Dit bericht heb ik geplaatst in een ander topic. Ik denk echter dat het daar ondersneeuwt. Daarom plaatst ik het in een ander topic, omdat ik denk dat het toch wel belangrijk is. Je mag hier reageren, dat hoeft niet.
Na 79 (in dat specifieke topic) pagina's discussie wil ik toch graag wat opmerken.
Dit dogma (zoals zoveel dogma's) is iets wat heel veel mensen aanspreekt, en heel veel mensen hebben er ook een gedachte over. Nu bemerk ik echter dat er in plaats van toenadering een enorme polarisatie is. Ik vraag mij af wat belangrijker is, de liefde die wij naar elkaar moeten uitstralen of de haat en tegenstelling die soms spreekt uit verschillende postings. Aan dat laatste maat iedereen zich schuldig, ik ook.
Vanavond werd ik op mijn bijbelkring er bij stilgezet dat we niet moeten discussieren over dergelijke zaken om ons gelijk te halen, maar dat we elkaar moeten naderen ook in dergelijke moeilijke onderwerpen en de bijbel moeten laten spreken, zonder geschriften erbij te halen. Ik werd er afgelopen avond bij stilgezet dat de bijbel zo makkelijk te verstaan is, en dat wij geen geschriften nodig hebben zolang wij de bijbel maar goed lezen en ook willen lezen. Het mag niet zo zijn, dat de bruid van Christus intern zo verdeeld is. We moeten ons richten op de hoofdzaak, namelijk de taak die God voor ons heeft weggelegd in deze wereld. We moeten op zoek naar deze taak en onze taak uitvoeren ter meerdere eer en glorie van het koninkrijk van God.
Daarnaast geven we de wereld, die wij tot een voorbeeld moeten zijn, een totaal verkeerd beeld af van de liefde van God door het werk van Jezus. Hoe kunnen wij mensen jaloers maken op ons geloof, niet door het voeren van wellicht zinloze discussie. Zo kunnen wij geen goede dienaars zijn in het koninkrijk van God.
Dit ik dit hier plaats, het zij zo, het had net zo goed een ander topic kunnen zijn. Laten wij in de toekomst de liefde van God uitstralen op elkaar en op onze naasten, ipv dergelijke scherpe en polariserende discussie te voeren, er zijn belangrijkere zaken dan het aanbod van genade(lees hier ook uitverkiezing, het ambt, de verzoening, eigen wil of niet, etc). Dat is iets van God, en iets wat wij niet kunnen begrijpen of wat wij in een systeem kunnen vangen. Wij moeten Goddelijke dingen aan God overlaten en ons wijden aan onze taak op aarde.