jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

jeugd en kerk

Berichtdoor johannes1 » 18 nov 2004 21:36

M.A schreef:en wat ik gehoord heb doen ze een nieuwe vertaling omdat de jongeren niet meer naar de kerk gaan

in het topic over de nieuwe bijbelvertaling kwam deze opmerking naar voren, nu herinnerde ik me een stukje uit de krant van zaterdag waar in stond dat in een gereformeerde kerk 1x of 2x in de maand een jeugddienst werd gehouden. ze hadden alles geprobeerd, ze hadden rockbands laten komen, films gedraaid, maar er kwam niemand meer op af. ze zijn er dus mee gestopt. is dit wel de middel om jeugd maar ook de ouderen, die ook afgehaakt zijn in veel gevallen, weer naar de kerk te krijgen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mw
Moderator

Re: jeugd en kerk

Berichtdoor mw » 18 nov 2004 21:44

johannes1 schreef:
M.A schreef: is dit wel de middel om jeugd maar ook de ouderen, die ook afgehaakt zijn in veel gevallen, weer naar de kerk te krijgen?

dat vraag ik me nu ook af.
Ik zelf vind van niet. Ik vind dat we de kerk moeten blijven, die we zijn. En niet dingen in de kerk halen die we eigelijk niet eens willen, maar het doen om mensen binnen te halen.

ze hadden alles geprobeerd, ze hadden rockbands laten komen, films gedraaid,

dit vind ik niet echt in een kerkdienst thuis horen.

Moeten wij de kerk aantrekkelijker laten lijken dan dat die is? Ik vind van niet. Laten we gewoon onszelf zijn.

Doe gewoon, dan doe je al 'gek'genoeg
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 nov 2004 21:45

johannes1 schreef:is dit wel de middel om jeugd maar ook de ouderen, die ook afgehaakt zijn in veel gevallen, weer naar de kerk te krijgen?

Kennelijk niet. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 21:47

mw schreef:Ik zelf vind van niet. Ik vind dat we de kerk moeten blijven, die we zijn. En niet dingen in de kerk halen die we eigelijk niet eens willen, maar het doen om mensen binnen te halen.

Nee, je moet het alleen doen als je het wilt, dat lijkt me duidelijk. :wink:

Moeten wij de kerk aantrekkelijker laten lijken dan dat die is? Ik vind van niet. Laten we gewoon onszelf zijn.

Aantrekkelijker lijken? Neuh.. Aantrekkelijker maken? Als dat kan: graag!

Doe gewoon, dan doe je al 'gek'genoeg

Ach, ik zeg altijd maar: doem aar gek, dan doe je al gewoon genoeg. 8)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 nov 2004 21:51

Aantrekkelijker lijken? Neuh.. Aantrekkelijker maken? Als dat kan: graag!

maar hoe dan? door bands in de kerk te laten komen? Zeker niet.
Laten we zorgen dat de mensen jaloers op ons worden. En niet op de dingen die in de kerk gebeuren.
Laatst gewijzigd door mw op 18 nov 2004 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 21:53

Het een hoeft het ander gelukkig niet uit te sluiten. :wink: Maar ik ben het iig met je eens dat je innerlijke uitstraling (of is dat een contradictio in terminis? :P ) belangrijker is dan een band in de kerk oid.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 nov 2004 21:53

mw schreef:Laten we zorgen dat de mensen jaloers op ons worden. En niet op de dingen die in de kerk gebeuren.

Jaloers worden op dingen die gebeuren, dat gaat niet echt he. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 nov 2004 21:54

Aragorn schreef:Het een hoeft het ander gelukkig niet uit te sluiten. :wink: Maar ik ben het iig met je eens dat je innerlijke uitstraling (of is dat een contradictio in terminis? :P ) belangrijker is dan een band in de kerk oid.

De onderlinge band tussen de gemeenteleden is óók belangrlijk hoor! :mrgreen:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 nov 2004 21:58

Collateral schreef:
mw schreef:Laten we zorgen dat de mensen jaloers op ons worden. En niet op de dingen die in de kerk gebeuren.

Jaloers worden op dingen die gebeuren, dat gaat niet echt he. :)

niet de dingen die de laatst tijd in landelijk verband gebeuren nee.
Maar ik bedoel de activiteiten in een kerkdienst, zoals een band en een film.

Aragorn schreef:
Het een hoeft het ander gelukkig niet uit te sluiten. Maar ik ben het iig met je eens dat je innerlijke uitstraling (of is dat een contradictio in terminis? ) belangrijker is dan een band in de kerk oid.

De onderlinge band tussen de gemeenteleden is óók belangrlijk hoor!

zeker belangrijk ja. Dat is ook een punt van onze uitstraling als christen naar de wereld toe. Een onderlinge, goed band is heel belangrijk

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 nov 2004 22:00

Volgens mij word ik niet helemaal goed begrepen, maar eigenlijk is dat niet erg ook. :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 nov 2004 22:04

haha wat bedoel je dan?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 nov 2004 22:11

mw schreef:haha wat bedoel je dan?

Collateral schreef:Jaloers worden op dingen die gebeuren, dat gaat niet echt he. :)

Dit bedoelde ik in de zin van: jaloers zijn doe je meestal op 'personen' en niet op dingen die gebeuren. Je bent hooguit jaloers op (een groep) mensen waarbij mooie dingen gebeuren. :)

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Het een hoeft het ander gelukkig niet uit te sluiten. :wink: Maar ik ben het iig met je eens dat je innerlijke uitstraling (of is dat een contradictio in terminis? :P ) belangrijker is dan een band in de kerk oid.

De onderlinge band tussen de gemeenteleden is óók belangrlijk hoor! :mrgreen:

Dit was een grapje: Aragorn had het over een band als muziekgezelschap en ik had het over een band als 'onderlinge verbondenheid'. :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 nov 2004 22:14

haha ik snap het. !:)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2004 22:36

de jeugd (ik ook) heeft een eerlijke boodschap nodig!
Iedereen proeft of iets echt is of niet! Als je vol ben van de Heilige Geest, Jezus liefde, en God Vader Zijn trouw. Dan kan het niet anders dan dat er jeugd geraakt wordt!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 19 nov 2004 01:15

Wij hebben in onze kerk een paar keer in het jaar een jeugdienst; georganiseerd door de jeugd voor de jeugd.
Vaak is er dan iets van muziek; de laatste keer was er door jeugd uit de gemeente een praiseband samengesteld, er worden sketches gedaan die met het thema van de dienst te maken hebben door de jongeren/kinderen uit de kerk. De dominee past ook zijn preek aan.
Verder zijn dat de enige diensten bij ons waarin er ook opwekking gezongen wordt in de kerk.
Ik denk dat zoiets wel goed is om zeg maar de jeugd bij de kerk te (blijven) betrekken.
Verder hebben wij verschillende jeugdclubs in de kerk, waardoor de jeugd ook meer betrokken blijft bij de kerk, en verder natuurlijk de cathechesatie en bijbelkringen etc. Ik vind dat er in onze kerk best veel gedaan wordt om de jeugd bij de kerk te betrekken en het ook zo te houden dat de jeugd naar de kerk komt.

Wat mij altijd opvalt als ik in andere kerken kom is dat er bij mij in de kerk vergeleken met een hoop andere kerken zo ontzettend veel kinderen en jongeren zitten.
Ook tijdens het avondmaal bijvoorbeeld, is er meestal een hele tafel waar bijna alleen maar jongeren aan zitten.

Nu zeg ik niet dat het in onze kerk perfect geregeld is ofzo, maar ik vind dat ze er wel redelijk wat aan doen om de jeugd erbij te betrekken en het lukt ze opzich wel aardig ook.

Over de nieuwe bijbelvertaling; of het nu perse een middel is om ineens jongeren mee aan te trekken weet ik niet. Wel zei onze dominee erover dat hij het een mooi middel vond om het evangelie voor nog meer mensen toegankelijker en begrijpelijker te maken.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Terug naar “Archief”