Wat mij opvalt is dat de roep om eenheid binnen de christelijke gelederen vrijwel genegeerd wordt. Ik moet bekennen dat ik iemand ben die vaak en graag polariseert. Wat echter niet wegneemt dat wij als christenen onderling juist dat ene zouden moeten benadrukken wat ons samenbindt, in plaats van dat wij juist de verschillen benadrukken.
Ik heb in andere topics al Efeziërs 4:1-6 geciteerd:
Als een gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt, met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen, en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.
Wanneer ik dit bijbelgedeelte lees, dan kan ik niet vinden dat wij als members van refoweb ons dit bijbelgedeelte erg aantrekken. Het enige wat ons drijft is het eigen gelijk halen lijkt het wel. Wanneer stoppen wij daar eens mee en richten wij ons op de dingen die ons verenigen.
Er staat toch duidelijk in de bijbel, dit stuk is een voorbeeld, dat wij één moeten zijn en dat wij met zijn allen, van evangelisch tot gereformeerd, van Nederland tot China en Iran samen het Lichaam van Christus vormen.
Wij praten enkel over zaken die niet van belang zijn voor onze zaligheid. We praten over de uitverkiezing, de doop, de zondag, etc. terwijl onze mening over deze zaken niet zaligmakend is. Veel van deze dingen staan niet duidelijk in de bijbel, of de ene uitleg kan worden bestreden met een andere uitleg.
Het enige wat telt voor onze zaligheid, is Jezus. Zolang wij niet in Hem geloven zullen wij niet behouden worden. Dit echter lijkt totaal naar de achtergrond te zijn verdreven.
In deze kan ik mij aansluiten bij Bookman, die 'Alles moet kapot', heeft geopend. Wij blijven maar rederenen en rationaliseren en elkaar bevechten, terwijl wij de hoofdzaak uit het oog verliezen. Er is maar één eis om zalig te worden, en dat is het geloof in Jezus, zijnde de Zaligmaker. De rest, verschillende theogiën, leren, gedachtes over uitverkiezing, doop, zondag, dominees, hoedje op, etc. zijn daartoe niet toereikend.