Orgel spelen in andere gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Orgel spelen in andere gemeenten

Berichtdoor Optimatus » 05 okt 2004 22:57

Een tijdje terug barstte een discussie los over het al dan niet bezoeken van andere kerken op zondag. Vooral caprice was daar een heel fel tegenstander van.

In het bijzonder wil ik in dit topic aanstippen de meningen over het bespelen van het kerkorgel in kerken die niet alleen jouw eigen kerkelijke gemeente niet zijn, maar zelfs tot een ander kerkgenootschap behoren.

Wat vinden jullie ervan om orgel (of iets anders) te spelen in een kerk die niet tot jouw eigen "soort" kerkgenootschap behoort?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2004 00:51

Haha... ik vind af en toe es naar een andere kerk gaan geen probleem, als je maar wel aan je eigen gemeente denkt... ga daar als het kan iedere zondag heen!

Ik kan moeilijk zeggen dat ik er geen probleem mee zou hebben, behalve wanneer je het doet om er orgel te spelen... ;) Ik heb er geen problemen mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 06 okt 2004 05:10

Voor mij geldt het uitgangspunt niet dat het bezoeken van andere kerken meteen slecht is. Alleen als het ten koste gaat van diensten in je eigen gemeente. Tegen een derde dienst valt niets in te brengen.
Ik denk dat dat voor orgelspelen ook mag gelden, al vind ik het wel wat vreemd dat iemand dan niet (alleen) in zijn eigen kerk speelt. Bij ons kunnen alleen leden uit de gemeente organist worden.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 okt 2004 06:23

caprice schreef:Voor mij geldt het uitgangspunt niet dat het bezoeken van andere kerken meteen slecht is. Alleen als het ten koste gaat van diensten in je eigen gemeente. Tegen een derde dienst valt niets in te brengen.
Ik denk dat dat voor orgelspelen ook mag gelden, al vind ik het wel wat vreemd dat iemand dan niet (alleen) in zijn eigen kerk speelt. Bij ons kunnen alleen leden uit de gemeente organist worden.

Uit onze gemeente ken ik verschillende mensen die een ander kerkverband voorthelpen, omdat daar een schrijnend tekort aan organisten bestaat. Beschouw het als een vorm van christelijke naastenliefde: de ander voorthelpen. Of onze kerkenraad er zo blij mee is, durf ik echter niet te zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 okt 2004 08:12

bij ons in de gemeente waren ook een stuk of 6 mensen die graag regelmatig diensten wilden begeleiden, en een naburige kerk van een ander kerkverband had men geen organisten. tja, dan is het best handig als twee organisten regelmatig die andere kerk begeleiden (zeker omdat het een kerk was met een niet zo heel erg afwijkende ligging, nl. GG en OGG). geen probleem volgens mij hoor.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 06 okt 2004 09:04

Ik heb wel een paar keer trouwdiensten in andere kerken gespeeld en in een voorkomend geval zou ik dat ook best eens op zondag willen doen. Zo af en toe zing ik ook in een andere kerk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 okt 2004 10:12

caprice schreef:Voor mij geldt het uitgangspunt niet dat het bezoeken van andere kerken meteen slecht is. Alleen als het ten koste gaat van diensten in je eigen gemeente. Tegen een derde dienst valt niets in te brengen.

En wat als er nou eens een totaal talentloze generatie organisten opstaat die de dienst totaal in puin speelt in plaats van goed begeleid? Ik vind het overigens helemaal niet vreemd dat iemand ook in andere gemeenten speelt... In Schoonhoven hadden ze dan maar één organist (uit Gouda) en nu zijn we met ons tweeën en dat werkt veel beter. Een dienst zonder orgel is ook maar zo kaal, vooral in een parochie waar de mensen graag zingen. Ik offer daar met plezier een dienst in de eigen gemeente aan op. Des avonds is het sowieso geen probleem, want dan kerkt de andere modaliteit bij ons.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 okt 2004 18:33

Een dienst in niet je eigen gemeente begeleiden, ben ik in veel gevallen
geen voorstander van, het lijkt me namelijk heel moeilijk als organist
om je goed aantepassen aan een gemeente als je er niet wekelijks
bent.
En ik ben het er natuurlijk al helemaal niet mee eens als dat ook nog
eens een kerk of gemeente is waar je aan een dienst meewerk waar
een boodschap word gebracht die niet overeen komt met wat de Bijbel
ons leer, dus die dienst in de parochie zou ik maar overslaan :wink:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 okt 2004 18:56

wh schreef:En ik ben het er natuurlijk al helemaal niet mee eens als dat ook nog

dus de kerk waar Optimatus regelmatig het orgel bespeelt, daar brengt men een onbijbelse leer? onderbouw het eens? het lijkt me eigenlijk sterk dat je weet wat voor kerk het is.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 okt 2004 20:06

Napoleon schreef:
wh schreef:En ik ben het er natuurlijk al helemaal niet mee eens als dat ook nog

dus de kerk waar Optimatus regelmatig het orgel bespeelt, daar brengt men een onbijbelse leer? onderbouw het eens? het lijkt me eigenlijk sterk dat je weet wat voor kerk het is.

In beide parochieen zou ik niet graag wekelijks kerken, zowel niet in Culemborg als in Schoonhoven, en om je orgelspel het best tot zijn
recht te laten komen lijkt me wekelijks op deze plekken aanwezig te zijn
wel van belang.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 okt 2004 21:27

Optimatus schreef:

En wat als er nou eens een totaal talentloze generatie organisten opstaat die de dienst totaal in puin speelt in plaats van goed begeleid? Ik vind het overigens helemaal niet vreemd dat iemand ook in andere gemeenten speelt... In Schoonhoven hadden ze dan maar één organist (uit Gouda) en nu zijn we met ons tweeën en dat werkt veel beter. Een dienst zonder orgel is ook maar zo kaal, vooral in een parochie waar de mensen graag zingen. Ik offer daar met plezier een dienst in de eigen gemeente aan op. Des avonds is het sowieso geen probleem, want dan kerkt de andere modaliteit bij ons.

Dus jij acht jezelf van hoog niveau?
In kleinere kerken kan het op zich wel een probleem zijn, maar als bij ons een organist gevraagd wordt staan er minimaal 15 sollicitanten op de stoep, en degene die aangenomen is mag maar een beperkte tijd blijven om anderen ook een kans te geven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 okt 2004 21:28

wh schreef:
Napoleon schreef:

In beide parochieen zou ik niet graag wekelijks kerken, zowel niet in Culemborg als in Schoonhoven, en om je orgelspel het best tot zijn
recht te laten komen lijkt me wekelijks op deze plekken aanwezig te zijn
wel van belang.

Welaan, de beide Oud-Katholieke parochies worden bemenst door pastoors die zeker geen onbijbelse leer staan te verkondigen. Ik speel in Schoonhoven toch al meer dan zes jaar en als ik er onzin zou hebben gehoord, hadden ze daar naar een andere organist kunnen omzien. In Culemborg val ik alleen maar af en toe in, maar ook dat is een Oud-Katholieke parochie en met die kerk kan ik bijzonder goed leven.

Voorts hoef ik niet ergens wekelijks een orgel aan te raken om enige feeling met de plaatselijke gemeente of parochie te krijgen hoor. Voorts leer je goed met verschillende gemeenten en parochies om te gaan door in verschillende gemeenten en parochies te spelen. Ze zingen overal weer anders en dat komt je orgelspel alleen maar ten goede. En je kunt ook eens aan lieduitwisseling doen. Zo kent Schoonhoven nu gezang 477 (Geest van hierboven) en kan de cantorij van Berkenwoude nu Gregoriaans en Anglicaans zingen.

Ik acht mijzelf van een zeker niveau, zowel in de breedte als in de diepte. Ik ben niet voorzien van allerhande gradaties of iets dergelijks, maar ik durf rustig te zeggen dat de gemeenten en parochies waar ik speel me er allang uitgeknikkerd hadden als ik een aantal diensten of vieringen in puin gespeeld zou hebben. Bergambacht heeft acht organisten (ik kon achteraan aansluiten), dus een tekort is daar niet en toch kon ik er nog bij.

Dit mag wat arrogant klinken, het is geenszins zo bedoeld.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 06 okt 2004 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 okt 2004 22:39

caprice schreef:Dus jij acht jezelf van hoog niveau?
In kleinere kerken kan het op zich wel een probleem zijn, maar als bij ons een organist gevraagd wordt staan er minimaal 15 sollicitanten op de stoep, en degene die aangenomen is mag maar een beperkte tijd blijven om anderen ook een kans te geven.

Een luxeprobleem waar menig kerk jaloers op zal zijn. Ik ken voorbeelden waar men binnen eigen gemeente geen mensen meer kan vinden die met goed fatsoen nog als organist in de eredienst kunnen fungeren. Soms accepteert men toch maar iemand, terwijl men in feite wel beseft dat de persoon in kwestie de capaciteiten mist, of men accepteert de diensten van mensen die niet tot het eigen kerkverband behoren.

In kerken waar de organisten nog in rijen op de stoep staan, kan men het zich nog permitteren om de beste te benoemen. In principe is het goed dat organisten niet levenslang benoemd worden. Anderzijds moet het ook niet zo zijn dat een goede organist na verloop van tijd moet opstappen omdat z'n termijn er op zit en omdat kandidaat X ook zo graag eens op dat orgel wil speulen. Deskundige beoordeling van beschikbare kandidaten is dan de beste manier om te selecteren. De "aftredende" kandidaat mag weer meedoen aan een vergelijkend examen, en als hij/zij dan weer de beste is, volgt een herbenoeming. Is er een andere kandidaat die duidelijk beter speelt, dan wordt die benoemd.
Zoiets...
~~Soli Deo Gloria~~

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 okt 2004 07:20

er kunnen toch meerderen in een keer organist zijn van die kerk?? dan hoeft die ene toch niet altijd te spelen... hier hebben we ongeveer 5 organisten....... of is dat bij jullie ook zo caprice?

joepie

Berichtdoor joepie » 07 okt 2004 07:52

Ik zou niet in een andere kerk gaan spelen. Behalve als die kerk ook op dezelfde lijn zit als de kerk waar ik lid van ben. Maar dan blijf ik toch met het probleem zitten dat je genodigd wordt in je eigen kerk en niet in die andere.

Daarbij vind ik het grote onzin dat alleen een orgel de samen zang zou kunne begeleiden. Er zullen misschien wel mensen in de kerk zijn die andere instrumenten bespelen dan het orgel. Laat je die toch de gewoon de samenzang begeleiden.
Of wat daht je van acapella? Deden ze in de eerste gemeentes ook.
Niks mis mee.

Terug naar “Archief”