Mijn God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Mijn God

Berichtdoor Riska » 09 jan 2005 12:31

Mijn God is een God van Liefde, Hij is mijn Vader, ik mag als Zijn kind mijn hand in de Zijne leggen en vol vertrouwen aan Zijn hand mijn weg gaan.
Mijn God straft niet op rare manieren. Hij geeft mij de stille stem in het hart, als ik niet helemaal op de goede weg zit.
Hij pakt mij in mijn nekvel en probeert mij op de goede weg te houden. Maar Hij is geen wellusteling die maar weer even een vloed over de aarde stort of die een aardbeving geeft.
Mijn God mishandelt niet.
Mijn God is de God van het lied van Huub Oosterhuis:
"Vaderlijk licht, steevaste schouder, draag mij ik ben Uw kijkend kind"... Zó is mijn God: de God Die mij op de schouders neemt en mij laat kijken naar vergezichten die wij niet zien als wij naar de grond blijven staren.

De laatste twee weken ben ik woedend geworden. Over de God die neergezet wordt, een wrekende gerechtigheid, eindtijdtheorieën.
De mens wil verklaren, verklaren, verklaren. Met de vinger wijzen. Wat in Godsnaam - en dat bedoel ik héél letterlijk - geven wij voor beeld van God?
Is Jezus dan niet voor ons naar de wereld gekomen en heeft Hij niet de wereld gered?
Nee, we gaan op een stoel zitten die ons niet past, we proberen te verklaren en daarmee wordt een God verkondigd die onbegrijpelijk is, die de mijne niet is en waar ik niets mee te maken wil hebben.

O ja, ik zie het al gebeuren, al de teksten die op de straf, op de eindtijd wijzen.

Ik denk dat wij maar één taak hebben: stil vertrouwend achter God aangaan, biddend voor de mens in nood, en niet steeds wijzend met dat verdraaide vingertje.
Ik zie die man voor mijn ogen verschijnen. Hij heeft vrouw en vier kinderen verloren, zijn ouders, zijn huis, zijn handeltje. Hij zei: "God zal mij moeten helpen"... Dát is het geloof van mij: dat God mij dragen wil ook door alle onbegrijpelijke zaken van dit leven heen, door alle pijn, paniek en wanhoop die ik heb ervaren - maar Hij blijft mij trouw en ik mag met Hem gaan, stil vertrouwend...

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2005 13:32

Amen.

We willen altijd begrijpen waarom God dingen doet.... Terwijl we daar helemaal niet het inzicht voor nodig hebben.

Laten we inderdaad maar Hem vertrouwen, achter Hem aangaan... over de levende weg, Jezus. Dan, (maar ook alleen dan) brengt mogen we voor altijd bij Hem zijn en zullen we kunnen bevatten, hoe lang, diep en breed Zijn liefde is... Dan zullen we Hem kunnen begrijpen.... Nu moeten we dat niet teveel proberen. Dan kan het een obstakel tussen Hem en ons worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 jan 2005 13:55

Ben het er maar gedeeltelijk mee eens. De God die de Bijbel ons tekent is namelijk tevens een God die de schuldigen geenszins onschuldig houdt.
En denk je nu echt dat het zo is (en ik praat nu over rampen die gebeuren op macro niveau en niet op microniveau dwz bij individuele mensen), dat we hier in het westen God kunnen tergen en honen, en dat we dan vreemd opkijken als er oordelen komen?

'Onze God is een verterend vuur' is ook een kant die de Bijbel heel duidelijk laat zien. In het boek Openbaringen komen de oordelen die de wereld nog zullen teisteren van God! En wel om de goddeloosheid van de mensen, want er staat steeds: zij bekeerden zich niet.

Nogmaals, het gaat me niet om dingen op het gebied van individuen, en het gaat me er ook niet om om de ramp in Azie meteen als oordeel van God aan te merken ofzo.
Maar het gaat me er wel om dat er van God zo langzamerhand een beeld ontstaat van alleen maar liefde zonder toorn over goddeloosheid en zonde. En als wij als Nederland ons niet bekeren zal het ons ingelijks vergaan! (verg Luk 13)
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 09 jan 2005 13:59

Amen @ Riska

Dit kwam ik van de week tegen en vond ik erg treffend en mooi!

Veel gelovigen zeggen dat de Tsunami de straffende hand van God was. In officiële kerktaal klinkt dat als volgt: 'Gods oordeel kwam over die zondige mensen'. We willen je uitnodigen om even mee te lezen en zelf na te denken of wij (gelovigen) mogen of kunnen zeggen dat dit Gods toorn was.

Om te beginnen wat er in het nieuws kwam: De leider van een kerk in Colombo zegt tegen de mensen die in het rampgebied wonen en geen christen zijn: ‘Jezus is boos omdat jullie je niet bekeerd hebben’. Ook verschillende Nederlandse dominees willen Gods hand in de ramp niet uitsluiten. Op EO-radio verwees een predikant naar lied 488 uit het Liedboek voor de Kerken: 'God gaat Zijn ongekende gang, vol duistere majesteit.' En ook in het Reformatorisch Dagblad werd de suggestie gewekt dat de Tsunami een straf van God is.

Wij zijn de laatsten die beweren dat de mensen die daar woonden allemaal lieverdjes zijn. Maar wie zijn we zelf dan? Verdienen wij beter? Volgens de Bijbel niet en dat is juist de reden waarom Jezus kwam. Jezus kwam om de wereld te redden, met als gevolg dat God door de mond van de profeet Jesaja zei (Jesaja 54:9+10): ,,Dit is voor mij als bij de vloed van Noach: zoals ik heb gezworen dat het water van Noach nooit meer de aarde zou overspoelen, zo zweer ik dat mijn toorn jou niet meer treft en dat ik je nooit meer bedreig. Al zouden de bergen wijken en de heuvels wankelen, mijn liefde zal nooit meer van jou wijken en mijn vredesverbond is onwankelbaar zegt de HEER, die zich over je ontfermt.''

Nergens vind je in de Bijbel de duistere majesteit van God terug die in lied 488 staat (ook niet in de Statenvertaling) en nergens zie je dat Jezus boos werd als mensen zich niet bekeerden (denk aan rijke jongeling die zich niet wilde bekeren: ,,En Jezus, hem aanziende, kreeg hem lief'', Markus 10:21). Hoe kunnen wij nu zeggen dat Jezus boos is? De Geest van Jezus brengt ons rust, vrede en blijdschap; het Koninkrijk van God is een Koninkrijk van vrede (Romeinen 14:17).

Jaja, er staan ook dingen over Gods toorn in de Bijbel, maar laten we wel even de juiste volgorde aanhouden. Jezus kwam om DE WERELD te redden, niet om te oordelen. En Hij wilde de HELE wereld redden (1 Johannes 2:2) en bracht daarom verzoening tussen God en de HELE wereld. In 2 Corinthiërs 5:19 staat hierover ,,dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.''

Dat woord (der verzoening) is ONS (mensen!) toevertrouwd om de wereld te verkondigen. Nu lijken we vaak eerder het ‘woord des oordeels’ te verkondigen. En dat is een misvatting. De tijd na Jezus en tot Zijn tweede komst is namelijk de genadetijd. De mensen die Jezus' goedheid AFWIJZEN, zullen later (dat gebeurt NA de tweede terugkomst van Jezus) veroordeeld worden en dus alsnog onder Gods toorn komen omdat ze het aanbod van Jezus om die toorn te dragen niet hebben aangenomen. Maar nu zitten we in de geschiedenis van de aarde in het ‘Jezus tijdperk’. Genade dus. Geen oordeel.

Als we die waarheid niet eren, slaan we voor Gods tijd al aan het oordelen. In gewoon Nederlands: we gaan zeggen: 'Die mensen zijn zo slecht, ze verdien(d)en straf.'' En dat is nu net de houding waar de Bijbel de mens voor waarschuwt. ,,Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden'.'' (1 Korintiërs 5:12+13). ALS we al oordelen, mag dat alleen over mensen waar je verantwoordelijk voor bent gesteld door God Zelf.

Als je buiten die door God gestelde kaders treedt (oordeelt), tref je juist zelf. Romeinen 2:1: ,,Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen.'' De menselijke neiging om ‘wetteloosheid’ van mensen te beoordelen en ze daarna te veroordelen gaat tegen Jezus’ houding in.

Wat Jezus' houding (en dus Gods hart) is, blijkt uit Lukas 8:43, waar een vrouw 'stiekem' Jezus aanraakt. Waarom ze dat stiekem deed, wordt duidelijk als we de wet waar die vrouw zich aan moest houden erbij nemen. Leviticus 15:25: ,,Wanneer een vrouw langer ongesteld is dan normaal, of bloed verliest terwijl ze niet ongesteld is, is ze onrein zolang ze bloed verliest, net zoals ze onrein is tijdens haar menstruatie.'' Die vrouw had daar niet mogen zijn. Ze was onrein. ZE BRAK DE WET!! Maar ze werd wel mooi genezen. Omdat ze geloofde in Jezus' goedheid.

Het is juist het ontkennen dat je zelf geen haar beter bent dan mensen die iets vervelends overkomt, wat Jezus boos maakte. Een tekst die dan ook vaak onterecht bij een ramp gebruikt wordt, is Lukas 13:4+5: ,,Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen? Zeker niet, zeg ik jullie.'' Jezus zegt hier juist dat ze NIET vanwege hun ‘meer schuldig zijn dan anderen’ omkwamen.

Nu komen we bij een ander argument van slimmerikken die stiekem toch willen oordelen. ‘Je kunt toch ZIEN dat God die mensen oordeelt? Wij oordelen niet, maar die mensen zijn toch duidelijk door God weggevaagd?’ Wie zegt dat? In Jesaja 54 (waar staat dat God de aarde niet meer onder water zal zetten) staat meteen dat de bergen en heuvelen nog wel kunnen wankelen. En Spreuken 22:8 geeft ook een keiharde ‘natuurwet’: ,,Wie onheil zaait, zal onheil oogsten, de stok waarmee hij slaat, zal hem te gronde richten.'' Wij kunnen dus zelf onheil over ons afroepen, zonder inbreng van God.

Is de volgende gedachte niet veel logischer met betrekking tot de ramp die de wereld trof? Het is een mondiale ramp (ramp van wereldformaat). Dus moeten we kijken naar wat we mondiaal gezaaid hebben. Door allerlei toestanden (autogassen, koelkasten, etc) wordt de aarde steeds warmer en veranderen de waterhoogtes van de oceanen. God had de aarde in perfecte balans geschapen en Hij heeft ons gevraagd die aarde goed en gezond te beheren. Nu maken wij daar met z’n allen een potje van, zelfs zo dat we op mondiale (wereld)schaal de atmosfeer en de krachten beïnvloeden. Als door de verandering van waterdruk de aardkorst (meer of minder) onder druk komt, wat zou dat betekenen? Wie weet hoeveel krachten er gepaard gaan met een halve centimeter meer of minder gesmolten poolwater…?

Dat zou betekenen dat indirect de duivel achter deze ramp steekt. Hij verleidt ons tot wanbeheer van de aarde en dat heeft op allerlei vlakken een desastreus effect. Van hem staat er dan ook dat hij juist in de genadetijd mensen wil verslinden: ,,Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.'' (1 Petrus 5:8). Past deze gedachtegang niet beter in dit verhaal?

Door te zeggen: die mensen hebben het verdiend; oordeel je en zeg je daar automatisch mee ‘ik ben beter, want ik leef nog’.
Door te zeggen: God heeft het gestuurd, oordeel je God en dat is niet wijs. De volgende tekst gaat namelijk niet alleen over mens tot mens, maar ook over mens tot God: ,,Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.'' (Matteüs 7:1).

Dan de slotvraag: Zou God werkelijk Zijn toorn (oordeel) gebruiken als instrument om mensen tot inkeer te brengen? Wat doen we dan met de manier die Jezus ons aanreikte? ,,Ga heen en verkondigt de ganse wereld de BLIJDE BOODSCHAP''?

Het is Gods goedheid die tot bekering leidt, zegt Romeinen 2:4. Niet -angst voor- Zijn oordeel. De mensen die door het oordeel werden getroffen, kunnen niet meer kiezen en de mensen die overblijven zouden uit liefde voor God moeten/mogen kiezen en niet uit angst. Als angst het motief is om te gaan geloven, heb je het volgens Johannes niet begrepen: ,,In de liefde is geen plaats voor angst. Integendeel, de volmaakte liefde verdrijft de angst. Angst houdt altijd verband met straf. Wie nog angst kent, kent de volmaakte liefde nog niet.'' (1 Johannes 4:18).

Gaaf trouwens dat er zo ongelooflijk veel geld wordt gegeven door rijke landen. Als dat geen zegen van God is in ellendige tijden… Bidt voor de nabestaanden en getroffenen. En geef! Want die twee gaan onlosmakelijk samen als je echt gelooft. (Lees Jakobus 2:16).

Beoordeel nu zelf eens het volgende stukje, zonder de schrijver te veroordelen. Waar hij oordeelt, staan vraagtekens en waar hij dingen zegt die redelijk/waar lijken, maar die als je goed oplet tegen de Bijbel in kunnen gaan of buiten Gods agenda omgaan, daar staan ook vraagtekens:

De Thaise dominee uit Bangkok zei: "God stuurde welbewust de watervloed. (?) Het gaat erom dat we Zijn hand opmerken en de betekenis gaan begrijpen."

De christenen in Thailand zijn er volgens ds. Saengkong van overtuigd dat de Heere met de zeebeving enerzijds Zijn toorn over de zonden heeft willen tonen (?) en tegelijk de volken in Zuidoost-Azië en in de wereld heeft willen opwekken tot bekering. "Mensen willen dat vaak niet onder ogen zien. Maar behalve dat God barmhartig is, is Hij ook rechtvaardig. Hij kan de zonde niet gedogen. En die straft Hij. (?) Dat moeten we niet willen ontkennen. De christenen hier doen dat nauwelijks. Terwijl toeristen, die christen zijn, daar wel vraagtekens bij zetten. Buitenlanders zeggen dat we de vraag naar Gods bedoeling met deze ramp maar moeten laten liggen. Het lijkt wel of ze daar niet meer aan willen, omdat zij alleen maar van Gods liefde willen weten. En dan nog een heel bepaald soort liefde. (?) Want een vader die alleen maar aardig is voor zijn kinderen en hen nooit straft, is geen echte vader." (?)

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jan 2005 17:49

Happy One schreef:Maar het gaat me er wel om dat er van God zo langzamerhand een beeld ontstaat van alleen maar liefde zonder toorn over goddeloosheid en zonde. En als wij als Nederland ons niet bekeren zal het ons ingelijks vergaan! (verg Luk 13)

Ga eens naar alle christelijke fora die je kunt vinden en zeg dan nog eens dat er"zo langzamerhand een beeld ontstaat over God van alleen maar liefde zonder toorn"....
Het volstrekte tegendeel is waar... Er wordt uitsluitend en alleen gesproken over een straffende God, een wrekende God.
En al die mensen die dat zeggen ontkennen Christus en Dien gekruisigd...

Kijk naar het verhaal dat Sweap neerzet - ik kan er van harte mee instemmen.

Riska

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 jan 2005 18:00

Dat vind ik nog wel meevallen hoor. Ik kom ok wel op andere fora, en jouw mening kan ik dan ook niet delen.

Het is toch een voluit Bijbels gegeven dat God oordeelt? Zoals jij nu het beeld geeft van 'Mijn God' is het niet evenwichtig. Dat bedoel ik alleen maar aan te geven.
Je zegt: Maar Hij is geen wellusteling die maar weer even een vloed over de aarde stort of die een aardbeving geeft.

Waar ik aan toe voeg: maar God oordeelt wel. En het is nu nog weinig in vergelijking met de oordelen van God die straks de aarde zullen teisteren. Inderdaad: overstromingen, aardbevingen, droogte, oorlog, pest en dergelijke, afkomstig van een oordelend God. Lees de Openbaringen maar. Niet als wellusteling, maar met een oproep tot bekering.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 09 jan 2005 19:24

Happy One, heb je het verhaal gelezen wat ik gepost had?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 jan 2005 19:50

sweap schreef:Happy One, heb je het verhaal gelezen wat ik gepost had?

Ja :D . Wel een beetje lang :wink: .

Wat wil je daarmee vragen trouwens?
Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat die mensen dat hebben verdiend. Sterker nog, wij zouden het nog meer verdiend hebben.

In mijn vorige postings heb ik herhaaldelijk gewezen op het feit dat de oordelen van God komen, over goddeloosheid. Lees de Openbaringen, daarin is het God die oordeelt. Duidelijk of nog vragen :) ?

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jan 2005 19:57

Happy One schreef:In mijn vorige postings heb ik herhaaldelijk gewezen op het feit dat de oordelen van God komen, over goddeloosheid. Lees de Openbaringen, daarin is het God die oordeelt. Duidelijk of nog vragen

Nee, jij oordeelt... Jij "vertaalt" rampen in Godsoordelen. Ik zou dat stuk van Sweap maar eens heel goed tot je laten doordringen.

Zowel in Genesis als in Jesaja zegt God dat Hij nooit meer een vloed over de wereld zal laten komen, om de mens weg te vagen. Zou God terugkomen op wat Hij gezegd heeft?

Riska

André

Berichtdoor André » 09 jan 2005 20:28

Riska schreef:
Happy One schreef:In mijn vorige postings heb ik herhaaldelijk gewezen op het feit dat de oordelen van God komen, over goddeloosheid. Lees de Openbaringen, daarin is het God die oordeelt. Duidelijk of nog vragen

Nee, jij oordeelt... Jij "vertaalt" rampen in Godsoordelen. Ik zou dat stuk van Sweap maar eens heel goed tot je laten doordringen.

Zowel in Genesis als in Jesaja zegt God dat Hij nooit meer een vloed over de wereld zal laten komen, om de mens weg te vagen. Zou God terugkomen op wat Hij gezegd heeft?

Riska

Nee, dat is niet wsl, maar wat jij hier als voorbeeld aanhaalt gaat over de (hele) wereld en over de (totale) mensheid.

@Happy One, Matth. 24 leest "makkelijker" dan Openbaringen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: Mijn God

Berichtdoor Brion » 09 jan 2005 21:16

Riska schreef:Mijn God is een God van Liefde, Hij is mijn Vader, ik mag als Zijn kind mijn hand in de Zijne leggen en vol vertrouwen aan Zijn hand mijn weg gaan.
Mijn God straft niet op rare manieren. Hij geeft mij de stille stem in het hart, als ik niet helemaal op de goede weg zit.
Hij pakt mij in mijn nekvel en probeert mij op de goede weg te houden. Maar Hij is geen wellusteling die maar weer even een vloed over de aarde stort of die een aardbeving geeft.
Mijn God is de God van het lied van Huub Oosterhuis:
"Vaderlijk licht, steevaste schouder, draag mij ik ben Uw kijkend kind"... Zó is mijn God: de God Die mij op de schouders neemt en mij laat kijken naar vergezichten die wij niet zien als wij naar de grond blijven staren.

De laatste twee weken ben ik woedend geworden. Over de God die neergezet wordt, een wrekende gerechtigheid, eindtijdtheorieën.
De mens wil verklaren, verklaren, verklaren. Met de vinger wijzen. Wat in Godsnaam - en dat bedoel ik héél letterlijk - geven wij voor beeld van God?
Is Jezus dan niet voor ons naar de wereld gekomen en heeft Hij niet de wereld gered?
Nee, we gaan op een stoel zitten die ons niet past, we proberen te verklaren en daarmee wordt een God verkondigd die onbegrijpelijk is, die de mijne niet is en waar ik niets mee te maken wil hebben.

O ja, ik zie het al gebeuren, al de teksten die op de straf, op de eindtijd wijzen.

Ik denk dat wij maar één taak hebben: stil vertrouwend achter God aangaan, biddend voor de mens in nood, en niet steeds wijzend met dat verdraaide vingertje.
Ik zie die man voor mijn ogen verschijnen. Hij heeft vrouw en vier kinderen verloren, zijn ouders, zijn huis, zijn handeltje. Hij zei: "God zal mij moeten helpen"... Dát is het geloof van mij: dat God mij dragen wil ook door alle onbegrijpelijke zaken van dit leven heen, door alle pijn, paniek en wanhoop die ik heb ervaren - maar Hij blijft mij trouw en ik mag met Hem gaan, stil vertrouwend...

Riska

Riska, mijn complimenten voor dit bericht. Ik heb er niets aan toe te voegen, en ben het er volledig mee eens.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 jan 2005 22:10

Riska schreef:

Ik oordeel helemaal niet, en ik vertaal ook niet. Ik zeg alleen maar dat wij door de zonde oordelen van God verdienen. En ik zeg ten tweede dat God zich niet onbestraft laat bespotten.

Geloof jij dan maar in een God die niet oordeelt, en geloof maar dat alle rampen verklaard worden door ons menselijk handelen, en dat God
zoiets nooit zou doen. Lees vooral niet de hoofdstukken in de Bijbel waarin de oordelen Gods over de zonde beschreven worden, sla hoofdstukken als Matth 24, Lukas 21, Openbaringen en nog veel meer gedeeltes allemaal over.
En zeg dan maar tegen mensen die wel hun Bijbel lezen dat zij oordelen en rampen vertalen in Gods oordelen. :? :?

Het woord uit Genesis slaat op een totale vernietiging. In Lukas 21 staat: En op aarde benauwdheid onder de volkeren, in radeloosheid door het bruisen van de zee en van de watergolven, terwijl de mensen het besterven van bangheid en verwachting van de dingen die over de aarde komen zullen.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 jan 2005 22:14

Tevens stopt wat mij betreft hier de discussie. Zie in de actualiteiten rubriek de 19 :? pagina's tellende topic over de ramp in Azie. Heb geen zin om de discussie hier over te doen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 02:02

Ik zie het in elk geval als een ernstige roepstem, maar ook als een oordeel. En in dat oordeel zegt God dat ons nog veel erger te wachten staat. Het is de westerse wereld die al jaren de mensen daar misbruikt, profiteert van hun armoe en hen daardoor in de prostitutie dwingt. Het is een bron van hoererij die door ons op poten gezet is. Van waaruit vinden de seksreizen naar dergelijke landen plaats? Juist, vanuit het westen. Wie misbruiken de jonge vrouwen daar, veelal nog kinderen zelfs? Juist het westen. Daarom is deze ramp nog slechts een schijntje bij wat ons te wachten staat. Hou toch op met je lieve God. Jazeker, God is liefde, voor die Hem vrezen. Maar buiten Christus is God een verterend vuur. Je moet wel heel selectief je Bijbel lezen als je enkel tot de conclusie kunt komen dat God liefde is. En dan nog eens iets anders. We hebben het over een groot aantal slachtoffers, ruim 150.000. Dat is werkelijk schrikbarend, zeker. Maar in Afrika zijn al miljoenen gestorven door oorlog, honger en aids, en er zullen nog velen volgen.
Wat gaan we daar aan doen? En eigenlijk, als je om je heen kijkt, zie je alleen maar oordelen. Als Gods liefde al te bemerken is, dan is het op individueel niveau. Zeker zullen oprechte gelovigen Zijn liefde ervaren. Ik ervaar die gelukkig ook. Maar op groter niveau, landsniveau bijv. is er geen land ter wereld waarnaar Zijn liefde zich zichtbaar uitstrekt. Overal is het ramp op ramp, en oordeel op oordeel. En het is niet eens een wonder dat het hier nog niet is, het zou wel eens kunnen dat God het zwaarst voor het laatst bewaart. Ik raad dan ook iedereen met klem aan om zich te verootmoedigen voor God en Jezus door het geloof tot Zaligmaker aan te nemen voor het te laat is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 08:50

Ik zie het zo:

Lukas 13:
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.

Pas dit maar toe op Azië, en vers vijf op ons volk.

Terug naar “Archief”