vasten volgens de bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomie

vasten volgens de bijbel.

Berichtdoor naomie » 23 okt 2004 17:47

Diverse soorten van vasten van het internet enz.

Hoe kijken jullie tegen vasten aan en wie hebben het wel eens gedaan?

"De normale vasten"

De Bijbel leert dat de normale manier van vasten betekent "het niet nuttigen van vast voedsel". De vasten zoals we die normaal in de Bijbel tegenkomen is exclusief het afstand doen van drinken. Toen Jezus 40 dagen en nachten vastte in de woestijn, lezen we daarna, "En Hij at niets in die dagen en toen zij voorbij waren, kreeg Hij honger. (NBG Lucas 4:2) en "En nadat Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, kreeg Hij ten laatste honger. (NBG Mat 4:2)". De Bijbel zegt niet dat Hij dorst had. En het is fysiek onmogelijk om veertig dagen niet te drinken. De meeste Bijbelkenners gaan ervan uit dat Jezus in de woestijn niet at, maar wel water dronk.

"De complete vasten"

Dit absolute vasten houdt in het afstand doen van zowel eten als drinken (Hand.9:9). Dit is een zeer strenge manier van vasten en kan gevaarlijk zijn. Het is niet aan te raden om een complete vasten te houden voor meer dan een dag. Ook is het belangrijk dat iemand die niet geheel gezond is, eerst zijn/haar arts raadpleegt voor het ingaan van zo'n absolute vasten.

"De gedeeltelijke vasten"

De gedeeltelijke vasten heeft verschillende toepassingen en wordt onderscheiden door de dingen die wel of niet gegeten worden en de frequentie van het eten. In eerste instantie spreken we van een gedeeltelijke vasten als bepaalde soorten voedsel niet gegeten worden. Sommige autoriteiten interpreteren het handelen van Daniël als een gedeeltelijke vasten (Dan. 1). Daniël en de andere jonge mannen werd gezegd dat ze van de tafel van de koning mee zouden eten; ze weigerden dat. Ze wilden zichzelf niet verontreinigen en vroegen om een tiendaagse test. Tijdens die periode namen Daniël en de andere Joodse jongens alleen water en groente tot zich. Ze weigerden het vlees en de wijn van de tafel van de koning (Dan.1:12).

Verschillende keren koos John Wesley ervoor om alleen brood te eten als hij vastte. God kan mensen ertoe leiden om zich te onthouden van eten als een soort test van hun toewijding, vooral als zij zoeken en vragen om een specifiek antwoord op gebed.

Ten tweede, een gedeeltelijke vasten kan betekenen dat iemand ervoor kiest niet te eten tijdens een bepaalde periode. Zo kan dat het onthouden van voedsel zijn zolang het licht is. Zo iemand wacht dan met de avondmaaltijd tot na zonsondergang. Een normale vasten in het OT begon met zonsondergang de ene dag en duurde dan tot zonsondergang de volgende dag. Een gedeeltelijke vasten betekende dan het niet eten tijdens daglicht.

Ten derde, een gedeeltelijke vasten kan betekenen het zich onthouden van seksuele omgang tussen man en vrouw. Paulus leerde daarover: "Onthoudt dat elkander niet, tenzij met onderling goedvinden en voor een bepaalde tijd, om u te wijden aan het gebed, maar om daarna weder samen te komen, opdat niet de satan u verzoeke wegens uw gemis aan zelfbeheersing" (1 Cor.7:5). Net zoals mensen kiezen om zich te onthouden van voedsel, zo kunnen in een gedeeltelijke vasten de echtgenoten zich tijdelijk onthouden van die seksuele relatie.

Gods zegen van Naomie.
:wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 23:44

Vasten... ik heb het nog niet gedaan maar wil het nog steeds doen... Je bepaalde dingen die heel gewoon zijn ontzeggen kan je dichter bij God brengen...

Elke keer dat je maag knort denk je: Hm ik wil wat eten... dan bedenk je ook waarom je dat juist niet doet en denk je aan God... Vasten helpt je om veel stil te staan bij God en met Hem bezig te zijn, iets wat we in de normale drukte van het leven wel eens vergeten.

Overigens denk ik dat vasten meer kan inhouden... Vroeger had je niet zoveel behoeften als in het welvarende nederland... vasten wat betreft eten/drinken kan heel goed zijn... maar bedenk eens wat dingen die je veel doet? Je kunt ook vasten door een week geen televisie te kijken of radio te luisteren bijvoorbeeld... of door een week geen alcohol te drinken...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 okt 2004 16:58

14 Toen kwamen de discipelen van Johannes tot Hem en vroegen: Waarom vasten wij en de Farizeeën wèl, maar uw discipelen niet? 15 Jezus zeide tot hen: Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten. 16 En niemand zet een niet-gekrompen lap op een oud kledingstuk; want de ingezette lap scheurt iets af van het kledingstuk en de scheur wordt erger. 17 Ook doet men jonge wijn niet in oude zakken; anders barsten de zakken en de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren; maar men doet jonge wijn in nieuwe zakken en beide blijven samen behouden.

mischien moeten we vasten op het moment dat we God/Jezus kwijt zijn.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 25 okt 2004 17:27

hijwel schreef:Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten.

En dat is sinds 'GoedeVrijdag'/Hemelvaart :)
..

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 okt 2004 19:53

Idd weleens gevast. Het is goed om het te doen. Om de Heere temeer te kunnen zoeken in het gebed. Het enige gevaar is dat we van het vasten op zich een grond zouden maken. En dat is het niet.
Het moet voortkomen uit onze liefde tot God en niet om er iets voor terug te krijgen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 25 okt 2004 21:32

Bookman schreef:Idd weleens gevast. Het is goed om het te doen. Om de Heere temeer te kunnen zoeken in het gebed. Het enige gevaar is dat we van het vasten op zich een grond zouden maken. En dat is het niet.
Het moet voortkomen uit onze liefde tot God en niet om er iets voor terug te krijgen.

Mee eens...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 okt 2004 22:03

We zouden dit in een bepaald vat kunnen gieten en met een paar mensen van Refoweb kunnen afspreken de veertigdagentijd vastend door te brengen: niet vergeten dat op zondag de vasten worden onderbroken. Advent schijnt ook een vastentijd te zijn.

Ik heb zelf ook nog nooit gevast, lijkt me een bijzondere ervaring.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 01:28

Invincible schreef:
hijwel schreef:Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten.

Ja... in de context is volgens mij ook duidelijk dat Jezus het over zichzelf heeft hier.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 okt 2004 10:30

Optimatus schreef:We zouden dit in een bepaald vat kunnen gieten en met een paar mensen van Refoweb kunnen afspreken de veertigdagentijd vastend door te brengen: niet vergeten dat op zondag de vasten worden onderbroken. Advent schijnt ook een vastentijd te zijn.

Ik heb zelf ook nog nooit gevast, lijkt me een bijzondere ervaring.

Bezinningsperioden in de kerk kunnen worden aangemerkt als een periode om te vasten.
Daar hoort Advent inderdaad ook bij. Het is een periode van verwachten en als wij vasten, dan geven wij blijk dat we ermee bezig zijn en onszelf gaan afvragen, wat die verwachting eigenlijk inhoudt.

Zo ook de veertigdagen tijd - een tijd van bezinning op wat komen gaat: Goede Vrijdag en Pasen.

Vasten op zich - in welke vorm dan ook, daarin heeft Marnix gelijk, het kan ook je onthouden van televisiekijken, (of pc-gebruik! :wink: ) zijn - is natuurlijk niet zaligmakend.
Vasten is wel tijd vrijmaken voor God, je bezinnen op wat je gelooft en je opnieuw bewust worden van wat God voor jou is...

Riska

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2004 17:37

Marnix schreef:
Invincible schreef:

Ja... in de context is volgens mij ook duidelijk dat Jezus het over zichzelf heeft hier.

ow hoezo dan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 22:44

Ok ik had de context nog niet gelezen maar dacht dat het er wel in stond... In ieder geval lijkt het me indirect toch nog wel zichtbaar... De discipelen vragen waarom de discipelen van Johannen en Jezus vasten en zij niet... Jezus antwoord vervolgens: Kunnen de bruiloftsgasten vasten terwijl de bruidegom er nog is.

Dus bij deze de vraag: Wie is de bruidegom in dit verhaal?

(overigens wordt Jezus/God regelmatig vergeleken met de bruidegom... en de kerk met de bruid. Zo zal het zijn als Jezus weer terugkomt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2004 23:06

Marnix schreef:Ok ik had de context nog niet gelezen maar dacht dat het er wel in stond... In ieder geval lijkt het me indirect toch nog wel zichtbaar... De discipelen vragen waarom de discipelen van Johannen en Jezus vasten en zij niet... Jezus antwoord vervolgens: Kunnen de bruiloftsgasten vasten terwijl de bruidegom er nog is.

Dus bij deze de vraag: Wie is de bruidegom in dit verhaal?

(overigens wordt Jezus/God regelmatig vergeleken met de bruidegom... en de kerk met de bruid. Zo zal het zijn als Jezus weer terugkomt.

ja daarom heb ik het aangehaald.

zolang de bruidigom(jezus) bij mij is.. Waarom zou ik dan vasten? Als ik Jezus kwijt ben, of hem niet meer zo ervaar is het denk ik goed.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 23:59

Hijwel, het ging dacht ik niet om het aanwezig zijn van Jezus in je hart maar over het aanwezig zijn van Jezus op aarde... nu is Jezus niet meer bij ons in zijn lichamelijke gedaante.... Totdat Hij terug komt...

Maar wat ik denk klopt ook lang niet altijd en ik denk dat je hier wel een punt hebt... David vast bijvoorbeeld nadat hij door Nathan is gewezen op zijn fouten... Je hebt hier wel een puntje...

Aan de andere kant denk ik dat vasten ook een positieve invloed kan hebben als je Jezus neit kwitj bent... Maar gewoon soms eens wort afgeleid en je meer op Hem wil focussen om nog meer van Hem te kunnen leren.... Want hoe goed je geloof ook is, meet van Hem leren kan altijd. :)

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 27 okt 2004 10:45

Maar vasten om het vasten is natuurlijk niet de bedoeling dan. Als het ook werkelijk een bezinningsperiode is, en als dat vasten je helpt om te bezinnen lijkt het me goed om te doen. Maar als het juist averechts werkt weet ik niet of het wel zo'n goed iets is.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2004 13:47

Tuurlijk.... Als je puur zou vasten om het vasten moet je het zeker niet doen, dan is het zinloos... heeft het dan toch zin, dan heet het "lijnen"

Terug naar “Archief”