Kerk moet gez. seksualiteit prediken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
*JAAP*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2003 14:38
Locatie: Gorinchem

Kerk moet gez. seksualiteit prediken

Berichtdoor *JAAP* » 06 jan 2003 22:23

De kerk schiet vaak te kort als het gaat om seksualiteit. Vaak is het leed al geleden en dan komen de vragen. Oftewel een jongen of meisje is voor zijn of haar gevoel al te ver gegaan en gaat dan pas concreet met de vragen op pad (en in het ergste geval niet) Volgens mij zou er vanaf de kansel moeten worden gepraat zoals Mevr. van Kooten dit doet. Hierbij wil ik toevoegen dat als de kerk dit als 'campagnepunt' zou kunnen gebruiken dit ook veel niet kerkelijke mensen zou aanspreken. Seksualiteit en misbruik van seksualiteit is 'de oorzaak' van vele problemen. Het is namelijk zo basis; iedereen heeft seksuele gevoelens. Wat vinden jullie hiervan!!
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 06 jan 2003 22:46

Vanaf de kansel praten over seksualitiet? Ik geef toe dat seksualiteitsmisbruik een van de grootste problemen is van de huidige smaneleving en pleit dan ook voor verregaande maatregelen (als het castreren van zedendelinquenten). MAar ik betwijfel of preken vanaf de kansel daar wel wat aan doet, met name bij jongeren zou dat wel eens averechts kunnen werken. 't Lijkt mij beter om bij de seksuele voorlichting zoals die op scholen wordt gegeven het niet alleen te hebben over wat veilig is, maar ook seksuele waarden en normen te bespreken. Misschien zou je er ook een gemeenteavond ofzo over kunnen houden, maar echt vanaf de kansel preken hoe je ermee om moet gaan..... daar zie ik niet veel in.
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
Agnita
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 sep 2002 19:56

Berichtdoor Agnita » 06 jan 2003 22:55

Ik ben het er zeker mee eens dat er meer aandacht aan besteed moet worden. Of direct vanaf de kansel de juiste manier is weet ik niet. In verband met kleinere kinderen moet het dan misschien een beetje subtiel, maar wel zo dat de boodschap wel duidelijk is voor de rest.

Naar mijn idee is dit onderwerp vooral geschikt om bijvoorbeeld te bespreken met club, catechisatie, jongerenvereniging, kompas en school ofzo.

Het ligt een beetje in de taboesfeer. Het zou mooi zijn als het daar meer uitgehaald kan worden. Dat zal denk ik ook enige narigheid kunnen schelen. Toch denk ik trouwens dat de grootste taak hierin bij de ouders ligt. Een stukje opvoeding zegmaar.
Agnita

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 06 jan 2003 23:33

Ik had een zelfde soort tekst als Agnita in m'n hoofd, ben het daar helemaal mee eens.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jan 2003 12:25

Bij mij in de kerk is weleens een dienst met seksualiteit als thema gehouden en ook in de vrijgemaakte kerk heb ik daar het een en ander over gehoord, daar werd heel duidelijk gezegd dat gemeenschap binnen het huwelijk hoort.

ezri
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:09
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 07 jan 2003 12:41

Ik ben het ook helemaal eens met Agnita.

Einde aan de taboe sfeer ---> openheid !!!!!!!!!!
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 07 jan 2003 12:52

Het is niet eens zozeer een taak van de kerk denk ik.

Er zijn nog zo vreselijk veel refogezinnen waar over dit onderwerp zo krampachtig gedaan wordt door ouders tegen hun kinderen.

Helemaal niet gek als daar gekke dingen van komen.

Sommige ouders schamen zich gewoon om hun kinderen voor te lichten. Ik ken zlefs mensen die zich schamen om te zeggen dat de vrouw zwanger is..

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 07 jan 2003 15:30

Ik ken zlefs mensen die zich schamen om te zeggen dat de vrouw zwanger is..




Ja natuurlijk.... realiseer je maar eens goed dat je ouders ook vrijen, de's wel vies. :lol: :lol: :lol:
Credo ergo sum

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 07 jan 2003 16:47

tres trieste. Het gaat hier trouwens om een kerkraaadslid. Als het dan duidelijk te zien is en je vraagt er naar begint hij met rode kop te stotteren.

Ik snap zoiets echt niet

Simson

Berichtdoor Simson » 07 jan 2003 17:39

Waar is de kerk voor?
Bijbel uitleggen? Dat was vroeger, de mensen hadden zelf geen boekken.
Nu hebben veel mensen de spurgeons in de kast en nog steeds uitleggen?
Taboe, de kerk en op (chat)tegezatie moet meer over het dagelijks leven gaan. Zeg hoe het is en klaar. Vooral de praktijk mis ik vaak. Vaak denk ik hoe doe je dat en dat op je werk in school enz. Daardraait het om.
Zo ook met sex. Ik hoor nooit iets over als je getrouwd ben en dan nog de pil. Dat is actueel. Dat intereseert iedereen. En doe het dan s avonds dan zijn er een hoop kinderen niet.
Sterkte,
Ik

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 18:33

Als het Woord van God gepreekt wordt, dan hoef je niet op alle deelaspecten van het leven geinstrueerd te worden vanaf een kansel. Die bewustwording komt dan zelf.
Ik heb het idee dat mensen willen weten hoe ver ze mogen gaan. Dan leg je de verantwoordelijkheid ook bij de dominee neer, terwijl je die zelf zou moeten nemen.

Gebruikersavatar
*JAAP*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2003 14:38
Locatie: Gorinchem

Berichtdoor *JAAP* » 07 jan 2003 19:33

Ik merk verschillende reacties. Wat uit alle reacties blijkt is dat er op seksualiteit nog steeds een taboe heerst in de kerk. Waar anders dan in de kerk zou je het over seksualiteit dan moeten hebben. Je kunt, of je dat wil of niet, je van de wereld afsluiten. Volgens mij heeft de kerk een kans gemist door hier tijdens de seksuele revolutie geen stelling in te nemen.

Hoe ver je kan gaan is niet het issue. Lees ook maar eens de antwoorden van mevr. Alie Hoek van Kooten. Iedereen is daar zelf verantwoordelijk voor.
Ik denk dat de kerk wel een gezonde seksualiteit voorstaat. Ik denk ook dat seksualiteit zo basis is dat iedereen er mee te maken heeft en daarom hoort dit onderwerp juist in de kerk thuis. De kerk is namelijk elke zondag bezig met het feit hoe een mens in de wereld hoort te staan zodat God kan worden gediend. Op de vraag of dit onderwerp niet afgeleid kan worden uit de liefde prediking; -> dan wordt het wel heel vrij inteperteerbaar. Dit zal vragen achteraf oproepen en dan is het leed al vaak geschiedt.
Toen de house-muziek opkwam kon dit ook besproken worden in de kerk; de predikanten hadden hier, van links tot rechts, duidelijke meningen over. Waarom dan over iets heel belangrijks als seksualiteit niet.
Natuurlijk moet dit onderwerp ook op de catachese, jeugdverenigingen en in het gezin besproken worden. De inspriratie voor de gesprekken zou wat mij betreft van de kansel moeten komen. Waarschijnlijk dat ouders hier ook worstelingen mee hebben, daar wel eens aan gedacht? De verantwoordelijkheid ligt niet eens in het gezin maar bij ieder zelf. Wat de bijbel zegt en wat 'gezonde seksualiteit is' zal dan leidend moeten zijn. Dus niet wat je in een relatie van 6 maanden wel of niet mag doen.

We missen een slag als we seksualiteit laten beslommeren tot iets waarvan we niet weten waar het thuishoort dus kom maar op met de goeie preken!! De bijbel heeft hier concreet en soms minder concreet heel veel op te zeggen. Natuurlijk in een goede verpakking en misschien wel op het goede tijdstip.
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 20:24

Wat de bijbel zegt en wat 'gezonde seksualiteit is' zal dan leidend moeten zijn.
dat weet iedereen toch wel..... sorry hoor. Ik vindt dit een beetje een non-issue.
De heimelijke vraag is volgens mij vaak, hoe ver kunnen we gaan (graag zo ver mogelijk) zonder dat het 'zonde' is. Moet dat nu ook nog met richtlijnen omschreven worden vanaf de kansel? Als het dan toch moet, dan liever in het pastoraat.

Gebruikersavatar
*JAAP*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2003 14:38
Locatie: Gorinchem

Berichtdoor *JAAP* » 07 jan 2003 21:09

non-issue, je hebt nog weinig van het leven begrepen surfer. Er is grote behoefte aan meer duidelijkheid. Is er in jouw kerk wel eens rechtstreeks over seksualiteit gepreekt vanaf de kansel. Ben benieuwd. Non-issue of niet je begrijpt me niet of wil me niet begrijpen.
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

Gebruikersavatar
*JAAP*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2003 14:38
Locatie: Gorinchem

Berichtdoor *JAAP* » 07 jan 2003 21:11

Wist je surfer dat er mensen in de ker komen die het slachtoffer zijn van incest, die seksualiteit slaafs ondergaan. Je wilt je beperken tot de vraag hoe ver je mag gaan. Ik wil het verbreden door te stellen dat door gezonde seksualiteit te prediken de kerk een slag kan slaan naar de wereld. De wereld vraagt wij; wij blijven ons verbazen. HOE KOMT DAT
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten