De weg van de Borg is de weg van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

De weg van de Borg is de weg van de Kerk

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 jan 2003 16:13

Ds. C. Harinck schrijft in zijn boekje: 'de toeleidende weg tot Christus' dat de weg van de Borg niet de weg van de Kerk is.

Wat is de publieke opinie over de stelling 'de weg van de Borg is de weg van de Kerk'?

Laat het eens weten!

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2002 13:10
Locatie: Ede

Berichtdoor Andreas Poetin » 07 jan 2003 16:26

Hallo waar gaat dit over kun je dat ook even uitleggen corne,

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 jan 2003 16:28

Lees eerst 1 korinthe 2:14 maar

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2002 13:10
Locatie: Ede

Berichtdoor Andreas Poetin » 07 jan 2003 16:38

Ja, ik heb hier geen bijbel he, kun je dat niet gewoon even samenvatten of zo

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 07 jan 2003 17:30

ik ken dit boek niet, en heb het derhalve ook niet gelezen, en dus weet ik ook de context niet waarin dit staat. als ik deze stelling zo zie, weet ik dus niet hoe ik dit moet zien. kun je daar iets meer duidelijkheid omheen verschaffen?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 jan 2003 17:37

De weg van de Borg is de weg van de Kerk is:

dat men in het geestelijk leven eerst bevindelijk kerstfeest beleeft, dan goede vrijdag, enz. Maar ook dat de Borg een vreemdeling hier op aarde was, Zijn volk ook. De Borg werd veracht, Zijn volk ook, enz.

Dus: voetstapjes drukken.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 07 jan 2003 17:46

Corne van 't Hof schreef:De weg van de Borg is de weg van de Kerk is:

dat men in het geestelijk leven eerst bevindelijk kerstfeest beleeft, dan goede vrijdag, enz. Maar ook dat de Borg een vreemdeling hier op aarde was, Zijn volk ook. De Borg werd veracht, Zijn volk ook, enz.

Dus: voetstapjes drukken.



ja, maar kun je dan misschien wel termen als bevindelijk kerstfeest enz. uitleggen, want dat is me toch niet geheel duidelijk.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jan 2003 21:16

Is dit nu taal die gewone niet begrijpen en er daarom niks mee kunnen?
Snap er dus helemaal niks van, en heb er dus ook geen mening over.

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 07 jan 2003 21:39

De weg van de Borg is de weg van de Kerk. Ligt er dus maar net aan hoe je het interpreteerd. Niet elk wedergebroen christen krijgt een muur van verachting over zich heen, veel wel inderdaad, maar echt niet allemaal.

En wat het bevindelijk de weg van de Borg gaan. In zekere zin kan ik me wel er iets bij voorstellen, maar laten we voorl niet vergeten dat elk mens een uniek individu is en God ook in elk mens anders werkt. Ik vind het te eng om bekeringsmodellen of zelfs systemen te prediken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar ik vind niet dat je zo een stappenplan voor bekering kan uitleggen, want dat is er gewoon niet. De een gaat door een diep dal, de ander maakt een lange zoektocht en weer een ander bekeert God in een flits van tijd.
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 nov 2002 11:43
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 07 jan 2003 22:39

Ik denk dat het er niet direct toe doet wat wij allemaal vinden. Maar of onze mening of een bepaalde stelling gefundeerd is op de bijbel.
Ik heb het boek van ds. C. Harinck gelezen. Hij fundeert het op de bijbel en de oudvaders. Vandaar dat ik het met hem eens ben.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 01:32

"de weg van de Borg is de weg van de kerk" uitleggen als een schema van te beleven bevindingen lijkt me onbijbels. Dit heeft ds. Harinck mijns inziens voldoende aangetoond. Aan de andere kant is er wel een interpretatie aan te geven in die zin dat de Borg een weg had door het lijden heen en dat ook de christen wordt opgeroepen zijn kruis te dragen. En er ook nadrukkerlijk geschreven staat dat de christen zal lijden om de naam van Christus. In welke vorm dit lijden dan ook plaats zal vinden.

eenvoud, nederigheid, zachtmoedigheid enz, zijn eveneens aspecten die je met deze uitdrukking prachtig aan kunt geven.

Gebruikersavatar
elis000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2002 16:19

Berichtdoor elis000 » 08 jan 2003 08:27

als iemand christen word, dan zal die vrienden verliezen en door sommigen worden veracht. de een heeft het een heel stuk minder maar de ander heel wat meer, dat ligt er aan in wat voor milieu hij/zij zich bevindt. ik ben het wel eens met die stelling. 'neem Mijn juk op u' zegt Christus. strijd om in te gaan.

:D

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 jan 2003 09:37

Met 'de weg van de borg is de weg van de kerk' wordt het volgende bedoeld:

Kerst: een ontdekte zondaar mag horen dat er een Zaligmaker is; Hij krijgt een ontsluiting in het Evangelie en Christus word geopenbaard. De schuld ligt dan een ogenblik bedekt. (bedekte schuld is nog geen vergeven schuld)
Goede Vrijdag: de zondaar komt weer en nu nog dieper in de ellendekennis, zelfs met de geopenbaarde Christus (zien is nog geen hebben) waarbij hij zover komt dat hij samen met de geopenbaarde Christus (die hij gekregen heeft met Kerst) verloren moet gaan. Hij erkent Gods rechtvaardig vonnis, valt dit toe en verwacht te sterven en wil ook niets liever omdat hij Gods eer liever gekregen heeft dan z'n eigen zaligheid.
Pasen: Maar juist dan word hem Christus geschonken en wordt gezien hoe Christus door Zijn dood; de dood van de zondaar wegneemt waardoor hij in Christus Zijn Zaligmaker mag omhelzen. Hij 'ziet' nu niet alleen, maar 'heeft' ook. Dit word ook wel de 'bevindelijke rechtvaardigmaking'genoemd.
Hemelvaart: de zondaar mag weten vrij gesproken te zijn van schuld en straf en een recht te hebben op het eeuwige leven; zoals ook Christus die de schuld voldaan heeft en dan naar de hemel vaart.
Pinksteren: de zondaar leert nu ook de Persoon van de H. Geest kennen. Hij is 'degene die het eerst werkt, maar het laatst gekend word'. Hij mag nu de inwoning van de Geest kennen en is daardoor teruggebracht in het Vaderhart Gods en mag God als Vader aanspreken. Nu is de bedekte schuld eindelijk ook vergeven schuld.


Of ik het hier mee eens ben? Nee! Want: En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. (Johannes 6 vers 40)

Een aantal kinderen Gods maken het mee zoals hierboven beschreven staat. Echter, er is ook een zéér groot deel dat het absoluut op deze manier níét meemaakt! Als je dan zegt dat dát niet echt is omdat 'Gods volk het anders leert' ben je gauw uitgediscussieerd. Maar kijk maar eens na wat Vader Brakel zegt in zijn Redelijke Godsdienst over de verschillende wijze van bekeringen. Bovendien, als het schema zoals dat hierboven beschreven staat als een juk wordt opgelegd: je móet het zó en zó beleven dan blijft dat ook niet uit in de vruchten: veel getob, veel duisternis, weinig Christuskennis, men hangt als een last aan je nek om je nog dieper de grond in te krijgen, preken die zeeeer moeilijk te volgen zijn, een gemeente die afwacht of ze het ook zo een keer mogen beleven en wegzinkt in lauwheid, jongeren die zich maar uitleven want toch bijna niemand krijgt het enz. enz. enz.

Het eenvoudige evangelie is gewoon dit: Zie op Mij en wordt behouden -wie mogen er kijken?- alle gij einde der aarde -waarom kan dat dan zo simpel?- want Ik ben God en niemand meer.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Re: De weg van de Borg is de weg van de Kerk

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 13:59

Corne van 't Hof schreef:Ds. C. Harinck schrijft in zijn boekje: 'de toeleidende weg tot Christus' dat de weg van de Borg niet de weg van de Kerk is.

Wat is de publieke opinie over de stelling 'de weg van de Borg is de weg van de Kerk'?

Laat het eens weten!


Als ik de discussie nog eens nalees, waarom wil je dit eigenlijk weten? Het boekje van ds. Harinck is denk ik duidelijk genoeg. Verder verwacht ik hier weinig mensen die deze stelling aanhangen. En dan nog. Wil je ze bekeren ofzo?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 14:48

Als ik de discussie nog eens nalees, waarom wil je dit eigenlijk weten? Het boekje van ds. Harinck is denk ik duidelijk genoeg. Verder verwacht ik hier weinig mensen die deze stelling aanhangen. En dan nog. Wil je ze bekeren ofzo?


Waarom ik dit wil weten?

Ten hoort ds Harinck thuis in de linkerflank van de ger.gem. Al de dingen die hij loochent kent hij zelf bevindelijk niet. Wat hij niet kent kan hij ook niet over praten.

De Gereformeerde Gemeenten waren net te laat om de verkoop van het boekje te stoppen, omdat het tegen de leer van de ger.gem indruist.

Verder leert het ware volk van God bevindelijk de heilsfeiten.
Het loochenen van de bevindelijke heilsfeiten loochent de Priesterlijke bediening van de Middelaar. Dus zo goed is dat boekje niet.
Ik moet altijd maar denken aan 1 Kor 2:14: de natuurlijke mens verstaat niet de de dingen die des Geestes Gods zijn, enz.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten