andere geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

markmarky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

andere geloven

Berichtdoor markmarky » 10 okt 2004 11:56

hallo allemaal,

we hebben geloof dat is christendom en dat is van god.
maar zijn de geloven van boedisme en hindoeisme islam geloven van de duivel?? hoe moet ik dat zien?
Van alle kanten omringt Gij mij, en houdt uwe hand over mij.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 okt 2004 07:51

ja ik denk het wel.

moslims zeggen dat ze wat ervaren, boedisten ook, hindoes ook. En ik geloof vast dat ze ook wat ervaren. Maar ik geloof wel dat hun leegte gevuld wordt met de duivel.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 okt 2004 10:27

Alles wat niet van God is, is van de duivel. Dus ook andere godsdiensten.

Overigens is ook niet alles binnen het christendom van God. Er zijn zo ontzettend veel stromingen, waarbij zoveel tegestrijdigheden, dat dit nooit alles van God kan zijn.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 okt 2004 10:49

PeterD schreef:Alles wat niet van God is, is van de duivel. Dus ook andere godsdiensten.

Dat lijkt me nogal simplistisch geredeneerd. Wie zegt dat de andere godsdiensten niet ook van God zijn?

Overigens is ook niet alles binnen het christendom van God. Er zijn zo ontzettend veel stromingen, waarbij zoveel tegestrijdigheden, dat dit nooit alles van God kan zijn.

Bepaal jij dat? Zie het bijvoorbeeld eens zo dat die stromingen allemaal een beeld hebben van God. Denk aan een foto. Die foto is door de jaren heen verouderd, er zijn stukjes afgescheurd; sommige delen zijn helemaal niet zichtbaar meer. Wat jij nu in feite zegt, wijzend op de foto die jij hebt, is: "Dit is de enige echte foto van God. Er zijn een heleboel andere foto's, maar de meeste zien er zo anders uit, die kunnen nooit van God zijn!" En het ironische is, dat een aantal anderen dat ook zeggen, van hun foto's...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 okt 2004 11:13

Collateral,

Je beeld van de foto even vasthoudend. Als kerk A zegt dat de persoon op de foto bruin haar heeft en kerk B dat hij blond haar heeft, is er echt één die geen gelijk heeft.

Overigens vind ik het beeld van de foto verder misplaatst, in mijn Bijbel zijn geen grijze gebieden, of te wel afgescheurde randen of niet-leesbare gedeelten.

God is niet veranderd en is dezelfde, nu en tot in eeuwigheid. Hij heeft zich geopenbaard in de Bijbel.
Kan dan de Islam of welke andere godsdienst dan ook van God zijn? Nee!

P.S. Ik bepaal niets hierover. Ik ventileer alleen mijn mening.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 11 okt 2004 11:37

Zelf vind ik het wel heel kort door de bocht om andere godsdiensten gelijk af te doen als werk van de Satan. Sommige praktijken in onze kerken zou ik ook af willen doen als satanswerk...

Ik zou meer kiezen voor de lijn van Calvijn en Bavinck die stellen dat andere godsdiensten ook in menselijke behoeften voorzien en dat Gods Geest daar ook op een bepaalde manier doorheen werkt.

Herman Bavinck, Gereformeerde dogmatiek schreef:Maar niet alleen in wetenschap en kunst, in moraal en recht, maar ook in de religies is er eene werking van Gods Geest en van zijne algemeene genade op te merken. Calvijn sprak terecht van een semen religionis, een sensus divinitatis, Inst. I, 3, 1-3. I, 4, 1. II, 2, 18. Immers, de godsdienststichters waren geen bedriegers en geen werktuigen van Satan, maar mannen die religieus aangelegd voor hun tijd en voor hun volk een roeping hadden te vervullen, en op het leven der volken een gunstigen invloed hebben uitgeoefend. De verschillende godsdiensten, met hoeveel dwaling ook |240| vermengd, hebben tot op zekere hoogte de religieuse behoeften bevredigd en troost in de smart van het leven geschonken. Niet alleen kreten van wanhoop, maar ook tonen van vertrouwen, hoop, berusting, vrede, onderwerping, lijdzaamheid enz. komen ons uit de heidenwereld tegen. Al de elementen en vormen, die essentieel zijn aan de religie, Godsbegrip, schuldbewustzijn, behoefte aan verlossing, offerande, priesterschap, tempel, cultus, gebed enz. komen verbasterd maar komen toch zoo ook in de heidensche godsdiensten voor. Zelfs ontbreekt het hier en daar niet aan onbewuste voorzeggingen en treffende verwachtingen van een betere en zuiverder religie. Daarom staat het Christendom niet uitsluitend antithetisch tegen het heidendom over; het is er ook de vervulling van. Het Christendom is de ware maar daarom ook de hoogste en zuiverste religie, het is de waarheid van alle godsdiensten.

Bron: http://www.neocalvinisme.nl/hb/dga/hbdga0909.html

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 okt 2004 11:46

Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij.

Alle godsdiensten zullen iets waardevols hebben, maar het is niet voldoende voor de eeuwigheid.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 11 okt 2004 12:04

Ja, precies. Ik ben blij dat ik niet hoef te oordelen over de mensen van die andere godsdiensten...

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 okt 2004 12:33

PeterD schreef:Je beeld van de foto even vasthoudend. Als kerk A zegt dat de persoon op de foto bruin haar heeft en kerk B dat hij blond haar heeft, is er echt één die geen gelijk heeft.

Het gaat niet om details over de persoon, maar of de afbeelding de persoon (God) in een bepaalde mate weergeeft.

Met de metafoor van de foto bedoel ik overigens het beeld dat een bepaalde kerk van God heeft. Als je het hebt over kerk A en B is er dus sprake van twee foto's. Kerk A kan zeggen: onze foto is de juiste foto en de foto van kerk B is vals op grond van de uiterlijke verschillen tussen de foto's, die veroorzaakt zijn door o.a. ouderdom.

Het kan ook zo zijn dat God (bij wijze van spreken natuurlijk) op de foto van kerk A blond haar heeft en op de foto van kerk B bruin haar. Dan kan het zijn dat op beide foto's de kleur niet meer klopt, maar het kan ook zijn dat een van de twee foto's het origineel beter weergeeft. Toch blijven beide foto's representaties van God.

Overigens vind ik het beeld van de foto verder misplaatst, in mijn Bijbel zijn geen grijze gebieden, of te wel afgescheurde randen of niet-leesbare gedeelten.

In mijn ogen is de bijbel een groot samenraapsel van stukjes/stukken die door overschrijven niet altijd een betrouwbare representatie bieden van het origineel. Met 'niet altijd' druk ik me heel voorzichtig uit. Zoals ik al in een ander topic gezegd heb hoop ik hier op termijn een topic over te openen.

God is niet veranderd en is dezelfde, nu en tot in eeuwigheid. Hij heeft zich geopenbaard in de Bijbel.
Kan dan de Islam of welke andere godsdienst dan ook van God zijn? Nee!

Met de eerste zin ben ik het eens. Met de tweede zin niet helemaal - zie mijn antwoord op de quote hierboven. Met de derde zin ben ik het dus niet eens.

P.S. Ik bepaal niets hierover. Ik ventileer alleen mijn mening.

Ok, maar je postuleerde je mening als feit :wink:

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 11 okt 2004 20:32

PeterD schreef:Alles wat niet van God is, is van de duivel. Dus ook andere godsdiensten.

Wat bedoel je trouwens met 'van God zijn'? Wanneer is iets van God? Hoe beoordeel jij (!) dat met je beperkte (mag ik aannemen :wink: ) verstand?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 okt 2004 20:53

just_mary schreef:

Wat bedoel je trouwens met 'van God zijn'? Wanneer is iets van God? Hoe beoordeel jij (!) dat met je beperkte (mag ik aannemen :wink: ) verstand?

Wat ik bedoel met "van God zijn" is dat wat Gods goedkeuring kan hebben en wat volgens de wil van Hem is.

Beste just_mary,

Ik bepaal helemaal niets. Ik veroordeel ook helemaal niemand, en beoordelen doe ik slechts voor mezelf en hou dat voor me.
Als ik iets schrijf, doe ik dat zoals ik dat denk. Ik ga niet na ieder zin schrijven "denk ik", iedereen schrijft hier zijn mening op en daar kan over gediscussierd worden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 okt 2004 09:34

... overigens kan de metafoor van de foto's heel goed vastgehouden worden, zonder gelijk te zeggen dat elke godsdienst bij God brengt. Als jij een foto van mijn vriendin hebt met daarop een snorretje en sik geschilderd, zal ik ook niet zo snel zeggen, dat je een foto van mijn vriendin hebt :D . Dat is mijn vriendin niet meer... idem met godsbeelden. Er is maar 1 origineel en gezegend hij die dat origineel het beste benadert.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 12 okt 2004 13:04

dag mensen,
waar je misschien heel erg voor moet oppassen is dat andere godsdiensten of stromingen binnen het christendom best veel overeenkomsten kunnen hebben met wat jij en ik geloven. volgens mij is dat juist het gevaar, het lijkt door die overeenkomsten of dat andere geloof dan dicht bij dat van jou staat, maar dat is dan niet zo. je moet kijken naar de kern van hun geloof, is die kern God? is die kern hetzelfde als bij ons?
het leven is geen appeltaart

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 okt 2004 14:44

Kaw schreef:Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij.

Alle godsdiensten zullen iets waardevols hebben, maar het is niet voldoende voor de eeuwigheid.

Er zijn mensen die nooit van God gehoord hebben. Zij kunnen niet veroordeeld worden omdat ze God niet gekend hebben. Dat is niet hun fout. Zij worden beoordeeld op hun geweten... Als hun geweten 'rein' is, denk ik dat ze net zo goed bij God komen.

Ik vind het moeilijk om andere religies/godsdiensten af te doen als allemaal van Satan. Echter, ik denk niet dat ze allemaal waar zijn. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Binnen het christendom zijn vele stromingen, elke stroming heeft te lijden onder de vele invloeden van Satan. Maar ik denk dat binnen elke stroming oprechte christenen zitten die zeker in Gods Koninkrijk komen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 okt 2004 15:05

Gershwin schreef:... overigens kan de metafoor van de foto's heel goed vastgehouden worden, zonder gelijk te zeggen dat elke godsdienst bij God brengt. Als jij een foto van mijn vriendin hebt met daarop een snorretje en sik geschilderd, zal ik ook niet zo snel zeggen, dat je een foto van mijn vriendin hebt :D . Dat is mijn vriendin niet meer... idem met godsbeelden.

Of de foto ondergekliederd is of niet, het blijft van origine een foto van je vriendin. Alleen: iedereen kan zien dat het snorretje en de sik geschilderd zijn, en niemand zal geloven dat jouw vriendin werkelijk een snorretje en een sik heeft :)

Dit is mooi te vergelijken met de aflatenhandel van de roomse kerk van vroeger. Dat was een heel listig getekend snorretje. Uiteindelijk overtuigde Maarten Luther het volk ervan dat het snorretje geschilderd was.

Er is maar 1 origineel en gezegend hij die dat origineel het beste benadert.

Zeker. Maar er wordt vaak onterecht gedacht door kerken dat hun foto het meest lijkt op het origineel. Verder wordt er in mijn ogen veel te veel nadruk gelegd op de foto (en daar bedoel ik dogma's mee, want in de dogma's vindt men het beeld van God dat een kerk heeft). God is belangrijk en niet de dogma's.

Terug naar “Archief”