streven naar theocratie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

streven naar theocratie

Berichtdoor Napoleon » 07 okt 2004 08:49

in het topic over de doodstraf "betrapte" ik floefloe op deze uitspraak:

floefloe schreef:Mijns inziens moet het streven van Christen-politiek dan ook een theocratische staat zijn, maar dat terzijde.

mag ik dan aannemen dat hier wordt gedoeld op een theocratische staat a la het oudtestamentische Israel? ik ben erg benieuwd naar de redenen die floefloe daarvoor denkt te geven (en verder wil ik een balletje opgooien over theocratie in het algemeen). ik betwijfel deze stelling zelf een beetje, omdat ik mij afvraag of een theocratie niet alleen voor Israel is bedoeld? bovendien denk ik dat de manier waarop God Zich openbaart sinds 2000 jaar geleden wat veranderd is, en zeker minder direct dan ten tijde van de israelische theocratie met de tabernakeldienst en bijvoorbeeld de wolk/vuurkolom.

mijn stelling: Het doel van christelijke politiek is om te regeren zoveel mogelijk volgens Bijbelse richtlijnen, zonder een theocratische staat te stichten.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Aragorn

Re: streven naar theocratie

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 11:42

Napoleon schreef:mijn stelling: Het doel van christelijke politiek is om te regeren zoveel mogelijk volgens Bijbelse richtlijnen, zonder een theocratische staat te stichten.

Volgens mij is dat ook hoe de meeste SGP-ers het stiekem opvatten. :D

Een écht theocratische staat lijkt me onmogelijk. Dan zou je ook charismatische religieuze leiders etc. moeten hebben die met God kunnen converseren over het te voeren beleid. De toestanden die dan gaan ontstaan lijken me bijzonder onwenselijk en gevaarlijk.

We hebben niet voor niets een scheiding tussen kerk en staat, laten we dat alsjeblieft zo houden..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2004 12:11

Ik zou een staat met de Aartsbisschop van Utrecht (OK) niet afwijzen :P
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 okt 2004 13:18

Een theocratie is enkel mogelijk als ruim de meerderheid van de bevolking het eens is over dit. Aangezien dit in Nederland niet het geval is lijkt mij dat ook niet gewenst. Tevens speelt de onderlinge verdeeldheid in de christenwereld hier ook in mee.

Ik kan mij niet vereenzelvigen met het beleid van de SGP, laat staan met mensen die nog conservatiever zijn. Dan mondt uit in een regelrechte dictatuur, zeker als er mensen zijn uit de Gereformeerde Gemeente etc. Die zijn nu al zo wettisch.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 15:15

Optimatus schreef:Ik zou een staat met de Aartsbisschop van Utrecht (OK) niet afwijzen :P

DAT SOWIESO NOOIT!! :shock: :x

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Aragorn op 07 okt 2004 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 07 okt 2004 19:37

Sabra schreef:Ik kan mij niet vereenzelvigen met het beleid van de SGP, laat staan met mensen die nog conservatiever zijn. Dan mondt uit in een regelrechte dictatuur, zeker als er mensen zijn uit de Gereformeerde Gemeente etc. Die zijn nu al zo wettisch.

Tsjonge, echt een argument dat hout snijdt.

En wat bedoel je met het beleid van de SGP?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 07 okt 2004 23:03

Een theocratie hoort in deze bedeling alleen bij Israël. Nergens in de Bijbel kunnen we vinden dat ook voor de andere volken zou gelden. In het duizendjarig rijk dan geldt het ook voor de volken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 okt 2004 23:07

cire schreef:

Ik heb het over het intolerantie van de SGP ten opzichte van leidinggevende functies van vrouwen, andere godsdiensten en bepaalde media. Dat is het eerste wat mij te binnen schiet.

Daarnaast is dit wel degelijk een goed argument, omdat de achterban van de SGP slechts een klein gedeelte van de bevolking vormt. Iedereen met deels achterlijke regelgeving opzadelen is in mijn ogen een slechte zaak.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2004 23:09

Aragorn schreef:
Optimatus schreef:Ik zou een staat met de Aartsbisschop van Utrecht (OK) niet afwijzen :P

DAT SOWIESO NOOIT!! :shock: :x

:mrgreen:

Ik zal als hoofdinquisiteur van het Aartsbisdom met genoegen jouw brandstapel ontsteken ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 okt 2004 23:19

Sabra schreef:Ik kan mij niet vereenzelvigen met het beleid van de SGP, laat staan met mensen die nog conservatiever zijn. Dan mondt uit in een regelrechte dictatuur, zeker als er mensen zijn uit de Gereformeerde Gemeente etc. Die zijn nu al zo wettisch.

Niet wettig?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 okt 2004 07:38

Sabra schreef:
cire schreef:

Ik heb het over het intolerantie van de SGP ten opzichte van leidinggevende functies van vrouwen, andere godsdiensten en bepaalde media. Dat is het eerste wat mij te binnen schiet.

Daarnaast is dit wel degelijk een goed argument, omdat de achterban van de SGP slechts een klein gedeelte van de bevolking vormt. Iedereen met deels achterlijke regelgeving opzadelen is in mijn ogen een slechte zaak.

hm, ik geloof niet dat het topic over de SGP ging, maar over de vraag of een christen-politicus een theocratische staat na dient te streven. de invulling daarvan en het beleid van de SGP wil ik hier niet ter discussie stellen, en als je dat zelf wel wil, ander topic graag :D
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 okt 2004 08:23

Er kan natuurlijk een puur theoretische discussie worden gevoerd over de theocratie. Ik wil echter graag dit gelijk toepassen in de praktijk. Daarom neem ik de SGP als voorbeeld.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 08 okt 2004 11:46

ALs theocratie betekent dat een staat door geestelijken wordt geleid, ben ik daar fel tegen.
Als theocratie betekent dat de overheid nastreeft de bevolking volgens Gods geboden te laten leven en daarvoor ook sommige vrijheden inperkt, ben ik daar voor.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 okt 2004 12:09

Inderdaad Tabitha, het ligt er helemaal aan hoe je theocratie invult. Tot op zekere hoogte vind ik het prima om het beleid in te vullen volgens de 10 geboden, als het maar niet ten koste gaat van de godsdienstvrijheid en andere verworvenheden vd. democratische rechtstaat.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 okt 2004 13:50

theocratie is m.i. op veel vlakken te vergelijken met dictatuur, ik ben dan ook tegen.

Terug naar “Archief”