Boektips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Boektips

Berichtdoor Sabra » 29 nov 2004 16:27

Dit is een topic voor boeken.

Ik heb net de Da Vinci Code gelezen en ik vond het een zeer interessant boek. De Heilige Graal spreekt al een aantal jaren tot mijn verbeelding, en ik vind dat de schrijver een zeer boeiend verhaal heeft weten te maken van de Heilige Graal.

Ik vind dit boek een aanrader.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 nov 2004 17:07

Sabra,

kijk eens hier:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... t=da+vinci
vandaag had ik het met mijn engelse kamergenoot over dit boek. Zijn commentaar: Als ik een e-mail zou schrijven met de taalbeheersing van Dan Brown, zou ik me ervoor schamen. Ongelofelijk dat zo'n slechte schrijver zo hoog op de best-seller lijsten komt.
Als je het trouwens puur om interessante historie gaat raad ik je aan om geen roman te lezen. De feitjes in dat boek zijn geen feiten. Een van de feiten op de eerste pagina is al het gevolg van fraude. (Die over de priorij van Sion).

De enige echte graalridder :),

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 nov 2004 17:19

Het gaat mij niet zozeer om de feiten, het gaat er mij omdat hij een boeiend verhaal weet te maken tot ongeveer 3/4 van het boek.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 29 nov 2004 20:18

Boektip 2:
'jij bent mijn mes', van David Grossman.

Boektip 3:
'tralievader', van Carl Friedman.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 20:55

Tralievader is idd een interessant boek en leest ook lekker snel weg (novelle geloof ik).

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 29 nov 2004 20:58

En niet te vergeten boektip 4:
'de donkere kamer van Damokles', van Hermans.

Geniaal boek!

(Ik ga ervan uit dat elke Nederlander 'm al een keer gelezen heeft, nog eens lezen kan geen kwaad, maar mocht dat niet het geval zijn moet je je afvragen of je eigenlijk wel Nederlander bent, en of je niet de middelbare school over moet doen; hoe kun je in vredesnaam goed functioneren in deze maatschappij zonder kennis van dit boek?

Bij mensen die nog geen achttien zijn is nog niet alles verloren: lees het voordat je de grote mensenwereld instapt!!)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 29 nov 2004 22:41

windekind schreef:En niet te vergeten boektip 4:
'de donkere kamer van Damokles', van Hermans.

Geniaal boek!

(Ik ga ervan uit dat elke Nederlander 'm al een keer gelezen heeft, nog eens lezen kan geen kwaad, maar mocht dat niet het geval zijn moet je je afvragen of je eigenlijk wel Nederlander bent, en of je niet de middelbare school over moet doen; hoe kun je in vredesnaam goed functioneren in deze maatschappij zonder kennis van dit boek?

Bij mensen die nog geen achttien zijn is nog niet alles verloren: lees het voordat je de grote mensenwereld instapt!!)

ai... ik ben al 22... wat nu? (m.a.w.: wat is er nu zo belangwekkend aan het boek? ik voel me nl. erg goed :D )
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 nov 2004 00:08

Ik heb het boek gelezen, vele jaren geleden al. Ik denk echter niet dat dit boek mij een ander mens heeft gemaakt. Alhoewel de 'Donkere Kamer van Damokles' natuurlijk wel een fantastisch goed boek is.

Laatst heb ik van Hans Dorrestijn 'Finale Kwijting' gelezen, een autobiografische roman. Dat vind ik ook een aanrader, veel humor en doorspekt met allerlei dwaze angsten van Dorrestijn zelf.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 nov 2004 08:54

Oke nog wat goede boeken:

C.S. Lewis: Chronicles of Narnia
Huxley: A Brave New World
Jacqueline van der Waals: Noortje Velt
Couperus: Eline Vere
(ik beperk me maar even tot de romans)
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 nov 2004 15:49

Ik ben nog maar zeventien, vrees niet. En het heeft mij geen ander mens gemaakt, heeft mijn wereldbeeld niet veranderd, het hoort zelfs niet bij mijn favoriete boeken, maar het is ge-ni-aal.

Het is een Nederlandse klassieker die zelfs de canon van de wereldliteratuur haalt. Daarvan zijn er niet zo veel. :D

Komt Napoleon in Papoea nieuw-Guinea, vraagt een inboorling met een botje door z'n neus: o ja, jij komt uit dat land van Hermans, die van de donkere kamer van Damokles. En dan blijkt dat Napoleon dat boek nog nooit gelezen heeft! Dat is werkelijk rampzalig.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 nov 2004 16:01

Ik heb het ook nog nooit gelezen... Waarom is het boek zo geniaal volgens jou?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 16:17

Ik vond De Davinci Code wel leuk gevonden, ik kan niet echt zeggen dat ik het een wonderlijk goed boek vond maar het is het lezen wel waard, je kunt wel gaan blaten dat het boek antichristelijk is ofzo, maar ik vind het boek persoonlijk wel wat hebben, de symboliek biijvoorbeeld...

In de ban van de ring - JRR Tolkien
De Colombia Connectie - Tom Clancy
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 nov 2004 16:56

Schaduwhart, Cecilia *.

*achternaam vergeten, en boek ligt nu bij mijn zus

Geen hoogstaande literatuur, maar ik vind het een pareltje, echt iedere bladzijde genietend gelezen, opgerold in een hoekje van de bank. Zo enorm beeldend en poetisch als zij over Cuba schrijft, zonder de verhaallijn tekort te doen en zonder clichematig te worden, vind ik geweldig.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 nov 2004 16:59

windekind schreef:
Komt Napoleon in Papoea nieuw-Guinea, vraagt een inboorling met een botje door z'n neus: o ja, jij komt uit dat land van Hermans, die van de donkere kamer van Damokles. En dan blijkt dat Napoleon dat boek nog nooit gelezen heeft! Dat is werkelijk rampzalig.

Ik hoop dat dit slechts een slechte mop is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 nov 2004 16:59

Ik heb een paar novellen van Hermans gelezen voor m'n lijst.

Verder heb ik het eerste deel van de kronieken van Narnia gelezen, de andere volgen! (deel 3 heb ik ook een tijd geleden gelezen, maar dat lees ik wel over als ik die krijg... als het goed is heb ik over een zekere tijd alles 7 delen :))

Terug naar “Archief”