Vriendschappen en de perversiteit van relaties

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Vriendschappen en de perversiteit van relaties

Berichtdoor Aragorn » 03 jan 2005 00:33

Stelling: vriendschappen zijn superieur aan relaties (in de zin van verkeringen).

Enigszins provocerend, maar toch interessant. :) Argumentatie volgt na jullie storm van kritiek. :P

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 03 jan 2005 00:39

Niet mee eens.

Vriendschappen zijn mooi, en zeker niet te onderschatten.

Maar wanneer je een serieuze relatie hebt vind ik dat daar ook lichamelijk contact (tot op zekere hoogte !) bij kan horen. Dat is niet verkeerd.

Ik ben het op die manier wel met je eens als je bedoelt dat men tegenwoordig vrij snel (of: te snel) een relatie aangaat, just 4 fun. Als daarin ook het lichamelijke contact naar voren komt terwijl er geen sprake is van een serieuze relatie, ja dan is een vriendschap inderdaad beter. Met dien verstande dat je dan dus ook niet de 'perversiteiten' van je stelling in die vriendschap ten uitvoer brengt...

André

Berichtdoor André » 03 jan 2005 00:55

Vriendschap man/vrouw kan goed gaan, maar het kan ook zomaar gebeuren dat de één tegen de ander zegt, ik mag jou wel wat definitiever :P
Of hoe je het ook maar onder woorden brengt, hoeft natuurlijk niet met droge humor.
Ik denk dat het in een vriendengroep wel wat makkelijker kan zijn.
Maar hier doel je niet op geloof ik ?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jan 2005 09:29

* wacht eerst op de argumentatie van aragorn *

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 03 jan 2005 10:35

Ik ben het volkomen met Aragorn eens!

Maar daar had op zijn minst een klein vermoeden over kunnen bestaan :mrgreen:

Dan gaat het natuurlijk wel om échte vriendschappen. En als ik om me heenkijk, stijgen voor voor mij vriendschappen boven de relaties uit.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 11:36

Misschien ben ik het met je eens, vriendschappen maken meer, relaties maken meer kapot. Dat is heel erg raar, een gezamelijke vriendin van ons (ik en mijn vriendin) vond het super dat we verliefd waren, maar nu we verkering hebben voelt te zich eenzaam... in de steek gelaten door ons.

Ik kan niet meer zonder mijn vriendin en onze relatie, als je eenmaal begonnen bent is stoppen erg moelijk, ik wil er in verder, maar als ik nu weer zou kiezen weet ik het niet...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 03 jan 2005 12:23

Soms kun je in vriendschappen dingen kwijt die je in je relatie niet kwijt kan en andersom.

Veel mensen vallen bij relatieproblemen terug op hun vrienden.

Vrienden kunnen bij mij 24/7 terecht als er wat is. En ik weet zeker dat ik ook op hen terug kan vallen.

De afgelopen tijd heb ik gemerkt dat echte vrienden je nooit in de steek laten. Ze zijn open en eerlijk tegen je en geven aan wanneer ze iets niet aanstaat.
In een relatie is dit niet altijd het geval, mensen houden zich vaak in om de ander de ruimte te geven. Niet dat dit echt slecht is, maar bij sommigen kropt dit op den duur op, wat de relatie onder spanning kan zetten.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jan 2005 13:07

Moeilijk. Ik vind vriendschappen heel belangrijk. Eigenlijk zie ik mijn relatie ook als vriendschap maar dan op een andere niveau. Vriendschappen heb je op verschillende niveaus, zonder het ene niveau 'hoger' of 'lager' in te schatten dan het andere. Ik geloof niet dat het een onder het ander hoef te lijden.

Ik vind het zelf soms moeilijk om te investeren in vriendschappen, ik vind het ook moeilijk om iemand een vriend te noemen. Vroeger deed ik dat te snel en ben ik daarin vaak teleur gesteld.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 03 jan 2005 13:24

ik ben het niet eens met de stelling! als het goed is, is een relatie ook vriendschap maar een relatie stijgt boven vriendschap uit als het goed is! Een relatie gaat sneller over als een gewone echte vriendschap! Een gewone vriendschap is ook wat vrijblijvender als een relatie. In een relatie zie je elkaar enorm vaak terwijl je bij een vriendschap elkaar soms een poos niet ziet/spreekt terwijl de vriendschapsband gewoon blijft! volgens mij is het ook zo dat je bepaalde dingen nog eerder met een vriend/vriendin bespreekt dan met degene waar je een relatie mee hebt. Wat vinden jullie trouwens van een gewone vriendschap tussen een jongen en een meisje? Dat gaat vaak best goed maar er is kans dat 1 van beide bijvoorbeeld verliefd wordt op de ander. hoe zien jullie dat?

Technico

Berichtdoor Technico » 03 jan 2005 13:30

Vriendschappen zijn superieur aan relaties.
Mee eens dus.

Zonder vriendschap is het niet prettig leven. (of je wil kluizenaar zijn maar dat heb ik altijd maar dubieuze gevallen gevonden)
Echter vrijgezel zijn wel meer mensen gelukkig gestorven.

Zonder vriendschap is geen relatie mogelijk, echter vriendschap kan zonder relatie wel bestaan. Je relatie is dus van vriendschap afhankelijk :P

De kerk is ook een goed voorbeeld. Die is bedoeld als gemeenschap/gemeente. Daarin komt het vriendschapsaspect naar mijn mening duidelijk naar voren. Paulus zegt dat trouwen niet noodzakelijk is, maar hij pleit wel voor een gemeente.

[edit]
Ik heb er nog eens over nagedacht maar als je eenmaal verkering hebt behoort dat voor te gaan denk ik. Het belang van vriendschap is groter. Maar je relatie is je potentiele levensvriend(in). Dat moet voor al je andere vrienden.
[/edit]

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Vriendschappen en de perversiteit van relaties

Berichtdoor ezri » 04 jan 2005 12:44

Aragorn schreef:Stelling: vriendschappen zijn superieur aan relaties (in de zin van verkeringen).

Enigszins provocerend, maar toch interessant. :) Argumentatie volgt na jullie storm van kritiek. :P

wow, dit is een zeer interessant topic.

kheb hier al heel vaak over nagedacht, maar ben er nog niet uit. (nogal multi-dimensionaal;))
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Technico

Re: Vriendschappen en de perversiteit van relaties

Berichtdoor Technico » 04 jan 2005 13:24

ezri schreef:
wow, dit is een zeer interessant topic.

kheb hier al heel vaak over nagedacht, maar ben er nog niet uit. (nogal multi-dimensionaal;))

Volgens mij valt het wel mee, ik vind het ook interessant maar de storm van kritiek kan ik niet echt constateren.

En volgens mij kunnen we ook op de uitleg van Aragorn lang wachten

zie Aragorn is heel ver weg :? :wink:
Laatst gewijzigd door Technico op 04 jan 2005 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 04 jan 2005 13:25

Interessante stelling :wink:

Eerlijk gezegd ben ik er ook nog niet uit. Ik neig wel naar het met de stelling eens te zijn. Maar misschien komt dat door de ervaring die ik heb met relaties. Als je de "ware" tegenkomt zal ik het waarschijnlijk weer oneens zijn met de stelling :wink:
Het is wel zo een relatie vaak dieper gaat natuurlijk, want als je vriendschap met iemand dieper gaat dan de relatie die je hebt is er iets mis (scheve verhouding).
Hmmzz ik kan eigenlijk geen goed antwoord geven op de stelling. Wat ik wel kan zeggen is dat mijn ervaring tot nu toe is dat je in vriendschappen minder snel teleurgesteld raak.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 12:49

Sorry, sorry, dat ik jullie zo lang heb laten wachten! Maar hier ben ik dan eindelijk weer.

Mijn argumentatie kwam eigenlijk voor een groot gedeelte overeen met wat pivo al zei, al was hij het opmerkelijk genoeg niet eens met de stelling. :mrgreen:

pivo schreef:ik ben het niet eens met de stelling! als het goed is, is een relatie ook vriendschap maar een relatie stijgt boven vriendschap uit als het goed is! Een relatie gaat sneller over als een gewone echte vriendschap! Een gewone vriendschap is ook wat vrijblijvender als een relatie. In een relatie zie je elkaar enorm vaak terwijl je bij een vriendschap elkaar soms een poos niet ziet/spreekt terwijl de vriendschapsband gewoon blijft! volgens mij is het ook zo dat je bepaalde dingen nog eerder met een vriend/vriendin bespreekt dan met degene waar je een relatie mee hebt.

Hieraan wilde ik nog toevoegen dat vriendschappen meer ideaal zijn omdat je elkaar in principe niets verplicht bent en men elkaar in relaties vaak claimt. (Overigens laat ik ruimte voor relaties met een hoog vriendschapsgehalte, dus don't worry kurtyo :P ) Of, zoals C.S. Lewis al zei: Bij een relatie kijk je naar elkaar, bij vriendschap kijk je samen dezelfe kant uit. :)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 11 jan 2005 12:57

Tja... moeilijk.....

Vriendschappen vind ik heel belangrijk enzo, maar verder kan ik er niet zo goed over oordelen eigenlijk.... heb zelf nog nooit een relatie gehad ofzo dus weet helaas niet zo goed hoe dat voelt enzo..

Op zich lijkt een relatie me wel heel mooi, dat je iemand hebt die er helemaal voor je is en naja van alles gewoon... dat lijkt me toch opzich wel weer net iets anders dan in gewone vriendschappen...

Maar goed ik mag pas oordelen als ik t zelf meegemaakt heb...;)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Terug naar “Archief”