Berichtdoor sweap » 09 jan 2005 13:59
Amen @ Riska
Dit kwam ik van de week tegen en vond ik erg treffend en mooi!
Veel gelovigen zeggen dat de Tsunami de straffende hand van God was. In officiële kerktaal klinkt dat als volgt: 'Gods oordeel kwam over die zondige mensen'. We willen je uitnodigen om even mee te lezen en zelf na te denken of wij (gelovigen) mogen of kunnen zeggen dat dit Gods toorn was.
Om te beginnen wat er in het nieuws kwam: De leider van een kerk in Colombo zegt tegen de mensen die in het rampgebied wonen en geen christen zijn: ‘Jezus is boos omdat jullie je niet bekeerd hebben’. Ook verschillende Nederlandse dominees willen Gods hand in de ramp niet uitsluiten. Op EO-radio verwees een predikant naar lied 488 uit het Liedboek voor de Kerken: 'God gaat Zijn ongekende gang, vol duistere majesteit.' En ook in het Reformatorisch Dagblad werd de suggestie gewekt dat de Tsunami een straf van God is.
Wij zijn de laatsten die beweren dat de mensen die daar woonden allemaal lieverdjes zijn. Maar wie zijn we zelf dan? Verdienen wij beter? Volgens de Bijbel niet en dat is juist de reden waarom Jezus kwam. Jezus kwam om de wereld te redden, met als gevolg dat God door de mond van de profeet Jesaja zei (Jesaja 54:9+10): ,,Dit is voor mij als bij de vloed van Noach: zoals ik heb gezworen dat het water van Noach nooit meer de aarde zou overspoelen, zo zweer ik dat mijn toorn jou niet meer treft en dat ik je nooit meer bedreig. Al zouden de bergen wijken en de heuvels wankelen, mijn liefde zal nooit meer van jou wijken en mijn vredesverbond is onwankelbaar zegt de HEER, die zich over je ontfermt.''
Nergens vind je in de Bijbel de duistere majesteit van God terug die in lied 488 staat (ook niet in de Statenvertaling) en nergens zie je dat Jezus boos werd als mensen zich niet bekeerden (denk aan rijke jongeling die zich niet wilde bekeren: ,,En Jezus, hem aanziende, kreeg hem lief'', Markus 10:21). Hoe kunnen wij nu zeggen dat Jezus boos is? De Geest van Jezus brengt ons rust, vrede en blijdschap; het Koninkrijk van God is een Koninkrijk van vrede (Romeinen 14:17).
Jaja, er staan ook dingen over Gods toorn in de Bijbel, maar laten we wel even de juiste volgorde aanhouden. Jezus kwam om DE WERELD te redden, niet om te oordelen. En Hij wilde de HELE wereld redden (1 Johannes 2:2) en bracht daarom verzoening tussen God en de HELE wereld. In 2 Corinthiërs 5:19 staat hierover ,,dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.''
Dat woord (der verzoening) is ONS (mensen!) toevertrouwd om de wereld te verkondigen. Nu lijken we vaak eerder het ‘woord des oordeels’ te verkondigen. En dat is een misvatting. De tijd na Jezus en tot Zijn tweede komst is namelijk de genadetijd. De mensen die Jezus' goedheid AFWIJZEN, zullen later (dat gebeurt NA de tweede terugkomst van Jezus) veroordeeld worden en dus alsnog onder Gods toorn komen omdat ze het aanbod van Jezus om die toorn te dragen niet hebben aangenomen. Maar nu zitten we in de geschiedenis van de aarde in het ‘Jezus tijdperk’. Genade dus. Geen oordeel.
Als we die waarheid niet eren, slaan we voor Gods tijd al aan het oordelen. In gewoon Nederlands: we gaan zeggen: 'Die mensen zijn zo slecht, ze verdien(d)en straf.'' En dat is nu net de houding waar de Bijbel de mens voor waarschuwt. ,,Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden'.'' (1 Korintiërs 5:12+13). ALS we al oordelen, mag dat alleen over mensen waar je verantwoordelijk voor bent gesteld door God Zelf.
Als je buiten die door God gestelde kaders treedt (oordeelt), tref je juist zelf. Romeinen 2:1: ,,Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen.'' De menselijke neiging om ‘wetteloosheid’ van mensen te beoordelen en ze daarna te veroordelen gaat tegen Jezus’ houding in.
Wat Jezus' houding (en dus Gods hart) is, blijkt uit Lukas 8:43, waar een vrouw 'stiekem' Jezus aanraakt. Waarom ze dat stiekem deed, wordt duidelijk als we de wet waar die vrouw zich aan moest houden erbij nemen. Leviticus 15:25: ,,Wanneer een vrouw langer ongesteld is dan normaal, of bloed verliest terwijl ze niet ongesteld is, is ze onrein zolang ze bloed verliest, net zoals ze onrein is tijdens haar menstruatie.'' Die vrouw had daar niet mogen zijn. Ze was onrein. ZE BRAK DE WET!! Maar ze werd wel mooi genezen. Omdat ze geloofde in Jezus' goedheid.
Het is juist het ontkennen dat je zelf geen haar beter bent dan mensen die iets vervelends overkomt, wat Jezus boos maakte. Een tekst die dan ook vaak onterecht bij een ramp gebruikt wordt, is Lukas 13:4+5: ,,Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen? Zeker niet, zeg ik jullie.'' Jezus zegt hier juist dat ze NIET vanwege hun ‘meer schuldig zijn dan anderen’ omkwamen.
Nu komen we bij een ander argument van slimmerikken die stiekem toch willen oordelen. ‘Je kunt toch ZIEN dat God die mensen oordeelt? Wij oordelen niet, maar die mensen zijn toch duidelijk door God weggevaagd?’ Wie zegt dat? In Jesaja 54 (waar staat dat God de aarde niet meer onder water zal zetten) staat meteen dat de bergen en heuvelen nog wel kunnen wankelen. En Spreuken 22:8 geeft ook een keiharde ‘natuurwet’: ,,Wie onheil zaait, zal onheil oogsten, de stok waarmee hij slaat, zal hem te gronde richten.'' Wij kunnen dus zelf onheil over ons afroepen, zonder inbreng van God.
Is de volgende gedachte niet veel logischer met betrekking tot de ramp die de wereld trof? Het is een mondiale ramp (ramp van wereldformaat). Dus moeten we kijken naar wat we mondiaal gezaaid hebben. Door allerlei toestanden (autogassen, koelkasten, etc) wordt de aarde steeds warmer en veranderen de waterhoogtes van de oceanen. God had de aarde in perfecte balans geschapen en Hij heeft ons gevraagd die aarde goed en gezond te beheren. Nu maken wij daar met z’n allen een potje van, zelfs zo dat we op mondiale (wereld)schaal de atmosfeer en de krachten beïnvloeden. Als door de verandering van waterdruk de aardkorst (meer of minder) onder druk komt, wat zou dat betekenen? Wie weet hoeveel krachten er gepaard gaan met een halve centimeter meer of minder gesmolten poolwater…?
Dat zou betekenen dat indirect de duivel achter deze ramp steekt. Hij verleidt ons tot wanbeheer van de aarde en dat heeft op allerlei vlakken een desastreus effect. Van hem staat er dan ook dat hij juist in de genadetijd mensen wil verslinden: ,,Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.'' (1 Petrus 5:8). Past deze gedachtegang niet beter in dit verhaal?
Door te zeggen: die mensen hebben het verdiend; oordeel je en zeg je daar automatisch mee ‘ik ben beter, want ik leef nog’.
Door te zeggen: God heeft het gestuurd, oordeel je God en dat is niet wijs. De volgende tekst gaat namelijk niet alleen over mens tot mens, maar ook over mens tot God: ,,Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.'' (Matteüs 7:1).
Dan de slotvraag: Zou God werkelijk Zijn toorn (oordeel) gebruiken als instrument om mensen tot inkeer te brengen? Wat doen we dan met de manier die Jezus ons aanreikte? ,,Ga heen en verkondigt de ganse wereld de BLIJDE BOODSCHAP''?
Het is Gods goedheid die tot bekering leidt, zegt Romeinen 2:4. Niet -angst voor- Zijn oordeel. De mensen die door het oordeel werden getroffen, kunnen niet meer kiezen en de mensen die overblijven zouden uit liefde voor God moeten/mogen kiezen en niet uit angst. Als angst het motief is om te gaan geloven, heb je het volgens Johannes niet begrepen: ,,In de liefde is geen plaats voor angst. Integendeel, de volmaakte liefde verdrijft de angst. Angst houdt altijd verband met straf. Wie nog angst kent, kent de volmaakte liefde nog niet.'' (1 Johannes 4:18).
Gaaf trouwens dat er zo ongelooflijk veel geld wordt gegeven door rijke landen. Als dat geen zegen van God is in ellendige tijden… Bidt voor de nabestaanden en getroffenen. En geef! Want die twee gaan onlosmakelijk samen als je echt gelooft. (Lees Jakobus 2:16).
Beoordeel nu zelf eens het volgende stukje, zonder de schrijver te veroordelen. Waar hij oordeelt, staan vraagtekens en waar hij dingen zegt die redelijk/waar lijken, maar die als je goed oplet tegen de Bijbel in kunnen gaan of buiten Gods agenda omgaan, daar staan ook vraagtekens:
De Thaise dominee uit Bangkok zei: "God stuurde welbewust de watervloed. (?) Het gaat erom dat we Zijn hand opmerken en de betekenis gaan begrijpen."
De christenen in Thailand zijn er volgens ds. Saengkong van overtuigd dat de Heere met de zeebeving enerzijds Zijn toorn over de zonden heeft willen tonen (?) en tegelijk de volken in Zuidoost-Azië en in de wereld heeft willen opwekken tot bekering. "Mensen willen dat vaak niet onder ogen zien. Maar behalve dat God barmhartig is, is Hij ook rechtvaardig. Hij kan de zonde niet gedogen. En die straft Hij. (?) Dat moeten we niet willen ontkennen. De christenen hier doen dat nauwelijks. Terwijl toeristen, die christen zijn, daar wel vraagtekens bij zetten. Buitenlanders zeggen dat we de vraag naar Gods bedoeling met deze ramp maar moeten laten liggen. Het lijkt wel of ze daar niet meer aan willen, omdat zij alleen maar van Gods liefde willen weten. En dan nog een heel bepaald soort liefde. (?) Want een vader die alleen maar aardig is voor zijn kinderen en hen nooit straft, is geen echte vader." (?)