, zonder enige verzwakking.

Terug naar “Archief”