Gezelschappen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Gezelschappen

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jan 2005 20:26

Wie is er wel eens op een gezelschap geweest? Wie weet of er in zijn of haar omgeving nog gezelschap wordt gehouden?

Bij ons is het altijd zondagavond na het avondmaal gezelschap, en heel gelukkig kan ik zeggen dat alle karikaturen over gezelschappen niet opgaan.

Is echt mooi om te horen hoe God werkt! Nog mooier is het als de harten samen zich verheugen in God!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 jan 2005 20:30

bij ons is het ook na het avondmaal. was de eerste keer, maar je word er wel eventjes stil van als je dat hoort.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 20:43

In mijn vroegere woonplaats werd dit ook altijd gehouden in de pastorie.
In de huidige gemeente echter niet (o.a. te groot, denk ik).

Maar de gezelschappen die elke week samenkomen, waar vind je die nog? :cry:

André

Re: Gezelschappen

Berichtdoor André » 10 jan 2005 21:59

TheKeimpe schreef:Wie is er wel eens op een gezelschap geweest?

Wil je mij misschien uitleggen wat het inhoud, wil ik graag weten!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 11:30

Inderdaad, daar ben ik ook wel benieuwd naar.... ik ben regelmatig in het gezelschap van andere mensen... maar volgens mij wordt hier iets anders bedoeld... misschien ken ik het wel maar dan onder een andere naam?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jan 2005 16:28

Ik begrijp het ook niet :-S

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 11 jan 2005 16:38

Ik denk dat TheKeimpe hier samenkomsten van Gods kinderen bedoeld. In vroegere eeuwen kwam dat wel veel vaker voor. Men kwam dan bij elkaar, niet om over koetjes en kalfjes te praten, maar over Gods wegen in hun leven en dat van anderen.

Als ik het mis heb moet je het zeggen hoor...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 20:37

Dus een soort van vereniging, wijkavond of iets dergelijks.... waarbij je samen bidt, over het geloof praat etc?

Misschien is het goed als daar in de kerk zelf ook wat meer aandacht voor is... maar buiten de kerk is dat wel mooi en opbouwend voor je geloofsleven en de onderlinge band met elkaar.

We hebben met onze jeugddienst maandelijks zo'n avond in ieder geval.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 jan 2005 20:55

Marnix schreef:Dus een soort van vereniging, wijkavond of iets dergelijks.... waarbij je samen bidt, over het geloof praat etc?

Ik denk het net niet helemaal. Het zijn denk ik bijeenkomsten van bekeerde kinderen van God (is dat niet een pleonasme? :) ). En het gaat dan vooral om de bevinding, zoals de psalmist zo mooi schrijft : Hoort wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.
Zolang dat alles met gereformeerde mate gebeurt, en er dus geen geestdrijverij plaatsvindt, kunnen dat best waardevolle bijeenkomsten zijn.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 11 jan 2005 21:14

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Dus een soort van vereniging, wijkavond of iets dergelijks.... waarbij je samen bidt, over het geloof praat etc?

Ik denk het net niet helemaal. Het zijn denk ik bijeenkomsten van bekeerde kinderen van God (is dat niet een pleonasme? :) ). En het gaat dan vooral om de bevinding, zoals de psalmist zo mooi schrijft : Hoort wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.
Zolang dat alles met gereformeerde mate gebeurt, en er dus geen geestdrijverij plaatsvindt, kunnen dat best waardevolle bijeenkomsten zijn.

vertel vertel .................... ik snap er geen hout van wat hier allemaal bedoeld word :?: :?:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 21:18

Ik zou het eigenlijk van de topic starter of van Caprice of van Johannes1 willen horen??

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 21:32

Andre schreef:Ik zou het eigenlijk van de topic starter of van Caprice of van Johannes1 willen horen??

Een gezelschap zoals die vroeger gehouden werd, werd gehouden door het oude volk, meestal wel één keer per week, 's avonds. Zij kwamen samen om met elkaar van hart tot hart te spreken. Eén geoefend kind des Heeren had de leiding. Er waren ook wel predikanten, ouderlingen of diakenen tegenwoordig, maar daar ging het om het zieleleven, niet over kerkzaken. Men begon met een versje zingen, lezen, en gebed.

Bij zulke gezelschappen werd ervaren wat de gemeenschap der heiligen inhield. Men onderwees elkaar er ook, en God werd geprezen.

Dit is wat ik er van weet.

Komt luistert toe gij Godgezinden,
Gij die den Heer' van harte vreest.
Hoort wat mij God deed ondervinden,
wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.
Laatst gewijzigd door caprice op 11 jan 2005 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 jan 2005 21:33

de gezelschap: moeilijk uit te leggen eigenlijk, een groep mensen bij elkaar, waar niet wij de eer krijgen, maar alleen God. er gaat echt iets uit van die mensen. het is niet hetzelfde als met gewone christenen, maar zoals ik al zei het is moeilijk uit te leggen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 jan 2005 21:34

Andre schreef:Ik zou het eigenlijk van de topic starter of van Caprice of van Johannes1 willen horen??

Dat lijkt me wel het beste, ik weet het wel, maar het lijkt me niet de bedoeling, dat ik dat hier ga uitleggen :wink:

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 22:04

Cisca schreef:

Dat lijkt me wel het beste, ik weet het wel, maar het lijkt me niet de bedoeling, dat ik dat hier ga uitleggen :wink:

Waarom niet jij bent toch ook forum deelneemster? :roll:

Terug naar “Archief”