goddelijke roeping en het krijgen van kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 02 mei 2003 13:21

Memmem schreef:
Sabra schreef:Zoals eerder is aangehaald is gaven vrouwen in de tijd van de bijbel kinderen heel lang de borst, dit om tegen te gaan dat zij weer snel zwanger zouden worden. Het is een feit een anticonceptiemiddel. Waarom zouden wij dan niet gebruik mogen maken van hedendaagse conceptiemiddelen.

Mischien is het een idee om borstvoeding meer te promoten en een verbod op reclame voor flesvoeding bijv. Ook moet het dan normaal zijn dat iemand in het openbaar borstvoeding geeft.


Waarom borstvoeding te gaan promoten??? Denk je dat als je lang borstvoeding geeft geen kinderen kunt verwekken? Die gedachte is absoluut fout.....

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 02 mei 2003 15:53

Sorry, een foutje.
Wat ik wilde zeggen is dat ik nergens in de Bijbel kan terugvinden dat sexualiteit en het krijgen van kinderen aan elkaar is gekoppeld. Daarom kan ik zelf niet op grond van Bijbelse argumenten het gebruik van anticonceptiva veroordelen.

Volgens mij hadden ze toen nog geen anticonceptiva zoals wij nu kennen. Misschien is de NFP-methode nu nog een goede oplossing.
Wel zijn er natuurlijk anticonceptiva die een aborterende werking hebben, deze middelen keur ik dan ook af. De overige middelen echter niet, ik denk zelfs dat we deze kunnen gebruiken om het kindertal te beperken. Ik vind het krijgen van kinderen niet namelijk iets dat je maar lukraak zou moeten nastreven, het brengt een zeer grote verantwoordelijkheid met zich mee. Met name het over het aantal kinderen dan men zou (kunnen) krijgen, moet goed nagedacht worden.

Misschien moeten we het aantal kinderen dat we krijgen maar aan de Heere overlaten, Hij weet wat goed is voor ons.
Ik denk dat we met ons allen afmoeten van de gedachte dat sexualiteit alleen mag als het in dienst staat van het krijgen van kinderen. Ik denk dat God dat niet zo bedoeld heeft, ik kan het ook niet terugvinden in de Bijbel. Sexualiteit is namelijk niet vies of te veroordelen, het is een erg mooi geschenk wat wij van God gekregen hebben om van te genieten.
Mee eens.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 02 mei 2003 16:02


Misschien moeten we het aantal kinderen dat we krijgen maar aan de Heere overlaten, Hij weet wat goed is voor ons.


Als we de bijbel goed lezen en interpreteren kunnen we zien dat God van mensen verwacht datzij actief zijn en niet passief. Dit moeten we mijns inziens ook toepassen als we het hebben over het krijgen van (het aantal) kinderen.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 02 mei 2003 18:09

Sabra schreef:

Misschien moeten we het aantal kinderen dat we krijgen maar aan de Heere overlaten, Hij weet wat goed is voor ons.


Als we de bijbel goed lezen en interpreteren kunnen we zien dat God van mensen verwacht datzij actief zijn en niet passief. Dit moeten we mijns inziens ook toepassen als we het hebben over het krijgen van (het aantal) kinderen.

Maar waarom al vast van te voren bepalen hoeveel kinderen je wilt nemen! En dan zeggen: Van God gekregen. Kinderen krijg je op Gods tijd en wijze en soms helemaal niet. Wij kunnen zoveel van te voren bedenken mar God kan wel heel andere plannen hebben. Je kunt dan wel voorbehoedsmiddelen gaan gebruiken maar je wilt niet weten hoevaak vrouwen dan nog zwanger worden. Natuurlijk hoeven we niet passief te zijn maar we kunnen ook veel te actief zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 02 mei 2003 19:10

Natuurlijk ben je als mens afhankelijk van God, ook wat betreft je eigen nageslacht betreft. Maar waarom zou het plannen van kinderen en het aantal niet kunnen?

Ik wil absoluut niet flauw zijn, maar als het om je eigen zaligheid gaat, ben je toch ook niet passief?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 03 mei 2003 21:14

Sabra schreef:Natuurlijk ben je als mens afhankelijk van God, ook wat betreft je eigen nageslacht betreft. Maar waarom zou het plannen van kinderen en het aantal niet kunnen?

Omdat God nog altijd kinderen geeft kun je mijn inziens niet plannen. Als je 4 kinderen gepland hebt en het worden het er maar 3 of na de derde komt er opeens een tweeling wat doe je dan? En als je je beoogd aantal kinderen hebt en er komt ondanks alles nog eentje? Dan maar abortus?
Sabra schreef:Ik wil absoluut niet flauw zijn, maar als het om je eigen zaligheid gaat, ben je toch ook niet passief?

Dat is iets heel anders,aan je zaligheid moet je werken, ongeacht leeftijd en wel of gen kinderen.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2003 21:23

Omdat God nog altijd kinderen geeft kun je mijn inziens niet plannen. Als je 4 kinderen gepland hebt en het worden het er maar 3 of na de derde komt er opeens een tweeling wat doe je dan? En als je je beoogd aantal kinderen hebt en er komt ondanks alles nog eentje? Dan maar abortus?


Nee dan aanvaard je die in liefde als een geschenk van God.
Maar dat wil niets zeggen over het feit dat je dus niet zou mogen proberen het kinderen krijgen verantwoordt te plannen.
Of kreeg jij soms negen maanden na de eerste je tweede?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 03 mei 2003 21:34

Joepie, als je goed lest zie je dat het gaat over aantal kinderen en niet over de tijd tussen de kinderen.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2003 22:02

Nee volgens mij gaat het erover of je mag plannen.
En zelfs als je tussen je kinderen meer dan negen maanden hebt zitten heb je gepland.
Dus of je voorbehoedsmiddelen mag gebruiken om te verantwoordt te plannen, en wanneer wel en wanneer niet.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 03 mei 2003 22:11

Met name het over het aantal kinderen dan men zou (kunnen) krijgen, moet goed nagedacht worden.

Als je discussie volgt zie je dat ik hier op reageer.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2003 10:22

Maar staat er dan ergens in de Bijbel hoeveel kinderen je zou moeten krijgen?
Dus als de een vind dat met drie zijn gezin compleet is en de ander met zes, en een volgende met twaalf, dan zal niemand daar toch over kunnen oordelen.
We mogen er toch wel vanuit gaan dat je bij het plannen God betrekt.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 12 mei 2003 15:34

Maar waarom moet je dat al voor je huwelijk bekijken, je kunt heel gemakkelijke kinderen krijgen waardoor je er meer "aan kan". Maar God kan je toch ook met dit helpen en geen meer kinderen geven zonder dat we allerlei troep gaan slikken maar wel ons verstand gebruiken. Zoasl het nu op mij overkomt is het: Wij willen geen meer kinderen, hiervoor slikt men de pil en vertelt tegen God: Wij kunnen geen meer kinderen opvoeden nu miet u ons over onze beslissing een zegen geven en geen kinderen meer.
joepie schreef:Of kreeg jij soms negen maanden na de eerste je tweede?
Ik heb gelukkig wél een man die respect voor mij heeft!

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2003 18:42

Ik vind ook dat je daar voor je huwelijk niet over kunt spreken over hoeveel kinderen je al dan niet zou aankunnen, dus willen.
Maar je kunt zeker wel bij elkaar peilen over wat te doen in de periodes dat je niet zwanger wilt worden.
En zeker over een periode die lang uit kan vallen.
Maar je weet inderdaad niet hoe en wat er in je leven gaat gebeuren om al van te voren te kunnen zeggen, wij willen er 3 of 4.
Maar om dan te zeggen dat je geen anticonceptiemiddelen mag gebruiken gaat mij te ver. Om het dan maar weer aan God over te laten helemaal.
Hij heeft ons wel degelijk verantwoodelijkheid gegeven en zeker ook de middelen die zwangerschap kunnen voorkomen.
Het is zo, Hij zorgt voor je en weet wat goed voor je is, maar je bent wel degelijk verantwoordelijk voor hoe je met je leven omgaat. Ook met het ongeboren leven wat zou kunnen groeien als je wel onbeschermd gemeenschap hebt en waar je eigenlijk niet blij mee zou zijn als het zou gaan groeien. En dat lijkt mij nog erger dan iets gebruiken waardoor je niet zwanger kunt worden.
In ons geval kon ik niks anders gebruiken dan de eisprongmethode en ja ik ben zo zwanger geworden, en ja, het koste bijna mijn leven en dat van mijn zoon. En nee, zo is het zeker niet zoals God het bedoeld.
Dus voor mij was er alleen maar sterileseren mogelijk, ik had gewoon geen keuze. Maar als je wel tegen de andere anticonceptie middelen kunt, en dat geen probleem vormt, zou ik zeker daarvoor kiezen. Kies dan de methode die bij je past.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 14 mei 2003 13:32

Aha, nu snap ik waarom je zo fel tegen het natuurlijke bent. Misschien zou ik dan ook zo zijn, maar ik ga er nu vanuit dat 9 van de 10 wel met de NFP methode uit de voeten kunnen, de 1 iets makkelijker dan de ander.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2003 13:42

Ik denk dat die methode kan als je niet de wens hebt om zeker geen kinderen meer te krijgen, en als een zwangerschap dan eventueel geen probleem vormt. En dan zou ik zeker de tegenwordig te koop zijnde ovulatieapperatjes kopen om het betrouwbaarder te maken.
Maar als je echt niet zwanger mag worden, of echt geen kinderwens meer hebt, dan zou ik zeker niet voor die methode kiezen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten