taal die wij begrijpen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

taal die wij begrijpen?

Berichtdoor hijwel » 21 nov 2004 13:14

Waarom moeten wij (refos) luistern naar een dominee die in de taal van 30 jaar geleden praat. Waarom bidden we in de tale kanaans?
Waarom zingen we oude liederen die we half begrijpen. Waarom lezen we uit een bijbel die in de taal van 50 jaar geleden is geschreven?

16 Als u God alleen maar dankzegt met uw geest, hoe zou dan iemand die net als een buitenstaander uw klanktaal niet verstaat, uw woorden met ‘amen’ kunnen bevestigen? Hij begrijpt niet wat u zegt. 17 Het is natuurlijk goed dat u God dankzegt, maar op die manier is een ander er niet bij gebaat.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 21 nov 2004 22:32

Bedoel je te zeggen dat gasten (buitenstaanders) in refodiensten de taal niet begrijpen omdat die te oud is? Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk. Zelf zit ik in een evangelische gemeente, waar naar mijn mening duidelijk en in "gewone" taal wordt gesproken. Ik ben daar erg blij mee, want dat is toch wat we willen? Dat zoveel mogelijk mensen Gods geweldige Woord leren kennen en het ook begrijpen?

Ik heb een paar jaar geleden een vriend gehad die bij de gereformeerde gemeente zat. Ik kon niet begrijpen dat in die kerk mensen tot geloof konden komen. Ik snapte er als gelovige zelf al weinig van, ik werd er niet bepaald blij van en er werd zo weinig gezegd over Gods alombevattende liefde! Ik wil hiermee geen mensen voor het hoofd stoten maar zo heb ik dat een beetje ervaren. Het kan natuurlijk best dat refomensen hier hele andere ervaringen mee hebben!

Maar dat is mijn punt van kritiek. Maak geen eigen cultuur van de refowereld waar alleen de refo's wat van snappen. Want het gaat om de eenheid van christenen!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 21 nov 2004 22:51

hmm intressante vraag, waarom zijn er in de gereformeerden gemeenten geen gezangen, en alleen psalmen ?

deze discussie ga ik zeker volgen, en ik denk toch dat jongere generatie anders is dan de oudere in de kerk, weet alleen niet of de jonge dominiee's dan ook zo prediken volgens jou , dat kan ik niet zien omdat ik ergens anders kerk. Dat zou jij mischien kunnen vertellen aan iedereen.

En wat zou jij anders willen zien , wat zou jou of de jongeren meer kunnen aanspreken om maar eens in te haken, kritiek prima, maar mischien ook handig om handvaten aan te reiken hoe het anders kan volgens jou en anderen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 nov 2004 22:55

Ik kerk regelmatig in 2 kerken: PKN en Oud-Katholiek. Daar wordt in modern Nederlands gepredikt en gezongen. Hedenavond woonde ik een leerdienst in de Ger. Gem. in Ned. bij. Dat was even heel iets anders. Ik moest even wennen aan het ouderwetse taalgebruik en het opschreeuwen van psalmen, maar toch was de boodschap vrij positief te noemen. Helaas was de liturgie buitengewoon kaal.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: taal die wij begrijpen?

Berichtdoor Sabra » 21 nov 2004 23:55

hijwel schreef:Waarom moeten wij (refos) luistern naar een dominee die in de taal van 30 jaar geleden praat. Waarom bidden we in de tale kanaans?
Waarom zingen we oude liederen die we half begrijpen. Waarom lezen we uit een bijbel die in de taal van 50 jaar geleden is geschreven?

Ik luister nooit naar de tale kanaans. Dat is een term verzonnen door mensen om zogenaamd hoogstaand of bijbels te praten. Er is maar een taal van kanaan en dat is het hebreeuws.
Laatst gewijzigd door Sabra op 22 nov 2004 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 nov 2004 23:56

Ik meen mij te herinneren dat er ook een grote groep niet-hebreeuwstaligen in Kanaän woont, niet alleen in Bijbelse tijden maar ook thans.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 nov 2004 00:03

Zeker, maar in meen mij te herinneren dat God het volk van Israël heeft uitverkoren en dat Hij opdracht heeft gegeven aan Israël om alle andere volken die toentertijd in Kanaän woonden te vernietigen. Maar dat is in deze niet echt hoofdzaak.

Hoofdzaak is dat men aan de term de 'tale Kanaäns' een dergelijke betekenis heeft gehangen dat men denkt dat zeventiende eeuws Nederlands de 'tale Kanaäns' is. En dat stuit mij nogal tegen de borst, een dergelijke onbijbelse en niet van God afkomstige opstelling.

Dat zou betekenen dat enkel in Nederland de 'tale Kanaäns' gesproken wordt.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 nov 2004 06:13

Optimatus schreef:Ik kerk regelmatig in 2 kerken: PKN en Oud-Katholiek. Daar wordt in modern Nederlands gepredikt en gezongen. Hedenavond woonde ik een leerdienst in de Ger. Gem. in Ned. bij. Dat was even heel iets anders. Ik moest even wennen aan het ouderwetse taalgebruik en het opschreeuwen van psalmen, maar toch was de boodschap vrij positief te noemen. Helaas was de liturgie buitengewoon kaal.

herstel: sober.

God vraagt van ons toch geen prachtige vormendienst?

(is ontopic, dus reactie per:
- nieuw topic
- pb)

caprice

Berichtdoor caprice » 22 nov 2004 06:17

Duckie schreef:Maar dat is mijn punt van kritiek. Maak geen eigen cultuur van de refowereld waar alleen de refo's wat van snappen. Want het gaat om de eenheid van christenen!

De wereld is afgeweken van deze cultuur, en moet de kerk zoals hij zich eeuwenlang heeft gehandhaafd zich dan maar meeveranderen?
(De kerk moet zich dus aanpassen omdat de wereld die van de kerk afdwaalde dat ook gedaan heeft?)

Volgens mij is de inhoud van de topic toch een beetje overtrokken. Ik kan me met de beste wil niet herinneren een te moeilijk woord of zinsconstructie te hebben gehoord die ik niet begreep, en ik noem mezelf niet hoogopgeleid (mbo).

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 22 nov 2004 07:26

Caprice schreef:
De wereld is afgeweken van deze cultuur, en moet de kerk zoals hij zich eeuwenlang heeft gehandhaafd zich dan maar meeveranderen?
(De kerk moet zich dus aanpassen omdat de wereld die van de kerk afdwaalde dat ook gedaan heeft?)

Nee, niet aan de wereld. Ze moet alleen oppassen dat ze niet een aparte cultuur binnen de christenwereld wordt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 nov 2004 08:39

caprice schreef:
Duckie schreef:Maar dat is mijn punt van kritiek. Maak geen eigen cultuur van de refowereld waar alleen de refo's wat van snappen. Want het gaat om de eenheid van christenen!

Volgens mij is de inhoud van de topic toch een beetje overtrokken. Ik kan me met de beste wil niet herinneren een te moeilijk woord of zinsconstructie te hebben gehoord die ik niet begreep, en ik noem mezelf niet hoogopgeleid (mbo).

carpice:

oke nemen we even gewoon een psalm:
1 Een psalm van David. Ik zal van goedertierenheid en recht zingen; U zal ik psalmzingen, o HEERE!
2 Ik zal verstandelijk handelen in den oprechten weg; wanneer zult Gij tot mij komen? Ik zal in het midden mijns huizes wandelen, in oprechtigheid mijns harten.
3 Ik zal geen Belials-stuk voor mijn ogen stellen; ik haat het doen der afvalligen, het zal mij niet aankleven.
4 Het verkeerde hart zal van mij wijken; den boze zal ik niet kennen.
5 Die zijn naaste in het heimelijke achterklapt; dien zal ik verdelgen; die hoog van ogen is, en trots van hart, die zal ik niet vermogen.
6 Mijn ogen zullen zijn op de getrouwen in het land, dat zij bij mij zitten; die in den oprechten weg wandelt, die zal mij dienen.
7 Wie bedrog pleegt, zal binnen mijn huis niet blijven; die leugenen spreekt, zal voor mijn ogen niet bevestigd worden.
8 Allen morgen zal ik alle goddelozen des lands verdelgen, om uit de stad des HEEREN alle werkers der ongerechtigheid uit te roeien.

Denk jij in deze taal? Is dit ook je normale taal waarin je praat denk en comminceerd? Snap je dit in 1 keer als je het leest.

Ik moet voor mij zelf als ik de SV lees altijd een vertaling maken voordat ik het begrijp.
Als ik dit stuk lees zijn er veel woorden die ik voor mijzelf moet gaan vertalen (of ik het goed doe is iets anders). alle dik gedrukte woorden moet ik voor mij zelf zoie zo vertalen anders snap ik niet wat God mij wil zeggen. Gek toch?

Zo is met met de berijmde psalmen ook! En heel vaak snap ik van de psalmen helemaal niks. (en dan moet ik toch gaan zingen in geest een waarheid?)

ik neem maar even een psalm:
Want mij leeftijd is door wenen
als een ijd'le rok verdwenen
mijn gebbent in droeven stand
als een haardstee uitgebrand
Mijn ziel door rouw bezweken
kwijnt als tgas in dorre streken
k heb in mijn ellend' vergeten
mijn gewone spijzen t' eten

dit is geen extreem voorbeeld of zo. Maar jij kan mijn niet vertellen dat als de dominee dit nr opgeeft dat het snapt en vanuit je hart meezingt.
en als dat wel zo is vindt ik dat knap (maar dan ben je aardig ingeburgert in de refocultuur)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 nov 2004 11:08

Traditie het toverwoord... traditie... en wel een hele slecht maar het is vloeken in de kerk omdat er over te beginnen..

waarom dragen we rokken (magneet jl.) omdat het in de Bijbel staat dat man en vrouw geen zelfde kleed aan mochten (kleed - ambt of beroep, dat een vrouw geen zwaard mocht dragen, of in het leger mocht), lange leve de antieke vertalingen!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 22 nov 2004 11:15

Duckie schreef:Caprice schreef:

Nee, niet aan de wereld. Ze moet alleen oppassen dat ze niet een aparte cultuur binnen de christenwereld wordt.

Duidelijk Duckie, jij snapt het volgens mij waar de topicstarter met ons over wil praten.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 nov 2004 19:44

hijwel schreef:
caprice schreef:

carpice:

oke nemen we even gewoon een psalm:
1 Een psalm van David. Ik zal van goedertierenheid en recht zingen; U zal ik psalmzingen, o HEERE!
2 Ik zal verstandelijk handelen in den oprechten weg; wanneer zult Gij tot mij komen? Ik zal in het midden mijns huizes wandelen, in oprechtigheid mijns harten.
3 Ik zal geen Belials-stuk voor mijn ogen stellen; ik haat het doen der afvalligen, het zal mij niet aankleven.
4 Het verkeerde hart zal van mij wijken; den boze zal ik niet kennen.
5 Die zijn naaste in het heimelijke achterklapt; dien zal ik verdelgen; die hoog van ogen is, en trots van hart, die zal ik niet vermogen.
6 Mijn ogen zullen zijn op de getrouwen in het land, dat zij bij mij zitten; die in den oprechten weg wandelt, die zal mij dienen.
7 Wie bedrog pleegt, zal binnen mijn huis niet blijven; die leugenen spreekt, zal voor mijn ogen niet bevestigd worden.
8 Allen morgen zal ik alle goddelozen des lands verdelgen, om uit de stad des HEEREN alle werkers der ongerechtigheid uit te roeien.

Denk jij in deze taal? Is dit ook je normale taal waarin je praat denk en comminceerd? Snap je dit in 1 keer als je het leest.

Ik moet voor mij zelf als ik de SV lees altijd een vertaling maken voordat ik het begrijp.
Als ik dit stuk lees zijn er veel woorden die ik voor mijzelf moet gaan vertalen (of ik het goed doe is iets anders). alle dik gedrukte woorden moet ik voor mij zelf zoie zo vertalen anders snap ik niet wat God mij wil zeggen. Gek toch?

Ik moet zeggen dat ik de betekenis van het 'hoog van ogen' (vs. 5) niet letterlijk weet, maar uit het tekstverband kan ik wel opmaken wat ermee bedoelt wordt. Verder vind ik je voorbeelden enigszins overtrokken.
- 'Achterklappen' hoor je nog wel in het hedendaagse taalgebruik.
- 'Verdelgen van onkruid - onkruidverdelger' is ook geen ongebruikelijk woord.
- Oprecht, weg, afvalligen. Allemaal normale woorden. Hooguit misschien in een zinsconstructie die je wat minder gewend bent.

Sorry, ik wil mezelf niet verheffen, maar jij hebt toch ook een opvoeding in een reformatorische kerk gehad (dacht ik)? Volgens mij is het dan echt niet zo moeilijk om Gods Woord te lezen dan als dat je voordoet.

hijwel schreef:Zo is met met de berijmde psalmen ook! En heel vaak snap ik van de psalmen helemaal niks. (en dan moet ik toch gaan zingen in geest een waarheid?)

ik neem maar even een psalm:
Want mij leeftijd is door wenen
als een ijd'le rok verdwenen
mijn gebbent in droeven stand
als een haardstee uitgebrand
Mijn ziel door rouw bezweken
kwijnt als tgas in dorre streken
k heb in mijn ellend' vergeten
mijn gewone spijzen t' eten

dit is geen extreem voorbeeld of zo. Maar jij kan mijn niet vertellen dat als de dominee dit nr opgeeft dat het snapt en vanuit je hart meezingt.
en als dat wel zo is vindt ik dat knap (maar dan ben je aardig ingeburgert in de refocultuur)

Er staan wel wat taalfouten in deze psalm, maar goed. Er zijn meerdere dingen als oplossing aan te dragen.
1. luister goed als de dominee het vers voorleest als hij de psalm opgeeft (vaak doet hij dat wel).
2. Schaf dit boek aan:
http://www.bruna.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/DisplayProductInformation-Start?ProductSKU=9033604914&PartnerID=339
En kijk het thuis nog eens na.
3. Lees ook de Psalm in de Bijbel er nog eens op na.
4. Belangrijk: leer Psalmen uit je hoofd en leg je er ook op toe om de inhoud te bestuderen.

Psalmen zijn bevindingen van gelovigen, en worden ook niet altijd begrepen als iemand het zelf niet heeft meegemaakt, maar als je mag beleven wat er in die Psalmen vertolkt wordt dan komt de betekenis helder naar voren.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: taal die wij begrijpen?

Berichtdoor Maarten » 22 nov 2004 21:12

hijwel schreef:Waarom moeten wij (refos) luistern naar een dominee die in de taal van 30 jaar geleden praat. Waarom bidden we in de tale kanaans?

16 Als u God alleen maar dankzegt met uw geest, hoe zou dan iemand die net als een buitenstaander uw klanktaal niet verstaat, uw woorden met ‘amen’ kunnen bevestigen? Hij begrijpt niet wat u zegt. 17 Het is natuurlijk goed dat u God dankzegt, maar op die manier is een ander er niet bij gebaat.
Ik krijg een beetje het idee dat dit geen echte vraag is. Daar bedoel ik mee dat je al lang een oordeel over deze kwestie hebt (dit blijkt al uit je vraag) en vervolgens die vraag op het forum deponeert. Het is dan niet meer mogelijk deze kwestie eerlijk onder ogen te zien. Ik word wel een beetje verdrietig van de geest die vervolgens vanaf het forum mij toewaait. Stel eens een echte vraag. Een vraag waar je echt mee zit.
The one thing you can give and still keep is your word.

Terug naar “Archief”