'uitdragen van geloof'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

'uitdragen van geloof'

Berichtdoor Johanne » 15 dec 2004 01:32

Ja....
De bedoeling van Christen zijn is niet je geloof voor jezelf houden, maar juist je geloof zoveel mogelijk uitdragen aan anderen...
Ik probeer dit zelf altijd in ieder geval zoveel mogelijk door mn levensstijl enzo, ik ben niet echt zo heel goed in evangeliseren etc... Meestal als er iemand met mij over het geloof wil gaan praten, sla ik gewoon helemaal dicht enzo en heb ik ineens weinig zinnigs meer te vertellen :oops:

Verder vind ik t ook zo moeilijk dat als je zeg maar mensen iets over t geloof vertelt ze zo snel vinden dat je zeurt enzo, je daar niet elke keer over moet beginnen.

Ik heb t vooral ook bij vrienden die niet geloven enzo. Die er ook vaak niet veel van willen weten, naja ze luisteren dan nog wel maar dat is het ook; ze vinden t verder onbelangrijk etc. Dan ben ik altijd zo bang dat die mensen ongelovig dood zullen gaan en dan voor eeuwig verloren zullen gaan. En dat terwijl ik het ze zo had kunnen vertellen en ze dan misschien wel gered hadden kunnen worden.
En dan denk je van misschien kan ik er beter elke keer opnieuw over beginnen; maar dan willen ze je op een gegeven moment niet meer zien omdat je alleen nog maar daarover kan praten etc. (ik oet zeggen dat ik dit niet echt uit ervaring ken, maar wel van ongelovige vrienden heb gehoord, dat er mensen waren die alleen maar over t geloof met ze willen praten en die willen ze dan liever maar niet meer zien etc.)

En dan vraag ik me af; hoever moet je gaan met 'evangeliseren' (of hoe je t wilt noemen..). Moet je koste wat t kost doorgaan of er op een gegeven moment mee stoppen omdat je anders je vrienden kwijtraakt, maar je dan wel continue met de 'angst' loopt dat ze 'verloren' gaan. (ja en ik weet dat God de enige is die hierover mag oordelen, dus bij verloren etc. moet je er maar steeds 'naar alle waarschijnlijkheid' voor denken).
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2004 12:16

Tja, als ze niet geinteresseerd zijn houdt het op denk ik. Met vrienden praat je over dingen die je beiden interessant vindt, en als zij niet in dat aspect van jouw persoonlijkheid geinteresseerd zijn kun je er moeilijk over blijven praten.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 dec 2004 12:23

Ik denk ook dat het weinig zin heeft om iets blijven te vertellen waar ze negatief op reageren. Zo wek je alleen maar irritatie en kan je idd een vriendscahp gespannen of zelfs stuk maken. Ik denk dat je door een positieve houding, en door soms iets te laten vallen, het geloof is toch een zeer wezenlijk onderdeel van je leven waar je je niet voor hoeft te schamen, ook kan getuigen.

Zo doen we het ook op de tienerclub in Rdam, we geven de tieners een fijne hangplek, waar ze een positieve boodschap horen, aandacht krijgen en waar we ook een gebed doen met hen en een mini-''preekje''. We vieren ook een kerstfeest met hen. Door een band met hen op te bouwen, en hun vertrouwen te winnen, proberen we hen te laten zien hoe een leven met God is en wie Hij is. OMdat echt puur hen bijbelteksten en verhalen voeren, averechts zal werken en ze niet meer naar ons zullen komen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 15 dec 2004 12:56

meschianza schreef:Ik denk ook dat het weinig zin heeft om iets blijven te vertellen waar ze negatief op reageren. Zo wek je alleen maar irritatie en kan je idd een vriendscahp gespannen of zelfs stuk maken. Ik denk dat je door een positieve houding, en door soms iets te laten vallen, het geloof is toch een zeer wezenlijk onderdeel van je leven waar je je niet voor hoeft te schamen, ook kan getuigen.

Zo doen we het ook op de tienerclub in Rdam, we geven de tieners een fijne hangplek, waar ze een positieve boodschap horen, aandacht krijgen en waar we ook een gebed doen met hen en een mini-''preekje''. We vieren ook een kerstfeest met hen. Door een band met hen op te bouwen, en hun vertrouwen te winnen, proberen we hen te laten zien hoe een leven met God is en wie Hij is. OMdat echt puur hen bijbelteksten en verhalen voeren, averechts zal werken en ze niet meer naar ons zullen komen.

Tof, zo doen we het ook in Papendrecht! Wel merk ik dat iets van mijn geloof vertellen pas kan als er een wederzijdse vertrouwensband bestaat.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 dec 2004 13:01

Inderdaad lijkt overvoeren met Bijbelteksten (die voor buitenkerkelijken zo ie zo discutabel zijn) mij geen goed idee. Evangeliseren kun je ook door middel van je eigen gedrag. Er is zo'n gezegde: "een daad kan meer zeggen dan 1000 woorden" In onze onderneming weet iedereen dat ik christen ben, we kennen op kantoor een actief antie-vloek beleid en in het kerstpakket dat onze medewerkers een dezer dagen thuis krijgen zit een Nieuw Testament (uitgave "Groot Nieuws") Iedereen weet dat ze me niet op zondag hoeven uit te nodigen voor een partijtje golf, maar als er op zondag problemen zijn kunnen ze bij me terecht.

Onze dominee had het deze zondag erover dat we "rótulo" of wel "uithangborden" moesten zijn. En dat is, denk ik, belangrijk. Als woorden overbodig zijn, of te kort schieten, zijn daden veel sprekender. En dan roepen je daden vragen op. In je antwoorden kun je dan getuigen van jouw levenskracht.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 15:45

Als evangeliseren met woorden niet werkt... evangeliseer dan maar door daden. Laat zien dat je anders bent... wees behulpzaam en vriendelijk... daarmee zet je mensen vaak aan het denken.... en dan worden ze nieuwsgierig hoe dat toch komt....

Als iemand heel negatief heeft heeft hij/zij blijkbaar vooroordelen waardoor ze niet naar je boodschap wil luisteren... dan kun je bidden en proberen door je gedrag vooroordelen op te ruimen. Interessant in zo'n geval is om te vragen waarom iemand er zo negatief tegenover staat. Misschien kun je daar wat aan veranderen want mensen hebben ook regelmatig vooroordelen die helemaal niet kloppen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 15 dec 2004 16:18

Ik denk niet dat het zo heel erg is als je probeert het evangelie uit te dragen zonder er uren over te praten. De een is nu eenmaal goed in praten, kan heel goed zn gedachten weergeven, en de ander kan dat minder goed. Je gedrag is denk ik het belangrijkst.

Ik kijk nogal eens op de Ronduit site, en paar weken geleden was er een vraag van een meisje, die wist ook niet zo goed wat ze tegen haar niet gelovige vriendin moest zeggen. Toen gaf Rianne onder andere als antwoord dat Augustinus tegen zijn leerlingen had gezegd:

Ga de wereld in, en vertel het goede nieuws van Jezus en gebruik, als het niet anders kan, woorden.

Dat vond ik erg mooi!

Kheb de link nog ff opgezocht, dan kun je heel het artikel lezen:

http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum/loc_stadhuisplein/gen_home/article.jsp?art=5640760&cat=2752694

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 15 dec 2004 17:03

Marnix schreef:Als evangeliseren met woorden niet werkt... evangeliseer dan maar door daden. Laat zien dat je anders bent... wees behulpzaam en vriendelijk... daarmee zet je mensen vaak aan het denken.... en dan worden ze nieuwsgierig hoe dat toch komt....

Hmm...ik zie mezelf ook als behulpzaam en vriendelijk, maar dan zonder religieuze inslag. Zo 'anders' ben je dus niet op dat gebied.

Overigens ben ik het wel volledig met je eens dat je op die manier te werk gaat en niet met bijbelteksten begint te gooien naar iedereen die voorbij komt.

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 15 dec 2004 20:29

je haalt me de woorden uit m´n mond. ben niet gelovig, maar volgens mijn omgeving wel vriendelijk en behulpzaam...
gods hand creeërt prachtige dingen

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 15 dec 2004 21:10

Ja inderdaad, Johanne... Ontzettend herkenbaar; het moeilijkste vind ik als er naar "regeltjes" gevraagd wordt. Daardoor krijg je de kans niet om te vertellen waar het écht om gaat en schiet je als het ware in een soort verdedigingspositie waardoor je in zo'n gesprek bijna onmogelijk nog een "boodschap" mee kunt geven.
Ik vind het ook heel moeilijk om te merken dat mijn vrienden het christelijk geloof zien als "lana's (nieuwe) overtuiging", maar dat het niet voor hun geldt.
Ik voel de verantwoordelijkheid om het uit te dragen, ik ben alleen bang dat ik dat niet op de juiste manier doe. Ik vond het zo erg toen ik pas met een (voorheen) heel goede vriendin uit eten ging en ze zei: 'Ik mis je, van toen je nog mee uit ging en mee ging naar concerten etc.'
Ik kreeg een brok in m'n keel en wist haast niet wat ik moest zeggen... Ik wil ze niet teleurstellen, maar ik moet ze wel "loslaten" ofzo...Pfff heel rot, maar toch maar proberen het zo goed mogelijk uit te dragen en altijd bereid te zijn tot een gesprek....
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

André

Berichtdoor André » 16 dec 2004 01:07

Marnix schreef:Als evangeliseren met woorden niet werkt... evangeliseer dan maar door daden. Laat zien dat je anders bent... wees behulpzaam en vriendelijk... daarmee zet je mensen vaak aan het denken.... en dan worden ze nieuwsgierig hoe dat toch komt....

Net als Jezus deed zeg maar........

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 16 dec 2004 01:49

Maar vinden jullie t dan niet ontzettend moeilijk of denken jullie er dan iig niet aan ofzo dat als je ongelovige vrienden hebt die het geloof niet willen aannemen dat die later ws ooit verloren kunnen gaan; terwijl jij ze als het ware had kunnen redden (als ze hadden willen luisteren zeg maar)

Ik bedoel ik vind dat best wel een moeilijk idee dat mensen van wie ik houdt later ws gewoon verloren gaan ofzo omdat ze God niet kennen...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

André

Berichtdoor André » 16 dec 2004 02:06

Johanne schreef:......terwijl jij ze als het ware had kunnen redden (als ze hadden willen luisteren zeg maar)

Dat zou natuurlijk prachtig zijn als we dat konden maar helaas werkt dat niet zo, we kunnen wel voor deze mensen die we lief hebben bidden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 dec 2004 11:44

sweap schreef:Toen gaf Rianne onder andere als antwoord dat Augustinus tegen zijn leerlingen had gezegd:

Ga de wereld in, en vertel het goede nieuws van Jezus en gebruik, als het niet anders kan, woorden.

Ik dacht dat Franciscus dat had gezegd.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 17 dec 2004 21:43

Lalage schreef:
sweap schreef:Toen gaf Rianne onder andere als antwoord dat Augustinus tegen zijn leerlingen had gezegd:

Ik dacht dat Franciscus dat had gezegd.

oohw dat zou best kunnen hoor. ik citeer haar alleen. en lekker boeiend wie t was, t gaat om het gezegde op zich :D

Terug naar “Archief”