waarom christen zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

waarom christen zijn?

Berichtdoor martinm81 » 10 okt 2004 17:59

Beste Mensen,

Misschien klinkt de vraag wat overbekend en er zijn genoeg antwoorden voor. Ik wil alleen eens weten, wat het antwoord wordt, als de persoon in kwestie jarenlang is gepest om zijn geloof, hij in de kerken wordt gepest door leeftijd genoten. zijn ouders wel "bezorgt" om hem zijn, alleen wel links laten liggen betreffend geloof. hij eenzaam is. niemand vraag naar hem. is het dan de vraag "waarom christen zijn?" dan ook zo overbekend?

Waarom zou zo iemand, die jarenlang geloofde in wat hem verteld was, wat hij ontdekt had in de bijbel. ook verschillend waaruit blijkt dat soms het verhaal verdraait is. Oke hij weet ook wel dat je gelooft om Zijn Genade, en dat mag je absoluut niet onderschatte. en hij weet ook, dat Jezus meer te lijden had dan hij! absoluut. en dat is juist het probleem.

Geen kerk, geen vrienden, geloof op een te laag pitje, helemaal niks zijn. mag je de vraag stellen "wat heeft het geloof mij opgeleverd?" op dat antwoord zal hij zeggen "NIETS, Behalve Genade Gods!" en dat is het probleem. God is niet het probleem, maar de tegenstellingen van grote waarde tegenoverelkaar. waarom zou hij nog christen zijn? weet jij het antwoord?

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

André

Re: waarom christen zijn?

Berichtdoor André » 10 okt 2004 19:00

martinm81 schreef:..............als de persoon in kwestie jarenlang is gepest om zijn geloof, hij in de kerken wordt gepest door leeftijd genoten..............

Om maar eens met de deur in huis te vallen, gaat het over je zelf?
En "speelt" dit al een tijd?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2004 21:48

Tja... Christen zijn... betekent Christus volgen.

Wat heeft het Christus opgeleverd? Zijn leven was heel zwaar... Zwaarder dan dat van wie dan ook... Hij werd gedood... stond op en zit nu aan Gods rechterhand... Volmaakt. Waarom? Zodat wij daar ook mogen zitten.... Misschien heb je een heel zwaar leven... Maar dat is als christen wel je toekomstperspectief.

Waarom zou je niet geloven? Als niemand je accepteert (als dat zelfs in je kerk niet gebeurt, zit je dan in de goede kerk).... Waarom zou je dan Hem die in ieder geval wel van je houdt en je accepteert zoals je bent ook nog de rug toekeren?

Aan God ligt het niet... Hij had alles voor deze persoon over... Hij belooft geen lang en gelukkig leven... Maar Hij overwon belooft wel een wereld zonder ellende. Waar kun je met al je problemen dan beter naar toe dan naar Hem?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 okt 2004 23:48

Christus, Bron van kracht en leven,
Gij, Verlosser, Vriend en Hoofd,
Gij blijft hoop en liefde geven
elk die in Uw Naam gelooft;
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 okt 2004 05:14

Marnix schreef:Tja... Christen zijn... betekent Christus volgen.

Wat heeft het Christus opgeleverd? Zijn leven was heel zwaar... Zwaarder dan dat van wie dan ook... Hij werd gedood... stond op en zit nu aan Gods rechterhand... Volmaakt. Waarom? Zodat wij daar ook mogen zitten.... Misschien heb je een heel zwaar leven... Maar dat is als christen wel je toekomstperspectief.

Waarom zou je niet geloven? Als niemand je accepteert (als dat zelfs in je kerk niet gebeurt, zit je dan in de goede kerk).... Waarom zou je dan Hem die in ieder geval wel van je houdt en je accepteert zoals je bent ook nog de rug toekeren?

Aan God ligt het niet... Hij had alles voor deze persoon over... Hij belooft geen lang en gelukkig leven... Maar Hij overwon belooft wel een wereld zonder ellende. Waar kun je met al je problemen dan beter naar toe dan naar Hem?

Ik ben het deze keer met je eens.
Ik zie wat van mezelf in dat verhaal van Martin.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: waarom christen zijn?

Berichtdoor Evelien » 11 okt 2004 08:11

martinm81 schreef:Beste Mensen,

Misschien klinkt de vraag wat overbekend en er zijn genoeg antwoorden voor. Ik wil alleen eens weten, wat het antwoord wordt, als de persoon in kwestie jarenlang is gepest om zijn geloof, hij in de kerken wordt gepest door leeftijd genoten. zijn ouders wel "bezorgt" om hem zijn, alleen wel links laten liggen betreffend geloof. hij eenzaam is. niemand vraag naar hem. is het dan de vraag "waarom christen zijn?" dan ook zo overbekend?

Waarom zou zo iemand, die jarenlang geloofde in wat hem verteld was, wat hij ontdekt had in de bijbel. ook verschillend waaruit blijkt dat soms het verhaal verdraait is. Oke hij weet ook wel dat je gelooft om Zijn Genade, en dat mag je absoluut niet onderschatte. en hij weet ook, dat Jezus meer te lijden had dan hij! absoluut. en dat is juist het probleem.

Geen kerk, geen vrienden, geloof op een te laag pitje, helemaal niks zijn. mag je de vraag stellen "wat heeft het geloof mij opgeleverd?" op dat antwoord zal hij zeggen "NIETS, Behalve Genade Gods!" en dat is het probleem. God is niet het probleem, maar de tegenstellingen van grote waarde tegenoverelkaar. waarom zou hij nog christen zijn? weet jij het antwoord?

Martin

Hier proef ik eenzaamheid uit. Wat erg dat er mensen zijn die zo eenzaam hun weg moeten gaan. Ik merk weleens in mijn eigen gemeente op de j.v. dat je aan bepaalde "eisen" moet voldoen om er echt bij te horen binnen een groep. Als je al onzeker bent van je zelf, en je hoort er niet echt bij. Je gaat wel naar de kerk, j.v en cathechisatie, maar je hebt geen aanknopingspunt bij je leeftijdsgenoten dan kan je dat heel erg eenzaam gaan vinden.

Het geven van je zelf. Je moet jezelf ook een stukje geven! Het hoeft niet gelijk een oorzaak te zijn dat het aan jezelf ligt dat men bijna of geen contact heeft met leeftijdsgenoten.

Je hebt dan heel snel de neiging om te gaan kappen met het Geloof. Jezelf weg cijferen, je minderwaardig gaan voelen tegenover anderen maar ook tegenover God. Je gaat trappen uit delen, tegenover je ouders, de kerk, en zelfs tegenover God.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 okt 2004 09:22

Auw... Hier proef ik de pijn die ik ook ten dele zelf ken.

Waarom ik nog Christen ben? Omdat God mij Christen houdt en omdat God van mij houdt. Niets meer of minder dan dat. De kerk sucks.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2004 09:28

Kaw schreef:Auw... Hier proef ik de pijn die ik ook ten dele zelf ken.

Waarom ik nog Christen ben? Omdat God mij Christen houdt en omdat God van mij houdt. Niets meer of minder dan dat. De kerk sucks.

Een advies: bid toch maar voor die kerk. :|
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 okt 2004 09:40

elbert schreef:

Ja, doe ik ook. Ben er inmiddels al overheen gegroeit hoor.
De kerk is gewoon zo menselijk dat je wel eens denkt dat het gewoon niet een gemeenschap van heiligen kan zijn.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2004 09:46

Kaw schreef:
elbert schreef:

Ja, doe ik ook. Ben er inmiddels al overheen gegroeit hoor.
De kerk is gewoon zo menselijk dat je wel eens denkt dat het gewoon niet een gemeenschap van heiligen kan zijn.

In die pijn kan ik inderdaad een eind meekomen.
De gemeenschap van de heiligen is nu eenmaal geen gemeenschap van lieve mensen jammergenoeg, wel van geliefden (door God). Zo spreken de apostelen de mensen in de gemeenten ook aan. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 okt 2004 16:09

Agree with Marnix.

En ik zou in zo'n geval nog christen willen zijn, omdat in deze wereld van leugens en verdraaingen en liefdeloosheid,Jezus Christus de enige waarheid is. God is het enige echt waard om voor te leven, niet de kerk, niet je sociale contacten, niet je baan of opleiding.
Job raakte ook alles kwijt, en tot overmaad ook nog zijn vrouw en vrienden. En toch bleef hij op God vertrouwen..en dat werd hem beloond.

Als zou je stikalleen op een onbewoond eiland zitten, maar je leeft met God, dan ben je niet eenzaam.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 11 okt 2004 20:54

beste mensen

Dit stukje ging inderdaad om mij het geval. ik heb net ook dat gedeelte gelezen van "waarom in God geloven". en daar stond een antwoord waar ik best even stil blijf staan. het antwoord luide "Omdat God in mij gelooft". en dat is zo. absoluut. God gelooft in mij. moet ik ook denken aan de song die ik vanmorgen hoorde waarover het ging, dat de persoon die zong, blij was dat ze geaccepteerd was door God.

Alleen ik denk zo na over het feit, waarom is mijn leven zo gelopen. ligt het aan mij. ik zag iemand schrijven "je kan je onzeker voelen en naar een jeugdgroep gaan, maar als je niet aan de eisen voldoet kom je er niet in". absoluut, misschien wel één van de vooroordelen ten opzichte van groepen, alleen ik weet nog wel, en dat is op de dag van vandaag. ik ga niet met de mode mee en al die onzin. sorry dat ik het zo formuleer, en respect voor een ander die het wel doet, alleen ik niet.

Het feit dat me ouders links laten liggen betreffend het geloof is misschien wel dat ik een leeftijd heb, waarmee ze niet meer met mij willen praten erover?

Me collega's, tja daar kan ik echt niks zinnigs opzeggen. respectloos is denk ik een goed woord daarvoor.

En vrienden. ik hoop dat ik een leuke chatvriendin die nu op de bijbelschool zit, met dat verhaal haar heb gekwets, maar zij is wel de enige, en die spreek ik niet meer. veel te druk op de bijbelschool, en ik gun het haar ook!

Misschien geloof ik in God, omdat God in mij gelooft. daar zit een absolute waarheid in. de vraag alleen nu is, ligt het geen vrienden hebben dan aan mij?
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

caprice

Berichtdoor caprice » 11 okt 2004 20:56

martinm81 schreef:Misschien geloof ik in God, omdat God in mij gelooft. daar zit een absolute waarheid in. de vraag alleen nu is, ligt het geen vrienden hebben dan aan mij?

Het is maar hoe je het opvat. Heb je er al om gebeden?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 okt 2004 21:04

God vraag iig ook niet alleen dat je er om bid maar dat je ook actie onderneemt, niet dat God het wel even voor je fixt en jij met je armen over elkaar kan blijven zitten :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 11 okt 2004 21:08

Yael schreef:God vraag iig ook niet alleen dat je er om bid maar dat je ook actie onderneemt, niet dat God het wel even voor je fixt en jij met je armen over elkaar kan blijven zitten :wink:

Maar als je niet weet hoe je het/wat je moet doen, en het onmogelijk lijkt, kan de Heere het gebed verhoren langs de door mensen meest onmogelijk gehouden weg. Dat heb ik zelf mogen ondervinden. En het was bij wijze van spreken ook gebeurd 'met de armen over elkaar'. Ik wist het zelf niet meer, maar God wist het wel.

Terug naar “Archief”