goddelijke roeping en het krijgen van kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 07 feb 2003 10:03

joepie schreef:Zo zou het moeten zijn. Maar het is helemaal niet altijd zo dat je het ook zo ervaart. Ik kom uit een generatie waar grote gezinnen nog gewoon was. Als ik nu met moeders van zulke gezinnen spreek, hebben ze vaak gehuild als ze weer zwanger waren. En zagen ze het vaak niet zitten om er nog 1 bij te moeten opvoeden. Het is een zwaar karwei die vaak in zulke gevallen ook nog veel op de schouders van de moeder alleen terecht komt. Deze ouders zien de voorbehoedsmiddelen juist als een zegen. Niet om ze te misbruiken, maar voor verantwoord omgaan met die Zegen van God. Want alle kinderen die je krijgt moet je ook op de juiste manier met evenveel aandacht grootbrengen. Het is namelijk een kostbaar onderpand.
Dus ja kinderen zijn een Zegen van God, en juist daarom moet je er verantwoord mee omgaan.


Oke, maar zijn wij tegenwoordig niet veel te veel materialistisch gesteld. We willen niet meer buiten de luxe. Kunnen niet meer met minder leven en ja, als je een kind krijg zal dat toch moeten. Ik heb bewondering voor mensen die groot gezin hebben en niet hoor klagen ondanks dat ze het moeilijk hebben. Maar wij, ja ik sluit me dr zelf ook bij in, denken toch vaak aan werken, veel geld verdienen, mooie auto, mooi huis met als het half kan een tuin, een vrouw en een jongen en een meisje en dan vinden we het eigenlijk wel genoeg. We moeten ons schamen dat wij zo materialistisch bezig zijn. Hoeveel mensen willen graag kinderen en krijgen niets en wij hebben als zoiets na twee kinderen, als het half kan een jongen en meisje, nu niet meer anders kunnen we het niet financieren. En zeggen het nog even met een gelovig sausje erover heen, je moet toch met verstand bij elkaar wonen. Nogmaals ik heb bewondering voor een gezin met 6 kinderen en waar ze geen auto hebben omdat ze die niet kunnen betalen. Ze zullen ook nooit te vergeefs bij mij aankloppen als ze mijn auto willen lenen.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

joepie

Berichtdoor joepie » 07 feb 2003 11:55

Ik heb het ook over verantwoord kinderen krijgen!
En daar valt materialisme zeker niet onder om ze niet te krijgen.
Maar als ik bedenk dat als je tegenwoordig b.v. een kind van 16 op school hebt, en wat je dan al als eerste aan de overheid moet betalen, en dan nog boeken, kleding, vervoer, dan zul je toch dat geld moeten ophoesten.
En als het er niet 1 maar 2 zijn? Ik weet nog dat toen wij er 2 zo hadden wij per maand 500 gulden apart moesten zetten om dat in oktober te kunnen betalen.
Wie zal er dan moeten gaan werken? Moeder? Wie voed dan die kinderen op.
Ik ga er van uit dat je verantwoordt met GOds schepping omgaat, zeker als dat Zijn kinderen betrefd, en het al dan niet krijgen van deze kinderen.

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 09 feb 2003 18:21

En dan kom je bij de vraag: God voorziet toch in alles??? Dus als je kinderen krijgt en je denkt dat je het niet kunt betalen moet je vertrouwen op God. Dat is toch ook de reden dat gemoedsbezwaarde mensen zich bv niet verzekeren. God voorziet dan ook, als je huis afbrandt. En de diakonie van je kerk is er ook nog!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2003 09:04

En juist omdat God voorziet heeft hij voorbehoedsmiddelen gegeven.

Maar als je zo redeneerd hoef je ook nooit meer uit te kijken als je oversteekt, God voorziet toch? En Hij bewaard mij, dus als ik doodgereden wordt was dat zijn bedoeling.
Gelukkig heeft God van ons mensen gemaakt met een eigen verantwoordelijkheid, en geen stokken of blokken.
Die maar wachten tot de schepper er iets van maakt of er wat mee doet.
Maar je gaat toch ook naar de dokter als je ziek bent.
Of blijf je dan thuis en ziet wel wat er van komt.
God voorziet. Nee toch?

En natuurlijk helpt God als je onverantwoordt bezig bent geweest en je krijgt b.v. een ongeluk waardoor je in het ziekenhuis bent beland.
Maar dat zegt iets over Gods goedheid en niet over ons zogenaamde vertrouwen dat Hij wel weer zal helpen. Want dat is een verkeerd vertrouwen. Wij hoeven geen verantwoording te nemen dat doet God gelukkig wel voor ons. Nee zo heeft Hij het dacht ik niet bedoelt.

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 10 feb 2003 09:33

Kijk, je moet natuurlijk wel gezond omgaan met alles. Dus niet oversteken zonder te kijken, omdat God je dan wel helpt. Dat is krankzinnig natuurlijk. Ik ken wel een gezin die gemoedsbezwaard zijn, die 6 of 7 kids hebben en niet verzekerd zijn e.d. Man neemt ook geen aow aan. Ze leven wel heel eenvoudig, maar toch getuigt dat van een groot geloof vind ik. Ik denk er zelf niet zo over hoor, ik vind dat je gebruik mag maken van allerlei voorzieningen. Toch heb ik wel respect voor zulke mensen, ze nemen het gewoon zo het komt. Als je dan vanuit die gedachte kinderen krijgt, kan God ook zorgen dat je zoveel kinderen krijgt als Hij denkt dat goed is. Tenslotte bepaalt God dat toch of niet?
(als we er vanuit gaan dat KI e.d. niet chr.verantwoord is!)
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2003 09:41

Nou dat is dus even goed de eigen verantwoordelijkheid, God bepaald wel of er leven gaat groeien, net zo dat Hij bepaald of je doodgereden wordt, maar Hij heeft je daarin wel degelijk verantwoording gegeven. Je mag God ook niet verzoeken!

Wat bedoel je met die laatste zin over K.I?

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 10 feb 2003 09:53

Nou, ik schreef, dat God bepaalt of je kinderen krijgt of niet. Als je ze niet krijgt kun je KI toepassen e.d. Ik vraag me af of dat chr.verantwoord is, dus of dat mag of niet.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2003 09:59

Dat zou dan een mooie topic kunnen worden. Wat mag je allemaal doen om kinderen te krijgen? b.v.

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 10 feb 2003 10:34

Ja, lijkt me een goed idee!
Kzal em meteen opstarten!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 10 feb 2003 22:18

Henkie:
Als je een kind krijgen net zo vervelend en triest vindt als het stelen van je fiets gaat deze vergelijking misschien op. Ik weet alleen niet of dat de juiste houding is. Ik lees eerder dat het een zegening is.


In beide gevallen gaat het om je eigen verantwoordelijkheid. Daarin zit hem de overeenkomst.

Dat het krijgen van de kinderen een zegening is kan ik uit de praktijk beamen. Het verbod op voorbehoedsmiddelen is voor sommige mensen echter een vloek. Ze gaan gebukt onder de gedachte dat ze zich hierin volkomen afhankelijk van God moeten opstellen. Dit gaat zo ver dat men soms blij is als een zwangerschap op een miskraam uitdraait.... Is dat dan de bedoeling?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 18 feb 2003 16:17

Daar heb je gelijk in, en dat is best triest eigenlijk!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 01 mei 2003 13:38

Ik heb alle berichten gelezen, en wat ik nog niet ben tegengekomen is dat voorbehoedsmiddelen ook van God gegeven kunnen zijn. Het is een middel om het aantal kinderen te beperken. Sexualiteit hoeft mijns inziens niet vast verbonden te zijn met het oog op het krijgen van kinderen. Sexualiteit is iets wat van God gegeven is, het is iets moois.

Zoals eerder is aangehaald is gaven vrouwen in de tijd van de bijbel kinderen heel lang de borst, dit om tegen te gaan dat zij weer snel zwanger zouden worden. Het is een feit een anticonceptiemiddel. Waarom zouden wij dan niet gebruik mogen maken van hedendaagse conceptiemiddelen.

Waar ik alleen op tegen ben is het gebruik van middelen met een aborterende werking.

arjan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2003 15:09

Berichtdoor arjan » 01 mei 2003 19:30

Hoi Sabra.

Je zegt eerst dat anticonceptiemiddelen een gave van God KUNNEN zijn. Even later lijk je daar al van uit te gaan als je zegt: "Waarom zouden we dan geen gebruik kunnen maken van hedendaagse anticonceptiemiddelen?"

Wat zijn jouw redenen om de hedendaagse anticonceptiemiddelen aan te wijzen als van God gegeven? Waarom niet gewoon een uitvinding van mensen, bijvoorbeeld om inderdaad sexsualiteit (gemeenschap) los te koppelen van voortplanting? Of, wat extremer, een uitvinding van Satan om het gevoel 'de mens als God' flink wat voedsel te geven? Snap je wat ik bedoel? Ik wijs jouw mening absoluut niet af, maar ben wel benieuwd naar je motieven.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 01 mei 2003 20:49

Sabra schreef:Zoals eerder is aangehaald is gaven vrouwen in de tijd van de bijbel kinderen heel lang de borst, dit om tegen te gaan dat zij weer snel zwanger zouden worden. Het is een feit een anticonceptiemiddel. Waarom zouden wij dan niet gebruik mogen maken van hedendaagse conceptiemiddelen.

Mischien is het een idee om borstvoeding meer te promoten en een verbod op reclame voor flesvoeding bijv. Ook moet het dan normaal zijn dat iemand in het openbaar borstvoeding geeft.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 02 mei 2003 12:59

Wat ik wilde zeggen is dat ik nergens in de Bijbel kan terugvinden dat sexualiteit en het krijgen van kinderen aan elkaar is gekoppeld. Daarom kan ik zelf niet op grond van Bijbelse argumenten het gebruik van anticonceptiva veroordelen.

Wel zijn er natuurlijk anticonceptiva die een aborterende werking hebben, deze middelen keur ik dan ook af. De overige middelen echter niet, ik denk zelfs dat we deze kunnen gebruiken om het kindertal te beperken. Ik vind het krijgen van kinderen niet namelijk iets dat je maar lukraak zou moeten nastreven, het brengt een zeer grote verantwoordelijkheid met zich mee. Met name het over het aantal kinderen dan men zou (kunnen) krijgen, moet goed nagedacht worden.

Ik denk dat we met ons allen afmoeten van de gedachte dat sexualiteit alleen mag als het in dienst staat van het krijgen van kinderen. Ik denk dat God dat niet zo bedoeld heeft, ik kan het ook niet terugvinden in de Bijbel. Sexualiteit is namelijk niet vies of te veroordelen, het is een erg mooi geschenk wat wij van God gekregen hebben om van te genieten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten

cron