Jezus getrouwd?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lin
Verkenner
Verkenner

Jezus getrouwd?!

Berichtdoor lin » 13 dec 2004 17:21

Was Jezus getrouwd?!
En Heer ik hou van U,
want U hield eerst van mij.
Uw liefde tilt mij op
en maakt mij vrij.

lin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin » 13 dec 2004 17:28

Ik ben ook erg benieuwd waarom jullie wel denken dat Jezus getrouw was of juist waarom niet?!
En Heer ik hou van U,

Uw liefde tilt mij op

en maakt mij vrij.

surfer
Majoor
Majoor

Re: Jezus getrouwd?!

Berichtdoor surfer » 13 dec 2004 17:28

lin schreef:Was Jezus getrouwd?!
sommigen beweren dat het in die dagen tamelijk moeilijk was om als rabbi ongetrouwd te zijn, en vermoeden daarom dat Jezus waarschijnlijk wel getrouwd was.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 dec 2004 17:31

Ja ja en waarom staat dat dan niet in de Bijbel :roll:
Jezus was ongetrouwd, hoe kan Hij die zondeloos is met een zondaar trouwen?? :? Dan heeft Hij verantwoordelijkheid voor zn vrouw, en voor enventuele kinderen enzovoort. En Hij kwam met een heel ander doel, Hij kwam om de wil van de Vader te vervullen. Een huwelijk paste daar niet in.

Aragorn

Re: Jezus getrouwd?!

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 17:38

lin schreef:Was Jezus getrouwd?!

Ik ken weinig Grote Geesten die getrouwd waren met een vaste partner.. :wink:

lin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin » 13 dec 2004 17:44

De Bijbel is niet zomaar uit de lucht komen vallen!! Hij is door mensen in elkaar gezet (en ook weer uit elkaar gehaald maar dat ter zijde) Daarmee wil ik zeggen er staat niet alles in geschreven wat gebeurd is!

God heeft de man en de vrouw inderdaad voor elkaar gemaakt. Om elkaar tot steun te zijn, elkaar lief te hebben. Nou vraag ik me af waarom zou Jezus dan niet getrouwd zijn! Omdat zijn vader juist man en vrouw voor elkaar gemaakt heeft?!
En Heer ik hou van U,

Uw liefde tilt mij op

en maakt mij vrij.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2004 17:49

lin schreef: Nou vraag ik me af waarom zou Jezus dan niet getrouwd zijn! Omdat zijn vader juist man en vrouw voor elkaar gemaakt heeft?!
getrouwd zijn zou hem in ieder geval meer inzicht in de beproevingen van de mens verschaft hebben... 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 18:11

surfer schreef:
lin schreef: Nou vraag ik me af waarom zou Jezus dan niet getrouwd zijn! Omdat zijn vader juist man en vrouw voor elkaar gemaakt heeft?!
getrouwd zijn zou hem in ieder geval meer inzicht in de beproevingen van de mens verschaft hebben... 8)

:mrgreen:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 dec 2004 18:15

surfer schreef:

wat wil je daar mee zeggen :roll: vind dit behoorlijk denegrerend over Jezus.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 dec 2004 18:17

lin schreef:God heeft de man en de vrouw inderdaad voor elkaar gemaakt. Om elkaar tot steun te zijn, elkaar lief te hebben. Nou vraag ik me af waarom zou Jezus dan niet getrouwd zijn! Omdat zijn vader juist man en vrouw voor elkaar gemaakt heeft?!

Waarom zou nou juist Jezus getrouwd moeten zijn? Hij was de Messias, een huwelijk paste niet in Zijn taak waarvoor Hij kwam.
Daarnaast is het in mijn ogen verwerpelijk dat God trouwt met een mens of je moet geloven dat Jezus alleen mens was dan is er geen probleem te geloven dat Jezus getrouwd had kunnen zijn ondanks dat Gods Woord dit niet zegt.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2004 19:32

In mijn Bijbel lees ik nergens dat Jezus getrouwd is of zou zijn geweest. Hoe kan ook het reine samengaan met het onreine? Dat kan toch niet?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 dec 2004 19:51

caprice schreef:In mijn Bijbel lees ik nergens dat Jezus getrouwd is of zou zijn geweest. Hoe kan ook het reine samengaan met het onreine? Dat kan toch niet?

Deze redenering wordt in de RK kerk vaak gebruikt om de reinheid van Maria te verdedigen.

In een ander topic kwam deze vraag naar boven, naar aanleiding van de Da Vinci code. En ik wil er nog wel eens op wijzen dat dat boek een setting heeft waar zelfs veel van de controleerbare feiten niet kloppen. Laat staan wat daar al als suggestief geschreven staat.

Soms hoor je ook wel dat Christus de bruidegom zou zijn geweest op de bruiloft van Kana. Dit lijkt me niet waarschijnlijk omdat bij de beschrijving van deze bruiloft ook over de bruidegom gesproken wordt.

Zelf denk ik niet dat het principieel niet kan dat de Zoon van God zou trouwen. Hij was volop mens. Wijlen prof Graafland schreef eens Christus was in alles volop mens. Hij zou ook als puber wel zijn eerste zaadlozing hebben gehad. Seksualiteit is niet iets onreins in zichzelf.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 dec 2004 19:53

caprice schreef:In mijn Bijbel lees ik nergens dat Jezus getrouwd is of zou zijn geweest. Hoe kan ook het reine samengaan met het onreine? Dat kan toch niet?

Als dat zo was dan konden wij het allemaal schudden en bestond er geen verlossing meer.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2004 19:59

Ik vraag me af wat de oorzaak van deze vraag is, want in Gods Woord kom je hier toch niets over tegen?

Terug naar “Archief”