parsifal schreef:Kunnen wij met een vrije wil nog iets fouts doen? Of gaf de vrije wil de ultieme mogelijkheid om het goede in vrijheid te doen?
Beiden.
Vergeet niet dat termen als 'goed' en 'kwaad' slechts menselijke kwalificaties zijn, bedoeld als 'gereedschap' voor ons.
Dit is niet waar, de Bijbel spreekt al snel van de boom van kennis van goed en kwaad. Deze begrippen zijn meer dan gereedschap. Goed en kwaad zijn reëel, ze bestaan echt.
Ik ontken ook niet dat ze werkelijk bestaan. Denk maar aan Jesaja 45 dat ik elders noemde. Ik duidde hun functie aan.
Omdat ze bestaan helpen ze ons in de opdracht 'toetst alles en behoudt het goede'. maar op zichzelf hebben ze geen bestaansgrond; op zichzelf zijn het abstracties. Kijk nog even verderop: oorlog kan goed, maar kan kwaad zijn.
Een schroevendraaier op zich stelt niks voor. Het gaat om de schroef, die is waardevol. Maar zonder een schroevendraaier.........
Zo zeggen termen als 'goed' en 'kwaad' helemaal niks. Ze zeggen pas iets in relatie tot zaken waarvan we afvragen of we ze nodig hebben. Een oorlog is een groot kwaad. Toch zijn we allemaal blij dat de amerikanen in '42 de oceaan overstaken tegen Hitlerduitsland.
Dus misschien is oorlog in zichzelf niet kwaad. Je geeft hier een voorbeeld van iets waarbij je eerst een hele grote verzameling van gebeurtenissen (oorlog) als kwaad bestempeld, vervolgens laat je zien dat het niet altijd kwaad is, daarna diskwalificeer je begrippen als goed en kwaad helemaal voor de realiteit.
Een aardappel is niet relatief; het is concreet. je kunt het voelen, proeven, betasten etc. etc. Een oorlog is op een wat hoger nivo ook iets konkreets.
Goed en kwaad zijn
niet konkreet. Ze zijn relatief. Daardoor kunnen we ze in ons onderzoeken van Gods schepping gebruiken als kwalificaties. Dat is het enige wat ik wil zeggen.
In dit verband is het goed Jesaja 45 te overdenken:Ik ben de HERE en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben de HERE, en er is geen ander, 7 die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles. 8 Druppelt, hemelen, van boven en laten de wolken gerechtigheid doen neerstromen; de aarde opene zich, opdat het heil ontluike en zij daarbij gerechtigheid doe uitspruiten; Ik, de HERE, heb dit geschapen.
Ja, volgens mij zegt dit gedeelte dat ook het kwaad (wat hier het slechte voor de mens kan betekenen) ook van God komt. Het gaat niet buiten God om. Hij heeft het in Zijn macht. Het is goed om in dit verband ook enig oog voor het woord gerechtigheid te hebben.
Helemaal met je eens.
Om de spits af te bijten: in het licht van God als Schepper van goed en kwaad wil ik Gods Gerechtigheid aanduiden als dat-wat-functioneel is.
En wat Gods Gerechtigheid niet is, is: dat is verplicht en dit is verboden.
Voordat je nu die redenering van God en straffen ophangt.....wil je svp eerst bij mij aangeven hoe het komt dat jij vindt dat wij dus NIET vrij zijn om te doen wat we willen, en Gods Liefde -net als die van de meeste mensen- dus voorwaarden stelt? Ik hen toch uitgebreid beargumenteerd waarom dat NIET zo is (Ps 103) en heb dan toch recht op argumentatie terug die mij laat zien dat ook aan berouwvolle OT-figuren geen vergiffenis geschonken worden omdat Jesus hun straf nog niet droeg, maar pas veel later op Golgotha?
Moeten we God echt binnen de lineaire tijd plaatsen. God, die de profeten laat spreken, kende en kent Zijn Zoon. Hij wist welk offer ging komen, het offer dat Hij Zelf bracht. Dus ja de berouwvolle mensen van voor het OT kregen ook Gods genade op grond van Christus'offer en wie weet zijn er mensen die nooit van Christus gehoord hebben, die ook genade krijgen op grond van Christus' offer. Maar dit alles gaat nooit buiten dit offer om.
Je haalt het nu juist UIT de lineaire tijd. Al die mensen met hun berouw wordt vergeving geschonken OMDAT Jesus de straf voor hen zou hebben gedragen. Je moet toch met me konstateren dat jij de oorzaak (sterven van Jesus) hier na het gevolg plaatst (Abraham, die al lang gestorven was en dus niet meer vergeven kon worden)
Je vroeg ook om mijn argumenten om de vrijheid af te wijzen. Nu zijn er dingen die ik hard kan willen, maar niet kan. Dat ik niet kan vliegen is geen illusie, het is harde werkelijkheid. [/quote]
Daarom besluit je dus ook om niet te vliegen.
Of je besluit het
wel, maar dan moet je het ook goed besluiten, nl. met je hart, met je ziel, met je verstand, met je lichaam.....met al je kracht. (vgl dit met het gebod om God lief te hebben) Iets dergelijks kunnen we zien in de competitoire evolutionaire ontwikkeling tussen cheetah en gazelle. Beide dieren besloten in hun ontwikkeling alles te doen om hun snelheid en wendbaarheid te perfectioneren.
Wie weet, besluiten wij ooit om te gaan vliegen. De Schepper is mét ons.
Dat ik me soms beroerd aangetrokken voel tot zonde, dat wat God afwijst, is geen illusie het is harde realiteit. ....(cut)
Als je dat zo beroerd vindt, waarom nesluit je dan niet om het te laten? Je bent niets verplicht......
Wat is nog zonde in jouw visie? Wat is liefde?
1. zonde is de illusie die je laat vermoeden dat andere dingen belangrijker zijn dan de Liefde van God.
Ik noemde eerder al macht en materiele rijkdom, de 2 sterkste menselijke illusies.
2. liefde....is heel veel.
Allereerst de geestelijke kracht om te doorzien dat afstand van macht je dichtbij de Almachtige houdt. Idem voor geld.
Het is ook de kracht om buiten je grenzen te treden....zowel voor God, als voor de ander....als voor jezelf.
Het is de kracht om mogelijk te maken wat God in jouw plaats zou hebben gedaan.
Deze zaken ga ik ver mee mee. Met zonde zelfs helemaal, wat betreft liefde zou ik willen vragen wat "je grenzen" zijn waar je buiten kunt treden?
Jesus liet ons dmv de opstanding zien, dat er voor de Liefde uiteindelijk geen grenzen zijn. Ooit zal ieder van ons ontdekken dat het begrip "grens" op zich een illusie is.
Maar dat zal nog lang duren. Niet eerder dan dat Paulus' profetie in vervulling zal gaan dat God Alles in allen zal zijn. Grenzen zullen daardoor ophouden te bestaan, zowel in de horizontale betekenis als in de verticale betekenis.
je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.