Komt luistert toe (boekenserie)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Komt luistert toe (boekenserie)

Berichtdoor Mapleleaf » 17 dec 2004 03:44

Wie heeft hier wel eens een boek(en) van de serie 'Komt luistert toe' gelezen. (J. van Dam, Uit het leven van het oude volk).

Zelf vind ik ze heel mooi. Ze zijn leerzaam en het 'volk' dat er in beschreven wordt tot voorbeeld. Ik ben jaloers op die mensen, die in zo'n afhanklijkheid van de Heere leefden.

Michel
Mineur
Mineur

Re: Komt luistert toe (boekenserie)

Berichtdoor Michel » 17 dec 2004 11:06

Mapleleaf schreef:Wie heeft hier wel eens een boek(en) van de serie 'Komt luistert toe' gelezen. (J. van Dam, Uit het leven van het oude volk).

Zelf vind ik ze heel mooi. Ze zijn leerzaam en het 'volk' dat er in beschreven wordt tot voorbeeld. Ik ben jaloers op die mensen, die in zo'n afhanklijkheid van de Heere leefden.

Ik ken deze boeken niet, maar zijn dat soms van die zgn. bekeringsgeschiedenissen? (bijv., 'de weg die de Here ging met....')

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2004 12:33

Ik ken de serie niet. Is zij nieuw verkrijgbaar?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 dec 2004 18:14

Volgens mij worden ze niet meer uitgegeven, maar je hebt wel kans dat een christelijke boekhandel ze nog heeft liggen. Ik heb er een paar zien staan bij boekhandel Ritmeester in Meerkerk in een bak met afgeprijsde boeken. Maar dat is ong. 4 maand geleden. Het zijn groene boekjes en de serie bestaat uit ong 5 of 6 delen.
De verhalen zijn gebundeld uit stukjes die eerder al gepubliceerd zijn in het kerkblad van de OGG. He zijn bekeringsgeschiedenissen maar ook hoe de Heere zijn volk uithelpt en onderwijst. Het zijn geen grote verhalen maar korte stukjes, gemiddeld 8 blz.

http://www.gospelsjop.nl/boek/searchboe ... umn=author (Google)

caprice

Berichtdoor caprice » 24 dec 2004 05:33

Ik heb de boeken besteld en binnengekregen.
Ben benieuwd.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 24 dec 2004 11:04

caprice schreef:Ik heb de boeken besteld en binnengekregen.
Ben benieuwd.

Laat je weten wat je ervan vindt?

Wat deze bekeringsgeschiedenissen betreft, ik heb er wel eens wat gelezen, en vond ze erg indrukwekkend, maar ik ben wel bang dat sommigen er hun (geloofs)leven naastleggen en gaan zitten vergelijken. Dat lijkt me nu net niet de bedoeling.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 24 dec 2004 12:56

Ha! Die boeken krijgen wij thuis van m'n opa. Deel 1 tm 4 is er geloof ik! Ik heb deel 3, want kben de 3e uit de rij :D
Kheb geen idee meer wat erin staat. Kvond ze veel te moeilijk toen ik m kreeg, en nu heb ik inmiddels zoveel boeken die ik moet lezen, dat ik er niet meer aan toe kom.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 24 dec 2004 15:39

Acire schreef:Ha! Die boeken krijgen wij thuis van m'n opa. Deel 1 tm 4 is er geloof ik! Ik heb deel 3, want kben de 3e uit de rij :D
Kheb geen idee meer wat erin staat. Kvond ze veel te moeilijk toen ik m kreeg, en nu heb ik inmiddels zoveel boeken die ik moet lezen, dat ik er niet meer aan toe kom.

Haha, dat komt me bekend voor... 't is onverdiende luxe wat dat betreft.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 dec 2004 22:52

Michel schreef:
Ben benieuwd.

Eerst lezen, dus dat komt nog. :wink:
Al heb ik ook nog een paar meter staan die ik door moet lezen, en het gaat niet zo hard. :roll:

Michel schreef:Wat deze bekeringsgeschiedenissen betreft, ik heb er wel eens wat gelezen, en vond ze erg indrukwekkend, maar ik ben wel bang dat sommigen er hun (geloofs)leven naastleggen en gaan zitten vergelijken. Dat lijkt me nu net niet de bedoeling.

Inderdaad. We moeten ons verre van gezelschapstheologie houden. Dat neemt echter niet weg dat er wel eens herkenning zou kunnen zijn.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 26 dec 2004 11:51

caprice schreef:
Michel schreef:
Ben benieuwd.

Al heb ik ook nog een paar meter staan die ik door moet lezen, en het gaat niet zo hard. :roll:

Michel schreef:Wat deze bekeringsgeschiedenissen betreft, ik heb er wel eens wat gelezen, en vond ze erg indrukwekkend, maar ik ben wel bang dat sommigen er hun (geloofs)leven naastleggen en gaan zitten vergelijken. Dat lijkt me nu net niet de bedoeling.

Inderdaad. We moeten ons verre van gezelschapstheologie houden. Dat neemt echter niet weg dat er wel eens herkenning zou kunnen zijn.

Toch moet ik met droefheid vaststellen dat bijv. de 'vierschaar der consciëntie', zoals die door mensen uit deze verhalen over het algemeen beleefd wordt, tot norm voor onze eigen rechtvaardigmaking is verheven. Ik was laatst op een SRB-avond in Amersfoort, en de spreker behandelde vraag 60 van de HC. Hij betoogde dus dat we allemaal zo'n ervaring moeten meemaken. Ik was voornamelijk geschokt dat er dus een gemeente is die dit elke week voorgeschoteld krijgt. Zonder verder te oordelen vind ik dit toch wel een droeve zaak.

Affijn, ik dwaal een beetje af, ik hoor nog wel wat je van die boeken vindt :).

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 01:21

Michel schreef:
caprice schreef:
Michel schreef:
Ben benieuwd.

Toch moet ik met droefheid vaststellen dat bijv. de 'vierschaar der consciëntie', zoals die door mensen uit deze verhalen over het algemeen beleefd wordt, tot norm voor onze eigen rechtvaardigmaking is verheven. Ik was laatst op een SRB-avond in Amersfoort, en de spreker behandelde vraag 60 van de HC. Hij betoogde dus dat we allemaal zo'n ervaring moeten meemaken. Ik was voornamelijk geschokt dat er dus een gemeente is die dit elke week voorgeschoteld krijgt. Zonder verder te oordelen vind ik dit toch wel een droeve zaak.

Affijn, ik dwaal een beetje af, ik hoor nog wel wat je van die boeken vindt :).

Je hebt helemaal gelijk dat de bekeringsgeschiedenissen er vaak aan mee gewerkt hebben om het leerstuk van de rechtvaardiging van de mens voor God te verduisteren. Je moet ze dus altijd met een zeker voorbehoud lezen of helemaal niet lezen. In veel van die boeken wordt gesteld dat een mens al bekeerd kan zijn en nog niet gerechtvaardigd. Of dat een mens al leven kan hebben voor de wedergeboorte in de zgn. toeleidende wegen. Onze rechtzinnige oudvaders moesten van dit soort dingen niets hebben. Op de Dordtse synode is hier door de oudvaders alsvolgt mee afgerekend: "Dewijl de mens van nature blind is, dood in zijn zonden, een kind des toorns, en in de begeerten van zijn vlees leeft, doende wat het vlees en de begeerlijkheden behaagt, en een stenen hart heeft uit hetwelk geen goed sap geperst kan worden; zo verwerpen wij ten enenmaal dat Pelagiaans gedichtsel, van de voorbereidende werken vóór de wedergeboorte, als regelrecht strijdende tegen de heilige Schriftuur." (Acta Nat. Synode pag. 523, 1e tegenstelling)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 29 dec 2004 03:29

caprice schreef:
Michel schreef:
Ben benieuwd.

Wat is gezelschapstheologie?

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 06:18

Mapleleaf schreef:Wat is gezelschapstheologie?

Dat men het eigen geestelijke leven gaat toetsen aan dat van anderen(, hier een leidraad van maakt of daar bepaalde dingen uit concludeert).

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 29 dec 2004 11:18

caprice schreef:
Mapleleaf schreef:Wat is gezelschapstheologie?

Dat men het eigen geestelijke leven gaat toetsen aan dat van anderen(, hier een leidraad van maakt of daar bepaalde dingen uit concludeert).

Iets waartegen Ds. C. Harinck zich duidelijk verzet, zie o.a. zijn mooie boek 'De toeleidende weg tot Christus'.

Overigens, het gaat in dit boek ook over de zgn. standenleer (trappen in de genade); kunnen we zeggen dat ook deze leer zijn oorsprong in de gezelschappen heeft?

Ik denk dat misschien een nieuw topic hierover handig zou zijn, of is er een oude die we kunnen kicken?

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 17:50

Michel schreef:Overigens, het gaat in dit boek ook over de zgn. standenleer (trappen in de genade); kunnen we zeggen dat ook deze leer zijn oorsprong in de gezelschappen heeft?

Wilhelmus á Brakel schrijft er al over.

Terug naar “Archief”