wh schreef:Napoleon schreef:wh schreef:En ik ben het er natuurlijk al helemaal niet mee eens als dat ook nog
eens een kerk of gemeente is waar je aan een dienst meewerk waar
een boodschap word gebracht die niet overeen komt met wat de Bijbel
ons leer, dus die dienst in de parochie zou ik maar overslaan

dus de kerk waar Optimatus regelmatig het orgel bespeelt, daar brengt men een onbijbelse leer? onderbouw het eens? het lijkt me eigenlijk sterk dat je weet wat voor kerk het is.
In beide parochieen zou ik niet graag wekelijks kerken, zowel niet in Culemborg als in Schoonhoven, en om je orgelspel het best tot zijn
recht te laten komen lijkt me wekelijks op deze plekken aanwezig te zijn
wel van belang.
Welaan, de beide Oud-Katholieke parochies worden bemenst door pastoors die zeker geen onbijbelse leer staan te verkondigen. Ik speel in Schoonhoven toch al meer dan zes jaar en als ik er onzin zou hebben gehoord, hadden ze daar naar een andere organist kunnen omzien. In Culemborg val ik alleen maar af en toe in, maar ook dat is een Oud-Katholieke parochie en met die kerk kan ik bijzonder goed leven.
Voorts hoef ik niet ergens wekelijks een orgel aan te raken om enige feeling met de plaatselijke gemeente of parochie te krijgen hoor. Voorts leer je goed met verschillende gemeenten en parochies om te gaan door in verschillende gemeenten en parochies te spelen. Ze zingen overal weer anders en dat komt je orgelspel alleen maar ten goede. En je kunt ook eens aan lieduitwisseling doen. Zo kent Schoonhoven nu gezang 477 (Geest van hierboven) en kan de cantorij van Berkenwoude nu Gregoriaans en Anglicaans zingen.
Ik acht mijzelf van een zeker niveau, zowel in de breedte als in de diepte. Ik ben niet voorzien van allerhande gradaties of iets dergelijks, maar ik durf rustig te zeggen dat de gemeenten en parochies waar ik speel me er allang uitgeknikkerd hadden als ik een aantal diensten of vieringen in puin gespeeld zou hebben. Bergambacht heeft acht organisten (ik kon achteraan aansluiten), dus een tekort is daar niet en toch kon ik er nog bij.
Dit mag wat arrogant klinken, het is geenszins zo bedoeld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.