Man en Vrouw.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Man en Vrouw.

Berichtdoor Evelien » 15 okt 2004 07:37

Ik zat zo te denken over de relatie's aan gaan van het zelfde geslacht. Daarbij had ik de volgende gedachten: "Waarom schiep God de mens?" Waarom schiep hij man en vrouw. Waarom schiep hij niet: "Man en Man" of "Vrouw en Vrouw"??

Want in Genesis 1 lezen we over waarom God de mens geschapen heeft.

En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

Waarom schiep God Man en Vrouw? (niet waarom hij de mens geschapen heeft maar waarom eigen Man en Vrouw?)

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 15 okt 2004 08:27

Gen 2: 18 En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past.
Gen 2: 23 Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal „mannin” heten, omdat zij uit de man genomen is. 24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn. (NBG vertaling)

Dat is het enige wat ik zo weet dat iets zegt over waarom er een man en een vrouw is.
Als ik er bij mezelf over nadenk, zou ik zeggen, dat het is omdat samen zijn veel fijner is dan alleen. En ook voor de voortplanting, hoewel God natuurlijk de mens ook zohad kunnen maken dat hij zich in z'n eentje kon voortplanten.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 okt 2004 08:36

parkiet schreef:Gen 2: 18 En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past.
Gen 2: 23 Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal „mannin” heten, omdat zij uit de man genomen is. 24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn. (NBG vertaling)

Dat is het enige wat ik zo weet dat iets zegt over waarom er een man en een vrouw is.
Als ik er bij mezelf over nadenk, zou ik zeggen, dat het is omdat samen zijn veel fijner is dan alleen. En ook voor de voortplanting, hoewel God natuurlijk de mens ook zohad kunnen maken dat hij zich in z'n eentje kon voortplanten.

Als God dat had gedaan, waarom zou Hij dan niet alleen 1 mens geschapen hebben?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 okt 2004 09:14

De reden staat inderdaad gewoon heel duidelijk in Gen 2:18. De man had een hulpe nodig... Man en vrouw vullen elkaar perfect aan...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 15 okt 2004 10:26

Evelien schreef:
parkiet schreef:Gen 2: 18 En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past.

Als God dat had gedaan, waarom zou Hij dan niet alleen 1 mens geschapen hebben?

Tja, dat weet ik ook niet... Ik denk wel dat het leven een stuk minder was geweest als er alleen mannen of vrouwen waren.
Ksluit me verder aan bij Atlantis... Mannen kunnen het dus niet alleen :wink: , maar ja, vrouwen ook niet :mrgreen:
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2004 10:39

Tja... waarom schiep God de mens met oren, neus, ogen... :D

We kunnen overal bij afvragen: Waarom...

Ik vraag me af: Waarom niet?

Ik vind het namelijk wel goed zo... Ik zou niet zonder vrouwen kunnen... het maakt het leven een stuk leuker... Zou dat niet een belangrijke reden zijn? God schiep voor Adam iemand die bij hem paste... Blijkbaar passen man en vrouw bij elkaar... vullen ze elkaar aan... Waarom voortplanting op deze manier gebeurt? Ik denk omdat man en vrouw elkaar aanvullen en een kind een vader en een moeder nodig heeft... Een moeder is toch ook vaak anders dan een vader toch? Ik denk dat ze beiden belangrijk zijn, veel beter dan wanneer je 2 moeders of 2 vaders zou hebben... Ik zou daar niet aan moeten denken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 okt 2004 10:59

Marnix schreef:Tja... waarom schiep God de mens met oren, neus, ogen... :D

Ik vind het namelijk wel goed zo... Ik zou niet zonder vrouwen kunnen... het maakt het leven een stuk leuker... Zou dat niet een belangrijke reden zijn? God schiep voor Adam iemand die bij hem paste... Blijkbaar passen man en vrouw bij elkaar... vullen ze elkaar aan... Waarom voortplanting op deze manier gebeurt? Ik denk omdat man en vrouw elkaar aanvullen en een kind een vader en een moeder nodig heeft... Een moeder is toch ook vaak anders dan een vader toch? Ik denk dat ze beiden belangrijk zijn, veel beter dan wanneer je 2 moeders of 2 vaders zou hebben... Ik zou daar niet aan moeten denken :)

Hiermee maak je dan eigenlijk wel duidelijk dat binnen homohuwelijken of alleenstaande moeder (BOM-vrouw) geen kinderen kunnen krijgen en opvoeding omdat men of de vader(liefde) of de moeder(liefde) missen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2004 11:23

Binnen een homohuwelijk kinderen krijgen lijkt me inderdaad niet goed. (De bijbel keurt homosexuele relaties sowieso af)

Een alleenstaande vrouw een kind laten krijgen lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Ik zie kinderen als een huwelijksgeschenk van God aan mensen...

Natuurlijk zijn er situaties waarin een kind maar 1 ouder heeft... maar die kinderen missen dan meestal wel wat...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 okt 2004 11:29

Uniek moment!!

Ik ben het helemaal met Marnix eens! :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 okt 2004 11:43

Marnix schreef:Binnen een homohuwelijk kinderen krijgen lijkt me inderdaad niet goed. (De bijbel keurt homosexuele relaties sowieso af)

Een alleenstaande vrouw een kind laten krijgen lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Ik zie kinderen als een huwelijksgeschenk van God aan mensen...

Natuurlijk zijn er situaties waarin een kind maar 1 ouder heeft... maar die kinderen missen dan meestal wel wat...

Helemaal mee eens.

(ik wou alleen weten hoe je daar over dacht). :oops:

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 okt 2004 20:52

Marnix schreef:Tja... waarom schiep God de mens met oren, neus, ogen... :D

Hmm.. Je denkt vanuit de huidige toestand.. Het klinkt wat raar.. Maar probeer eens zo te denken.. Wanneer je bent opgegroeid met alleen twee mannen of alleen met twee vrouwen. Je weet niet beter. Ik ben op gegroeid met een vader en een moeder. Ik weet niet beter of mijn vader is een man en mijn moeder een vrouw zij zorgen voor mij. Dat is mijn opvoeding. En zo is het al eeuwen gegaan en zo zal het niet snel veranderen. Man-Vrouw is op het moment nog vrij dominant. Dus we kijken op als je een paar tegen komt van alleen man-man of vrouw-vrouw, die samen een kind of kinderen hebben. Het is ook nog zo dat alleen een man en een vrouw samen kinderen kunnen krijgen. Ook dat is een functie van het huwelijk tussen een man en een vrouw. Dus we hebben hier automatisch een basis voor het kind. Het kind heeft een vader en een moeder die voor haar/hem zorgen. Dat is het algemene wereld beeld. Draai dit om en maak er man-man of vrouw-vrouw beeld van.. En het blijft in principe gewoon het zelfde. God had ook kunnen zeggen: ik maak twee mannen of twee vrouwen die samen een kunnen worden. Ik blijf alleen een ding best moeilijk vinden. God heeft ook Liefde gemaakt. Dat stelde Hij als een behoorlijk hoog goed. In die zin ben ik ook soms nog wel eens bezig.

Maar wat belangrijker is. God heeft de mens geschapen. Hij schiep een man en later een vrouw. God was het dus die dit instelde. God stelde in dat een man en een vrouw samen een relatie kunnen hebben en samen een kind of meerdere kinderen kunnen krijgen. Daaruit vloeiende kregen ze ook de zorgtaak. Dit beeld zien we nu nog steeds, zij het dat het soms al andere vormen aanneemd. Maar het beginsel is dat er een man en een vrouw samen een relatie en samen voor de voortplanting kunnen zorgen. Dat heeft God zo gemaakt. Dus ik denk ook niet dat we hierin zomaar verandering in kunnen aanbrengen. Een ding blijf ik wel moeilijk vinden. God heeft ook de Liefde gemaakt. En ik bedoel nu die vorm van Liefde algemeen en niet wat tussen man en vrouw is. Je hebt vele vormen ervan. Maar dat wordt misschien weer een ander discusieprobleem.

Voor mij is de basis dat God een man en een vrouw voor elkaar heeft geschapen opdat zij samen een zouden worden en voor de voortplanting konden zorgen.

Met vriendelijke Groet,

Fly29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 01:03

Fly... je hebt gelijk... alles went (behalve een vent :D)

Als je niet weet wat je mist mis je het ook niet...

Dat wil niet zeggen dat het goed is als iets er niet is (of je het nou mist of niet)

Toch denk ik dat God de vrouw schiep als aanvulling voor de man (en andersom) Dat is meer dan puur voor voortplanting... dan had God namelijk ook een ander voorplantingsmethode kunnen scheppen en alleen mannen (of vrouwen) kunnen scheppen...

Blijkbaar had Hij er meer bedoelingen mee...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 okt 2004 15:04

Alle dieren zijn man en vrouw, zo ook de mens.
Waarom?
Om je voort te planten, daarom!
Een mens kan zichzelf niet vermenigvuldigen.
Misschien weet een gestudeerd iemand hier op het forum hoe dat heet, een wezen die zichzelf bevrucht en voortplant.
Ik geloof dat wormen dat doen, en je hebt een paar van die planten en beesten.
Heet dat hermafrodiet of zo?
Maar vogels hebben ook mannetjes en vrouwtjes, en vissen, alles is in tweeen gedeeld om zo nieuwe mutaties te maken. Mensen dus ook.
Jij bent een mutatie van je ouders, ik jammer genoeg ook.

Trouwens, in de meeste culturen worden de kinderen alleen door de moeder opgevoed, want vaak hebben de mannen meerdere vrouwen, of ze zijn weg, als het vrouwtje bevrucht is.
Volgens mij is dat over de hele wereld nogsteeds de meerderheid.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 okt 2004 15:21

God schiep de mens naar zijn beeld. God is een 3-enig wezen. De drie personen staan met elkaar in relatie, en zijn toch één. De mens is ook een relationeel wezen. In het huwelijk zijn man en vrouw één, met elkaar in een relatie, en ook met hun kinderen.

Deze gedachte vind je o.a. bij Bavinck, Gereformeerde Dogmatiek.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 19:27

Oke daar zijn we het dus wel over eens... dan nu een andere vraag die hierop aansluit:

Waarom schiep God in het perfecte paradijs man en vrouw... ook met het ook op een relatie terwijl huwelijken er in de hemel niet meer zijn?

Terug naar “Archief”