Ik ben erg benieuwd hoe hier over gedacht wordt. Graag zie ik goed beargumenteerde reacties en/of verwijzingen naar artikelen over dit onderwerp.

Moderator: Moderafo's
jas schreef:Maken we ons niet vreselijk belachelijk en ongeloofwaardig als we iets wat wellicht historisch onjuist is maar blijven verkondigen en zelfs behoorlijk ageren tegen degenen die het waarschijnlijk toch bij het rechte eind hebben?
PeterD schreef:Voor mij is het eigenlijk niet zo spannend of Paulus, Johannes, Petrus, Judas of wie dan ook een bepaalde brief geschreven heeft. Het gaat niet om de persoon maar om de boodschap.
Collateral schreef:PeterD schreef:Voor mij is het eigenlijk niet zo spannend of Paulus, Johannes, Petrus, Judas of wie dan ook een bepaalde brief geschreven heeft. Het gaat niet om de persoon maar om de boodschap.
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is; een persoon die met Jezus geleefd heeft zal correctere dingen over hem kunnen zeggen dan een persoon die dat niet heeft gedaan. Dit als voorbeeld, want ik geloof niet dat welke bijbelschrijver dan ook Jezus levend gekend heeft.
PeterD schreef:Maar zie jij Markus, Petrus, Johannes, Judas, Jakobus niet als bijbelschijvers?
Marnix schreef:Inderdaad.... de eerste 5 bijbelbrieven zijn geschreven door mensen die Jezus gekend hebben.... dan hebben we nog 2 brieven van Petrus, Jakobus, 3 brieven van Johannes, de brief van Judas (Jezus broer) en de Openbaringen van Johannes... allemaal mensen die Jezus persoonlijk gekend hebben...
Collateral schreef:PeterD schreef:Maar zie jij Markus, Petrus, Johannes, Judas, Jakobus niet als bijbelschijvers?Marnix schreef:Inderdaad.... de eerste 5 bijbelbrieven zijn geschreven door mensen die Jezus gekend hebben.... dan hebben we nog 2 brieven van Petrus, Jakobus, 3 brieven van Johannes, de brief van Judas (Jezus broer) en de Openbaringen van Johannes... allemaal mensen die Jezus persoonlijk gekend hebben...
Oeps![]()
Ik was onzorgvuldig, ik bedoelde evangelieschrijvers in plaats van bijbelschrijvers. Dus Mattheus, Markus, Lucas en Johannes. Bijbelonderzoek heeft aangetoond dat zeker twee en waarschijnlijk alle vier evangelies geschreven zijn door buitenstaanders. Petrus, Jakobus en Judas hebben Jezus naar alle waarschijnlijkheid wel gekend. Van de Johannesbrieven wordt gesteld dat ze door iemand anders geschreven zijn dan de evangelist Johannes.
Ik heb hier (nog) geen echt harde bewijzen voor, maar deze kwestie valt dan ook niet onder dit topic. Ik ben er nog research naar aan het doen, en wellicht open ik er ooit een nieuw topic over.
sparow schreef:Ik vind het voor mij zelf wel belangrijk om te weten dat de brief door Paulus is geschreven. Paulus heeft toch een bepaald gezag, waardoor ik weet dat het geschrevene Gods woorden zijn (net als bij de andere bijbelschrijvers). Als zou blijken dat Paulus niet de auteur zou zijn, maar een willekeurig persoon, dan heeft deze brief voor mij niet meer die waarde die hij nu heeft.
PeterD schreef:Is het voor ons belangrijk van wie een brief is? Gaan we daarmee niet teveel aan een apostel hangen, zoals er nu ook al heel veel dominees worden vereerd?
Voor mij is het eigenlijk niet zo spannend of Paulus, Johannes, Petrus, Judas of wie dan ook een bepaalde brief geschreven heeft. Het gaat niet om de persoon maar om de boodschap.
Ik weet zelf nog niet of ik het belangrijk moet vinden. Veel predikanten vinden het echter wel belangrijk, vandaar dat ik het me afvraag. Er moet toch ook een reden voor zijn dat ze er zo fel op tegen zijn om de brief niet aan Paulus toe te schrijven? Ik wil er gewoon wat meer over weten.
Off-topic: Jas, heb je een nieuwe lading Smilies ontdekt?
Collateral schreef:jas schreef:Maken we ons niet vreselijk belachelijk en ongeloofwaardig als we iets wat wellicht historisch onjuist is maar blijven verkondigen en zelfs behoorlijk ageren tegen degenen die het waarschijnlijk toch bij het rechte eind hebben?
Ja![]()
Marnix schreef:Het is mogelijk... maar we hebben geen bewijzenMisschien moeten we dus maar wat voorzichtiger zijn en niet te snel gaan roepen of het wel of niet zo is.
Marnix schreef:Jas, weet je ook waarom volgens die preek de hele leer der zaligheid zou vallen als Hebreeen niet van Paulus is geweest? Ik snap dat niet... als ik de naam onder een brief verander blijft de inhoud nog wel gelijk toch?
En tja, als men concludeert dat het onmogelijk is dat Paulus deze brief heeft geschreven snap ik inderdaad niet waarom sommige kerken blijven beweren dat deze brief van Paulus is. Hou het er dan gewoon op dat de schrijver onbekend is...
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten