Dordtse Leerregels hoofdstuk 1, 17, hoe te verstaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter Bel

Dordtse Leerregels hoofdstuk 1, 17, hoe te verstaan?

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 08:47

Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)

Wil dit zeggen dat alle kleine kinderen behouden worden? Wat is jullie mening hierover?

Frans
Verkenner
Verkenner

Re: Dordtse Leerregels hoofdstuk 1, 17, hoe te verstaan?

Berichtdoor Frans » 04 okt 2004 09:35

Pieter Bel schreef:Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)

Wil dit zeggen dat alle kleine kinderen behouden worden? Wat is jullie mening hierover?

Ik vind dit een heel moeilijke vraag.
Uit genesis 17:7 en Handelingen 2:39 kon ik zelf niet iets halen waaruit blijkt dat alle (kleine???) kinderen behouden worden.
1 Kor 7:14 gaat over of je getrouwd moet blijven met een vrouw/ man die ongelovig is. vers 14, 15 (NBG) Want de ongelovige man is geheiligt in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn.Doch nu zijn zij heilig.vers 16 (NBG) Want hoe kunt gij weten, vrouw, dat gij uw man zult redden? Of hoe kunt gij weten, man, dat gij uw vrouw zult redden.
Ik kan hier iig niet uithalen dat ALLE kleine kinderen behouden zouden zijn.
(waarom KLEINE kinderen???)

Wat is de betekenis van heilig?
Ik kan verder geen antwoord geven.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 okt 2004 09:41

H.Bavinck in Gereformeerde dogmatiek:
'kinderen der gelovigen zijn zolang als erfgenaam der belofte te beschouwen en te behandelen, totdat uit hun leer of hun leven duidelijk het tegendeel blijkt'

dat is wat ik tegenkwam over dit onderwerp, lastig onderwerp trouwens
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 09:57

.Bavinck in Gereformeerde dogmatiek:
'kinderen der gelovigen zijn zolang als erfgenaam der belofte te beschouwen en te behandelen, totdat uit hun leer of hun leven duidelijk het tegendeel blijkt'

Ik denk dat dit niet klopt. Want dan zou er een afval der heiligen zijn. Volgens de laatste tekst die genoemd wordt, 1 Korinthe 7:14, is de ongelovige man heilig door de gelovige vrouw, waarbij onder heilig verstaan wordt, in het uiterlijk verbond heilig. Dus ook de kinderen zijn heilig, maar niet bekeerd. Volgens mij is het zo dat bedoeld wordt dat de gelovige ouders niet moeten twijfelen als overduidelijk blijkt dat hun kind bekeerd is, dat het bekeerd is, omdat ook jonge kinderen bekeerd kunnen zijn. Dus als het ware een steun voor de ouders. Er staat namelijk ook: …niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond… En in het genadeverbond word je niet geboren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 10:26

Pieter Bel schreef:
.Bavinck in Gereformeerde dogmatiek:

Ik denk dat dit niet klopt. Want dan zou er een afval der heiligen zijn. Volgens de laatste tekst die genoemd wordt, 1 Korinthe 7:14, is de ongelovige man heilig door de gelovige vrouw, waarbij onder heilig verstaan wordt, in het uiterlijk verbond heilig. Dus ook de kinderen zijn heilig, maar niet bekeerd. Volgens mij is het zo dat bedoeld wordt dat de gelovige ouders niet moeten twijfelen als overduidelijk blijkt dat hun kind bekeerd is, dat het bekeerd is, omdat ook jonge kinderen bekeerd kunnen zijn. Dus als het ware een steun voor de ouders. Er staat namelijk ook: …niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond… En in het genadeverbond word je niet geboren.

Ik denk niet dat het verhaal van Bavinck afval der heiligen impliceert. Die kinderen worden gehouden heilig te zijn, tot het tegendeel blijkt. Dat wil niet zeggen dat ze het eerst wel zijn maar daarna niet meer, maar dat later kan blijken dat ze het nooit waren.

Als er bedoeld wordt dat ouders niet moeten twijfelen als het toch al overduidelijk bleek lijkt het me een irrelevant punt wat gemaakt wordt.
"Tot het tegendeel bewezen is" is een ander uitgangspunt dan "tot het bewezen is".

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 10:31

Dan ben ik het er wel mee eens. Maar toch denk ik niet dat je alle kinderen voor heilig kunt houden in de betekenis van bekeerd. Ik denk dat dat fout is, en dat je dan teveel uitgaat van het goede in de mens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 10:37

Pieter Bel schreef:Dan ben ik het er wel mee eens. Maar toch denk ik niet dat je alle kinderen voor heilig kunt houden in de betekenis van bekeerd. Ik denk dat dat fout is, en dat je dan teveel uitgaat van het goede in de mens.

Nee, ik vind het ook een erg lastig punt. Enerzijds staan die teksten er wel, maar anderzijds zou het dus impliceren dat je beter jong kunt sterven (dan hoef je niet te kiezen en kom je er automatisch) dan oud en je kiest niet voor God.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 10:57

En dat klopt niet. Dus is het niet zo dat alle kinderen die geboren worden bekeerd zijn. Dit kan ook niet, want anders zou er dus wel een afval der heiligen zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 10:59

Geheiligd betekent niets anders dan: apart gezet. Dat God iemand een gelovige levenspartner geeft wil dus enkel zeggen dat God zo'n persoon heeft apart gezet en hem of haar een unieke kans geeft.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 11:06

Voor de betekenis moet je even in de kanttekeningen kijken. Daar staat wat anders geloof ik. :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 11:07

Hebben de kanttekeningen altijd de juiste uitleg?

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 12:20

Ik denk het wel. Dan moet jij namelijk anders ook twijfelen aan de juistheid van de Bijbelvertaling.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 13:16

Sabra schreef:Hebben de kanttekeningen altijd de juiste uitleg?

Misschien niet, maar hoe kom jij aan de uitleg dat "geheiligd" "afgezonderd" betekent?

joepie

Berichtdoor joepie » 04 okt 2004 14:56

In het Grieks staat op de plaats geheiligd het woord 'hagiazo' {hag-ie-ad'-zo}
dat woord betekent 'heilig' of 'afgezonderd' voor God, in dit geval.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 14:58

Maar volgens de kanttekeningen heeft het in dit geval een andere betekenis.

Terug naar “Archief”