Uitverkiezingprediking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Uitverkiezingprediking

Berichtdoor Corne van 't Hof » 19 dec 2002 13:32

Er zijn gemeenten waar 100% voor de uitverkorenen gepreekt wordt. Er wordt gezegt: och mocht het eens gebeuren... en er worden toch nog maar weinig mensen bekeert. Is dit Bijbels: afwachten of God het ooit nog wel wil geven? Er staat geschreven, Kies dan heden wie gij dienen zult. Bekeert u, enz. Naar mijn mening is dit passieve leidelijke wachten totaal onbijbels. De uitverkiezing is er, maar men moet onderaan de uitverkiezing beginnen en niet bovenaan. De geopenbaarde dingen zijn voor de mensen en de verborgen dingen zijn voor God. De praktijk leert ook dat er onder zulk soort preken weinig vruchten zijn. Wat vind refonederland hiervan en hoe gaan jullie hier mee om?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2002 13:37

tis een uitermate trieste zaak. Lijdelijkheid is een trieste zaak, volkomen onbijbels. Je haalde zelf al een aantal teksten aan, waarin je duidelijk liet zien dat het op grond van de Bijbel af te keuren is.

Maar er is een andere kant. We moeten wel blijven beseffen dat het Gods genade is als we behouden worden, niet een gevolg van onze keus voor Christus.

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 19 dec 2002 13:55

Ik geloof dat God er voor iedereen is.
Laatst gewijzigd door lizzz op 30 dec 2002 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

wilke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 nov 2002 17:10

Berichtdoor wilke » 19 dec 2002 13:58

Ik ben het helemaal met The Keimpe eens.
Persoonlijk vind ik het wel moeilijk, niet lijdelijk afwachten, maar je kan het ook niet "pakken".
Er is toch sprake van een spanningsveld.
Maar dat moet denk ik uitdrijven naar Christus

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 19 dec 2002 14:15

Brrrrr........ Ik ril ervan als ik het lees. Herken het maar al te goed omdat ik zelf ook onder zo'n prediking zit. Het maakt je geestelijk depressief of zelfs vijandig ten opzichte van religie.

Wat heb ik met die uitverkiezing getobd! Aan de ene kant leert de bijbel het en aan de andere kant maakt het je vreselijk gefrustreerd. Want je móet je bekeren, en je móet geloven etc. maar aan de andere kant; pas op hoor want het zullen er maar een paar zijn. Voor mezelf had ik dan ook al de conclusie getrokken dat ik niet uitverkoren was en dat ik net zo goed met de kerk kon breken.

Door de preken van Spurgeon heb ik nu een ander zicht gekregen op de uitverkiezing. Spurgeon is daarin rijker en mijns inziens ook bijbelser. Zo zegt hij in een preek over de uitverkiezing:
Er zijn vele geestelijken die een zoekende ziel vertellen: "U heeft niet met de uitverkiezing te maken." Dat is slecht van ze, want die arme ziel wordt daarmee niet tot rust gebracht. Als je hem zo tot rust zou kunnen krijgen, zou het prima zijn. Maar hij zal er toch aan denken, hij kan er niets aan doen. Zeg dus tot hem: als u gelooft in de Heere Jezus Christus bent u uitverkoren. Als u zich aan de Heere Jezus overgeeft, bent u uitverkoren. Ik zeg u, zelfs als u de voornaamste der zondaren bent, ik zeg u vanochtend in Zijn Naam: als u naar God komt zonder eigen verdienste; als u zich overgeeft aan het bloed en de gerechtigheid van Jezus Christus; als u nu komt en op Hem vertrouwt, bent u uitverkoren. U bent door God geliefd van voor de grondlegging der wereld.

Lizzz!!!!!!!!!!!!!!!!! Geef die familieleden PLEASE!!!!!!!!!!! deel 17 uit de Spurgeon-serie over de uitverkiezing (zie www.boekhout.nl). Je doet ze er waarschijnlijk eeuwig plezier mee.

Had ik dat boekje maar 10 jaar eerder gekregen. Dat zou een hoop frustratie gescheeld hebben.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 19 dec 2002 15:51

deze discussie hebben we ook uitgebreid gevoerd, volgens mij onder 'God houdt van iedereen evenveel', bladzijde 2. Dus voor meer opinie's..

Mijn mening: de mens is altijd al uitverkoren geweest, al door de schepping :)

Allen die geloven zullen zalig worden.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 19 dec 2002 15:57

Heb weleens gehoord van iemand die zei dat je kon bidden: "Heer, geeft u toch dat ik in Uw boek mag staan, en als dat niet zo is zet me er dan toch alstublieft bij..."
Dat kan natuurlijk niet, maar wie bidt, die ZAL gegeven worden ed. Daarom kun je de uitverkiezing eigenlijk alleen als troost zien, het is nooit een excuus om maar aan te leven!

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 19 dec 2002 16:15

Cybercurse schreef:Heb weleens gehoord van iemand die zei dat je kon bidden: "Heer, geeft u toch dat ik in Uw boek mag staan, en als dat niet zo is zet me er dan toch alstublieft bij..."
Dat kan natuurlijk niet, maar wie bidt, die ZAL gegeven worden ed. Daarom kun je de uitverkiezing eigenlijk alleen als troost zien, het is nooit een excuus om maar aan te leven!


Ik zou het zo willen zeggen (met eerbied!): als je tot Christus komt ook al ben je niet uitverkoren dan is dat niet jouw probleem maar is dat Gods probleem. Want Hij heeft gezegd; die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 dec 2002 16:20

Misschien moeten we ons sowieso niet met de uitverkiezing bemoeien.
Als je de preken van Paulus, Petrus etc. als voorbeeld neemt, is het wel duidelijk dat er helemaal niet over de uitverkiezing gesproken wordt tegenover ongelovigen. Ze worden gewoon opgeroepen zich te bekeren, zich aan God te geven met hun hele leven. Als het in de Bijbel over uitverkiezing gaat, dan is het i.v.m. dankbaarheid tegenover God voor het geschonken geloof.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 19 dec 2002 23:47

uitverkiezing is er. Genade is er voor de uitverkorenen, ook dat is waar. Maar dat de genade dan aan ieder wordt aangeboden, pas niet meer in het systeem. En inderdaad er is ook geen sluitend systeem. We hebben te leven bij de in het Woord geopenbaarde wil van God. Dat God wil dat alle mensen zalig worden, door het geloof.

NieuweReformator
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2002 13:53
Locatie: Waddinxveen

Berichtdoor NieuweReformator » 29 dec 2002 13:47

Laten we ons niet druk maken over de uitverkiezing, dat regelt God wel. Onze verantwoordelijkheid is duidelijk vanuit de Bijbel. Bekeer je! Dat moet JIJ dus doen!!! God zette al de eerste stap door je dit te laten horen. Hij verwacht een antwoord. God zond zijn Zoon in de wereld zodat ieder die in de Zoon gelooft zaligt zal worden! Het enige wat je hoeft te doen is aan God te vertellen dat je Hem nodig hebt omdat je je eigenlijk niet houd aan wat God vraagt. Dan krijg je vergeving. Zonder enige twijfel. Laat je niet leiden door de traditie die leert dat je niet voor het geloof mag "kiezen" maar bevrijd je uit deze knellende traditie!

NieuweReformator

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23629
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2002 14:28

God geeft je een fantastisch kado. Je hoeft het alleen aan te pakken en open te maken, en daarbij grijg je nog hulp van God's Geest ook!

Ik denk dat over de uitverkiezing discussieren niet zo heel veel zin heeft omdat we het gewoon voor een deel niet kunnen begrijpen. We moeten als kleine mensen ook niet alles van God willen begrijpen.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 dec 2002 08:42

Ik geloof dat God je al uitgekozen heeft van voor je geboorte.
Bij je doop zegt Hij tegen jou: je bent van Mij. Daarmee laat Hij zien dat hij jou heet uitverkoren.
Niets moeilijks mee. Het is namelijk een actie van God uit, en daarop kunnen wij antwoorden door dat geloof dan ook aan te nemen.
Want gelijk met Zijn doop geeft Hij ook de Heilige Geest.
Er is een boekje over geschreven door Ds. G Kwakkel.
Uitgekozen! heet het.
Mooi om eens te lezen.

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 30 dec 2002 12:52

ik denk dat je uitverkoren bentals je jezus aanneemt
als je hem wilt volgen
groeten connie

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 30 dec 2002 14:45

Misschien moeten we ons sowieso niet met de uitverkiezing bemoeien.
mee eens. Zeker als het zo krom gebracht wordt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 44 gasten