God is geen opa

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

God is geen opa

Berichtdoor TheKeimpe » 30 nov 2004 17:53

Misschien een wat vreemde topic titel, maar goed, lees maar verder.

God is geen opa, maar een liefdevolle Vader. Een opa verwendt, een vader voedt op. Een opa geeft een kleinkind wat hij vraagt, een vader geeft wat goed is. Een opa geeft geen straf, een vader straft wel als dat nodig is.
Een vader wil dat een kind wat stout geweest is, schuld bekent. Een vader denkt aan de toekomst van een kind. Maar een goede vader wijst een kind nooit definitief de deur.

Waarom schrijf ik dit?

Wel, ik maak we nogal eens zorgen als het gaat over God als Vader. Het hele idee van schuld belijden is weg. God zorgt zus goed en zo goed, maar dat God de zonde haat en straft, ook bij Zijn kinderen, daar hoor ik weinig over.
Het welvaartsevangelie is in iets gewijzigde vorm ook hier hoogst actueel. Vertrouw op God en alles komt goed. (Op zich is dit waar.) Dat God een God is die alleen nogal eens andere wegen gaat dan wij willen, dat klinkt niet zo aanlokkelijk. Terwijl een Vader juist zijn kind wel eens niet zijn zin geeft.

In de Bijbel staat het zo:
Spr 3:12: Want de HEERE kastijdt dengene, dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon, [in] [denwelken] hij een welbehagen heeft.

Hebreen 12:6: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Dus: Een levensweg die over rozen gaat, geeft te denken.

Duckie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 okt 2004 19:14

Berichtdoor Duckie » 30 nov 2004 18:00

Ik hou van God als mijn Vader. Een liefdevolle vader. Ik heb eigenlijk nog geen zware/erge dingen in mijn leven meegemaakt. Ik vetrouw op God. Moet ik me nu afvragen of omdat ik toevallig nog geen zware beproevingen of iets dergelijks heb meegemaakt, ik wel een kind van God ben? Ik vind het heel wat als je dat durft te beweren.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 nov 2004 18:03

In tegenspoed geduldig
In voorspoed dankbaar
en in het toekomende vertrouwend zijn.

(Uit: Kort bergip)
:)
Dat is vertouwen op een Rechtvaardige Vader.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 30 nov 2004 18:07

Duckie schreef:Ik hou van God als mijn Vader. Een liefdevolle vader. Ik heb eigenlijk nog geen zware/erge dingen in mijn leven meegemaakt. Ik vetrouw op God. Moet ik me nu afvragen of omdat ik toevallig nog geen zware beproevingen of iets dergelijks heb meegemaakt, ik wel een kind van God ben? Ik vind het heel wat als je dat durft te beweren.


Duckie, dat wil ik niet zo cru zeggen. Maar toch staat heel duidelijk in de twee teksten die ik genoemd heb, en lees de tekst uit Hebreeën in zijn verband, dat er een vorm van kastijding zal zijn!
Vanuit het beeld van een vader gezien: welk kind wordt het hardst gekastijd? Toch het kind met de meeste streken? Petrus, haantje de voorste, ging het hardst op zijn gezicht, toen hij de Heere Jezus verloochende.
Ik zeg niets over hoe en hoe zwaar de kastijding zal zijn, dat is per persoon verschillend. Wel heb ik willen waarschuwen voor het verwisselen van God als Vader en God als verwenopa.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 nov 2004 18:10

Duckie schreef:Ik hou van God als mijn Vader. Een liefdevolle vader. Ik heb eigenlijk nog geen zware/erge dingen in mijn leven meegemaakt. Ik vetrouw op God. Moet ik me nu afvragen of omdat ik toevallig nog geen zware beproevingen of iets dergelijks heb meegemaakt, ik wel een kind van God ben? Ik vind het heel wat als je dat durft te beweren.


Nee, dat geloof ik niet. want soms juist als je voorspoed ontvangt, is het vaak zo moeilijk om dankbaar te zijn en te vertrouwen op God.
Makkelijker is het om jezelf daarvan de eer te geven en op je welvaart te vertrouwen.
Misschien is voorspoed ook wel een beproeving?Net zoals je met tegenspoed God kan blijven dienen , maar Hem ook afwijzen (God heeft mij dit aangedaan, in zo'n God geloof ik niet meer)
Zo kan dit ook in je voorspoed, door Hem te vergeten of jezelf zo goed vinden dat je zo'n succesvol leven hebt.

Want ook met je voorspoed kan je tot Gods eer leven, door je voorspoed met anderen te delen, financieel maar ook psychisch. Als jij geestelijk sterk bent omdat je geen harde klappen hebt gehad, kan je anderen die wel gevallen zijn, helpen op te staan.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Duckie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 okt 2004 19:14

Berichtdoor Duckie » 30 nov 2004 18:19

Ja ik weet dat die teksten in de bijbel staan. Maar wat ik ook lees is dat God uit liefde voor ons (zondige mens) ervoor heeft gezorgd dat we een reddingsboei kregen.
Ik wil gewoon niet "bang" zijn voor God, en Hem niet bij voorbaat zien als iemand die straft en haat. Wanneer ik God als een positief en liedevolle vader zie, dan heb ik het gevoel dat ik dat aan anderen kan uitdragen. Met een strenge vader heb ik meer moeite.
Maar je hebt gelijk dat we niet te makkelijk moeten worden als het gaat om zonden. We moeten zondenbesef blijven houden. Ik geloof ook echt in beproevingen. Alleen geloof ik je ook een voorspoedig leven kunt hebben als je leeft met God.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 nov 2004 18:46

Ik heb ook een keer de mooie woorden gehoord:

Het mag niet zo zijn dat jij in het middelpunt van je leven staat, je plannetjes trekt, en vervolgend God om een zegen over jou plannen vraagt..
Het moet zo zijn dat God in het middelpunt staat, en jij vraagt: wat wilt U dat ik doen zal? Of je nou voor of tegenspoed hebt.

Ik denk niet dat je iemand moet bang maken, omdat deze alleen voorspoed heeft. De kastijding kan nog komen, en God gaat met iedereen een andere weg. Er zijn ook mensen die altijd maar tegenspoed hadden, maar toch nooit God leerden kennen omdat ze Hem niet zochten.

Ik denk dat je moet kijken naar de vraag of God de eerste plaats in je leven heeft in het besef van Zijn heiligheid en rechtvaardigheid. En ik denk dat dat wel iets is waar je zorgen om kan maken als je naar de realiteit van je eigen leven kijkt.

Ik vind dit wel een boeiend onderwerp tegenwoordig.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 30 nov 2004 18:58

meschianza schreef:Ik denk dat je moet kijken naar de vraag of God de eerste plaats in je leven heeft in het besef van Zijn heiligheid en rechtvaardigheid. En ik denk dat dat wel iets is waar je zorgen om kan maken als je naar de realiteit van je eigen leven kijkt.


Ben ik helemaal met je eens.
En daar ga ik ook vaak de fout in.
Maar wat is het dan een voorrecht om een Vader te hebben. Die wijst en die stuurt.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 nov 2004 19:02

kastijding is geen voorwaarde of zo..

Wij zijn als klei in de hand van onze Liefdevolle Vader. Hij kneet ons, door middel van allerlei omstandigheden die we tegen komen in ons leven. Soms zitten er steentjes in, en dat doet zeer. Maar alles wat niet bij onszelf hoort kneet Hij er uit. Dan kan zeer doen. Zo maakt God ons tot wie we werkelijk zijn.

Het is niet goed om bang te zijn voor God. God heeft niet onze ondergang op het oog. Hij wil ons niet kastreiden om ons iets aan te doen. Paulus zegt: "Hij doet alle dingen medewerken ten goede voor Hen die Hem liefhebben".

Jezus pakt ons niks af, maar Hij geeft ons onzelf weer terug!

Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’

zo is onze Vader!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 mei 2004 09:08

Berichtdoor DoIoRoK » 30 nov 2004 23:17

Ik denk dat je wel degelijk 'bang; moet zijn voor God. Dat beseffen wij ons vaak niet, maar God is niet alléén liefde. Hij straft ook. Paulus schreef ook al dat hij God vreesde. Want het is heel mooi, een God als je geloofd. Maar je moet er wel degelijk rekening mee houden dat God zwaar zal straffen als je je van hem afkeerd. En dat is niet niets.
Zolang alles goed gaat is God een liefde volle Vader, maar zodra je je van Hem afkeerd kan Hij ook de rechtvaardige Rechter worden, en die straft zwaar.

DoIoRoK

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 dec 2004 00:12

DoIoRoK schreef:Ik denk dat je wel degelijk 'bang; moet zijn voor God. Dat beseffen wij ons vaak niet, maar God is niet alléén liefde. Hij straft ook. Paulus schreef ook al dat hij God vreesde. Want het is heel mooi, een God als je geloofd. Maar je moet er wel degelijk rekening mee houden dat God zwaar zal straffen als je je van hem afkeerd. En dat is niet niets.
Zolang alles goed gaat is God een liefde volle Vader, maar zodra je je van Hem afkeerd kan Hij ook de rechtvaardige Rechter worden, en die straft zwaar.

DoIoRoK

God vrezen is iets heel anders.

(dit bewijst maar weer eens dat 'de SV" taal niet altijd goed begrepen wordt. ) God vrezen is God dienen. God vrezen heeft niks te maken met bang worden van God.

Voor God hoeven we nooit bang te zijn, maar buiten God moeten we bang zijn!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 mei 2004 09:08

Berichtdoor DoIoRoK » 01 dec 2004 00:46

[quote="hijwel]God vrezen is iets heel anders.

(dit bewijst maar weer eens dat 'de SV" taal niet altijd goed begrepen wordt. ) God vrezen is God dienen. God vrezen heeft niks te maken met bang worden van God.

Voor God hoeven we nooit bang te zijn, maar buiten God moeten we bang zijn! [/quote]

Vreze kán wel degelijk bang zijn betekennen. Weet dat dat niet altijd zo is. Ik wou alleen maar goed duidelijk maken dat God niet alleen maar liefde is, wat veel mensen denken. Vrezen hoeft inderdaad niet direct bang zijn te betekenen. Maar vrezen is wel nou verbinden met straf.
Volgens het woordenboek is het

vre·zen (ov.ww.)
1 [form.] bang zijn voor => duchten, schrik hebben van
2 beducht zijn dat iets zal plaatshebben
3 [form.] ontzag hebben voor

Ik denk dat het een kombinatie is van die dingen. Ontzag hebben voor God, maar ook weten dat het goed slecht met je kan gaan als je je van hem afkeerd.

Ps. Het woord vrezen komt ook in elke vertaaling voor, ook in de nieuwste. 8)


DoIoRoK

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Berichtdoor Brion » 01 dec 2004 01:11

DoIoRoK schreef:
Vreze kán wel degelijk bang zijn betekennen. Weet dat dat niet altijd zo is. Ik wou alleen maar goed duidelijk maken dat God niet alleen maar liefde is, wat veel mensen denken. Vrezen hoeft inderdaad niet direct bang zijn te betekenen. Maar vrezen is wel nou verbinden met straf.
Volgens het woordenboek is het

vre·zen (ov.ww.)
1 [form.] bang zijn voor => duchten, schrik hebben van
2 beducht zijn dat iets zal plaatshebben
3 [form.] ontzag hebben voor


Er is al eerder een discussie hier geweest over "de slechten". Dat betekent dus de "eenvoudigen" en heeft niets met slecht te maken. Het is dan dus ook zinloos om dat in het woordenboek op te zoeken.
Als je zoekt op "Godvrezend" in de bijbel zul je direkt ook woorden tegenkomen als "vroom" en "oprecht". M.i. heeft het vrezen van Paulus dan ook niets met bang zijn of beducht zijn te maken, maar alles met ontzag hebben voor.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 01 dec 2004 01:30

hijwel schreef:God vrezen is God dienen.
God vrezen heeft niks te maken met bang worden van God.[/b]


Ah... snap ik eindelijk de titel van dat boek van Gerard Reve:
"Wie God verlaat, heeft niets te vrezen". :-)

Trouwens, TheKeimpe: goed topic. Zit er copyright op? Ik zou het graag bewerken en in het krantje van mijn studentenvereniging zetten.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

André

Re: God is geen opa

Berichtdoor André » 01 dec 2004 02:12

TheKeimpe schreef:Waarom schrijf ik dit?

Wel, ik maak we nogal eens zorgen als het gaat over God als Vader. Het hele idee van schuld belijden is weg. God zorgt zus goed en zo goed, maar dat God de zonde haat en straft, ook bij Zijn kinderen, daar hoor ik weinig over.
Het welvaartsevangelie is in iets gewijzigde vorm ook hier hoogst actueel. Vertrouw op God en alles komt goed. (Op zich is dit waar.) Dat God een God is die alleen nogal eens andere wegen gaat dan wij willen, dat klinkt niet zo aanlokkelijk. Terwijl een Vader juist zijn kind wel eens niet zijn zin geeft.

Dus: Een levensweg die over rozen gaat, geeft te denken.

Ik vind het prachtig hoe je meteen een antwoord verwerkt in je betoog.
En, idd God helpt ons soms op een heel andere wijze als dat wij gedacht hadden.
Met je slotzin kan ik dan ook niets!!
Ff to the point: Stel je bent gescheiden en hebt daar spijt over betuigd naar je toenmalige vrouw, de kerkenraad en persoonlijk ook in gebed naar God zelf.
En toch gaat je leven "redelijk" over rozen.
Dus ook als je in de ogen van de mens grote fouten hebt gemaakt, wil God je Vader zijn.
Ik ben blij dat God mij helpt!
Kun je me een beetje volgen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 117 gasten