kerkgrootte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

kerkgrootte

Berichtdoor Lalage » 12 jan 2005 10:43

Ik lees hier op refoweb regelmatig over kerken met 2000 mensen erin... Hoe kan je dan ooit een hechte gemeenschap vormen? Naar mijn mening is 300 wel het maximum, zodat je iedereen nog bij naam kunt kennen. Het liefst nog een kleinere groep, zodat je elkaar echt kunt kennen. Ik heb net nog iets gelezen over de eerste gemeente, die bestond ook uit 3000 man. Maar ze gingen wel bij elkaar eten en deelden alles enzo. Kan je dat niet beter in een kleinere groep doen? Bij Ichthus ken ik bijvoorbeeld iedereen redelijk tot goed, omdat we met 30 man zijn.
Of moet je een gemeente dan maar opdelen in kleinere eenheden die elkaar beter leren kennen ofzo?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jan 2005 10:50

Ik denk dat dat op zich een goede zaak zou zijn. De Vergadering van Gelovigen passen dit toe. Als de gemeente dusdanig gegroeid is, dan splitsen ze zich in tweeën. Ik weet de aantallen niet, maar dat ligt ongeveer rond de 150 à 200 mensen per gemeente.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 jan 2005 10:51

Hoe groter, hoe beter in principe.....hoe meer mensen hoe beter!
MAAR...misschien kan je dan idd beter bijbestudies enzo in kleine groepen doen...en die groepen af en toe laten wissellen.
tis eigenlijk jammer om te zeggen dat een kerk te groot is toch? eerder nog te klein... the more, the merrier...
Engaged @ 07-01-2005

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jan 2005 10:56

Het gaat niet om de grootte van de kerk, maar om de grootte van de gemeente. Je kunt beter 10 gemeentes hebben van 200 mensen dan 1 gemeente van 2000 mensen. Daar gaat het om, niet om het totaal aantal gelovigen. Hoewel in het laatste geval natuurlijk ook altijd geldt dat hoe meer mensen gelovigen, hoe beter.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 jan 2005 14:53

Zelf ben ik lid van een behoorlijk grote gemeente met 3 predikanten met elk zo'n 750 pastorale eenheden. Het nadeel is dat je elkaar niet kent en dus ook weinig contact en ook in meeleven in goede en kwade dagen vind ik het een groot nadeel.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: kerkgrootte

Berichtdoor lindita » 12 jan 2005 15:32

Lalage schreef: Het liefst nog een kleinere groep, zodat je elkaar echt kunt kennen.

Moet dat dan???
the most important things in life are not things

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jan 2005 15:32

Dat moet niet, het is wel veel beter.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 12 jan 2005 15:35

Waarom dan?

Zodat je elkaar kunt steunen in het geloof?

Dat kun je ook bij andere mensen vinden, zoals vrienden, klasgenoten, collega's, weet ik veel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jan 2005 15:37

Dan mis je de kern van het gemeente zijn. Ik heb niet zoveel zin dit helemaal uit te werken, maar lees de brieven van Paulus er maar eens goed op na. Hij schrijft veel over het zijn van gemeente en de taken die in de gemeente zijn weggelegd voor de gemeenteleden.

In een gemeente van 2000 mensen is het onmogelijk om dit wat Paulus schrijft te realiseren. In een kleine gemeente kan dit juist wel uitgevoerd worden.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 12 jan 2005 15:56

Ow, zo.

Tja, dat gaat dan inderdaad wat moeilijk.

Maar laten we eens kijken naar Barneveld, waar ik weleens kom.
Daar hebben ze 1 kerk met geloof ik 3000 mensen.
Nu gaan ze die kerk dus splitsen.
Heel gezeur voor die bouwvergunning.
Dus ja, waar wou je al die kerkjes gaan bouwen als je groepjes van 300 wil maken zeg maar?
Dan moeten er 10 kerkjes komen, en de dominee moet zich in tienen opsplitsen...

Aangezien er al een geweldig gebrek is aan predikanten en de gemeentes meestal niet zo tuk zijn op nieuwe kerkgebouwen ("Past niet in ons bestemmingsplan.") :roll: denk ik dat de ideeen van Paulus, hoe goed ook, helaas niet uitvoerbaar zijn...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jan 2005 16:43

lindita schreef:Dus ja, waar wou je al die kerkjes gaan bouwen als je groepjes van 300 wil maken zeg maar?

Dit is absoluut geen probleem. Er zijn genoeg leegstaande bedrijfsruimtes waar een gemeente prima haar diensten kan organiseren. Er is vaak ook maar weinig aanpassing nodig.

Aangezien er al een geweldig gebrek is aan predikanten

Dan moet men overgaan tot aanstellen van voorgangers. Het ambt van predikant is absoluut geen bijbels ambt. Van de apostelen had enkel Paulus een gedegen theologische opleiding ontvangen. De overige apostelen niet, toch zijn zij zeer belangrijk geweest voor de verspreiding van het evangelie. Een studie is geen voorwaarde om een goede leraar te zijn.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 12 jan 2005 16:43

Ik vind grote kerken ook niet echt ideaal.
Zit zelf in een gemeente, die uit 5 wijken bestaat. De gemeente beschikt over 3 gebouwen. Ik zit pas ruim een jaar in die gemeente, en ken daar dus bijna niemand.

Maar ik vind het wel goed dat ze de gemeente in wijken hebben opgedeeld, omdat het anders veel te groot is. Nu heb je bijvoorbeeld wijkavonden, en leer je de mensen uit de wijk wel kennen, en is het niet zo massaal.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 12 jan 2005 17:16

Ik zit zelf in een gemeente van 1500 leden. Het is idd een nadeel dat je niet iedereen persoonlijk kent. Maar als je daar je best voor doet, kom je een heel eind!

Ik ervaar onze grote gemeente vaak als heerlijk! Zoveel mensen die komen om naar het Woord van God te luisteren! En vooral als er een doopdienst is ofzo. Dan moet ik vaak denken aan het verbond van God. Al deze mensen leven op het erf van Gods Verbond! Het volk van Israel was ook erg groot toen het door de woestijn zwierf. Zo'n idee krijg ik dan vaak.
Bij een grote gemeente is het ook heel belangrijk dat het werk in de gemeente goed verdeeld wordt door een grotere kerkeraad. Ook is het instellen van commissies zoals zendings- en evangelisatiecommissies belangrijk. En het is belangrijk dat elk gemeentelid betrokken wordt bij allerlei activiteiten en verenigingen (waar er genoeg van zijn!).
Een voordeel van een grote gemeente is ook dat je meer geld en mensen hebt om activiteiten en projecten te starten, zoals een vakantiebijbelclub, evangelisatiewerk enz.

Onze gemeente zou op zich best gesplitst kunnen worden, maar ik zou dat persoonlijk niet willen. Want als je de gemeente splitst heb je ook gelijk weer een vacante gemeente (zonder dominee).

Een kleine gemeente lijkt me opzich ook wel fijn, omdat je iedereen kent.
Maar als elke grote gemeente zich op moet splitsen in 10 delen, komen er wel veel verschillende kleine gemeenten in Nederland.
Ik denk dat een nadeel van veel kleine gemeenten zou kunnen zijn dat er meer gevaar is van dwalingen, en verschillen met andere gemeenten. En het kan ook een gevaar zijn dat de gehechtheid te groot wordt in een gemeente dat het moeilijk is om als buitenstaander er tussen te komen.

Maar een gemeente van 2000 of 3000 is wel heel erg megagroot. 1500 leden is voor mij wel genoeg!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 17:18

De baptistengemeente van Drachten? van ds. Orlando Bottenbley (goed gespeld?) is ook een enorme gemeente.
Daar is heel de gemeente in kringen opgedeeld. Zondags ben je wel met zijn allen in dezelfde kerk, maar door de weeks heb je vooral met je eigen kring te maken.

De vraag is of in sommige megakerken de mensen wel door de weeks geïnteresseerd zijn om met de geemeente bezig te zijn :?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 jan 2005 18:01

ik kom ook uit een grote gemeente (ruim 3000 leden). Onze gemeente is verdeeld in drie wijken, met elke ook een eigen preekplaats en eigen wijkpredikant. Maar de jv's, mannen- en vrouwenvereningen is wel voor de hele gemeente, Dus niet dat je alleen maar met de mensen uit je eigen wijk bijelkaar bent.

Een grote gemeente zijn is idd. moeilijk, want je 'kent' eigelijk alleen de mensen uit je eigen kerkgebouw. Maar toch ervaar ik steeds weer het mooie van een grote gemeente zijn.

Ik ervaar onze grote gemeente vaak als heerlijk! Zoveel mensen die komen om naar het Woord van God te luisteren! En vooral als er een doopdienst is ofzo. Dan moet ik vaak denken aan het verbond van God. Al deze mensen leven op het erf van Gods Verbond! Het volk van Israel was ook erg groot toen het door de woestijn zwierf.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”