Palestijnse kwestie januari 2003

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Renk

Palestijnse kwestie januari 2003

Berichtdoor Renk » 10 jan 2003 07:32

Ik heb bij heel het gebeuren in Israel zo'n dubbel gevoel.

Soms vraag ik mezelf af: Wat zou er nu gebeuren als de Palestijnen de overmacht hadden? Zou Israel nog ruimte krijgen om te leven?

Maar het dubbel gevoel is: Zou de 'wereld' dan ook op dezelfde manier toekijken als de Palestijnen terug zouden slaan?

Zou de 'wereld' op dezelfde manier toekijken als Israel bommen plaatste tussen onschuldige burgers?


Voor mezelf geloof ik niet dat er vrede komt met een man als Sharon aan de ene kant en Arafat aan de andere kant.

:cry:

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Re: Hebben jullie dat nu ook?

Berichtdoor Elsa » 10 jan 2003 11:39

Renk schreef:Soms vraag ik mezelf af: Wat zou er nu gebeuren als de Palestijnen de overmacht hadden? Zou Israel nog ruimte krijgen om te leven?

De Palestijnen roepen toch juist dat Israël compleet verdwijnen moet? Hun doel is pas bereikt als alle Joden dood zijn! :cry:
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 jan 2003 12:03

ik ben vaak benieuwd wat er zou gebueren. De palastijenen vinden dat israel terug moet trekken, vervolgens doen ze dat een poosje erna, en dan komen er weer van de zelfmoordaanslagen. Dus Israel kan zich gewoon niet terug trekken, ik vind dat ze er voor moeten zorgen dat de palastijen niet de sterkste worden. De palastijenen willen op hun beurt de israelieten weg hebben. Ik denk niet dat het gauw zal afgelopen zijn

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jan 2003 11:50

Als je goed de bijbel leest zul je gelezen hebben dat er nooit vrede zal komen in israel.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 jan 2003 12:36

joepie ik lees hier
hoopt op den Heer, gij vromen
is Israel in nood,
er zal verlossing komen.
Zijn goedheid is zeer groot. Hij maakt op hun gebeden
Gans Israel eens vrij
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 jan 2003 12:37

en ergens anders lees ik Hij is Isrels zege.

dit wil toch wel wat zeggen, is het niet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 14 jan 2003 12:40

Soms moet je vechten om vrede te bereiken, en in het middenoosten is dat den ik ook het geval. Je maakt alle vijanden af en dan is er niemand meer om mee te vechten en dan is het vrede. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door RPGtB op 14 jan 2003 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 jan 2003 12:42

wat een uitleg. ik ben blij dat jij niet aan de top staat. dat zou de ondergang van de mens worden denk. jongen ga weer naar school en laat die onzin opmerking maar achterwege.

sorry voor de persoonlijke aanval, maar die opmerking slaat nergens op.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

midden-oosten

Berichtdoor Rudolf Meuser » 14 jan 2003 12:42

Je moet het natuurlijk van twee kanten bekijken. De joden zijn ook niet zulke lieverdjes, alhoewel die bomaanslagen ook niet te preferen zijn.
Ik ben pro-Israel want daar voel ik mij het meest mee verbonden.

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 14 jan 2003 12:44

wat een uitleg. ik ben blij dat jij niet aan de top staat. dat zou de ondergang van de mens worden denk. jongen ga weer naar school en laat die onzin opmerking maar achterwege.

sorry voor de persoonlijke aanval, maar die opmerking slaat nergens op.


Je moet ook niet alles wat ik zeg even serieus nemen he.........
Enne :) het is niet weer naar school, maar nog steeds naar school.
Credo ergo sum

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 14 jan 2003 13:05

Persoonlijk vind ik de hele kwestie in Israel zo gigantisch ge-escaleerd dat je geen kant meer kan kiezen. Als je met bewoners van beide 'kampen' praat, merk je al snel dat het een kiezen is tussen twee kwaden. Of de bezetter, of de terrorist.
Normaal gesproken heb ik de neiging de kant van de onderdrukten te kiezen, maar op dit moment zijn die ook vervallen in waanzin.
Zou er nog enig vooruitzicht zijn om met diplomatie tot vrede te komen?

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 14 jan 2003 15:09

De Palestijnen zijn tegen Israel, altijd al, ook al voor de bezetting van die gebieden door Israel. En alle Arabieren in die streek zijn samen met de Palestijnen tegen Israel. Daarom vielen ze Israel toen ook aan, en daar stonden de Palestijnen achter. In die oorlog heeft Israel gebieden bezet. En nog gaan de Palestijnen door met hun kwade aanslagen waarbij onschuldigen gedood worden. Hoe kan je ooit achter deze moordenaars staan?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 jan 2003 15:15

Elsa:
De Palestijnen roepen toch juist dat Israël compleet verdwijnen moet? Hun doel is pas bereikt als alle Joden dood zijn!


Theoretisch gezien is dit misschien het geval, maar ik geloof (hoop) dat de praktijk anders zal zijn. Enerzijds zullen er toch ook aan Palestijnse zijde mensen zijn die eindelijk wel eens in vrede willen leven? Anderzijds denk ik dat de steun van het westen de echte fanatiekelingen ervan zal weerhouden om echt te proberen Israël van de kaart te vegen. Gezien de huidige politieke situatie zou dat pure zelfmoord zijn. Ik denk dat Israël wat betreft algehele vernietiging veel meer te vrezen heeft van Saddam dan van de Palestijnen. Als zo'n figuur niets meer te verliezen heeft is de kans groot dat hij kernwapens zal gebruiken om zich in 1 klap onsterfelijk te maken. Wel of geen bezette gebieden maken dan echt geen verschil...

Paprika:
De palastijenen vinden dat israel terug moet trekken, vervolgens doen ze dat een poosje erna, en dan komen er weer van de zelfmoordaanslagen.


Dat is hoogst speculatief. De aanslagen worden in west-europa niet goedgekeurd, maar over het algemeen is er begrip voor het verzet van de Palestijnen omdat de bezetting door Israël (terecht) als onrechtmatig wordt gezien. De sympathie voor de Palestijnen zal m.i. echter snel verdwijnen als ze hun zin krijgen (terugtrekking van Israël) maar doorgaan met zelfmoordaanslagen.

Storyteller:
Zou er nog enig vooruitzicht zijn om met diplomatie tot vrede te komen?


We kunnen toch weinig anders dan daar op hopen? De enige alternatieven zijn berusten in de huidige situatie of een militaire oplossing. Persoonlijk vind ik dat geen serieuze alternatieven, ze lossen niets op maar vergroten slechts de ellende.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 14 jan 2003 15:15

Quote:

hoopt op den Heer, gij vromen
is Israel in nood,
er zal verlossing komen.
Zijn goedheid is zeer groot. Hij maakt op hun gebeden
Gans Israel eens vrij


Het tweede deel van de voorlaatste regel, daar ligt de sleutel.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 14 jan 2003 15:25

hemelburger schreef:
Quote:

hoopt op den Heer, gij vromen
is Israel in nood,
er zal verlossing komen.
Zijn goedheid is zeer groot. Hij maakt op hun gebeden
Gans Israel eens vrij


Het tweede deel van de voorlaatste regel, daar ligt de sleutel.



ja, en het vervolg op de laatste regel:

Gans Israel eens vrij,
van ongerechtigheden,
zo doe Hij ook aan mij.

volgens mij wordt hier geen aardse vrijheid bedoeld. (ik kan dit verkeerd hebben).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten