Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2004 09:50

Optimatus schreef:
Ik kerk regelmatig in 2 kerken: PKN en Oud-Katholiek. Daar wordt in modern Nederlands gepredikt en gezongen. Hedenavond woonde ik een leerdienst in de Ger. Gem. in Ned. bij. Dat was even heel iets anders. Ik moest even wennen aan het ouderwetse taalgebruik en het opschreeuwen van psalmen, maar toch was de boodschap vrij positief te noemen. Helaas was de liturgie buitengewoon kaal.

Caprice schreef:
herstel: sober.

God vraagt van ons toch geen prachtige vormendienst?

De zondagse diensten zijn in principe allemaal vieringen van de opstanding van Christus en daarmee de vervulling van de verlossende belofte Gods. Mag dat dan niet met vreugde en uitbundigheid gevierd worden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 nov 2004 10:12

Ik ben ook sobere diensten gewend in de Ger Gem. Echter dit zijn geen sombere diensten! Het gesproken Woord staat centraal, en in doopdiensten en / of Avondmaalsdiensten staat het sacrament naast het Woord centraal.
Hierdoor kan zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon, en dan kan het soms tot verwondering zijn dat je innerlijk zo vol van vreugde kan zijn. Ook hoeft het niet zo te zijn dat je deze vreugde altijd met iemand zou willen delen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2004 10:15

Ik houd juist van enig uiterlijk vertoon. De heerlijkheid Gods wordt op die manier in geringe mate getoond aan de wereld. Het spreekt veel mensen aan, het heeft een groot bereik en het laat zien dat de kerk leeft.

Mijns inziens is enig vertoon functioneel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2004 11:22

PeterD schreef:Ik ben ook sobere diensten gewend in de Ger Gem. Echter dit zijn geen sombere diensten! Het gesproken Woord staat centraal, en in doopdiensten en / of Avondmaalsdiensten staat het sacrament naast het Woord centraal.
Hierdoor kan zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon, en dan kan het soms tot verwondering zijn dat je innerlijk zo vol van vreugde kan zijn. Ook hoeft het niet zo te zijn dat je deze vreugde altijd met iemand zou willen delen.


Sorry maar dit vind ik echt nergens op slaan :D

Hierdoor kan er zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon?

Probeer nou niet dingen die er door de cultuur zijn ingesleten op zo'n manier goed te praten... Als iemand emoties heeft is het normaal dat hij/zij die uit.... als iemand net voor het eerst vader/moeder is geworden zie je hem/haar stralen... als iemand de loterij op tv wint zie je dat hij/zij dolblij is. Als een voetballer een belangrijk doelpunt maakt juicht hij en is ontzettend blij. En als iemand in de kerk een fantastische BLIJDE boodschap hoort blijft hij emotieloos voor zich uitkijken..... maar ja... wel blij in zijn hart. Want bij God heb je geen behoefte om je blijheid te uiten? Raar dat je in de kerk niet kan wat normaal vaak wel kan, je emoties uiten. Zouden we soms vergeten zijn met onze nuchtere kopjes en onze "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg-stijl" dat de blijde boodschap van verlossing ook een reden is voor ons om blij te zijn?

Maar ja, zal het ooit veranderen? Ik kijk vooruit naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Daar zingen we niet meer met strakke gezichten in hele noten, dat weet ik wel. Ik denk dat we daar juichen en feesten... omdat we dan eindelijk echt snappen hoe mooi het evangelie is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 nov 2004 11:26

Kan zijn Marnix, dat jij dit nergens op vindt slaan. Ik wel.

Het kan een innerlijke vreugde zijn die je verwonderd dankbaar en blij stemt dat God nog naar een gevallen zondaar wilt omzien. Die verwonderende blijdschap maakt je stil en blij tegelijk...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2004 11:41

Soms zit ik in een traditionele kerk en heb ik zin om God te eren met mooie muziek en ook met een beetje dans. Maar het is zo stijf daar dat ik echt niet ga staan swingen en de muziek is nogal saai.
Aan de andere kant worden in evangelische kerken vaak alleen maar blije liedjes gezongen. Maar soms voel je je gewoon verrot! Dan kan je toch niet oprecht al die blije liedjes zingen?

Daarom denk ik dat het goed is om de volgorde aan te houden zoals die in de kerk van mijn ouders wordt gebruikt: Eerst een moment van stilte, daarna een gebed van schuldbelijdenis. De liederen moeten daarbij passen. Daarna komt de lofprijzing en dan de voorbedes. Vaak wordt je ook aangeraden om in die volgorde te bidden, dus waarom niet ook zo een kerkdienst vieren?

André

Berichtdoor André » 22 nov 2004 12:10

PeterD schreef:Kan zijn Marnix, dat jij dit nergens op vindt slaan. Ik wel.

Het kan een innerlijke vreugde zijn die je verwonderd dankbaar en blij stemt dat God nog naar een gevallen zondaar wilt omzien. Die verwonderende blijdschap maakt je stil en blij tegelijk...

Ehmm, het zou zo kunnen zijn dat er gasten bij jou in de kerk zitten die ook graag een stukje blijheid willen ervaren, en ook in Gods vreugde willen delen, dat jij als gast in deze kerk naar God komt luisteren.
Zou de boodschap overkomen denk je?

Het gaat dan om die Gast of die geraakt wordt door Gods woord.

(ff iets aangepast begreep mn eigen zins opbouw niet meer :roll: )
Laatst gewijzigd door André op 22 nov 2004 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 22 nov 2004 12:39

Wat mij betreft kan de gemiddelde refo-dienst best wat opgeknapt worden. Ik hoef niet zonodig Marnix-achtige toestanden, waarbij het gaat om het tonen van emoties. Maar bijvoorbeeld elke zondag naast de woordverkondiging ook viering van het Avondmaal zou al een flinke verbetering zijn.
Er mag best een her(r)ijking komen van alles wat de kerk der eeuwen ons aanreikt. En we moeten niet te modern willen zijn, de jachterigheid van de wereld hoef ik niet zo nodig in de eredienst.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2004 12:56

Mijn grootste probleem met de calvinistische kerken is dat zij alles wat ook maar een beetje naar vrolijkheid en kleur rook, de kerk uitgesmeten hebben. De lutheranen hebben gelukkig enige kleur behouden en ik hoop dat die in de gehele PKN zal worden getoond.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Re: Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 12:59

caprice schreef:God vraagt van ons toch geen prachtige vormendienst?


De tempeldienst kwam anders aardig in de richting..

André

Re: Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

Berichtdoor André » 22 nov 2004 13:02

Aragorn schreef:
caprice schreef:God vraagt van ons toch geen prachtige vormendienst?


De tempeldienst kwam anders aardig in de richting..


Met dit als nadeel dat je aan redelijk veel voorwaarden moest voldoen mocht je naar binnen.(je bedoelt de tempel in de dagen dat Jezus op aarde was, of in de tijd van het O.T.?)

Aragorn

Re: Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 13:05

Andre schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:God vraagt van ons toch geen prachtige vormendienst?


De tempeldienst kwam anders aardig in de richting..


Met dit als nadeel dat je aan redelijk veel voorwaarden moest voldoen mocht je naar binnen.(je bedoelt de tempel in de dagen dat Jezus op aarde was, of in de tijd van het O.T.?)


Beide, maakt ook niet veel uit. Het gaat erom dat God een dienst instelde die zeker niet sober of kleurloos was.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2004 13:06

Optimatus schreef:Mijn grootste probleem met de calvinistische kerken is dat zij alles wat ook maar een beetje naar vrolijkheid en kleur rook, de kerk uitgesmeten hebben. De lutheranen hebben gelukkig enige kleur behouden en ik hoop dat die in de gehele PKN zal worden getoond.

In de kerk van mijn ouders (vroeger SoW, nu dus PKN) worden de liturgische kleuren volop gebruikt. Er is ook vaak een bloemstuk met allerlei symboliek erin.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Re: Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

Berichtdoor Maja de Bij » 22 nov 2004 13:13

Aragorn schreef:
caprice schreef:God vraagt van ons toch geen prachtige vormendienst?


De tempeldienst kwam anders aardig in de richting..


Schaapjes slachten, bedoel je?
De kerkdienst gaat meer terug op de synagogedienst dan op de tempeldienst, meende ik.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

André

Re: Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

Berichtdoor André » 22 nov 2004 13:18

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:God vraagt van ons toch geen prachtige vormendienst?


De tempeldienst kwam anders aardig in de richting..


Schaapjes slachten, bedoel je?
De kerkdienst gaat meer terug op de synagogedienst dan op de tempeldienst, meende ik.

Ook niet echt, want was je arm, ziek, oid kwam je net tot aan de poort tegenwoordig weet men beter en mag je zonder voorwaarden vooraf bij God komen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten