hallo allemaal,
we hebben geloof dat is christendom en dat is van god.
maar zijn de geloven van boedisme en hindoeisme islam geloven van de duivel?? hoe moet ik dat zien?
Moderator: Moderafo's
PeterD schreef:Alles wat niet van God is, is van de duivel. Dus ook andere godsdiensten.
Overigens is ook niet alles binnen het christendom van God. Er zijn zo ontzettend veel stromingen, waarbij zoveel tegestrijdigheden, dat dit nooit alles van God kan zijn.
Herman Bavinck, Gereformeerde dogmatiek schreef:Maar niet alleen in wetenschap en kunst, in moraal en recht, maar ook in de religies is er eene werking van Gods Geest en van zijne algemeene genade op te merken. Calvijn sprak terecht van een semen religionis, een sensus divinitatis, Inst. I, 3, 1-3. I, 4, 1. II, 2, 18. Immers, de godsdienststichters waren geen bedriegers en geen werktuigen van Satan, maar mannen die religieus aangelegd voor hun tijd en voor hun volk een roeping hadden te vervullen, en op het leven der volken een gunstigen invloed hebben uitgeoefend. De verschillende godsdiensten, met hoeveel dwaling ook |240| vermengd, hebben tot op zekere hoogte de religieuse behoeften bevredigd en troost in de smart van het leven geschonken. Niet alleen kreten van wanhoop, maar ook tonen van vertrouwen, hoop, berusting, vrede, onderwerping, lijdzaamheid enz. komen ons uit de heidenwereld tegen. Al de elementen en vormen, die essentieel zijn aan de religie, Godsbegrip, schuldbewustzijn, behoefte aan verlossing, offerande, priesterschap, tempel, cultus, gebed enz. komen verbasterd maar komen toch zoo ook in de heidensche godsdiensten voor. Zelfs ontbreekt het hier en daar niet aan onbewuste voorzeggingen en treffende verwachtingen van een betere en zuiverder religie. Daarom staat het Christendom niet uitsluitend antithetisch tegen het heidendom over; het is er ook de vervulling van. Het Christendom is de ware maar daarom ook de hoogste en zuiverste religie, het is de waarheid van alle godsdiensten.
PeterD schreef:Je beeld van de foto even vasthoudend. Als kerk A zegt dat de persoon op de foto bruin haar heeft en kerk B dat hij blond haar heeft, is er echt één die geen gelijk heeft.
Overigens vind ik het beeld van de foto verder misplaatst, in mijn Bijbel zijn geen grijze gebieden, of te wel afgescheurde randen of niet-leesbare gedeelten.
God is niet veranderd en is dezelfde, nu en tot in eeuwigheid. Hij heeft zich geopenbaard in de Bijbel.
Kan dan de Islam of welke andere godsdienst dan ook van God zijn? Nee!
P.S. Ik bepaal niets hierover. Ik ventileer alleen mijn mening.
PeterD schreef:Alles wat niet van God is, is van de duivel. Dus ook andere godsdiensten.
Overigens is ook niet alles binnen het christendom van God. Er zijn zo ontzettend veel stromingen, waarbij zoveel tegestrijdigheden, dat dit nooit alles van God kan zijn.
just_mary schreef:PeterD schreef:Alles wat niet van God is, is van de duivel. Dus ook andere godsdiensten.
Wat bedoel je trouwens met 'van God zijn'? Wanneer is iets van God? Hoe beoordeel jij (!) dat met je beperkte (mag ik aannemen) verstand?
Kaw schreef:Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij.
Alle godsdiensten zullen iets waardevols hebben, maar het is niet voldoende voor de eeuwigheid.
Gershwin schreef:... overigens kan de metafoor van de foto's heel goed vastgehouden worden, zonder gelijk te zeggen dat elke godsdienst bij God brengt. Als jij een foto van mijn vriendin hebt met daarop een snorretje en sik geschilderd, zal ik ook niet zo snel zeggen, dat je een foto van mijn vriendin hebt. Dat is mijn vriendin niet meer... idem met godsbeelden.
Er is maar 1 origineel en gezegend hij die dat origineel het beste benadert.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 11 gasten