Alverzoening?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Alverzoening?

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 10:12

Omdat er op het topic 'ben je bang voor God' over alverzoening werd gesproken dacht ik maar eens om er hier een onderwerp over te beginnen.

Zelf zie ik niets in de alverzoening omdat God dan ook niet zou hoeven zeggen: 'Bekeert u en geloof het Evangelie'. Dit zou dan ook niet nodig zijn als iedereen er zou komen.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 29 dec 2004 10:14

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=4126

Volgens mij gaat het in dit topic ook al ongeveer daarover (in andere bewoordingen, "aanbod van genade")

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 10:17

Retep schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=4126

Volgens mij gaat het in dit topic ook al ongeveer daarover (in andere bewoordingen, "aanbod van genade")

Ja, daar heb ik ook een bericht geplaatst, maar het aanbod van genade is volgens mij toch heel wat anders dan de alverzoening.

Aanbod van genade --> is het onvoorwaardelijk of voorwaardelijk
Alverzoening --> wordt iedereen uiteindelijk bekeerd, of niet?
Afbeelding

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 29 dec 2004 12:16

Er zijn teksten die aan alverzoening veronderstellen, b.v. Rom. 5:12-21. Er zijn nog wel meer teksten. Een groot voorstander van de alverzoening kun je vinden op www.goedbericht.nl dat is een site van André Piet. Er is ook een boek van ds. J. Bonda 'Het ene doel van God', een totaal andere manier van schriftuitleg van deze gereformeerde predikant (inmiddels overleden) dan dat wij gewend zijn.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 29 dec 2004 13:03

waarnemer schreef:Er zijn teksten die aan alverzoening veronderstellen, b.v. Rom. 5:12-21. Er zijn nog wel meer teksten.

Tja, dat geloof ik graag; betogen die de alverzoening voorstaan, laken ook altijd het 'schrift met schrift vergelijken'.

waarnemer schreef:Een groot voorstander van de alverzoening kun je vinden op www.goedbericht.nl dat is een site van André Piet. Er is ook een boek van ds. J. Bonda 'Het ene doel van God', een totaal andere manier van schriftuitleg van deze gereformeerde predikant (inmiddels overleden) dan dat wij gewend zijn.

Ik ken deze dominee niet; bedoel je met 'gereformeerd' synodaal gereformeerd? (wat nu dus protestants is?)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 15:07

De alverzoeningsleer is niet anders dan een geweldige list van de satan zelf. Duizenden en duizenden begeven zich zonder hun rechtsgronden te kennen, naar de eeuwigheid met een in de geest geformeerde 'verlosser.'
"Zij roepen het wel tot den Allerhoogste, maar niet één verhoogt Hem".
Men heeft het wel over Jezus, maar aan wie heeft Hij Zich als de Gekruisigde en Opgestane geopenbaard? Uit de Schrift is overduidelijk dat de alverzoeningsleer geen grond van bestaan heeft. Korach, Datham en Abiram zijn levend door de aarde verzwolgen, en dat niet door Gods goedheid, maar door Zijn toorn.
De alverzoeningsleer heeft niet de ere Gods voor ogen. God mag blij wezen met zulke mensen, dat ze nog door Hem behouden willen worden. Ps. 49:9 zegt van zulken; "Want de verlossing hunner ziel is te kostelijk, en zal in eeuwigheid ophouden".
"En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs". openb. 20:15
Ach, de Bijbel staat vol met bewijzen dat de alg. verzoeningsleer grote kolder is. Iemand die dat gelooft, bewijst daarmee geen lust te hebben tot enig nauwgezet onderzoek van de Schrift en van zichzelf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 15:23

jas schreef: Ach, de Bijbel staat vol met bewijzen dat de alg. verzoeningsleer grote kolder is. Iemand die dat gelooft, bewijst daarmee geen lust te hebben tot enig nauwgezet onderzoek van de Schrift en van zichzelf.

Ik geloof het zelf ook wel, alleen zou ik graag van mensen die wel voor de alverzoening zijn graag willen horen wat zij ervan vinden. Want er zijn volgens mij maar heel weinig teksten die aantonen dat er een alverzoening is, veel minder dan teksten die gaan over dat er ook mensen verloren gaan.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 15:43

frekje schreef:
jas schreef: Ach, de Bijbel staat vol met bewijzen dat de alg. verzoeningsleer grote kolder is. Iemand die dat gelooft, bewijst daarmee geen lust te hebben tot enig nauwgezet onderzoek van de Schrift en van zichzelf.

Ik geloof het zelf ook wel, alleen zou ik graag van mensen die wel voor de alverzoening zijn graag willen horen wat zij ervan vinden. Want er zijn volgens mij maar heel weinig teksten die aantonen dat er een alverzoening is, veel minder dan teksten die gaan over dat er ook mensen verloren gaan.

Daaruit blijkt de gemakszucht van de mens. Dat hij liever datgene gelooft zonder onderzoek wat tot zijn verderf leidt, dan datgene waardoor uit onderzoek zou blijken dat het tot zijn eeuwige zaligheid kan leiden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 dec 2004 16:29

frekje schreef:

Greep uit teksten vòòr alverzoening:
1 Tim 2:4; 2 Petr 3:9 in combinatie met Rom 9:19.
Joh 1: 29; Joh 12:47; Hand 3:21; Rom11:32; 1 Kor 15:22; 2 Kor 5:14;
Ef 1:10; Fil 2:10; 1 Tim 2:5; 1 Tim 4:10; Tit 2:11;
ALs je er nog meer wil..... :wink:
O.a. dezen worden gebruikt om alverzoening aan te tonen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 29 dec 2004 17:38

jas schreef:Men heeft het wel over Jezus, maar aan wie heeft Hij Zich als de Gekruisigde en Opgestane geopenbaard?

Aan de Joden. Paulus heeft het evangelie onder de heidenen gebracht. En laat nu net Paulus geschreven hebben dat God Zich met alles zal verzoenen, dat alle schepsel Gods goed is, en dat God een Behouder is aller mensen.

Ik ben wel benieuwd hoe je deze teksten kunt interpreteren in de lijn van een wrekende en toornige God.

Ik zal me hier later meer mee gaan bezighouden, ben nu druk met (inpakken voor) wintersport...

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 18:03

Weet men hier eigenlijk het verschil wel tussen de alverzoening en de algemene verzoening?

Het verschil:
http://oud.refdag.nl/opin/000722opin05.html

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 21:44

caprice schreef:Weet men hier eigenlijk het verschil wel tussen de alverzoening en de algemene verzoening?

Het verschil:
http://oud.refdag.nl/opin/000722opin05.html

Ik ben bang van niet caprice. Hoewel beide leringen fout zijn, is de 1e wel het gruwelijkst. Onder aanhangers van de 2e bevinden zich wel oprechte christenen. Ik zeg van sommigen wiens oprechtheid overduidelijk is, altijd; hun geloof is oprecht, hun leer is vals.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 21:54

Collateral schreef:
jas schreef:Men heeft het wel over Jezus, maar aan wie heeft Hij Zich als de Gekruisigde en Opgestane geopenbaard?

Aan de Joden. Paulus heeft het evangelie onder de heidenen gebracht. En laat nu net Paulus geschreven hebben dat God Zich met alles zal verzoenen, dat alle schepsel Gods goed is, en dat God een Behouder is aller mensen.

Ik ben wel benieuwd hoe je deze teksten kunt interpreteren in de lijn van een wrekende en toornige God.

Ik kan zo niet gericht reageren. Je geeft niet echt expliciet een bijbeltekst aan waarin ik hetgeen jij stelt bevestigd kan zien. Daarom zal ik in mijn reaktie me vooralsnog beperken tot de tekstplaatsen die Cathy aanhaalt. Dan kun je aan de hand daarvan, als je terug bent van wintersport, je mening bijstellen.
Collateral schreef:Ik zal me hier later meer mee gaan bezighouden, ben nu druk met (inpakken voor) wintersport...

Prettige vakantie, pas op dat je niks breekt.

*Jona*

Berichtdoor *Jona* » 29 dec 2004 22:00

Is het hier de gewoonte om zo beroerd klein te schrijven. Schriftonderzoek krijgt zo wel een heel aparte betekenis

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 22:14

*Jona* schreef:Is het hier de gewoonte om zo beroerd klein te schrijven. Schriftonderzoek krijgt zo wel een heel aparte betekenis

Niet als het om echt serieuze reacties gaat hoor Jona. :wink:

Terug naar “Archief”