geen homo-dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

geen homo-dominee?

Berichtdoor Lalage » 22 okt 2004 08:21

In het voorsteltopic van Spons zegt hij dat hij uit een kerk komt zonder homodominees. Toen vroeg ik aan hem waarom, maar dat wilde hij niet uitleggen op die plaats. Daarom vraag ik het hier. Maar eerst wil ik weten of mensen echt tegen een homodominee zijn en dan doel ik op eentje die geen relatie heeft.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 okt 2004 08:32

We blijven wel bezig over het onderwerp Homo's de laatste tijd zeg!

Toch even een reactie.
De Bijbel veroordeeld duidelijk de praktiserende kant van Homofilie. Daarom ben ik daar dus tegen. Dit lijkt mij niet het topic om over deze stelling te discussieren dus ventileer ik alleen even mijn stelling.

Omdat de Bijbel dus de daden van Homofiele stellen afkeurt, kan een dominee die een homofiele relatie heeft dus ook niet in mijn ogen.

Echter, er is een verschil tussen praktiserend homo zijn of homofiele gevoelens hebben zonder er verder uiting aan te geven. Aan de laatste groep mensen HULDE! Ik heb daar echt bewondering voor, en kan me heel goed voorstellen dat deze mensen het heel vaak heel moeilijk zullen hebben.
Uit dat oogpunt mag wat mij betreft een dominee best homofiele gevoelens hebben, zolang hij dat niet in praktijk brengt.

We gaan er toch nog steeds vanuit dat een dominee pas dominee wordtals hij daar een roeping voor heeft gekregen? Dan heeft hij toch die roeping gekregen ondanks dat hij Homo is? Dus wie zijn wij dan om dat af te keuren?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 okt 2004 09:10

PeterD schreef:We blijven wel bezig over het onderwerp Homo's de laatste tijd zeg!

Lijkt me niets mis mee. RefoWeb heeft 2327 gebruikers, uitgaande van de bekende percentages zullen daar dus zo'n slordige 200 mensen homoseksueel zijn. Juist fijn dat er openheid is.
We gaan er toch nog steeds vanuit dat een dominee pas dominee wordtals hij daar een roeping voor heeft gekregen? Dan heeft hij toch die roeping gekregen ondanks dat hij Homo is? Dus wie zijn wij dan om dat af te keuren?

Met de rest van je posting heb ik iets meer moeite maar met deze alinea ben ik het volledig eens. Helaas zie je dat in behoudende kerken, zowel binnen de refozuil als in bv evangelische kerken het vrijwel onmogelijk is om tot het ambt toegelaten te worden.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 22 okt 2004 09:43

PeterD schreef:We blijven wel bezig over het onderwerp Homo's de laatste tijd zeg!

Toch even een reactie.
De Bijbel veroordeeld duidelijk de praktiserende kant van Homofilie. Daarom ben ik daar dus tegen. Dit lijkt mij niet het topic om over deze stelling te discussieren dus ventileer ik alleen even mijn stelling.

Omdat de Bijbel dus de daden van Homofiele stellen afkeurt, kan een dominee die een homofiele relatie heeft dus ook niet in mijn ogen.

Echter, er is een verschil tussen praktiserend homo zijn of homofiele gevoelens hebben zonder er verder uiting aan te geven. Aan de laatste groep mensen HULDE! Ik heb daar echt bewondering voor, en kan me heel goed voorstellen dat deze mensen het heel vaak heel moeilijk zullen hebben.
Uit dat oogpunt mag wat mij betreft een dominee best homofiele gevoelens hebben, zolang hij dat niet in praktijk brengt.

Zo is dat Peter. De Heere kent ook in deze dingen de worstelingen van Zijn knechten. Ik heb wel preken gehoord van dominees, die niet van zichzelf zeiden dat ze homo waren, maar waar je aan hun gebed voor deze groep veelal onbegrepen mensen, aan kon horen dat ze deze strijd zelf heel goed kenden.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 okt 2004 10:11

Zareb schreef:Met de rest van je posting heb ik iets meer moeite...

Weet ik, maar het lijkt me niet dat dit topic er voor bedoeld is om daarover nu te discussieren. Ik ben het wel met je eens dat het fijn is dat er meer openheid is gekomen over dit thema.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 22 okt 2004 10:48

Ik denk dat een 'homo-dominee' (wat een woord... :roll: ) mét een relatie niet een dominee is die door God geroepen is.
Met een dominee die homofiele gevoelens heeft maar daar geen uiting aan wil geven (op grond van de Bijbel dus!) en die door God geroepen is, is volgens mij niks mis. Wie zijn wij nu om te oordelen over hem, wij zondigen zelf net zo veel als hij en uiteindelijk zal God ons allemaal ter verantwoording roepen.
Ik denk dat je over een dominee die dan misschien hetero mag zijn maar die geen roeping heeft gekregen wellicht twijfelachtiger kunt denken.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 okt 2004 11:11

wozz schreef:Ik denk dat een 'homo-dominee' (wat een woord... :roll: ) mét een relatie niet een dominee is die door God geroepen is.

wozz schreef:Wie zijn wij nu om te oordelen over hem, wij zondigen zelf net zo veel als hij en uiteindelijk zal God ons allemaal ter verantwoording roepen.

Ik moet zeggen dat ik dit een beetje tegenstrijdige opvattingen vind. Enerzijds ga je in de schoenen van God staan door te zeggen dat iemand die een homosexuele relatie heeft niet geroepen kán zijn, en anderszijds geef je aan dat je niet kan oordelen omdat God ons allen ter verantwoording zal roepen. Als je uitgaat van de laatste quote, wie ben jij dan om de wegen van God met een homosexueel persoon voor te schrijven? Misschien gebruikt God júist iemand die homosexueel is, om welke reden dan ook.

Ik stel het misschien wat scherp, maar we roepen (bijna) met z'n allen om het hardst dat het toch écht niet kan, maar ondertussen vergeten we wel onze eigen tekortkomingen, én beweren we dat God toch écht niet tegen zijn eigen woord kan ingaan.

Hij kan inderdaad niet ingaan tegen zijn eigen woord, maar wel tegen de interpretaties die wij daar met z'n allen aan geven en de beperkte consequenties die we daaraan verbinden. Beperkt, want de menselijke geest is nu eenmaal beperkt. Buiten dat zitten wij óók nog eens met vertalingen van de bijbel die stuk voor stuk onvolledig zijn, en dat ook zullen blijven.

Heb niet te snel een oordeel klaar. Je beperkt of kwetst daarmee niet alleen je medemens, maar we leggen ook God onze eigen interpretaties van zijn woord op...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2004 14:44

Toch even een reactie.

En wederom zijn we het met elkaar eens!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 okt 2004 17:59

Vraagt zich af wat er gebeurt, Marnix is het steeds vaker met hem eens...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2004 18:49

misschien moet ik toch maar es naar de dokter toe ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 22 okt 2004 20:03

JMvVliet schreef:
wozz schreef:Ik denk dat een 'homo-dominee' (wat een woord... :roll: ) mét een relatie niet een dominee is die door God geroepen is.

wozz schreef:Wie zijn wij nu om te oordelen over hem, wij zondigen zelf net zo veel als hij en uiteindelijk zal God ons allemaal ter verantwoording roepen.

Ik moet zeggen dat ik dit een beetje tegenstrijdige opvattingen vind. Enerzijds ga je in de schoenen van God staan door te zeggen dat iemand die een homosexuele relatie heeft niet geroepen kán zijn, en anderszijds geef je aan dat je niet kan oordelen omdat God ons allen ter verantwoording zal roepen. Als je uitgaat van de laatste quote, wie ben jij dan om de wegen van God met een homosexueel persoon voor te schrijven? Misschien gebruikt God júist iemand die homosexueel is, om welke reden dan ook.

Je moet het wel in de context zien zoals ik het geschreven heb. Ik bedoel met dat oordelen het oordelen over de dominee die homofiel is, maar niet homoseksueel.
Maar je hebt gelijk: ik moet inderdaad niet te snel oordelen. Maar mag ik misschien toch een nuance aanbrengen?
Ik lees duidelijk in de Bijbel dat God de homoseksuele levenswijze haat, dan geloof ik dat een dominee die deze praktijken blijft uitvoeren niet geroepen is door God. Natuurlijk weet je niet welke wegen God met de mens gaat, dus het is altijd mogelijk dat deze predikant zich zijn zonden realiseert en uiteindelijk wel de weg gaan zal die God ons voorhoudt in de Bijbel.

Ik weet het.... misschien schrijf ik het warrig op maar als je het te scherp vindt: kom maar weer met je antwoord! ;)
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 22 okt 2004 21:06

pff was niet meteen de bedoeling om een redelijk zwaar onderwerp aan te snijden wat zeker in de hoek van de gereformeerde gemeenten kant (mijn schoonouders zijn dat ) zwaar ligt.

in onze gemeente (in de zin van dorp ) is een wijk waarin een homo predikant staat die ook nog samenwoont. Ik keur homo's niet af, ik denk dat het een afwijking is in de geest, waaraan je niks kunt doen maar dat terzijde . want als ik niet met ze zou omgaan, cq negeren ben ik net als al die voorbijgangers in het verhaal van de barmhartige samaritaan.

maar ik kan het me niet voorstellen dat iemand die de bijbel verkondigt en de boodschap van god, en dat hij als dominiee die homosexuele liefde bedrijft op een kansel staat , dat rijmt niet met elkaar.

maar aan de andere kant vraag ik me af, waarom zou deze man niet goed het woord van god kunnen verkondigen '?

kortom moeilijke situatie. gelukkig is onze dominee getrouwd

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 23 okt 2004 11:30

Spons schreef:pff was niet meteen de bedoeling om een redelijk zwaar onderwerp aan te snijden wat zeker in de hoek van de gereformeerde gemeenten kant (mijn schoonouders zijn dat ) zwaar ligt.

in onze gemeente (in de zin van dorp ) is een wijk waarin een homo predikant staat die ook nog samenwoont. Ik keur homo's niet af, ik denk dat het een afwijking is in de geest, waaraan je niks kunt doen maar dat terzijde . want als ik niet met ze zou omgaan, cq negeren ben ik net als al die voorbijgangers in het verhaal van de barmhartige samaritaan.

maar ik kan het me niet voorstellen dat iemand die de bijbel verkondigt en de boodschap van god, en dat hij als dominiee die homosexuele liefde bedrijft op een kansel staat , dat rijmt niet met elkaar.

maar aan de andere kant vraag ik me af, waarom zou deze man niet goed het woord van god kunnen verkondigen '?

kortom moeilijke situatie. gelukkig is onze dominee getrouwd

Met een man of met een vrouw? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 11:57

Spons schreef:pff was niet meteen de bedoeling om een redelijk zwaar onderwerp aan te snijden wat zeker in de hoek van de gereformeerde gemeenten kant (mijn schoonouders zijn dat ) zwaar ligt.

Ik denk dat je als dominee nogal ongeloofwaardig overkomt... Als je anderen Gods woorden wil vertellen... maar zelf het niet nauw neemt met z'n regels en ze rustig aan je laars lapt.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 23 okt 2004 12:27

wozz schreef:Je moet het wel in de context zien zoals ik het geschreven heb. Ik bedoel met dat oordelen het oordelen over de dominee die homofiel is, maar niet homoseksueel.
Maar je hebt gelijk: ik moet inderdaad niet te snel oordelen. Maar mag ik misschien toch een nuance aanbrengen?
Ik lees duidelijk in de Bijbel dat God de homoseksuele levenswijze haat, dan geloof ik dat een dominee die deze praktijken blijft uitvoeren niet geroepen is door God. Natuurlijk weet je niet welke wegen God met de mens gaat, dus het is altijd mogelijk dat deze predikant zich zijn zonden realiseert en uiteindelijk wel de weg gaan zal die God ons voorhoudt in de Bijbel.

Ik weet het.... misschien schrijf ik het warrig op maar als je het te scherp vindt: kom maar weer met je antwoord! ;)

Je bent niet warrig hoor, alleen ben je het niet helemaal met me eens :mrgreen:. Niets mis mee overigens... :wink:

Buiten dat ik er voor mezelf nog niet uit ben of een homosexuele relatie al dan niet kan (discussie in ander topic), is God voor mij nog steeds een almachtige God, zoals hij altijd al geweest is. Wat ik de laatste tijd steeds meer leer uit de Bijbel, is dat ik niet te snel met m'n oordeel klaar moet staan. Ik ben erachter gekomen dat, als ik met mijn oordeel klaar sta, ik mensen hun persoonlijke omgang met God ontneem door erg de nadruk te leggen op sommige punten, zoals homosexualiteit, wat in reformatorische kringen een allerminst geaccepteerde en gerespecteerde samenlevingsvorm is (om even ontopic te blijven).

Het punt dat ik wil maken, is dat door de zondeval heel veel verkeerd is gegaan. De mens is nu eenmaal niet meer volmaakt. En of je nu gelooft of niet, mensen proberen altijd weer te zoeken naar die paradijselijke situatie. Dit gebeurt enerzijds door regels uit de Bijbel of andere boeken zoveel mogelijk toe te passen, anderzijds door een vrije levenswijze te propageren. Beiden leveren nog steeds niet het paradijselijke resultaat :?. Natuurlijk, homosexualiteit is tegennatuurlijk. Ik zou daarop willen antwoorden dat alle zonde per definitie tegennatuurlijk is (niet zoals God ons gemaakt heeft).

Veel predikanten gaan op sommige punten lijnrecht tegen Gods woord (of een interpretatie hiervan) in. Op deze predikanten hebben we vaak geen gerichte kritiek, waar die soms wel terecht zou zijn. Homosexualiteit wordt er vaak uitgelicht, omdat het zo'n overduidelijke zonde lijkt. Met nadruk 'lijkt' omdat ik er zelf nog niet uit ben of dat wel zo is.

Ik weet dat veel mensen hier het niet met me eens zijn. Wellicht kom ik door discussies hier of met vrienden wel tot een ander inzicht, maar tot op heden heb ik geen probleem met een praktiserende homosexuele predikant(e).

Greetinz',

Marco

ps: voor je het soms mocht denken: ik ben 'gewoon' hetero... 8)
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

Terug naar “Archief”