Polarisatie; liefdeloos.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Polarisatie; liefdeloos.

Berichtdoor Sabra » 13 okt 2004 00:07

Wat mij opvalt is dat de roep om eenheid binnen de christelijke gelederen vrijwel genegeerd wordt. Ik moet bekennen dat ik iemand ben die vaak en graag polariseert. Wat echter niet wegneemt dat wij als christenen onderling juist dat ene zouden moeten benadrukken wat ons samenbindt, in plaats van dat wij juist de verschillen benadrukken.

Ik heb in andere topics al Efeziërs 4:1-6 geciteerd:

Als een gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt, met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen, en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.

Wanneer ik dit bijbelgedeelte lees, dan kan ik niet vinden dat wij als members van refoweb ons dit bijbelgedeelte erg aantrekken. Het enige wat ons drijft is het eigen gelijk halen lijkt het wel. Wanneer stoppen wij daar eens mee en richten wij ons op de dingen die ons verenigen.

Er staat toch duidelijk in de bijbel, dit stuk is een voorbeeld, dat wij één moeten zijn en dat wij met zijn allen, van evangelisch tot gereformeerd, van Nederland tot China en Iran samen het Lichaam van Christus vormen.

Wij praten enkel over zaken die niet van belang zijn voor onze zaligheid. We praten over de uitverkiezing, de doop, de zondag, etc. terwijl onze mening over deze zaken niet zaligmakend is. Veel van deze dingen staan niet duidelijk in de bijbel, of de ene uitleg kan worden bestreden met een andere uitleg.

Het enige wat telt voor onze zaligheid, is Jezus. Zolang wij niet in Hem geloven zullen wij niet behouden worden. Dit echter lijkt totaal naar de achtergrond te zijn verdreven.

In deze kan ik mij aansluiten bij Bookman, die 'Alles moet kapot', heeft geopend. Wij blijven maar rederenen en rationaliseren en elkaar bevechten, terwijl wij de hoofdzaak uit het oog verliezen. Er is maar één eis om zalig te worden, en dat is het geloof in Jezus, zijnde de Zaligmaker. De rest, verschillende theogiën, leren, gedachtes over uitverkiezing, doop, zondag, dominees, hoedje op, etc. zijn daartoe niet toereikend.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2004 00:22

Hm, misschien is het wel een goed teken dat daar niet over gepraat wordt: over de kern zijn we het blijkbaar eens. :)

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 13 okt 2004 00:24

Ik ben het met je eens, ik probeer ook meestal vanuit dat oogpunt hier te reageren, maar dat vind ik nog wel eens moeilijk. Soms vind ik ook wel eens dat ik mijn tijd verdoe met overal op te reageren, soms ben ik ook weleens benieuwd naar andere meningen en zolang ik nog tijd over heb om uit de Bijbel te lezen, vind ik dat het soms wel moet kunnen.

Het zijn denk ik zaken waar we veelal niet uitkomen en die inderddaad niet belangrijk zijn voor onze bekering. Ook denk ik niet dat God aan de hemelpoort vraagt hoe we met al die zaken zijn omgegaan, maar dat hij wel vraagt hoe we met medechristenen zijn omgegaan en hoe we verder in liefde tot onze naaste hebben geleeft en hoe we Hem liefgehad hebben en ge-eerd en geprezen.

Ik denk ook wel eens dat de duivel lacht in zijn vuistje als wij ons zo druk bezig houden met al deze dingen en we uit het oog verliezen wat het enige belangrijke is, waarvoor we op de wereld zijn

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2004 00:25

Overigens ervaar ik veel discussies hier zeker niet als negatief. Het daagt je uit na te blijven denken over je standpunten en die, waar nodig, bij te stellen en een beter inzicht in de bijbel te krijgen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 okt 2004 04:42

Aragorn schreef:Overigens ervaar ik veel discussies hier zeker niet als negatief. Het daagt je uit na te blijven denken over je standpunten en die, waar nodig, bij te stellen en een beter inzicht in de bijbel te krijgen.

mee eens.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2004 08:21

Hm ik vat de kritiek van Sabra niet te persoonlijk op.... ;)

Op zich kan discussieren ook binnen een eenheid... als het discussieren maar liefdevol verloopt... Dat gaat nog al eens mis...

Ik merk inderdaad dat veel mensen heel erg vasthouden aan hun eigen kerkmuurtjes. Het draait allemaal om eigen kerk... Veel kerken zijn heel erg op zichzelf gericht wat dat betreft. Ik ben gereformeerd... en voor allerlei dingen is wel een of andere gereformeerde commissie, een gereformeerd blad etc. We kijken vaak niet over onze eigen kerkmuren heen... maar contacten met andere christenen... het is er nauwelijks bij... samenwerking op allerlei punten (middelbaar onderwijs, evangelisatie, krant etc.) is iets waar we blijkbaar nog nooit van gehoord hebben... Op het internet discussieren we lekker met elkaar en proberen we ons gelijk te halen. Krijgen we dat niet van een ander, dan gaan we maar met modder naar ze gooien, gaan we roepen dat ze de bijbel dus vast niet zo belangrijk vinden.... en nog erger, in de praktijk negeren we elkaar.

Misschien moeten er maar weer eens flinke kerkvervolgingen in Nederland gaan komen... In landen waar dat het geval is zoeken christenen samen houvast bij God, ook als ze niet helemaal dezelfde leer hebben... Misschien helpt dat in Nederland... hoewel ik bang ben dat we dan allemaal apart in vrijgemaakte, hervormde, gereformeerde, reformatorische en evangelische schuilkelders gaan onderduiken.

Gelukkig zie ik ook positieve dingen... maar ook daarbuiten. Opwekking is bijvoorbeeld een initiatief waarbij christenen elkaar ontmoeten en samen, in plaats van altijd maar apart, God groot maken. Vooral jongeren zien het belang van die eenheid en stappen makkelijker over verschillen in leer en historische drempels heen, ze herkennen in die ander namelijk overeenkomsten die belangrijker voor ze zijn. Flevofestival, EO-jongerendag, jeugdkerken... het zijn allemaal ontmoetingsplaatsen voor christelijke jongeren... En jongeren gaan er graag heen...

Ik hoop dat als ze later wat ouder zijn en allemaal in hun eigen kerk actief zijn, er wat hiervan is overgebleven... Ik zie de toekomst daarom nog wel redelijk positief in.

Stelling: De verschillen in kerkelijke leer zijn ondergeschikt aan de eenheid in Christus
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 okt 2004 13:49

Eens, zolang die verschillen de eenheid in Christus niet ondergraven :D

Oftewel: het probleem is dat mensen veel aspecten van de leer vaak als voorwaarde voor de zaligheid zien.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 14 okt 2004 15:32

Marnix schreef:Stelling: De verschillen in kerkelijke leer zijn ondergeschikt aan de eenheid in Christus
Deze twee zijn niet te scheiden. Ze lopen door elkaar heen. Een zekere christologische overeenstemming is nodig om eenheid in Christus als een eenheid te beleven.
The one thing you can give and still keep is your word.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2004 23:15

Oke... dus als je iemand tegenkomt die ook in Jezus als Verlosser gelooft maar op bepaalde punten iets anders gelooft voel je wel eenheid met hem/haar?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 okt 2004 11:49

Dat ligt aan het verband. Te midden van moslims zou ik me ook verbonden voelen met een Roomse. Temidden van christelijk Nederland absoluut niet. En zelfs binnen protestant Nederland voel ik me niet met iedereen verbonden!!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 00:48

Waarom niet? Ze kennen toch allemaal dezelfde verlossing door dezelfde verlosser, zoon van dezelfde grote God?

Nog een stelling:

In de hemel mogen we eeuwig met christenen uit allerlei kerkverbanden leven (zegt de bijbel volgens mij) dus we kunnen daar beter nu al vast aan wennen en er in oefenen.

André

Berichtdoor André » 16 okt 2004 01:04

Marnix schreef:In de hemel mogen we eeuwig met christenen uit allerlei kerkverbanden leven (zegt de bijbel volgens mij) dus we kunnen daar beter nu al vast aan wennen en er in oefenen.

Okay, dr is alleen een belangrijk verschil denk ik, op dat moment heb je te maken met een leven zonder zonden.

Dat maakt het denk ik ook zo moeilijk om kerken te herenigen nu, vaak komen er dan 2 samen waar zich weer minstens 1 groep van afscheid.

Maar ik ben het met je eens, niets proberen is niet de weg.

@ Sabra, wat ik wel denk bij jou bijbelgedeelte dat je noemt, toen waren er nog geen kerkgenootschappen in de zin zoals ze er nu zijn.
Toen had je de Joden die Paulus "dwars" zaten, maar niet tig christelijke genootschappen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 16 okt 2004 10:42

alex leusink schreef:Dat ligt aan het verband. Te midden van moslims zou ik me ook verbonden voelen met een Roomse. Temidden van christelijk Nederland absoluut niet. En zelfs binnen protestant Nederland voel ik me niet met iedereen verbonden!!!!

Beste Alex, kom hier in Amsterdam wonen, dan ben je blij met iedere christen die je ontmoet. . . . Ik weet dan ook niet wat ik met je laatste zin aanmoet. Dit raakt mij.

Amsterdam heeft mij geleerd dat er in de eenheid die er is tussen christenen, en dat bedoel ik niet idealistisch maar als realiteit, zoveel vrijheid is. Tegelijkertijd voel ik mij een buitenstaander in kerkelijk Nederland . . . misschien is het een gevolg van het feit dat ik in deze stad woon, maar ik zie juist hier veel van Gods werk en Zijn liefde voor de mensen. Blijf zoeken naar eenheid en vruchtbaarheid. Bij alles wat deze twee belemmert kun je jezelf afvragen of ze je energie wel waard zijn.

peace, Scape

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 10:52

Andre schreef:
Marnix schreef:In de hemel mogen we eeuwig met christenen uit allerlei kerkverbanden leven (zegt de bijbel volgens mij) dus we kunnen daar beter nu al vast aan wennen en er in oefenen.

Okay, dr is alleen een belangrijk verschil denk ik, op dat moment heb je te maken met een leven zonder zonden.

Dat maakt het denk ik ook zo moeilijk om kerken te herenigen nu, vaak komen er dan 2 samen waar zich weer minstens 1 groep van afscheid.

Maar ik ben het met je eens, niets proberen is niet de weg.

@ Sabra, wat ik wel denk bij jou bijbelgedeelte dat je noemt, toen waren er nog geen kerkgenootschappen in de zin zoals ze er nu zijn.
Toen had je de Joden die Paulus "dwars" zaten, maar niet tig christelijke genootschappen.

Ik snap dat het moeilijk is... ik zeg ook niet dat ons "oefenen" hier altijd zo vlekkeloos loopt... maar we kunnen het wel proberen... En ik vraag me af hoe vaak dat gebeurt... Een heleboel kerken proberen het niet.... alles is er gericht op eigen kerk... maar niet op elkaar... samenwerking wordt niet of nauwelijks gezocht... en veel kerkgangers gaan daar in mee, ze kennen nauwelijks andere christenen dan die uit hun eigen kerk (en misschien een enkeling via werk/sport) maar verder is er totaal geen contact met andere christenen... en wordt er vaak ook negatief naar andere christenen gekeken... Zet 2 christenen uit verschillende kerken in een ruimte en binnen 5 minuten discussieren ze over de kerkverschillen... Zet 2 christenen met een ongelovige in een ruimte en de 2 christenen gaan samen proberen de gelovige te bekeren... Gek dat eenheid en verdeeldheid zo dicht bij elkaar liggen.... misschien moeten er maar weer eens vervolgingen komen in Nederland... dat wil de eenheid vaak sterk bevorderen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 18 okt 2004 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 okt 2004 12:04

Ik vind het verbazingwekkend dat er niet of nauwelijks wordt gereageerd op dit topic. Blijkbaar is dit iets wat de refowebbers niet aanspreekt.

Ik heb dit topic niet geopend om kritiek te uiten, zoals iemand opmerkte, maar om een statement te maken.

Het valt mij op dat de sfeer in sommige topics nogal vijandig is, en dat men perse het eigen standpunt wil verdedigen. Er is vrijwel geen ruimte voor opvattingen van anderen.

Daarnaast valt het mij op dat er veel dogmatische taal wordt gebruikt. Men kan voor zichzelf nauwelijks verwoorden wat men vindt, en daarom maakt men gebruik van begrippen die maar weinig mensen aanspreken.

Maar bovenal blijft toch de enorme kloof tussen de verschillende mensen een opvallend iets. Ieder tracht voor zichzelf te verantwoorden dat hij of zij een bijbelse opvattingen heeft en iedereen gebruikt daarbij - te pas of te onpas - bijbelse teksten, om de argumenten van de ander te verzwakken of de eigen stellingname te verdedigen. Is dat een juiste manier om met elkaar om te gaan?

Ik vind dus duidelijk van niet. Ik heb niet voor niets een aantal maal hetzelfde bijbelstuk geciteerd, uit Efeziërs. Maar blijkbaar spreekt dit mensen niet aan. Ik voel mij namelijk wel erg aangetrokken tot dit bijbelgedeelte en ik wil er ook naar leven. Ook al valt dat af en toe wat moeilijk, toch moet dit een streven zijn wat wij met z'n allen nastreven.

Het kan toch niet zo zijn dat verschillende delen van het Lichaam van Christus verschillende dingen zeggen, laat staan dat deze delen elkaar bestrijden?

Terug naar “Archief”