Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Kopspijkers is te ver gegaan

Berichtdoor arjan2 » 24 nov 2004 18:51

Afgelopen zaterdag heeft het tv-programma kopspijkers God de Vader uitgebeeld in haar programma. Een van de caberetiërs van kopspijkers beelde God de Vader uit als een oude man met een lange baard, die ook nog eens de meest grove grapjes maakte. Ik denk dat spijkerman (presentator van het programma) te ver is gegaan. Een typisch voorbeeld van godslastering, waar de laatste tijd zoveel om te doen is (geweest).

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 nov 2004 19:31

a) aan het eind van Kopspijkers vindt altijd een persiflage plaats van actuele zaken. Als er met weinig respect personen of personen die iets vertegenwoordigen te kijk worden gezet vinden we dat meestal niet zo'n probleem.
(een niet onbelangrijke opmerking)

b) de vraag is of de presentator te ver is gegaan? ik weet niet in hoeverre hij invloed heeft op wat zn cabaretiers allemaal uitspoken.

c) het is niet de eerste keer dat hij te ver is gegaan.

d) de programma's zijn over het algemeen niet vloekloos. En met vloekloos bedoel ik dan niet 1 vloek en dan een bastaardvloekje ofzo.
Over het algemeen heb je er elke 50 minuten wel een aantal om je oren gehad hoor.

e) inhoudelijk:
ik kijk nog weleens een keertje (als mn collega's er iets grappigs over veteld hebben bijvoorbeeld) een uitzending op internet door. Deze keer ook maar dit hadden ze me niet verteld. Ik heb m automatisch uitgezet, hier kijk ik niet naar, de cabaretier had zn eerste drie woorden nog niet gesproken. Dus of hij grof is geweest, dat kan, dat wilde ik niet eens zien en horen. En ik bekijk, helaas voor Spijkerman en de humor (er zitten af en toe namelijk erg sterke stukjes tussen), geen enkele uitzending meer.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 24 nov 2004 19:41

A) Ik vind satire over belangrijke personen wel heel iets anders dan een satire over God. Parodieën op de werkelijkheid van (belangrijke) personen moet kunnen. Het is mischien wel een goede manier om te laten zien hoe belachelijk de werkelijkheid wel niet is.

B) Spijkerman heeft de volle verantwoordelijkheid, hoewel ik het stukje ook niet afgezien heb, vind ik een programma presenteren waarin God wordt afgebeeld al kwalijk genoeg!

C/D) Mee eens! Maar nu vind ik hem te ver gegaan.

E) Uiteraard heb ik ook niet verder gekeken, maar uit alleen de openingszin van de caberetier kon ik al opmaken dat God als een grove grappenmaker werd neergezet.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2004 20:26

Ik heb er meer van gezien dan ik wilde, omdat mijn zoon thuis was en dus even keek. Maar zelfs hij, die niet gelovig is, deed hem uit.
Het is bewust grof doen en mensen raken.
Ik heb er geen goed woord voor over.

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 21:09

Ik heb het niet gezien maar dit soort dingen hoef ik inderdaad ook niet te zien. Jammer, het is af en toe best een leuk programma maar helaas gaan ze met dit soort dingen wel te ver.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2004 21:14

In de oude samenstelling was het cabaretgedeelte gewoon leuk. Maar nu in deze vorm is Kopspijkers voor mij geheel uit de gratie...
Als iemand doelbewust gaat spotten hoeft het voor mij niet meer...

Riska

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 nov 2004 21:15

arjan2 schreef:A) Ik vind satire over belangrijke personen wel heel iets anders dan een satire over God. Parodieën op de werkelijkheid van (belangrijke) personen moet kunnen. Het is mischien wel een goede manier om te laten zien hoe belachelijk de werkelijkheid wel niet is.

Op zich met je eens.
Maar ik denk wel dat we de conclusie kunnen trekken dat we wanneer iets ons niet direct treft er om moeten lachen, maar wanneer het onszelf aangaat de lat iets hoger leggen, en sneller roepen dat iets niet kan.
Voor de meeste toeschouwers is God overigens geen enkele andere persoon dan wie men daar dan ook persifleren wil....men maakt dat verschil niet. Jij en ik nu eenmaal wel.

B) Spijkerman heeft de volle verantwoordelijkheid, hoewel ik het stukje ook niet afgezien heb, vind ik een programma presenteren waarin God wordt afgebeeld al kwalijk genoeg!

Ik denk ook dat hij de volle verantwoordelijkheid heeft en ook daadwerkelijk tot in detail weet wat er komt.
Maar om even genuanceerd te blijven wilde ik het er toch ff bijzetten.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

André

Berichtdoor André » 24 nov 2004 21:22

Ik heb er alleen over gehoord en hier gelezen, wsl is dit een test hoe ver je kunt gaan met christelijk Nederland?
Want die hebben wsl geen uzi in de meterkast staan..................

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2004 21:24

Night schreef:Maar ik denk wel dat we de conclusie kunnen trekken dat we wanneer iets ons niet direct treft er om moeten lachen, maar wanneer het onszelf aangaat de lat iets hoger leggen, en sneller roepen dat iets niet kan.
Voor de meeste toeschouwers is God overigens geen enkele andere persoon dan wie men daar dan ook persifleren wil....men maakt dat verschil niet. Jij en ik nu eenmaal wel.

Ik denk aan Wim Kan - als ik iemand het woord 'bekwaam' hoor zeggen dan hóór ik hem... En die politici waren er over het algemeen trots op dat ze genoemd werden. Ik denk dat dat ook het geval was met de oude samenstelling binnen Kopspijkers.

Grappen over God kunnen van mij nooit. Wanneer een cabaretier de kerk aan de kaak stelt, iets uit de kerk, kan ik er hartelijk om lachen.
Zoals ik gedaan heb met Fons Jansen ooit. Nooit zou hij met God de draak steken, wel met de manier waarop dingen in de kerk (in zijn geval de RK) gebeuren.

Riska

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 24 nov 2004 21:38

Maar ik denk wel dat we de conclusie kunnen trekken dat we wanneer iets ons niet direct treft er om moeten lachen, maar wanneer het onszelf aangaat de lat iets hoger leggen, en sneller roepen dat iets niet kan.

Ik denk zelfs dat voor niet christelijke mensen God een andere betekenis heeft dan 'belangrijke' mensen. En ben het met Riska eens, als er mensen uit de kerk worden uitgebeeld is dat al heel anders. Maar nu ze met iets aankomen, waarvan ze weten dat het ons heel dierbaar is, vind ik dat ze te ver zijn gegaan :!:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 24 nov 2004 22:30

Persoonlijk vind ik het niet kunnen, zie mijn reactie over het programma Koefnoen, dat ook echt niet meer aan komt.
Het zou kunnen zijn, dat het een soort angst is, dan bedoel ik, dat men misschien denkt, door dit te doen, negatieve reacties of bedreigingen van andere groeperingen te voorkomen, en daar dus ook grappen over kan blijven maken, om het geheel in evenwicht te houden.
Wat uiteraard geen goede zaak is, en van slechte smaak getuigd.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 24 nov 2004 23:20

1 woord: Belachelijk!

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 24 nov 2004 23:25

ik zat te kijken en ik vond het gaan
totdat hij weer naar de bar ging. Toen ik die vent zag d8 ik gelijk dat moet God voorstellen. Ik heb nog even verder gekeken of dat echt zo was. maar toen hij zei ik God de Vader, toen heb ik gelijk door gezapt.
ik vond het heel schokkend. ik schaamde me dat ik naar zon programma heb zitten kijken
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 24 nov 2004 23:53

Andre schreef:Ik heb er alleen over gehoord en hier gelezen, wsl is dit een test hoe ver je kunt gaan met christelijk Nederland?
Want die hebben wsl geen uzi in de meterkast staan..................

Ow jij niet?

Ik heb het helemaal gezien, vond het hypocriet om het uit te zetten, als je wel naar alle andere grappen kan kijken...

Ik keur het zeer sterk af, maar aan de andere kant vind ik ook wel weer dat je eigenlijk overal grappen over moet kunnen maken.

Je kunt je niet hier heel erg druk om gaan maken, terwijl je je niets aantrekt van grappen over turken, die ook naar God's beeld geschapen zijn.

Ik ben van mening dat Kopspijkers erg ver is gegeaan, maar laten we dit niet buiten proporties opblazen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 23:58

Hm ik ben het niet met je eens.... Grappen over anderen maken.... je kunt zeggen dat het niet goed is... satire is leuk zolang de ander de grap er van inziet.... grappen over anderen maken moet best kunnen... zolang het maar niet te ver gaat...

Maar God is wel even iemand anders dan je buurman/buurvrouw of een bekende nederlander... Over God grappen maken vind ik wel te ver gaan. En al helemaal als iemand God speelt en met uitspraken die Hij zou doen de spot met Hem drijft. Ik weet niet of ze doelden op de God van de christenen of op een andere god trouwens... dat vind ik nog wel interessant om te weten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”