Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

Berichtdoor Shrike » 13 dec 2004 21:29

Het groene, rode of gele lampje in de reformatorische kerken vind ik zeer onchristelijk. De gasten biedt je toch de beste plek, of niet?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 dec 2004 21:32

Dit snap ik niet. Een stoplicht in de kerk? :roll:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 21:39

Eens met Meuser. :wink:

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 13 dec 2004 21:47

Ja, ik vind het ook een zeer vreemd gebeuren. :?
Het stoot mensen echt af. Doet mij ook denken aan de tijd dat er een standenmaatschappij was waarin iedereen zijn eigen plekje had en de adelen de beste plekjes met kussens. Of wanneer mensen betaalden voor hun stoel.
Er is nog niemand geweest die mij het nut en het doel van deze stoplichten uit heeft kunnen leggen. Althans, niet op een naastenlievende en begrijpelijke (reden-lijk (verstandelijk)) onderbouwde manier. Bij deze daag ik mensen dus ook uit. :mrgreen:

EQ.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 dec 2004 21:48

*zucht van verlichting toen ik hoorde dat wij in onze kerk vrijezitplaatsen kregen en het GROENE lampje weg werd gehaald*

:mrgreen:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 dec 2004 22:14

het is vooral als het een grote gemeente betreft dat mensen van buitenaf tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten, omdat anders de vaste kerkgangers geen plek hebben. in een winkel moet je ook wachten tot je aan de beurt bent en kan je ook niet voordringen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 13 dec 2004 22:21

De kerk is sowieso niet te vergelijken met een winkel. En wat vindt jij dan van christelijke deugd gastvrijheid?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 22:22

johannes1 schreef:het is vooral als het een grote gemeente betreft dat mensen van buitenaf tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten, omdat anders de vaste kerkgangers geen plek hebben. in een winkel moet je ook wachten tot je aan de beurt bent en kan je ook niet voordringen.

Als dan toch het 'wie het eerst komt, het eerst maalt-principe' gehandhaafd wordt, zouden gasten die een halfuur van tevoren komen niet tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten. Bovendien is de kerk geen winkel, maar een plaats waarvan je hoopt dat er zoveel mogelijk mensen komen en die gastvrijheid uit dient te stralen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 dec 2004 22:23

er wordt toch helemaal niet gesuggereerd dat ze er niet in mogen. ze moeten op hun beurt wachten. ze zijn te gast dus kunnen ze zich niet alles toe-eigenen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 22:25

johannes1 schreef:er wordt toch helemaal niet gesuggereerd dat ze er niet in mogen. ze moeten op hun beurt wachten. ze zijn te gast dus kunnen ze zich niet alles toe-eigenen.

Zeg je dat ook als mensen bij je op bezoek komen? Zo van: ga maar op dat krukje zitten (terwijl je ondertussen zelf de fauteuil neemt) en als je je goed gedraagt mag je -na mij- een biertje uit de koelkast pakken?

Zei Jezus dat tegen de man die door zijn vrienden door het dak gehesen werd?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 dec 2004 22:28

jou beide voorbeelden hebben er niks mee te maken :mrgreen:

ze mogen toch de kerk in, alleen mogen ze niet zo vroeg er in. stel je hebt een gemeente met gezinnen die groot zijn, dan zouden zo'n gezin in 3 verschillende banken moeten gaan zitten omdat hun plaats al bezet word door een andere gezin/gast. en wat maakt dat even wachten nu uit?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 dec 2004 22:35

weet je hoe ongastvrij het is als je gasten in je gemeente krijgt je ze merken dat ze pas 10 min. voor dat de dienst begint mogen gaan zitten???

Ongastvrij vindt ik dat!!!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 13 dec 2004 22:35

Tja, ik ben er niet voor, maar ik maak me er ook niet druk om.

Ik denk eigenlijk niet dat buitenkerkelijken/gasten zich daardoor niet welkom voelen. Wel of geen lampje, vang gasten bij de deur op en maak ze wegwijs :!:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 22:36

johannes1 schreef:jou beide voorbeelden hebben er niks mee te maken :mrgreen:

ze mogen toch de kerk in, alleen mogen ze niet zo vroeg er in. stel je hebt een gemeente met gezinnen die groot zijn, dan zouden zo'n gezin in 3 verschillende banken moeten gaan zitten omdat hun plaats al bezet word door een andere gezin/gast. en wat maakt dat even wachten nu uit?

Dat wachten maakt in die zin uit dat het een onwelkom gevoel kan geven. Zo van: wij eerst, en dan kijken we of de gasten er ook nog in passen.

Als zo'n gezin zo graag bij elkaar wil zitten moeten ze gewoon vroeg komen, simpel toch? En anders maar niet, een beetje spreiding kan ook geen kwaad. :)

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 14 dec 2004 00:49

Aragorn schreef:Als zo'n gezin zo graag bij elkaar wil zitten moeten ze gewoon vroeg komen, simpel toch? En anders maar niet, een beetje spreiding kan ook geen kwaad. :)

Precies, want onder de dienst hoef je toch niet bij elkaar te zitten? Met elkaar praten kun je thuis ook doen en vaak is daar in een dienst geeneens tijd voor. (En daar heb je de rest van de zondag voor 8) )
En: naast mensen zitten die je niet kent is toch ook wel leuk :wink: .

Gasten mogen zich inderdaad niet alles toe-eigenen. Maar dat mag niemand! Gasten moet alles gegeven worden.

En daarbij: praktisch lijkt het me ook niet om gasten die niet weten wat er in de dienst gaande is allemaal bij elkaar te zetten (wat wellicht gebeurt als je ze allemaal tegelijk binnen laat komen als het licht op groen is). Bij mij in de gemeente worden gasten altijd uitgenodigd naast mensen (of in de buurt van) te zitten die wat weten over de dingen die in de dienst gebeuren en om e.e.a. uit te leggen.

Mij heeft dat lichtjesgebeuren nooit aangestaan en om eerlijk te zijn heb ik er een afschuw van. Weet je, ik ben bereid om te gaan staan tijdens de dienst om een gast te laten zitten. Als dat nodig is, en met kerstdiensten gaan de gemeenteleden ook in de gang zitten (waar ze niks kunnen zien) om gasten een plek in de kerkzaal te geven.

EQ.

Oja, ik ben nog steeds niet overtuigd :mrgreen:

Terug naar “Archief”