De Apocalyps

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

De Apocalyps

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2005 00:07

Zeker na de zeebeving in Azië zijn de gesprekken over de Apocalyps weer in zwang. Mensen worden door predikanten gewezen op het einde der tijden. Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan en hoe jullie dit 'teken' zien.

Persoonlijk zie ik het zo zoals Jezus het zegt in Lucas 13:3-5:

Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.

André

Re: De Apocalyps

Berichtdoor André » 11 jan 2005 01:06

Sabra schreef:Zeker na de zeebeving in Azië zijn de gesprekken over de Apocalyps weer in zwang. Mensen worden door predikanten gewezen op het einde der tijden. Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan en hoe jullie dit 'teken' zien.

Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.

Haal je hier niet twee verschillende zaken aan?
1. God laat in Zijn woord aan ons zien welke rampen we nog kunnen verwachten. Matth. 24
2. God zegt dat wij geen haar beter zijn dan mensen die in rampspoed terecht komen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2005 01:12

Sinds de hemelvaart van Jezus leven wij in de eindtijd. Nu is er in de 2000 jaar heel veel gebeurd. Er zijn oorlogen geweest, aardbevingen en dies zij meer. Alle tekenen die opgetekend staan in de profetiën zijn reeds realiteit geworden en worden nog steeds realiteit, behalve dan van de laatste antichrist.

Het is voor ons zaak om ons te richten op God en dit ook als waarschuwing mee te nemen om dat ook te doen. De tekenen die genoemd staan in de profetiën zijn ook waarschuwingen van God dat zijn terugkomst op aarde nabij is. Dat is al 2000 jaar zo. Vandaar dat ik denk dat beide schriftgedeelten wel degelijk met elkaar te maken hebben en elkaar aanvullen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 01:32

Sabra schreef:Zeker na de zeebeving in Azië zijn de gesprekken over de Apocalyps weer in zwang. Mensen worden door predikanten gewezen op het einde der tijden. Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan en hoe jullie dit 'teken' zien.

Jezus zegt hier eigenlijk dat, hoewel deze mensen niet meer gezondigd hebben dan anderen, ze echter wel schuldenaars zijn.
Want de strekking van Zijn woorden is dat ze schuldenaars zijn, in gelijke mate dan anderen, niet meer en ook niet minder.
Ze zijn dus schuldenaars, en derhalve zijn ze strafbaar.
Dat is één conclusie.
Een tweede, die hieruit voortvloeit is; Wie schuldenaar is, verdient uit oogpunt van rechtvaardigheid straf.
Nu blijkt uit het citaat dat:
1. alle mensen schuldenaar zijn in gelijke mate
2. sommigen voor die schulden gestraf worden en anderen (nog) niet.
Hieruit concludeer ik, gelet op Jezus waarschuwing aan het eind van vers 5, dat de straf van de ene groep, een roepstem is aan de andere groep, om tot bekering te komen.
Want Hij zegt duidelijk: "Indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan".
Dit is wat ik ook reeds uitvoerig in het topic over de ramp in Azië gezegd heb.
Allen zijn schuldenaars, ook wij dus. Het is niet, dat de ene groep beter is dan de andere, omdat die niet gestraft wordt, en het is ook niet dat de ene groep slechter is dan de andere, omdat die wel gestraft wordt.
De vergelding van de schuld aan de ene groep dient om de andere groep aan te sporen zich te bekeren.
Daarom zullen wij, als we ons niet bekeren, ons oordeel ook ontvangen.
Eigenlijk zeg je met deze tekst dus hetzelfde dan ik Sabra, hoewel dat wellicht niet je bedoeling was. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2005 01:38

jas schreef:Eigenlijk zeg je met deze tekst dus hetzelfde dan ik Sabra, hoewel dat wellicht niet je bedoeling was. :wink:

Ik ben het niet in principe oneens met jou Jas. En ik heb mijn mening zeker enigszins bijgesteld. Hoewel ik nog steeds niet heel veel zie in een straf van God, maar meer in zijn goedheid om ons nogmaals te waarschuwen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 01:50

Sabra schreef:
jas schreef:Eigenlijk zeg je met deze tekst dus hetzelfde dan ik Sabra, hoewel dat wellicht niet je bedoeling was. :wink:

Ik ben het niet in principe oneens met jou Jas. En ik heb mijn mening zeker enigszins bijgesteld. Hoewel ik nog steeds niet heel veel zie in een straf van God, maar meer in zijn goedheid om ons nogmaals te waarschuwen.

Ja, dat laatste is ook wat ik heel sterk denk.

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 01:55

jas schreef:
Sabra schreef:

Ja, dat laatste is ook wat ik heel sterk denk.

Ik ben het met jullie beiden eens, maar hoe zien jullie de samenstelling van de "groep" die je samen brengt onder de noemer "ons"?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2005 02:01

De noemer ons dat zijn alle mensen die niet omgekomen zijn, zowel gelovige als ongelovige. Althans zo zie ik het. God geeft in zijn woord aan dat wij ten alle tijden moeten klaar zijn voor de komst van Jezus. Dit omdat wij niet weten wanneer Jezus terugkomt. Wij weten dat wij na de opstanding van Jezus in de eindtijd wonen, daar zijn de tekenen ook na. Deze gebeurtenissen moeten de mensen op scherp zetten en ons focussen op wat God ons te zeggen heeft.

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 02:09

Sabra schreef:De noemer ons dat zijn alle mensen die niet omgekomen zijn, zowel gelovige als ongelovige. Althans zo zie ik het. God geeft in zijn woord aan dat wij ten alle tijden moeten klaar zijn voor de komst van Jezus. Dit omdat wij niet weten wanneer Jezus terugkomt. Wij weten dat wij na de opstanding van Jezus in de eindtijd wonen, daar zijn de tekenen ook na. Deze gebeurtenissen moeten de mensen op scherp zetten en ons focussen op wat God ons te zeggen heeft.

Om dan de cirkel rond te maken zouden we de opdracht uit het slot van Matth. 28 serieus moeten gaan nemen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 02:17

Sabra schreef:De noemer ons dat zijn alle mensen die niet omgekomen zijn, zowel gelovige als ongelovige. Althans zo zie ik het. God geeft in zijn woord aan dat wij ten alle tijden moeten klaar zijn voor de komst van Jezus. Dit omdat wij niet weten wanneer Jezus terugkomt. Wij weten dat wij na de opstanding van Jezus in de eindtijd wonen, daar zijn de tekenen ook na. Deze gebeurtenissen moeten de mensen op scherp zetten en ons focussen op wat God ons te zeggen heeft.

Eens.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 02:20

Andre schreef:

Om dan de cirkel rond te maken zouden we de opdracht uit het slot van Matth. 28 serieus moeten gaan nemen?

We moeten de woorden van Jezus sowieso altijd serieus nemen, maar wellicht nu in het bijzonder. Ik zie het als een bijzondere gunst dat de oordelen over ons nog niet voltrokken zijn. Het is een onverdiende betoning van Zijn lankmoedigheid, die we absoluut niet naast ons neer mogen leggen. Ik ben daarom heel blij dat mensen toch meer beginnen te zien in deze vreselijke ramp dan 'slechts' een natuurverschijnsel.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 11 jan 2005 09:43

Lukas 21: 9 En wanneer gij zult horen van oorlogen en beroerten, zo wordt niet verschrikt; want deze dingen moeten eerst geschieden; maar nog is terstond het einde niet. 10 Toen zeide Hij tot hen: Het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk. 11 En er zullen grote aardbevingen wezen in verscheidene plaatsen, en hongersnoden, en pestilentien; er zullen ook schrikkelijke dingen, en grote tekenen van den hemel geschieden. 12 Maar voor dit alles, zullen zij hun handen aan ulieden slaan, en u vervolgen, u overleverende in de synagogen en gevangenissen; en gij zult getrokken worden voor koningen en stadhouders, om Mijns Naams wil. 13 En dit zal u overkomen tot een getuigenis.

Persoonlijk denk ik dat de zeebeving in Azië 1 van de deze grote aardbevingens is. Als je ook kijkt naar de rest van deze profetie, dan zie je dat er al veel dingen aan de gang zijn. Oorlogen, hongersnoden e.d.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jan 2005 09:51

Tja, en aangezien ze 6000 jaar ook al oorlog voerden en al deze tekenen er ook waren... De mensen in Paulus tijd dachten ook dat Jezus op stel en sprong terug zou komen om de tekenen vervuld waren.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 11 jan 2005 09:52

Dat ontken ik niet. Wat ik bedoel is dat wij meer reden hebben om het eiden der tijden te verwachten dan de generaties voor ons.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 11:55

Rijnmond schreef:Lukas 21: 9 En wanneer gij zult horen van oorlogen en beroerten, zo wordt niet verschrikt; want deze dingen moeten eerst geschieden; maar nog is terstond het einde niet. 10 Toen zeide Hij tot hen: Het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk. 11 En er zullen grote aardbevingen wezen in verscheidene plaatsen, en hongersnoden, en pestilentien; er zullen ook schrikkelijke dingen, en grote tekenen van den hemel geschieden. 12 Maar voor dit alles, zullen zij hun handen aan ulieden slaan, en u vervolgen, u overleverende in de synagogen en gevangenissen; en gij zult getrokken worden voor koningen en stadhouders, om Mijns Naams wil. 13 En dit zal u overkomen tot een getuigenis.

Persoonlijk denk ik dat de zeebeving in Azië 1 van de deze grote aardbevingens is. Als je ook kijkt naar de rest van deze profetie, dan zie je dat er al veel dingen aan de gang zijn. Oorlogen, hongersnoden e.d.

Ik denk niet dat deze aardbeving al één van deze grote was. Er staat nl. in vers 12: Maar voor dit alles. De vervolging moet dus eerst komen, dan pas de andere tekenen. Niet andersom.

Terug naar “Archief”