Halloween

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pivo
Luitenant
Luitenant

Halloween

Berichtdoor Pivo » 13 okt 2004 10:07

31 oktober is het weer halloween. tegenwoordig komt dit feest in nederland steeds meer in de belangstelling. naar mijn idee is het een occult feest waarbij het gaat over heksen enzo. wat vinden jullie van halloween?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 okt 2004 10:42

http://www.kidsenco.nl/kids/feestdagen/halloween/halloween.html#geschiedenis

Dat is in het simpel de geschiedenis van Halloween :)

Ehm tja. Ik doe zelf niet aan Halloween, maar ik vind de spulletjes die er te koop zijn rond Halloween wel geweldig :) Daar zie ik ook helemaal geen kwaad in.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 okt 2004 13:54

Halloween = Hervormingsdag. En de dag na hervormingsdag is allerheiligen. Theorie: Halloween is een onchristelijke variant van het katholieke allerheiligen (allebei met doden :) ).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 13 okt 2004 14:16

Allerheiligen ~ All hallow evening ~ Hallow'e'en ~ Halloween :wink:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 okt 2004 14:18

Haha :D precies. Halloween komt uit het oud-Gothisch, waar men zei 'häll ob wehn', in hedendaags Nederlands: hell van wenen.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 13 okt 2004 14:52

uit psychologisch oogpunt: waarom zou je graag een dag een ander willen zijn???

Collateral

Berichtdoor Collateral » 13 okt 2004 15:01

Gershwin schreef:Haha :D precies. Halloween komt uit het oud-Gothisch, waar men zei 'häll ob wehn', in hedendaags Nederlands: hell van wenen.

Grapje zeker? :)

joris schreef:uit psychologisch oogpunt: waarom zou je graag een dag een ander willen zijn???

Wat heeft die vraag met Halloween te maken? :?

joris

Berichtdoor joris » 13 okt 2004 15:08

joris schreef:
uit psychologisch oogpunt: waarom zou je graag een dag een ander willen zijn???

Wat heeft die vraag met Halloween te maken?
omdat mensen zich dan gaan verkleden,meestal als heks enandere duistere figuren.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 okt 2004 15:16

Collateral schreef:
Gershwin schreef:Haha :D precies. Halloween komt uit het oud-Gothisch, waar men zei 'häll ob wehn', in hedendaags Nederlands: hell van wenen.

Grapje zeker? :)

Nee, etymologisch onderbouwd. Ik studeer toevallig taalwetenschap. Waarom zou ik grappen maken over een doodserieus onderwerp als Halloween? :D

Goodbye.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 13 okt 2004 15:36

De legende van het Keltische nieuwjaar vertelt dat op 31 oktober de laatste zomerdag is. Op die dag zullen de lichaamloze geesten van de mensen die het vorige jaar gestorven zijn terug komen. Zij gaan dan op zoek naar (levende) lichamen die zij het jaar daarna kunnen bezitten. De Kelten geloofden dat dit de enige manier van leven na de dood was. Niets zou die dag meer bestaan, zodat de geesten van de doden zich konden verenigen met de levende. Natuurlijk wilden de levenden niet dat de geesten in hun lichaam kwamen. En om er voor te zorgen dat de geesten hun lichaam niet zouden kiezen, deden de mensen alle vuren in hun huizen uit en trokken oude kleren aan. De mensen dachten dat de geesten hun lichamen dan niet meer zouden willen hebben, omdat ze lelijk waren en het in hun huis veel te koud was. Verder maakten de mensen veel herrie in de buurt waar ze woonden. Zo probeerden ze de geesten weg te jagen.

De traditie rond de lampion komt uit een legende van Jack de Vrek. Jack was een akelige man, die gierig en onbetrouwbaar was. Op de avond van 31 oktober kwam de duivel hem halen, omdat het tijd was om te sterven. Maar Jack wilde nog niet dood en liet de duivel in een boom klimmen. Op die boom tekende hij een kruis, zodat de duivel daar gevangen zat. Als de duivel Jack niet meer lastig zou vallen, zou hij hem loslaten. Toen Jack dood was mocht hij niet naar de hemel, omdat hij zo slecht was geweest. Maar hij mocht ook niet naar de hel, omdat hij de duivel had bedrogen. In plaats daarvan kreeg Jack van de duivel een gloeiend houtje. Zo kon hij zijn weg vinden door het enge duister. Het gloeiende houtje zat in een uitgeholde knol om hem langer te laten gloeien. De Ieren gebruikten toen knollen als lantaarns, maar toen de immigranten in Amerika de pompoen zagen, gebruikten ze die als lantaarn, want die was veel mooier. Zo werden de lampionnen in Amerika uitgeholde pompoenen met een gloeiend lichtje erin.

Lijkt mij dus duidelijk dat je als christen niet mee kunt doen met halloween.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 okt 2004 16:01

Ik vind de traditie van 'allerzielen' wel mooi. Dat mensen op die dag naar de begraafplaatsen gaan om stil te staan bij de dood van hun dierbaren. Natuurlijk hoeft het niet op die dag, maar het is wel een mooi moment om er bij stil te staan. Dat zijn wij Calvinisten een beetje verleerd bij het afzweren van de Roomse kerk volgens mij...

Collateral

Berichtdoor Collateral » 13 okt 2004 16:09

Gershwin schreef:Nee, etymologisch onderbouwd. Ik studeer toevallig taalwetenschap. Waarom zou ik grappen maken over een doodserieus onderwerp als Halloween? :D

Tja, dat vroeg ik me ook af :)

Maar toch geloof ik je niet, ondanks dat ik respect heb voor je studie :P
Ik geloof dat Halloween afgeleid is van het woord Allerheiligenavond, en een aantal encyclopedieën met mij. Mocht ik het toch fout hebben, correct me, maar geef er wel een referentie bij :wink:

Willempie schreef:De legende van het Keltische nieuwjaar vertelt dat op 31 oktober de laatste zomerdag is...

... Zo werden de lampionnen in Amerika uitgeholde pompoenen met een gloeiend lichtje erin.

Tot zover http://www.spreekbeurten.info/halloween.html ja :)

Lijkt mij dus duidelijk dat je als christen niet mee kunt doen met halloween.

Kun je uitleggen waarom? Bedenk wel dat de tegenwoordige Halloween-viering niets meer te maken heeft met het weren van lichaamsloze geesten e.d.

joris

Berichtdoor joris » 13 okt 2004 16:52

ik zou nooit meedoen. Ik vind alles wat beetje ruikt naar occult erg onverstandig. Daarom doe ik ook niet mee met karnaval.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 13 okt 2004 17:38

Tis niet mijn feest nee, en t hoeft van mij ook niet echt. Ik vind t een beetje duister allemaal enzo. En ik denk niet dat dat nou echt supergoed is eigenlijk, maar goed...
Misschien kunnen andere mensen het voor zichzelf wel verantwoorden...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 13 okt 2004 18:31

Een demonisch "feest" is het, wat hoort bij het oude heidendom!
Alleen zijn mensen tegenwoordig zo ver van Gods waarheid afgedwaald dat ze licht en duister niet meer van elkaar kunnen onderscheiden.
HW is niet grappig, als je weet dat de duivel en zijn trawanten werkelijk bestaan.

Terug naar “Archief”