Tienden, cultuurgebonden of actueel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

Tienden, cultuurgebonden of actueel?

Berichtdoor Raptor » 07 jan 2005 11:03

Stelling:

Het geven van 'tienden' is in onze tijd niet meer nodig!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 13:17

Het is geen wet meer ... maar wat is niet nodig?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 07 jan 2005 13:27

Dat hangt denk ik ook van je inkomen af. Als je net rond kan komen kan ik me voorstellen dat je (bijna) niets geeft aan goede doelen, of in elk geval minder als een tiende.
Afbeelding

Raptor

Berichtdoor Raptor » 07 jan 2005 14:07

Raido schreef:Het is geen wet meer ... maar wat is niet nodig?

Het al dan niet geven van tienden (oftewel tien procent van je inkomen).

Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.
En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.
En een vreze kwam over alle ziel; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.
En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;
En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.
En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.

André

Berichtdoor André » 07 jan 2005 14:13

Mhaw, ik denk dat al je b.v. lid bent van een kerkgemeenschap, dat die het wel op prijs zou stellen dat je bijdraagt in de kosten, en dan is idd het begrip 10 den wel redelijk bijbels te onderbouwen.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 07 jan 2005 14:14

Het is moeilijk de tienden, zoals we die in het OT tegenkomen met het heden te vergelijken. De tienden vervulden zowel de rol van belasting als van het bijdragen aan de eredienst in de tempel. De priesters en de levieten leefden van de tienden, omdat ze geen erfdeel in Israël hadden in de vorm van eigen grond.

Als wij ons hele belastingstelsel zouden vervangen door een systeem van tienden, zou ik er direct voor tekenen! 10% is toch wat anders, dan wat we nu betalen!

Maar goed. Vertaald naar deze tijd lijkt het me redelijk, dat de "priesters en levieten", dus diegenen die full-time dienen in de kerk, door de gemeente worden onderhouden. En zoals de tempeldienst vroeger met de tienden werd gefinancieerd, zo is er nu ook wel het een en ander te financieren in de kerk. Daarbij komt zending, diaconale hulp aan de armen dichtbij en ver weg.
Kortom, doelen om geld aan te geven zijn er genoeg.

De vraag is dus, of je een tiende moet geven. We leven niet meer onder de wet, en ik geloof dat God ons hart aanziet. Je mag dus altijd meer geven...

Sommigen maken er een punt van, waarvan je dan een tiende moet berekenen. Van je bruto, of je netto, of moeten eerst vaste lasten, zoals huur, ziekteverzekering e.d. eraf (dat hadden ze immers vroeger ook niet)? Ik ben wat huiverig voor zo'n discussie, want voor je het weet ben je wettisch aan het millimeteren.

Mijn oplossing is, dat ik God vraag me daarin te leiden en dan naar m'n beste geweten geef. Ik leef tamelijk sober, want onze westerse luxe vind ik tamelijk decadent. Maar ik ben ook geen bedelmonnik! Voor mij is het een evenwicht, dat je zelf mag zoeken met God.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 07 jan 2005 14:15

Jozz schreef:Dat hangt denk ik ook van je inkomen af. Als je net rond kan komen kan ik me voorstellen dat je (bijna) niets geeft aan goede doelen, of in elk geval minder als een tiende.

Ja, en volgens Jezus gaf de arme weduwe meer dan de rijke Farizeeër!
The Lord is the Potter, not Harry!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2005 14:37

Peter L heeft gelijk.... we geven meer dan een tiende aan de belastingdienst :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raptor

Berichtdoor Raptor » 07 jan 2005 14:51

Marnix schreef:Peter L heeft gelijk.... we geven meer dan een tiende aan de belastingdienst :)

En dat niet eens op grond van bijbelse argumenten :shock: ! Dat zit goed fout... Overigens vind ik dat Peter L ook in de rest van wat hij schrijft een punt heeft. Even concreet. Stel dat ik 2000 euro netto per maand verdien (dat doe ik niet: was het maar waar!), dan zou dat inhouden dat ik 200 euro aan een goed doel (kerk, stichting of wat dan ook) moet geven? Of in ieder geval in die verhouding er mee moet omgaan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 15:12

10% van 2000 is 2000 euro... dan is het toch duidelijk?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jan 2005 18:31

Tegenwoordig geldt de wet van de tienden niet meer. In Korinthe wordt hier duidelijk afstand van genomen. Ik heb even geen bijbel bij de hand, maar ik geloof dat het in 1 Korinthe staat. Je mag geven zoveel je wilt, vrij van beperkingen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Tienden, cultuurgebonden of actueel?

Berichtdoor hijwel » 07 jan 2005 19:10

Raptor schreef:Stelling:

Het geven van 'tienden' is in onze tijd niet meer nodig!

:shock: :shock: :shock:

juist met onze manier van commicatiemogelijkheiden/media weten we van zoveel leed in de wereld! is tienden geven dan niet meer nodig?

onze naaste is niet alleen onze bijstandsbuurvrouw, maar ook het straatkindje in rio!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 jan 2005 01:47

Het gaat erom dat 'tienden' niet meer nodig zijn. Ieder mag geven naar zijn of haar vermogen.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 jan 2005 06:16

Sabra schreef:Het gaat erom dat 'tienden' niet meer nodig zijn. Ieder mag geven naar zijn of haar vermogen.

Niet met de tienden als minimum? :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jan 2005 07:08

Sabra schreef:Het gaat erom dat 'tienden' niet meer nodig zijn. Ieder mag geven naar zijn of haar vermogen.

ja ik snap dus niet waarom dit nou in 1 keer zou zijn vervallen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”