Televisie en Internet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Televisie en Internet

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2004 10:20

Beste mensen,

Wat ik me afvraag. Velen hebben om principiële redenen geen televisie. De SGP zendt ook niet uit op televisie. Edoch, veel deze mensen en ook de SGP maken grif gebruik van internet.

Vanwaar de keuze geen TV in huis te willen hebben (of er op uitzenden), maar wel online te zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Collateral

Re: Televisie en Internet

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 12:11

Optimatus schreef:Edoch, veel deze mensen en ook de SGP maken grif gebruik van internet.

Ze zullen wellicht iets gedacht hebben als: "If you can't beat them, join them." :)

Riska

Berichtdoor Riska » 16 okt 2004 12:53

Dit is voor mij ook een open vraag. Met TV kan de ouder nog beslissen of en wat er gekeken wordt. Maar wat er met internet niet allemaal "te koop" is - ik denk dat ik met name bij jonge kinderen er bovenop zou willen zitten. Er kan via internet veel meer rottigheid op het scherm komen, dan dat ik verantwoord omga met TV-programma's...

Riska

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3144
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 okt 2004 13:28

Vanwaar de keuze geen TV in huis te willen hebben (of er op uitzenden), maar wel online te zijn?

tv biedt veel rotzooi en internet ook. maar internet valt veel te filteren. nu zal riska zeggen van dat je als ouder kan beslissen of en wat er gekeken wordt. dat zou kunnen maar nu gaan we het vanuit 2 oogpunten bekijken. in de eerste plaats het kind. kinderen zullen toch proberen om stiekem te kijken. wat niet mag dat is spannend. op tv kan dit stiekem op internet niet, want dat wordt of er uit gefilterd of je kan het met wachtwoord beveiligen. en veel kinderen zijn op jonge leeftijd niet zo ver dat ze dingen kunnen omzeilen. en daar komt nog bij (heb ik ergens gelezen dus of het waar is pin me er niet op vast) zelfs tekenfilms bevatten geweld, nu kan je gaan zeggen maar ik bepaal wat er gekeken wordt, maar ze kijken met jou naar iets moois en jij gaat even weg en de tekenfilm is afgelopen en ze krijgen een tekenfilm te zien met die vechtende stripshelden enzo dan ben jij er niet bij en ze zien het wel. en de 2de oogpunt kijken we naar de ouderen. je wordt verleid om naar films te kijken die eigenlijk niet kunnen. neem nu de reclame daar zie je stukje van een film en dat spreekt jou wel aan en dan ga je kijken.

je kan tegenwoordig niet achterblijven op het gebied van internet. zelfs niet als christen die tegen tv zijn. internet is een geschikt medium voor informatie voor wat dan ook, je hebt het ten hand op ieder tijdstip van de dag.

er zal vast in deze discussie de term je eigen verantwoordelijkheid nemen opduiken dus ik zal alvast er iets over zeggen. ik beantwoord hem met een vraag: waarom verleiding opzoeken, als je als goede alternatief het internet (gefilterd) hebt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2004 13:59

Ik weet het niet hoor... Een TV kun je ook coderen. Dus als jij niet wilt dat jouw kinders TV kijken als jij er niet bij bent, dan kun je makkelijk voorkomen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3144
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 okt 2004 14:04

Optimatus schreef:Ik weet het niet hoor... Een TV kun je ook coderen. Dus als jij niet wilt dat jouw kinders TV kijken als jij er niet bij bent, dan kun je makkelijk voorkomen.

je kan gelijk hebben, ben niet zo thuis in de tv wereld. maar dan blijft overeind dat er weinig goede programma's over blijven na het coderen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 16 okt 2004 14:11

maakt niet uit of er weinig of veel programmas over blijven toch? het gaat of jij nin je relatie met God een plek hebt voor de tv. De media doet duidelijk aan karaktermoord. Maar het is de vraag of je daar dus voor weg moet lopen, of dat je heel erg bij de tijd blijft en merkt wat er aan je getrokken word.

In de auto luister ik bewust naar de avro discussieprogramma op radio 1 omdat ik wil weten hoe anti-christelijk de wereld is en hoe de wereld denkt, zodat ik de wereld weer een antwoord kan geven.

keuze voor internet of tv heeft bij mij niets met geloof te maken eigenlijk. Ik heb tv omdat ik journaal wil kijken en andere kleuke dingen. Ik heb internet omdat het ongelooflijk handig is.

Onze evangelische boekwinkel zit naast een erosjop overigens. Toch ga ik wel naar die boekwinkel en vind ik het niet heel moeilijk om niet bij de buurman (ongetwijfeld) naar binnen te gaan.
dr zijn overigens tijden geweest dat ik me ook schaamde om naar de boekwinkel te gaan.

En of iemand hypocriet is die wel voor internet kiest en niet voor tv? lijkt mij niet. op internet kan je heel bewust je informatie vergaren. En bij tv kan je ooik heel bewust kijken. Bij mijn ouders stond alleen nederland 1,2 en 3 geprogrammeerd en daar hielden we het er ook bij. maar die verdeling tussen goed en slecht en publiek en commercieel is niet meer zo. Dus bij mij staat alles geprogrammeerd en kies ik heel bewust. En af en toe kijk ik iets waar ik spijt van krijg.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2004 14:16

johannes1 schreef:
Optimatus schreef:Ik weet het niet hoor... Een TV kun je ook coderen. Dus als jij niet wilt dat jouw kinders TV kijken als jij er niet bij bent, dan kun je makkelijk voorkomen.

je kan gelijk hebben, ben niet zo thuis in de tv wereld. maar dan blijft overeind dat er weinig goede programma's over blijven na het coderen.


Daar heb je op zich wel weer gelijk in. Ik vind de Nederlandse TV niet bepaald een toonbeeld van interessante TV. Journaal, netwerk, KRO detectives, wat sport en dat was het dan meestal wel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Re: Televisie en Internet

Berichtdoor Aragorn » 16 okt 2004 16:05

Optimatus schreef:Beste mensen,

Wat ik me afvraag. Velen hebben om principiële redenen geen televisie. De SGP zendt ook niet uit op televisie. Edoch, veel deze mensen en ook de SGP maken grif gebruik van internet.

Vanwaar de keuze geen TV in huis te willen hebben (of er op uitzenden), maar wel online te zijn?


Volgens mij is het antwoord heel simpel: omdat de techniek ons allang ingehaald heeft.

André

Berichtdoor André » 16 okt 2004 18:24

Eigenlijk ben ik wel belangstellend naar wat deze principiële redenen zijn, en/of die voor internet ook wezelijk anders zijn dan voor b.v. een TV of een krant om maar wat te noemen.
Ik vraag dat niet om rot te doen, maar omdat ik graag de refomatorische leer e/o gewoonten wil leren verstaan.

Gebruikersavatar
alex leusink
Luitenant
Luitenant
Berichten: 599
Lid geworden op: 17 sep 2004 17:52
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor alex leusink » 16 okt 2004 18:28

Riska schreef:Dit is voor mij ook een open vraag. Met TV kan de ouder nog beslissen of en wat er gekeken wordt. Maar wat er met internet niet allemaal "te koop" is - ik denk dat ik met name bij jonge kinderen er bovenop zou willen zitten. Er kan via internet veel meer rottigheid op het scherm komen, dan dat ik verantwoord omga met TV-programma's...

Riska


Sinds wanneer is er gefilterd TV? En er is wel ge internet. En als ik bij internet er bovenop zou w2illen zitten, dan moet dat evenzogoed voor de tv!!! Want op televisie is er zo verschrikkelijk veel rottigheid, dat de geest van (pure) kinderen verderft!!! Alleen al de cultuur die op in de uitzendingen heerst, beinvloedt mensen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Gebruikersavatar
alex leusink
Luitenant
Luitenant
Berichten: 599
Lid geworden op: 17 sep 2004 17:52
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor alex leusink » 16 okt 2004 18:35

Bovendien wil ik dit nog even voorhouden aan hen die nog niet precies weten hoe reformatorischen denken:

-wij geloven dat we een verdorven natuur hebben. (dit betekent dat de zonde naadloos aansluit op onze natuur) Dit merk ik overigens ook bij mijzelf, en ook Paulus wist heel goed hoe hij was want,

"als ik het goede wil doen, ligt het kwade mij bij, en het goede dat ik wil dat doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik"

Dus als wij het van ons eigen 'selecteren'moeten hebben, dan begeven we ons op heel gevaarlijk terrein.

Ik wil ook nog even wijzen op het volgende:

De televisie neemt de gezelligheid weg uit een gezin. men moet de mond houde, men krijgt ruzie over het programma, er blijft weinig tijd over voor goede gesprekken, en het leidt af van het hogere doel waarvoor een mens geschapen is.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Riska

Berichtdoor Riska » 16 okt 2004 18:44

Alex Leusink schreef:Dus als wij het van ons eigen 'selecteren'moeten hebben, dan begeven we ons op heel gevaarlijk terrein.


Er is nog zoiets als: "Als je van iemand houdt, doe je niet wat die ander verdriet doet". Dat geldt naar bv. ouders toe, maar vooral ook naar God toe.
Ik vermijd gewoon bepaalde dingen, omdat ik weet dat het Hem zal verdrieten, omdat het tegen Zijn wil is...
Oké, dat ligt bij jonge kinderen anders en ook wellicht bij pubers die zich tegen de ouders (gaan) afzetten.
Dan kan er een code ook op de TV geplaatst worden.
En sommige programma's zijn voor mij en mijn kinderen juist iets waarover een gesprek ontstaat.

Ik zie persoonlijk meer in verantwoord TV-gebruik, dan dat ik hem helemaal uit huis ban. Want op die manier heb ik mijn kinderen ook geleerd bewust keuzes te maken... (Ik ben wat ouder dan de meesten hier op dit forum en heb inmiddels volwassen kinderen, - 24 en 25 jaar oud).

Riska

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 19:34

johannes1 schreef:
Optimatus schreef:Ik weet het niet hoor... Een TV kun je ook coderen. Dus als jij niet wilt dat jouw kinders TV kijken als jij er niet bij bent, dan kun je makkelijk voorkomen.

je kan gelijk hebben, ben niet zo thuis in de tv wereld. maar dan blijft overeind dat er weinig goede programma's over blijven na het coderen.


Procentueel net zo weinig als goede sites op het internet...

Je kunt op je tv gewoon de zenders instellen die je er op wil hebben en de rest er af laten...

Daarnaast zijn er ook een heleboel programma's die niet als slecht te definieren zijn... maar die de een minder interessant vindt dan de ander. Sport, documantaires, natuur, comedies, nieuws.... er zijn genoeg programma's die helemaal niet slecht zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 okt 2004 20:18

Allereerst wil ik vooropstellen dat ik geen TV heb, maar wel internet. Hypocriet? Ik denk het niet.

TV is een prachtig apparaat. Doe ik niets aan af. Internet is ook een prachtig medium, waar veel goeie dingen vanaf te halen zijn.

Waarom ik dan toch geen TV heb en wel Internet?

De kreet dat je baas ben over de knop heb ik al net iets te vaak gehoord, waarbij het tegendeel later bleek. Om niet de verzoeking van slechte films, programma's etc. aan te hoeven gaan, heb ik bewust gekozen om geen TV in huis te halen. Ik mis hem trouwens niet, ik heb iedere avond gewoon wat te doen, en ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om achter dat ding te gaan zitten.

Daarbij vindt ik het slecht voor je gezinsleven als de TV hele avonden aan staat, en er niet gepraat wordt tussen man en vrouw, ouder en kind. Ik vind het praten onderling veel belangrijker dan het jopurnaal kijken, waarbij je een paar items te zien krijg, terwijl als je de moeite neem een (iets minder makkelijk toegankelijke) krant door te worstelen, je beter op de hoogte bent dan wanneer je alleen het journaal heb gezien.

Internet zet ik eigenlijk op dezelfde grote hoop als TV. Alleen is het sowieso voor mij omdat ik een eigen bedrijf heb onmogelijk om géén internet te hebben. Het is dat ik kantoor aan huis heb, anders zou ik het geloof ik thuis ook niet eens hoeven.
Misschien iets van Filternet of Kliksafe, zodat er lekker veel afgeschermd is, en de kinderen niet in de verleiding gebracht kunnen worden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten