Verschillende kerkverbanden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loonatick

Verschillende kerkverbanden

Berichtdoor Loonatick » 03 okt 2004 11:15

Hoe staan jullie tegenover al die verschillende kerkverbanden die er in Nederland zijn.

Hoe kan het dat er maar 1 bijbel is, maar wel tig kerkverbanden.
Draven wij als mensen niet teveel door?
Het lijkt mij dat God de bijbel nooit zo bedoeld heeft.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 03 okt 2004 15:19

De verdeeldheid binnen christelijk Nederland is ook niet goed, we moeten juist samen sterk staan, ben je veel minder kwetsbaar. We hebben een hele sterke vijand tegenover ons en die geniet volgens mij volop van die verdeeldheid.

Maar goed, nu de praktijk: vrees dat het lastig wordt alle stromingen samen te krijgen...

joris

Berichtdoor joris » 03 okt 2004 15:41

hoeft ook niet.

Nader tot God en Hij zal tot u naderen' als we dat nu allemaal doen, ha, dan ist weer voor elkaar allemaal. Ga maar eens rondneuzen op interkerkelijke dingen, scholen, jeugdiensten en je zult merken dat dat het enige antwoord is.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 okt 2004 19:19

Joris schreef:Nader tot God en Hij zal tot u naderen' als we dat nu allemaal doen, ha, dan ist weer voor elkaar allemaal. Ga maar eens rondneuzen op interkerkelijke dingen, scholen, jeugdiensten en je zult merken dat dat het enige antwoord is.

Was het maar zo eenvoudig. Ooit zaten 18 predikanten van hervormde en gereformeerde zijde bij elkaar en zeiden: "wat scheidt ons nou eigenlijk? Wij geloven toch in één en dezelfde God en in Jezus Christus als onze Verlosser? En de grond van ons geloof is toch Gods Woord?" En zo kwam het SamenopWegproces op gang.
En nu is SoW PKN geworden en is er weer een scheuring.

Kortom: als het niet om het geloof is dan is het wel om bezit, om kerkorde en weet ik veel wat. Of hoe je een tekst moet uitleggen. Met name Nederlanders zijn ontzèttend goed in scheuren en verdelen...

Het zal, vrees ik, duren tot aan de Wederkomst van onze Heer en Heiland, voordat de kerken (in Nederland) één zijn...

Riska

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 03 okt 2004 19:27

Ik denk dat je gelijk hebt Riska, helaas wel, er is zoveel verdeeldheid in kerkelijk Nederland. En waar gaat het nou om?? Ik vind het vaak niet bepaald tot eer van God, maar meer om je eigen zin te krijgen. We willen het onszelf zoveel mogelijk naar de zin maken (dat kan door juist wel dingen te veranderen, maar ook door dingen bij het oude te houden). En we drammen maar door over de vele bijzaken die als hoofdzaak behandeld worden, met gevolg dat we aan de Hoofdzaak (weleens) voorbijgaan.

Als ik kijk in eigen kerk, christelijk gereformeerd, en we zijn bezig met samensprekingen met de gereformeerd vrijgemaakten, dan zie ik daar persoonlijk niks verkeerds in. Maar ik denk dat als het ooit doorgezet gaat worden dat we dan van twee gemeenten naar drie gaan, dus nog meer splitsing, dus ik weet niet wat beter.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

joris

Berichtdoor joris » 03 okt 2004 20:24

En daar leggen jullie je gewoon bij neer? Het moet wel blijven gaan om God natuurlijk, en daarvoor is het nodig dat je juist verschillen gaat accepteren en niet gaat kijken naar hoe klein die verschillen eigenlijk zijn.
Leren leven met verschillen betekent accepteren an die verschillen en werken aan de eenheid via de overeenkomsten.
En als je echt met elkaar in gesprek gaat, zul je zien dat j heel dict bijelkaar komt. En als dat niet gebeurt, dan hoor je ook niet bij elkaar, want dan deel je niet dezelfde geloofsinhoud.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 00:02

Tja... ik denk dat de insteek fout is...

Voor we willen proberen samen te gaan moeten we eerst eens wat beter leren samen te werken... veel kerken hebben overal eigen commissies voor en wil alles vanuit de kerk regelen. Er is vaak weinig contact tussen verschillende kerken...

Als je begint met samenwerken wordt samengaan misschien iets reeëler... en ik heb hoop... Bij jeugdkerken, de EO-jongerendag, cursussen en evangelisatieacties merk ik dat jongeren graag samenwerken met elkaar... ze kijken over kerkmuren heen en vinden eenheid in Jezus belangrijker dan verschillen in bepaalde leerpunten. Ik hoop dat als over een jaar of 20 die jongeren volwassen zijn geworden en actief zijn in eigen kerken, daar iets van terug te zien zal zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 01:59

Helaas wordt de broederband die wij als gelovigen hebben wreed doorbroken door de tradities.

Als wij alle menselijke en onbijbelse tradities zouden laten varen, zou er makkelijk een kerk kunnen zijn.

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 04 okt 2004 09:52

De kerek zijn zo verdeeld onder elkaar, maar de Christenen in de kerken, zijn elkaars broeders en zusters!!!
Dus laten we ook voor andere kerken bidden in je dorp of stad.
Dat de kerken Gods woord gaan/ blijven volgen!

Als we meer gaan bidden denk ik dat we dichter naar God groeien en dan ook dichter naar elkaar!!

GOD

Kerk1 kerk2 kerk3 kerk4 kerk5

Trek in gedachten maar s een lijntje van de kerken naar God, dan zie je ook dat de kerken dichter bij elkaar komen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 10:30

Sabra schreef:Helaas wordt de broederband die wij als gelovigen hebben wreed doorbroken door de tradities.

Als wij alle menselijke en onbijbelse tradities zouden laten varen, zou er makkelijk een kerk kunnen zijn.

Opzich mee eens. Maar als het gaat om de praktische invulling van allerhande zaken zullen er ongetwijfeld toch meningsverschillen ontstaan. Nu hoeft dat natuurlijk niet altijd een breekpunt te zijn, maar de mensen en de geschiedenis kennende..

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 04 okt 2004 13:15

De verscheidenheid van kerken is mijns inziens een deel gekomen omdat men vond dat men ZELF gelijk had. Het is een deel eigen eer. Wat zeker te betreuren is. Jammer dat het zo moest gaan. Ik denk niet dat het Gods bedoeling is geweest dat er zoveel kerken zijn gekomen. Maar... het is nu zo. We moeten denk ik meer kijken naar de overeenkomsten dan naar de verschillen. Als het goed is, is iedereen 1 in Christus. Ik hoop dat mensen zich dat meer gaan realiseren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 15:32

Helemaal eens zullen we het sowieso nooit worden. Kijk maar naar de vele discussies hier op Refoweb...

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 17:20

PeterD schreef:Helemaal eens zullen we het sowieso nooit worden. Kijk maar naar de vele discussies hier op Refoweb...
lekker opbouwend :-)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 17:46

Opbouwend of niet, het feit is er :oops:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 18:20

Wat niet is kan altijd komen... hoewel ik niet denk dat er op korte termijn in Nederland 1 kerk zal zijn... er zullen er zeker meer blijven... maar we kunnen wel zorgen dat dat er minder worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”