Vervolging.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Vervolging.

Berichtdoor Evelien » 09 okt 2004 23:50

Christenvervolging.

Op dit moment ben ik bezig mijn inleiding over Christenvervolging af te ronden. Christenvervolging het staat erg ver van ons bed af....?!?!?

In de Bijbel lezen we in veel Bijbelboeken dat er verdrukking en vervolging zou komen. Ook vele personen in de Bijbel hebben vervolging en verdrukking mee gemaakt. Mijn idee brengt het in tijden van verdrukking en vervolging je dichter bij God. Je relatie met God wordt intiemer, omdat je weet dat Hij er voor je is en dat Hij voor je zorgt (in voor en tegenspoed). Maar ook kun je jezelf verloochenen. Ik en misschien (ik denk veel) jullie hebben nog geen vervolging mee gemaakt. Waar zou jij staan wat is jouw positie tegenover God? Op welke plaats staat God bij jouw als jij vervolgd wordt omdat jij Zijn Naam belijdt.

Hoe denken jullie hier over? (het hoeft geen discussie te worden het mag, maar zet hier dingen neer als je wat kwijt wil over dit onderwerp).

joris

Berichtdoor joris » 10 okt 2004 08:14

Paulus vraagt zijn medegelovigen voor hem te bidden zodat hij de juiste woorden zal spreken als hij voor het gerecht staat.

Wat ik zal doen weet ik niet. Ik hoop dat God mij sterk maakt en dat ik een krachtig getuigenis zal zijn. En ik hoop dat er dan mensen zin die voor mij bidden.
Daarom moeten we ook veel biddenvoor de mensen die vervolgd worden.

Ben je al donateur van http://www.opendoors.nl?[/url]

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 okt 2004 10:34

nog geen donateur, maar ik ken het wel. We zijn er eens geweest met de jeugdvereniging van de kerk.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 okt 2004 10:47

Denk ook eens aan de christenen in Spanje. Goed, ze komen niet meer in de cel maar het wordt hen op andere manieren nog steeds gigantisch moeilijk gemaakt. http://evangelie-in-spanje.nl/

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 10 okt 2004 17:09

goeie inleiding eve ! Afbeelding
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 okt 2004 17:20

TheShadow schreef:goeie inleiding eve ! Afbeelding

Danku,

Tja de film vondt ik ook heel erg goed aan slaan bij de leden.

Mooie gesprekken gehad tijdens groepjes.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 okt 2004 10:05

Vervolging? Ik denk dat we hier en nu ook vervolgt worden. Ik ken meisjes die niet meer met een lange rok en en esprit-sloffen op het station durven te staan, vanwege de opmerkingen die ze krijgen. Ik ken mannen die op het werk zwaar getreiterd worden omdat ze voor hun geloof uitkomen. Soms heel gemeen door die persoon extra veel op zondag te laten werken, altans hem daarvoor op het rooster te zetten. Ik ken scholen die nu weer moeten gaan verantwoorden waarom ze niet zo'n homo-blaadje in school willen hebben liggen. Ik ken moeders die hun kinderen zien verdwijnen in de wereld, omdat deze zo trekt. Elke avond is er wel een caberatier die ons voor paal zet in zijn show. Ja, sommigen worden zelfs vervolgt door hun eigen kerk omdat ze vasthouden aan normen en waarden die niet meer gedragen worden door de kerk. Kinderen die op school worden gepest omdat ze niet meedoen met dingen die ze voor God niet willen doen. Kinderen die door ouders het leven onmogelijk wordt gemaakt, omdat zij wel een band met God hebben.
Zoveel soorten vervolging... Welke vervolging ken jij?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 okt 2004 10:12

Ik herken alleen het gepest worden. De andere voorbeelden die Kaw geeft zijn helaas wel realiteit. Maar wat juist gevaarlijk is voor je geloof, is de onverschilligheid die je overal ziet. Daardoor word je ook niet aangezet om radicaal te zijn. Anderen vinden het wel best dat je gelooft, maar zij willen er nix van weten.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 okt 2004 10:12

Kaw schreef:Vervolging? Ik denk dat we hier en nu ook vervolgt worden. Ik ken meisjes die niet meer met een lange rok en en esprit-sloffen op het station durven te staan, vanwege de opmerkingen die ze krijgen. Ik ken mannen die op het werk zwaar getreiterd worden omdat ze voor hun geloof uitkomen. Soms heel gemeen door die persoon extra veel op zondag te laten werken, altans hem daarvoor op het rooster te zetten. Ik ken scholen die nu weer moeten gaan verantwoorden waarom ze niet zo'n homo-blaadje in school willen hebben liggen. Ik ken moeders die hun kinderen zien verdwijnen in de wereld, omdat deze zo trekt. Elke avond is er wel een caberatier die ons voor paal zet in zijn show. Ja, sommigen worden zelfs vervolgt door hun eigen kerk omdat ze vasthouden aan normen en waarden die niet meer gedragen worden door de kerk. Kinderen die op school worden gepest omdat ze niet meedoen met dingen die ze voor God niet willen doen. Kinderen die door ouders het leven onmogelijk wordt gemaakt, omdat zij wel een band met God hebben.
Zoveel soorten vervolging... Welke vervolging ken jij?

En dan is er de vraag, waar kiezen we voor? om de vervolging uit de weg te gaan geen rokken meer aan te trekken, niet meer te bidden in het openbaar maar stiekem waar niemand ons ziet? werk zoeken binnen een christelijke instelling/bedrijf? Of blijven we in deze maatschpij onze God weer elke keer op zoeken in voorspoed maar ook in tegenspoed?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 okt 2004 10:34

Jezus zei: Blijf staan en je loon zal groot zijn.
Degene die Mijn naam belijd, die zal ik belijden voor God de Vader.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 okt 2004 10:38

Kaw schreef:Jezus zei: Blijf staan en je loon zal groot zijn.
Degene die Mijn naam belijd, die zal ik belijden voor God de Vader.

amen

Lijden voor Jezus is nooit voor niets.

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 11 okt 2004 10:48

Daar ben ik het mee eens, als God wil dat je zoiets mee maakt, dan geloof ik dat hij daar zeker een bedoeling mee zal hebben.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 okt 2004 18:36

Het Reformatorisch Dagblad van vandaag schreef:Brand in kerk ger. gem. Kortgene
Onbekenden laten beledigende teksten achter

KORTGENE - De kerk van de gereformeerde gemeente in Kortgene heeft zondagochtend zware schade opgelopen door brand in een bijgebouw. Het bedehuis in het Noord-Bevelandse dorp is voorlopig onbruikbaar. Het vuur was aangestoken.

De brand in de aanbouw aan de achterzijde van de kerk aan de Torendijk werd ’s morgens rond 6.50 uur door een buurman ontdekt. Dat gebeurde toen het vuur door een gesmolten lichtkoepel naar buiten sloeg. „De buurman is net op tijd geweest. Het heeft weinig gescheeld of de hele kerk was in vlammen opgegaan”, aldus een woordvoerder van de brandweer vanmorgen.

De brandweer had het vuur snel onder controle en wist te voorkomen dat het naar de kerk zelf oversloeg. Ook het uitslaan van de brand door dak of ramen kon worden voorkomen. De brandweer van Colijnsplaat/Kortgene kreeg hulp van het korps Kamperland/Wissenkerke en van een ladderwagen uit Goes.

Het nablussen nam bijna vier uur in beslag. In verband met zeer hoge concentraties koolmonoxide kon het gebouw uitsluitend met persluchtapparatuur betreden worden.

In het bijgebouw werden sporen van inbraak aangetroffen. De kluis in de consistoriekamer doorstond het vuur ongeschonden. Volgens de brandweerwoordvoerder is het duidelijk dat er naar de sleutel van de kluis gezocht. Die was echter niet in het gebouw aanwezig.

Op de deur van de kluis waren een hakenkruis en een beledigende tekst aangebracht. Ook op een notitieblokje op de tafel in de consistoriekamer was een kreet geschreven. De brandweer trof twee afzonderlijke vuurhaarden aan: naast de kluis is een stapel boeken aangestoken en in de bibliotheek waren boeken uit de kasten gehaald, op een hoop gegooid en aangestoken. De technische recherche stelt een onderzoek in.

Het bijgebouw werd gebruikt voor catechisaties en door verschillende verenigingen. Door de enorme hitte en rook is het meubilair in het bijgebouw gesmolten en is het merendeel van de inventaris onbruikbaar geworden. Ook de bibliotheek ging verloren. In de consistoriekamer wist de brandweer het vuur snel te blussen, maar de vloer en het plafond zijn aangetast.

In de kerkzaal ontstond grote schade door rook en roet. „De muren waren wit, maar zijn nu zwart”, zegt scriba A. Kramer. „De banken, de bekleding, alles is aangetast. Het wordt een enorme klus om alles schoon te maken. Het orgel is ingepakt en er is een ventilator bij gezet om het vocht eruit te krijgen.” Het exacte schadebedrag is nog niet bekend. „We zien ons als kleine gemeente -120 leden en doopleden- opeens voor enorme kosten geplaatst.”

De kerk is voorlopig onbruikbaar. De diensten werden zondag ’s middags en ’s avonds in de oude dorpskerk van de hervormde PKN-gemeente gehouden. „Een ouderling van die gemeente stond ook bij de brand te kijken, dus het was zo geregeld”, zegt Kramer. „We kregen de kerk direct aangeboden. De komende zondagen komen we daar ook bijeen. Het is heel onwezenlijk allemaal. Ds. J. Schipper uit ’s-Gravenpolder preekte hier zondagmiddag; hij heeft de brand aangehaald in het gebed en in de preek.”

(http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=118392)

Zou dit niet één van de voorboden zijn van een vervolging in Nederland, of waren het gefrustreerde boeven die het alleen maar op de kluis hadden voorzien?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 okt 2004 20:37

Mm, ik zie dit meer als een enorm uit de hand gelopen kwajongensstreek.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 okt 2004 20:39

sporen van inbraak, ze zochten naar de sleutel van de kluis, nee dat is een kwajongensstreek :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”