Romeinen 5:1

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Romeinen 5:1

Berichtdoor Sabra » 24 dec 2004 12:13

De SV:

Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus.

De NGB:

Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus.

De NVB:

Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus.

Nu wil ik graag van Jas weten wat het essentiële verschil is tussen de verschillende vertalingen. En wat staat er letterlijk in de grondtaal, Jas.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 dec 2004 12:16

Ik ken de grondtekst niet, maar ik vind het verschil tussen SV/NBG en NBV toch wel opmerkelijk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 dec 2004 12:18

Ik vind van niet. Ik denk dat er namelijk precies hetzelfde staat.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 dec 2004 12:21

Sabra schreef:Ik vind van niet. Ik denk dat er namelijk precies hetzelfde staat.

Juist.
jas schreef: De weg der zaligheid wordt in de NBV niet goed geleerd. Zo staat er in Rom. 5:1 dat de rechtvaardiging plaats vind op grond van ons geloof. Dat is absolute nonsens.

Een vertaling is geen dogmatiek, derhalve kun je niet spreken over de 'leer' van een vertaling. Gerechtvaardigd uit het geloof (ek pisteoos) geeft aan dat de oorzaak of het uitgangspunt van de rechtvaardiging het geloof is. 'Op grond van' is dus helemaal zo gek nog niet. Daarmee komt geheel overeen Ef. 2,8, waar het gered-zijn door middel van het geloof niet afkomstig uit ons (/jullie) (ek humas) is, maar Gods gave.
Met een theologische verhandeling kun je een vertaling niet afwijzen.
Dat is dus gewoon op zijn minst zeer ongelukkig vertaald.
Taalkundige bewijzen graag.
Laatst gewijzigd door Cicero op 24 dec 2004 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2004 12:27

Je wordt toch door geloof behouden? Dat geven andere vertalingen op andere plaatsen ook wel aan. Abraham geloofde en het werd hem tot gerechtigheid gerekend.... Door het geloof (Hebreen 11)

Dat het geloof van God komt wordt helemaal niet ontkend.... Hij geeft je geloof... maar door dat geloof wordt je wel gered.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 dec 2004 13:11

fraternoster schreef:Daarmee komt geheel overeen Ef. 2,8, waar het gered-zijn door middel van het geloof niet afkomstig uit ons (ek humas) is, maar Gods gave.

Wellicht ligt hierin juist het bezwaar tegen de NBV-verwoording: ons geloof i.p.v. het geloof.

Dat zou namelijk de gedachte kunnen wekken dat het geloof uit onszelf komt, terwijl het Gods gave is.

Ik moet toegeven dat het wellicht wat vergezocht is; het lijkt me dat er voldoende andere -meer steekhoudende- argumenten zijn aan te voeren waarom de NBV een minder geslaagde vertaling is.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 dec 2004 13:19

Pieter schreef: Wellicht ligt hierin juist het bezwaar tegen de NBV-verwoording: ons geloof i.p.v. het geloof.

Als je iets krijgt, wordt het van jou. Dus als je geloof krijgt van God, wordt het jouw geloof. Met 'ons geloof' zeg je nog niets over de afkomst ervan. Paulus wijst de gever aan in Ef. 2,8.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 dec 2004 13:25

Daar heb je gelijk in, vandaar ook zeg ik dat mijn bewering wat vergezocht is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 dec 2004 14:20

Wat is het geloof?
Dat ik in Christus voor God gerechtvaardigd ben.
Hoe kan het geloof de grond zijn voor mijn rechtvaardiging, als de rechtvaardigmaking in orde van tijd noodzakelijk aan mijn geloof vooraf moet gaan. Immers, ik kan niet geloven dat ik gerechtvaardigd ben, en dan daarna gerechtvaardig worden. M.a.w. het geloof kan niet de werkende oorzaak van de rechtvaardigmaking zijn en tegelijkertijd een gevolg. Het geloof is een gave Gods die Hij ons schenkt op onze rechtvaardiging, een middel waardoor de rechtvaardiging in ons toegepast wordt.
Als ik eerst zou geloven en op grond van dat geloof gerechtvaardigd zou worden, dat betekent dit, dat ik dus een tijd geloofd heb zonder dat ik gerechtvaardig was. Dat is onmogelijk en onbijbels.
Dat blijkt ook uit Rom. 4:5, waarin staat dat God de goddeloze rechtvaardigt. Een gelovige wordt niet meer onder de goddelozen gerekend en kan derhalve ook niet op grond van zijn geloof gerechtvaardigd worden. De zuivere leer is dat het geloof het instrument is waardoor wij onze rechtvaardiging in Christus kunnen aannemen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 dec 2004 14:33

jas schreef:
Hoe kan het geloof de grond zijn voor mijn rechtvaardiging, als de rechtvaardigmaking in orde van tijd noodzakelijk aan mijn geloof vooraf moet gaan.

De rechtvaardiging gaat niet vooraf aan je geloof, maar is een resultaat van het geloof in Jezus, onze zaligmaker.

Immers, ik kan niet geloven dat ik gerechtvaardigd ben, en dan daarna gerechtvaardig worden. M.a.w. het geloof kan niet de werkende oorzaak van de rechtvaardigmaking zijn en tegelijkertijd een gevolg. Het geloof is een gave Gods die Hij ons schenkt op onze rechtvaardiging, een middel waardoor de rechtvaardiging in ons toegepast wordt.

Dit is natuurlijk een zeer theoretisch gebrabbel om bepaalde rare ideeën goed te kunnen praten. Dit is geen bijbelse visie, en dit wordt ook door geen enkel bijbelgedeelte onderbouwd. Het kan helemaal niet door de bijbel onderbouwd worden.

Als ik eerst zou geloven en op grond van dat geloof gerechtvaardigd zou worden, dat betekent dit, dat ik dus een tijd geloofd heb zonder dat ik gerechtvaardig was. Dat is onmogelijk en onbijbels.

Als je gelooft ben je gerechtvaardigd, en niet eerder. Je kunt niet geloven en niet gerechtvaardigd zijn. Met het ingaan van je geloof ben je gelijk gerechtvaardigd door het offer van Jezus. Ik snap sowieso niet hoe jij dat voor je ziet, wel geloven maar niet gerechtvaardigd zijn.

Dat blijkt ook uit Rom. 4:5, waarin staat dat God de goddeloze rechtvaardigt.

Dit stuk gaat duidelijk over de rechtvaardiging door goede werken of rechtvaardiging door het geloof en niet wat jij er van maakt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 dec 2004 18:56

Sabra schreef:
jas schreef:
Hoe kan het geloof de grond zijn voor mijn rechtvaardiging, als de rechtvaardigmaking in orde van tijd noodzakelijk aan mijn geloof vooraf moet gaan.

De rechtvaardiging gaat niet vooraf aan je geloof, maar is een resultaat van het geloof in Jezus, onze zaligmaker.

Als de rechtvaardigmaking het resultaat van ons geloof is, vertel me dan eens, wat dat geloof eigenlijk inhoudt. Want als het geloof betekent dat men gelooft voor God in Christus rechtvaardig te zijn, dan kan het geloof niet bestaan zonder dat men gerechtvaardigd is. Bovendien, als ons geloof de grond is, is Jezus lijden tevergeefs geweest, want of mijn geloof is de grond, of Jezus lijden is de grond.

Sabra schreef:
Jas schreef:Immers, ik kan niet geloven dat ik gerechtvaardigd ben, en dan daarna gerechtvaardig worden. M.a.w. het geloof kan niet de werkende oorzaak van de rechtvaardigmaking zijn en tegelijkertijd een gevolg. Het geloof is een gave Gods die Hij ons schenkt op onze rechtvaardiging, een middel waardoor de rechtvaardiging in ons toegepast wordt.

Dit is natuurlijk een zeer theoretisch gebrabbel om bepaalde rare ideeën goed te kunnen praten. Dit is geen bijbelse visie, en dit wordt ook door geen enkel bijbelgedeelte onderbouwd. Het kan helemaal niet door de bijbel onderbouwd worden.

Dan kun jij wel stellen maar je daast en weet niet waarover je praat. De rechtvaardigmaking is een vrijspraak van schuld en straf en een rechtgeven op het eeuwige leven. Het is een juridische daad van God, die buiten de mens plaatsvindt. Het geloof vindt in de mens plaats en door het geloof kan de mens het vonnis van God, nl. de vrijspraak, aannemen. Hoe kan een gedaagde een vonnis accepteren wat er niet is? De rechtvaardigmaking gaat voor het geloof en wordt door het geloof toegeeigend.

Sabra schreef:
Jas schreef:Als ik eerst zou geloven en op grond van dat geloof gerechtvaardigd zou worden, dat betekent dit, dat ik dus een tijd geloofd heb zonder dat ik gerechtvaardig was. Dat is onmogelijk en onbijbels.

Als je gelooft ben je gerechtvaardigd, en niet eerder. Je kunt niet geloven en niet gerechtvaardigd zijn. Met het ingaan van je geloof ben je gelijk gerechtvaardigd door het offer van Jezus. Ik snap sowieso niet hoe jij dat voor je ziet, wel geloven maar niet gerechtvaardigd zijn.

Je verdraait mijn woorden gruwelijk. Geloven zonder rechtvaardigmaking is onmogelijk. Ik heb nooit iets anders beweerd. God rechtvaardigt de mens, m.a.w. deelt hem het vonnis mee, en schenkt hem direct, ja onmiddellijk daarop het geloof waardoor de rechtvaardigmaking die mens ook tot nut is. Jij bent degene die stelt dat men eerst gelooft en daarna gerechtvaardigt wordt. Dat is een onbijbelse leer. Rom. 5:1 is een samenvatting van een door Paulus verkondigt geïntegreerde geloofsleer. Nergens zegt Paulus dat het geloof een grond is voor de rechtvaardigmaking. Integendeel, in 2 Kor. 19 schrijft hij; "Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd". Enkel Christus is dus de grond voor de rechtvaardigmaking. Bovendien, wij moeten als vijanden met God verzoend worden, niet als gelovigen. In Rom. 5:9 geeft Paulus een nadere uitleg van vers 1, nl; "Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn". Zie je dat Sabra? Gerechtvaardigd door Zijn bloed, dat en dat alleen is de grond voor de rechtvaardigmaking. En nog duidelijker wordt Paulus als hij in vers 11 zegt; "En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in God, door onzen Heere Jezus Christus, door Welken wij nu de verzoening gekregen hebben".
Dat blijkt ook uit Rom. 4:5, waarin staat dat God de goddeloze rechtvaardigt. [/quote] Het geloof is zeker noodzakelijk om behouden te worden maar het is niet de grond voor de rechtvaardigmaking. Door het geloof, wordt de rechtvaardiging ons toegerekend. Dat is iets totaal anders als te stellen dat het er de oorzaak van is.

Sabra schreef:Dit stuk gaat duidelijk over de rechtvaardiging door goede werken of rechtvaardiging door het geloof en niet wat jij er van maakt.

Ik kan niet anders stellen dan dat je van dit leerstuk niets kent. Als wij gerechtvaardigt worden, dan leert de Heere ons dat niets in ons daar de oorzaak van is, dat de grond van de zaligheid enkel en alleen in Christus ligt. Hij schenkt ons uit pure genade het geloof dát wij gerechtvaardigd zijn maar niet het geloof dat wij nog gerechtvaardig gaan worden. Daarom zegt Paulus ook in Rom. 1:17 dat de rechtvaardigheid Gods in het geloof geopenbaard wordt, niet dat het geloof er de grond voor is. Hij haalt dan een tekst aan die we ook terugvinden in Habakuk 2:4; "Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven". Eerst rechtvaardiging, nl. in de Goddelijke Vierschaar, en dan toerekening, nl. door het geloof, wat God de zondaar onmiddellijk schenkt als een genadige gave om de rechtvaardiging toe te rekenen.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 25 dec 2004 21:48

Geloven als abstractie is niet voldoende; alleen als we handelen in gehoorzaamheid en daarin het geloof betonen en ook echt geloven, zodat het geen ijdele vormendienst of gevijnsde vroomheid zal zijn. kunnen we spreken van echt geloven. Uit onszelf geloven we niet. G-d opent ons hart, maar wij moeten dan wel reageren.
Het offer van Masjiach is een gave, maar we moeten het wel accepteren en onze zondigheid belijden, anders hebben we geen deel aan de aangeboden genade!

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 dec 2004 23:44

Divrei Shmuel schreef:Geloven als abstractie is niet voldoende; alleen als we handelen in gehoorzaamheid en daarin het geloof betonen en ook echt geloven, zodat het geen ijdele vormendienst of gevijnsde vroomheid zal zijn. kunnen we spreken van echt geloven. Uit onszelf geloven we niet. G-d opent ons hart, maar wij moeten dan wel reageren.
Het offer van Masjiach is een gave, maar we moeten het wel accepteren en onze zondigheid belijden, anders hebben we geen deel aan de aangeboden genade!

Sam

Ja dat klopt helemaal. Maar die acceptatie door het geloof is niet de grond van onze rechtvaardigmaking zelf zoals hier met die gruwelijke roomse leer beweerd wordt. Alleen Christus volkomen offer is de grond voor de rechtvaardigmaking.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2004 01:47

Klopt.

Maar dat is geen tegenstelling.

Christus volkomen offer is de weg naar de zaligheid voor de mensheid
Geloven in Christus offer dat aannemen... betekent persoonlijke zaligheid

De weg naar zaligheid, het offer van Christus, is een gave van God.
Geloof is een gave van God dus je persoonlijke zaligwording komt ook van Hem.

Het komt dus van God... en dat is wat je aan mag nemen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 20:54

Marnix schreef:Klopt.

Maar dat is geen tegenstelling.

Christus volkomen offer is de weg naar de zaligheid voor de mensheid
Geloven in Christus offer dat aannemen... betekent persoonlijke zaligheid

De weg naar zaligheid, het offer van Christus, is een gave van God.
Geloof is een gave van God dus je persoonlijke zaligwording komt ook van Hem.

Het komt dus van God... en dat is wat je aan mag nemen.

Marnix, het gaat hier om de rechtvaardigmaking. En dan specifiek om de vraag of ons geloof daarvoor de grond is, of dat ons geloof het instrument is waardoor God ons rechtvaardigt.

Terug naar “Archief”