Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

Berichtdoor Johanne » 19 nov 2004 01:33

Hmm... ik vraag me de laatste tijd best vaak af:
Zou ik ook geloven als het verder geen consequenties zou hebben? Ik bedoel; ik geloof omdat ik later in de hemel wil komen etc. en niet naar de hel wil natuurlijk.
Zijn er meer mensen die ergens dat gevoel hebben?
Ik heb voor mezelf het gevoel dat als die consequentie er niet zou zijn, dat ik dan waarschijnlijk ook niet zou geloven zeg maar.

Alleen ik weet niet, het lijkt me opzich niet echt een goede insteek om zo te geloven zeg maar...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 nov 2004 01:36

Ja, goede vraag.. aan de andere kant: als er geen hel zou zijn zou je ook nergens van verlost hoeven te worden. En zou je dus ook Jezus niet nodig hebben; zou Hij ook niks voor ons gedaan hebben en heb je dus veel minder reden om Hem lief te hebben.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 19 nov 2004 01:40

Aragorn schreef:Ja, goede vraag.. aan de andere kant: als er geen hel zou zijn zou je ook nergens van verlost hoeven te worden. En zou je dus ook Jezus niet nodig hebben; zou Hij ook niks voor ons gedaan hebben en heb je dus veel minder reden om Hem lief te hebben.

Ja daar zit wel iets in ja idd.
Maar toch ik heb gewoon het gevoel dat ik iets fout doe. Gewoon het idee dat ik Hem zeg maar alleen maar lief heb om zelf later niet in de hel te komen. Dat ik zeg maar heel egoistisch voor mezelf geloof ofzo. *k kan niet zo duidelijk uitleggen*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 19 nov 2004 07:03

Johanne schreef:
Aragorn schreef:Ja, goede vraag.. aan de andere kant: als er geen hel zou zijn zou je ook nergens van verlost hoeven te worden. En zou je dus ook Jezus niet nodig hebben; zou Hij ook niks voor ons gedaan hebben en heb je dus veel minder reden om Hem lief te hebben.

Ja daar zit wel iets in ja idd.
Maar toch ik heb gewoon het gevoel dat ik iets fout doe. Gewoon het idee dat ik Hem zeg maar alleen maar lief heb om zelf later niet in de hel te komen. Dat ik zeg maar heel egoistisch voor mezelf geloof ofzo. *k kan niet zo duidelijk uitleggen*
Heb je G-d Zelf ook wel eens gezocht en gevonden?
Maar zoekt eerst het Koninkrijk G-ds en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. (Matth.6:33)
En je zult Mij zoeken en vinden, wanneer je naar Mij zult vragen met je hele hart (Jer.29:13)
Hiertoe moet je wel wederomgeboren zijn:
Jesjoea antwoordde en zei tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk G-ds niet zien. ... Jesjoea antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest. (Joh.3:3,5,6)
Wanneer onze geest door wedergeboorte weer levend is en ook G-ds Geest bij ons gaat verblijven, ontstaat de volgende situatie:
Want jullie hebben niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid wederom tot vrees; maar jullie hebben ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen G-ds zijn. (Rom.8:15,16)
En indien jullie kinderen bent, zo heeft G-d den Geest van Zijn Zoon uitgezonden in jullie harten, Die roept: Abba, Vader! (Gal.4:6)
Dan is je de liefde in je gelegd en je gevoel van geborgenheid.
Heb je de Geest G-ds niet?
Indien dan u, die boos bent, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan degenen, die Hem bidden? (Luk.11:13)

Sam

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 nov 2004 10:45

Nee ... ik niet in iedergeval, dan was het nergens goed voor
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 19 nov 2004 11:11

Hmm,..dan zou ik waarschijnlijk eerst willen weten wat je verstaat onder hel?

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 nov 2004 11:21

Hemel : eeuwig fijn, Hel : eeuwig rot ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 19 nov 2004 11:38

Word je verlost van de straf of van de schuld?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 19 nov 2004 12:02

Das een goeie vraag Sjaan,..ik denk dat ik hetzelfde bedoelde.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 nov 2004 12:07

Sjaan schreef:

Word je verlost van de straf of van de schuld?

Beide neem ik aan?

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 19 nov 2004 13:11

Maar angst voor de hel kan en mag toch geen basis zijn van je geloof????
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 nov 2004 14:28

gaat mij om God (en Jezus) eigelijk. denk dat zou blijven geloven ook als er geen consequenties aan verbonden zijn.

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 19 nov 2004 15:19

Eerlijk gezegd, als de consequentie zou zijn van mijn niet-geloven dat ik voor eeuwig zou branden in een vuur, dan zou ik niet eens willen geloven.
Dan geloof ik liever in Boeddha, daar krijg je tenminste nog een kans om terug te keren en je 'karma' te verbeteren.

Maar als de hel betekent dat ik gescheiden wordt van de liefde van Christus en van de tegenwoordigheid van God, dan weet ik zeker dat ik graag blijf geloven.
Gods liefde is wondergrote.

De basis van mijn geloof bestaat niet uit angst.
De basis van mijn geloof is de liefde van de Heer Jezus Christus, Van God de Vader en de Gemeenschap met de Heilige Geest.
Allesoverwinnende en doordringende liefde.

God Bless, Rafaëlla

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 nov 2004 15:21

Wow hier denk ik dus echt totaal anders over, het verbaast me erg wat ik hierboven lees!
Ik weet niet wat er precies zal gebeuren na dit leven, ik weet alleen dat christenen naar hun Hemelse Vader gaan. Maar ik geloof omdat het waar is en omdat ik God in dit leven heel hard nodig heb. Hij zorgt voor me. Jezus bevrijdt me van mijn zonden, niet later, maar nu al! Er zijn best wel wat dingen waar ik soms mee worstel en ik heb er dan behoefte aan om dat aan God te vertellen en om me te laten bevrijden van al mijn zorgen en zonden. Ik geloof dus eigenlijk meer voor nu dan voor later, terwijl ik wel regelmatig verlang om naar Huis te gaan...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 nov 2004 15:24

de_bisschop schreef:Maar angst voor de hel kan en mag toch geen basis zijn van je geloof????

Nee, zeker niet. Maar zonder hel zou er ook geen offer van Jezus zijn.

Terug naar “Archief”