de kracht van gebed!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frans
Verkenner
Verkenner

de kracht van gebed!!!

Berichtdoor Frans » 04 okt 2004 09:59

Hoe bidden wij, wat bidden wij en waarvoor???

Ik denk namelijk dat we veel te weinig bidden!!!

Jezus geeft ook een voorbeeld om te bidden, het Onze Vader.

Ik zelf bidt nooit het onze vader, behalve dan zingend in de kerk.

Hoe bidden jullie? Wanneer en hoe?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: de kracht van gebed!!!

Berichtdoor @tlantis » 04 okt 2004 10:53

Frans schreef:Hoe bidden wij
Sinds ik "brieven aan Malcom over het gebed" van C.S. Lewis heb gelezen ben ik er achter gekomen dat houding weldegelijk iets uitmaakt. Lewis stelt: "het lichaam moet ook bidden" Ik bid 's avond altijd geknield, verder meestal met mijn handen gevouwen en mijn ogen dicht. Af en toe (bijvoorbeeld in de natuur bid ik weleens met mijn handen naar de hemel en mijn ogen open (net als Abraham), dit vergroot het bewustzijn van God aanwezigheid in de "zichbare" wereld. Op andere momenten bid ik gewoon zonder wijziging van houding, bijvoorbeeld tijdens het autorijden of tijdens een gesprek. (zoals Nehemia).

Frans schreef:wat bidden wij
Ik heb het niet zo op formuliergebeden, het onze vader gebruik ik soms als lijdraad, maar zelden letterlijk.

Frans schreef:en waarvoor???
Sowieso probeer ik oprecht te bidden en alles voor te leggen aan God wat mij bezig houd. Daarnaast probeer ik aan andere mensen te denken, maar niet dwangmatig (en wilt U met alle andere mensen op aarde zijn en vooral de arme kindjes...).

Frans schreef:Ik denk namelijk dat we veel te weinig bidden!!!
Waar baseer je dat op...

Frans schreef:Jezus geeft ook een voorbeeld om te bidden, het Onze Vader.
Ik dus ook alleen maar zelden, maar het is een goede leidraad.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: de kracht van gebed!!!

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 okt 2004 11:07

Frans schreef:Hoe bidden wij, wat bidden wij en waarvoor???

Ik denk namelijk dat we veel te weinig bidden!!!

Jezus geeft ook een voorbeeld om te bidden, het Onze Vader.

Hoe bidden jullie? Wanneer en hoe?

Dat je zegt dat we te weinig bidden, slaat denk ik op jezelf.

Als ik nog meer moet bidden, dan ben ik de hele dag aan het bidden.

Ik bid al : s morgens, 3 keer bij het eten, s avonds en nog wel af en toe tussendoor.
Ook het onze vader, maar ook persoonlijke gebeden.
Samen, maar ook alleen.
Samen is beter, denk ik.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 04 okt 2004 13:54

Ik probeer heel de dag in contact met G.d te staan. Soms neem ik daar speciale momenten voor, maar vaak ook gewoon op straat of in de trein. Niet gemakkelijk om me daar constant bewust van te zijn, maar wel mijn missie zeg maar. Komt ook nog een heleboel levensheiliging bij kijken.
En zoals velen faal ik ook wel eens.
In Gouda zijn zelfs gebeds-wandel(of fiets)tochten georganiseerd. Gewoon met een aantal een rondje wandelen en bidden voor mensen of andere dingen die je tegenkomt. Vind ik wel een heel mooi initiatief.

Heb geen standaardgebed zoals het OnzeVader. Denk ook niet dat het OnzeVader als standaard gebed is bedoeld, maar meer als leidraad, als samenvatting van wat je gebedspunten zouden moeten/kunnen zijn. Door standaardgebeden kom ik al snel in een sleur terecht, en dat is niet echt opbouwend.

Qua gebedshouding zit ik aardig op gelijke lijn met @tlantis. Soms gevouwen handen, soms een meer ontvangende houding, soms meer zegenende houding. Soms zittend, soms staand. Soms ben ik aan het woord, soms gewoon stil zijn voor G.d.
Dat spirituele mis ik best wel in de kerk en dat soort bijeenkomsten. Het brengt me echt verder in het gebed, dichterbij G.d.
..

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 17:25

amen! helemaalmee eens met mijnvoorgangster.

= na het nog eens heel goed lezen van efeze 1 bidt ik weer heel anders! Een aanrader.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 okt 2004 18:47

IN Efeze 3, het laatste gedeelte, staat een geweldig mooi gebed van Paulus voor de Efeziers. Die ontdekte ik, nooit zo bewust gelezen, omdat mijn oom hem voor in het bijbeltje had gezet, die we aan oma gaven voor haar verjaardag.

ZO intens liefdevol! Ook heel praktisch.... Eers verheelijkt Paulus God, daarna vraagt hij om de Heilige Geest, daarna bid hij om geloof in de harte en om liefde van Christus. Aan het eind looft hij God weer.

Ik ben de laatste tijd weer bezig met het gebed, ik merkte al weer dat het standaard werd en het weinig waarde had. Slecht teken...
MAar nu gaat het weer goed...ik neem er de tijd voor, maar invincible's beleving maakt mij jaloers....
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 18:52

Ik bid op allerlei momenten... enige vaste momenten zijn voor het avondeten (omdat dat de enige keer is dat ik op een normale manier eet :D) en 's avonds voor het slapen gaan, dan probeer ik er elke dag tijd voor vrij te maken... Ik bid niet meer voor of in mijn bed... het eerste is niet echt comfortabel, bij het tweede is het lastig wakker te blijven als je op van die rare tijden gaat slapen :D Meestal bid en dank ik in de tuin of als het regent beneden op de bank.

Verder bid ik op allerlei plaatsen, in de bus, op de fiets, als ik naar school loop... Gewoon als ik behoefte heb om met God te praten... Wat houding betreft ligt het er ook aan... knielen doe ik meestal niet, maar soms wel... vaak zit ik, soms met ogen open, soms gesloten. soms met handen gevouwen, soms handen uitgestrekt of geopend... en soms met mijn armen over elkaar...

Naast bidden moeten we overigens ook niet bedenken voor te danken... dat doen we soms denk ik toch minder dan bidden... want als je bidt wil je iets van God krijgen... Daarom doen we dat vaak makkelijker dan bidden... Daarnaast is bidden meer dan dingen vragen en voor dingen danken... het is een relatie, waarin je met elkaar praat, waarin je elkaar kunt vertellen hoeveel je van elkaar houdt... en gewoon kunt genieten van het samenzijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 19:26

Als ik het gebed krijg mag ik bidden.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 19:27

caprice schreef:Als ik het gebed krijg mag ik bidden.

Wil je dat uitleggen?

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 19:29

Kaw schreef:

Wil je dat uitleggen?

Als de Heere het gebed geeft.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 19:30

caprice schreef:
Kaw schreef:

Wil je dat uitleggen?

Begrijp ik goed dat je alleen bid wanneer God je ingeeft te bidden?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 19:31

ik denk dat ie bedoelt dat als de Heere er mee in mag gaan dat ie dan pas echt bid.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 19:33

Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:

Wil je dat uitleggen?

Nee. Dat God de woorden voor het gebed geeft en het bidden vanzelf gaat. Dat je mag weten dat je een Hoorder hebt. Maar het gebeurt helaas zo weinig.
Al het andere bidden haalt het daar niet bij.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 19:41

caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:

Wil je dat uitleggen?

Nee. Dat God de woorden voor het gebed geeft en het bidden vanzelf gaat. Dat je mag weten dat je een Hoorder hebt. Maar het gebeurt helaas zo weinig.

Caprice, ik ben het met je eens! :mrgreen: Dat is het mooiste bidden.
Maar het worstelend menselijke bidden is ook bidden hoor. Alleen jij denkt dat het niet verhoort wordt, maar God hoort het wel hoor!

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 20:00

Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:

Wil je dat uitleggen?

Caprice, ik ben het met je eens! :mrgreen: Dat is het mooiste bidden.
Maar het worstelend menselijke bidden is ook bidden hoor. Alleen jij denkt dat het niet verhoort wordt, maar God hoort het wel hoor!

Dat gebed kan ook goed zijn, maar met dat 'andere' bedoel ik het eigen biddeloze bidden.

Terug naar “Archief”