Angst voor God en Gods liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Angst voor God en Gods liefde

Berichtdoor meschianza » 13 jan 2003 16:33

1 Johannes 4:
18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.


Over deze tekst ben ik al een tijd aan het nadenken.
Hier lijkt bedoeld te worden dat als je angst kent in een relatie (met God of een medemens), de liefde niet 'echt' is. Angst was het eerste 'bewijs' van de zondeval. Adam en Eva kropen bang weg na het eten van de boom toen God zijn wandeling door De hof van Eden maakte.

Hebben jullie zin om mee te denken, ik kom niet uit een paar dingen.
1:Angst voor God is dus het bewijs van de kloof die gekomen is tussen de mens en God.?
2: Angst is een gevolg van de liefde voor jezelf of van de liefde voor een ander?
3:Hoe kan God eisen dat je geen angst heb? (Jezus had toch ook diepgaande angst in Gethsemanee, en Petrus in de rechtzaal)
4:Is angst voor God hetzelfde als angst voor de dood?
5; gaat het hier alleen om de angst voor iemand (van wie je zou willen of denkt te houden) dus de angst dat jou iets overkomt.
Of ook over de angst om iemand, dat je diegene kwijtraakt, of dat hem iets ergs overkomt?

Als ik erg onduidelijk ben wil ik het wel opnieuw formuleren. Soms schrijf ik denkend, en dat kan verwarrend zijn. :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Angst voor God en Gods liefde

Berichtdoor Lalage » 13 jan 2003 17:20

ik zal een poging doen om mijn gedachten hierover weer te geven

meschianza schreef:1:Angst voor God is dus het bewijs van de kloof die gekomen is tussen de mens en God.?

uuuuuuh, God is liefde, dus je hoeft niet bang voor Hem te zijn. Maar soms is het eng om naar God toe te gaan, omdat je je schaamt voor je zonden. Zonden staan zo tussen God en mensen in. Dus dit is niet zo'n gekke gedachte.

meschianza schreef:2: Angst is een gevolg van de liefde voor jezelf of van de liefde voor een ander?

dat kan allebei, maar waar doel je hier precies op?

meschianza schreef:3:Hoe kan God eisen dat je geen angst heb? (Jezus had toch ook diepgaande angst in Gethsemanee, en Petrus in de rechtzaal)

Uit de voorbeelden die je noemt, blijkt dat je wel bang mag zijn. Het is alleen niet nodig.

meschianza schreef:4:Is angst voor God hetzelfde als angst voor de dood?

lijkt me niet, sommige mensen zijn bang voor de dood omdat ze niet weten wat daarna komt, maar niet omdat ze bang zijn voor God

meschianza schreef:5; gaat het hier alleen om de angst voor iemand (van wie je zou willen of denkt te houden) dus de angst dat jou iets overkomt.
Of ook over de angst om iemand, dat je diegene kwijtraakt, of dat hem iets ergs overkomt?

Ik denk beide, je kunt bang zijn dat God je iets aandoet of dat de relatie met Hem kapot is.

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 13 jan 2003 19:57

ik ben bang voor god om dat ik veel bij god weg loopt en me eigen ik niet durf te breken
ik durf vaak god niet aan te spreken om dat ik hem vaak dingen belooft en het niet naar komt
gr connie

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Re: Angst voor God en Gods liefde

Berichtdoor meschianza » 15 jan 2003 09:07

Lalage schreef:ik zal een poging doen om mijn gedachten hierover weer te geven

Uit de voorbeelden die je noemt, blijkt dat je wel bang mag zijn. Het is alleen niet nodig.



Die neem ik mee... denk ik over na.

Ik vraag me af of er dus bedoeld wordt:

Zolang je angst voor God hebt, voor Zijn straf, dan is de Liefde tussen Hem en jou nog niet volmaakt. (En zijn je zonden niet vergeven?)

Of:
Ware liefde overwint de angst. En liefde voor de ander overwint de liefde voor jezelf. Ofwel de angst dat een ander iets overkomt overwint het van de angst dat jou iets overkomt.

En was de liefde van Petrus voor zichzelf groter dan zijn liefde tot Jezus. (tijdens zijn verloochening, de haan die kraaide) Want zijn angst dat hem
iets overkwam overwon het van zijn liefde voor Jezus (die ook in gevaar was). En dus was die liefde van Petrus niet volmaakt.


LAAT MAAR! Ik krijg het niet goed onder woorden. Ik zal het eerst in mijn hoofd even beter op een rijtje zetten. Want ik begrijp mezelf inmiddels niet meer. Misschien dat ik het dan nog een keer post.

Bedankt,
En Connie, veel sterkte. Ik vind het ook allemaal moeilijk en verwarrend.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gerda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2003 15:03

Berichtdoor Gerda » 27 feb 2003 16:21

iedereen is wel eens bang, dat kan niet anders. Maar volgens mij moet je tijdens die angst naar God toe gaan en MET Hem die angst overwinnen!

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 27 feb 2003 16:26

het is de duivel die je bang maakt voor god de duivel wil je het liefst bij god van daan houden ik ervaar dat heel erg

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Angst voor God en Gods liefde

Berichtdoor Cybercurse » 27 feb 2003 17:58

1 Johannes 4:
18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.


Over deze tekst ben ik al een tijd aan het nadenken.
Hier lijkt bedoeld te worden dat als je angst kent in een relatie (met God of een medemens), de liefde niet 'echt' is. Angst was het eerste 'bewijs' van de zondeval. Adam en Eva kropen bang weg na het eten van de boom toen God zijn wandeling door De hof van Eden maakte.

Hebben jullie zin om mee te denken, ik kom niet uit een paar dingen.
1:Angst voor God is dus het bewijs van de kloof die gekomen is tussen de mens en God.?

Ja, dat denk ik zeker.

2: Angst is een gevolg van de liefde voor jezelf of van de liefde voor een ander?

Kan allebei. Angst voor God krijg je niet uit liefde voor God denk ik. Angst van de liefde voor een ander (mens) is heel normaal, dat gebeurd bijna iedereen (hehe, vrouwen! ;)) wel eens.
Liefde voor je zondige 'ik' (wat ieder mens wel heeft, onbewust of niet) werkt wel angst in de hand, voor Zijn oordeel als je onbekeerd bent.

3:Hoe kan God eisen dat je geen angst heb? (Jezus had toch ook diepgaande angst in Gethsemanee, en Petrus in de rechtzaal)

In de 10 Geboden worden ook eisen gesteld die geen mens kan naleven. Hierdoor ga je zien hoe zondig je bent en hoe hard je Jezus Christus als Middelaar nodig hebt!

4:Is angst voor God hetzelfde als angst voor de dood?

Ik denk dat angst voor God vooral te maken heeft met angst voor het oordeel. Angst voor de dood heeft zeker niet alleen te maken met het einde van het aardse leven, maar vooral ook met de angst voor het oordeel! (als je niet bang bent voor het oordeel als bekeerd christen dan ben je dus normaal gesproken veel minder bang voor de dood)

5; gaat het hier alleen om de angst voor iemand (van wie je zou willen of denkt te houden) dus de angst dat jou iets overkomt.
Of ook over de angst om iemand, dat je diegene kwijtraakt, of dat hem iets ergs overkomt?

Ik denk dat de volmaakte liefde die hier wordt genoemd geen aardse liefde tussen 2 mensen betreft maar de ultieme liefde tot God.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 01 mar 2003 21:28

connie schreef:het is de duivel die je bang maakt voor god de duivel wil je het liefst bij god van daan houden ik ervaar dat heel erg
n

Connie, de satan is in Jezus' naam te bestrijden! Lees Efeze 6. Je staat niet alleen.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Angst voor God en Gods liefde

Berichtdoor Napoleon » 01 mar 2003 21:34

meschianza schreef:
3:Hoe kan God eisen dat je geen angst heb? (Jezus had toch ook diepgaande angst in Gethsemanee, en Petrus in de rechtzaal)


ik reageer alleen even op deze, de andere heb ik momenteel geen vernieuwende dingen aan toe te voegen. ik heb pas met een paar mensen hierover gesproken, en daaruit kwam eigenlijk dat de angst van Jezus van een totaal andere orde was. Jezus had namelijk de angst van God verlaten te worden, terwijl dat voor gewone mensen (petrus inclusief) niet nodig is, juist omdat Jezus die angst heeft geleden, en God ons daardoor nooit meer zal verlaten. ik hoop dat het een beetje te volgen is...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Jewel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 feb 2003 19:38

Berichtdoor Jewel » 01 mar 2003 22:20

Connie, de satan is in Jezus' naam te bestrijden! Lees Efeze 6. Je staat niet alleen


Ja maar dat gaat dus niet zo gemakkelijk he.. want stel, er zitten demonen in mij en ik weet dat, en ik zeg, in Jezus naam ga uit!!! reken maar dat ze niet allemaal reageren, omdat er hele krachtige demonen zijn.
Misschien lijikt t voor n tijdje dat ze weg zijn, en dan duiken ze in ene keer weer op.
just below my skin I'm screaming

Gebruikersavatar
Jewel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 feb 2003 19:38

Berichtdoor Jewel » 01 mar 2003 22:22

Gerda schreef:iedereen is wel eens bang, dat kan niet anders. Maar volgens mij moet je tijdens die angst naar God toe gaan en MET Hem die angst overwinnen!


Met Hem maar ook met medewerking van andere mensen zou t makkelijker kunnen zijn. In mijn geval dan
just below my skin I'm screaming

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 01 mar 2003 22:27

Don Chaot schreef:
Gerda schreef:iedereen is wel eens bang, dat kan niet anders. Maar volgens mij moet je tijdens die angst naar God toe gaan en MET Hem die angst overwinnen!


Met Hem maar ook met medewerking van andere mensen zou t makkelijker kunnen zijn. In mijn geval dan


Zit jij dan vol demonen?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Gebruikersavatar
Jewel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 feb 2003 19:38

Berichtdoor Jewel » 02 mar 2003 13:22

nou niet dat ik weet hoor.
t was maar n voorbeeld. :mrgreen:
just below my skin I'm screaming

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 02 mar 2003 21:25

Don Chaot schreef:nou niet dat ik weet hoor.
t was maar n voorbeeld. :mrgreen:


He gelukkig ik was al bezig om een zeer grote bidstond voor je te gaan organiseren :mrgreen: :mrgreen:
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Gebruikersavatar
Jewel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 feb 2003 19:38

Berichtdoor Jewel » 02 mar 2003 22:50

Thedudehimself schreef:
Don Chaot schreef:nou niet dat ik weet hoor.
t was maar n voorbeeld. :mrgreen:


He gelukkig ik was al bezig om een zeer grote bidstond voor je te gaan organiseren :mrgreen: :mrgreen:


Mag wel hoor. kan ik wel gebruiken. zie topic: "Bidden voor elkaar"
just below my skin I'm screaming


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten