Bijbel, dordtse leerregels, HB Catechismus,....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frans
Verkenner
Verkenner

Bijbel, dordtse leerregels, HB Catechismus,....

Berichtdoor Frans » 02 okt 2004 17:29

Bij veel discussie valt me op dat er allerlei dingen buiten de bijbel worden aangehaald, alsof het rechtsreeks uit de bijbel komt.

Bijv het volgende werd geschreven bij het topic, de week van voorbereiden op het avondmaal:

In diverse discussies rond het thema "avondmaal" is me opgevallen dat het klassieke avondmaalsformulier bij lang niet iedereen een rol van betekenis lijkt te spelen.

Toch is juist het aspect van zelfbeproeving, zoals geformuleerd in dit document (door Datheen in ons land geïntroduceerd, gebaseerd op Olevianus die op zijn beurt weer Calvijn, à Lasco en Micron citeert) een concreet "handvat" om in de week die aan de viering van het avondmaal vooraf gaat een voorbereidingsperiode te houden.

Ik mis compleet de logica hiervan!!!

Ik zeg niet dat ze verkeerd zijn, maar dat ze zelfs achter in je bijbel zitten???
Het lijkt wel of ze even belangrijk als de bijbel zijn

Is dit al eerder opgevallen bij mensen???
Of ben ik de enige???
Laatst gewijzigd door Frans op 04 okt 2004 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 02 okt 2004 17:42

het valt wel op, ben ik met je eens.
ik zie alleen niet in wat er mis mee is. in die geschriften word een en ander duidelijk verklaard aan de hand van bijbelteksten.
over veel zaken bestond en bestaat onduidelijkheid en door het lezen en leren van die geschriften word het een stuk duidelijker
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 02 okt 2004 18:42

Zaken die in de Bijbel niet altijd uniform zijn, worden in de formulieren vaak wél uniform gemaakt (denk bijvoorbeeld aan kinderdoop of volwassenendoop). Op zich niets mis mee, en misschien goed voor de uniformiteit, maar heeft niets, totaal niets met een levend geloof te maken.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

André

Berichtdoor André » 02 okt 2004 22:41

De predikant waar ik "vroeger" onderwijs van kreeg, deed dat ook aan de hand van de H.C.
Wat ik o.a. onthouden heb, is dat Gods woord (lees bijbel) het belangrijks is.
En dat de sacramenten secondair zijn.
M.a.w. ze zijn ingesteld door God om ons "klein" geloof overeind te houden.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 okt 2004 22:50

Ze staan bij mijn weten nooit achter de Bijbel, maar in de berijmde psalmboekjes. De drie formulieren zijn allen zeer gegrond op Gods Woord. Vooral de Heidelberger catechismus. Die bevat honderden tekstverwijzingen.

aquila

Re: Bijbel, dordtse leerregels, HB,....

Berichtdoor aquila » 02 okt 2004 22:59

Frans schreef:Bij veel discussie valt me op dat er allerlei dingen buiten de bijbel worden aangehaald, alsof het rechtsreeks uit de bijbel komt.

...

Ik mis compleet de logica hiervan!!!

Ik zeg niet dat ze verkeerd zijn, maar dat ze zelfs achter in je bijbel zitten???
Het lijkt wel of ze even belangrijk als de bijbel zijn

Is dit al eerder opgevallen bij mensen???
Of ben ik de enige???

Nee hoor je bent niet de enige. Hoewel ik veel zaken juist beschreven vind - veel ken ik ze eigenlijk ook weer niet, niet mee opgegroeid - heb ik er aan de ene kant een aversie tegen die geschriften. Mijn moeder wist uit het hoofd allerlei zaken uit die geschriften, maar in de Bijbel is ze niet thuis. Ik heb het liever andersom.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2004 23:02

Tja, dat je dat roept is niet raar... maar als de bijbel zo helder zou zijn, waarom zijn er over veel punten dan zoveel discussies?

Ik vind het een risico om hier zo mee om te gaan... het is jou waarheid... en vervolgens ga je dat bijbels proberen te maken en maak je er Gods waarheid van...

Er zijn talloze geschreven werken van christenen uit allerlei verschillende stromingen die een bepaald standpunt innemen en vervolgens bijbels onderbouwen... Voorbeeld, mensen die voor de volwassendoop zijn of voor de zaterdag als rustdag zullen net zo goed bijbels hun standpunten onderbouwen.

Ze kunnen dan vervolgens net zo makkelijk als wij zeggen: Tja maar deze geschriften zijn op de bijbel gebaseerd en verwijzen ook naar de bijbel, dus alles wat er in staat klopt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 03 okt 2004 10:06

Marnix schreef:
Er zijn talloze geschreven werken van christenen uit allerlei verschillende stromingen die een bepaald standpunt innemen en vervolgens bijbels onderbouwen... Voorbeeld, mensen die voor de volwassendoop zijn of voor de zaterdag als rustdag zullen net zo goed bijbels hun standpunten onderbouwen.

Ze kunnen dan vervolgens net zo makkelijk als wij zeggen: Tja maar deze geschriften zijn op de bijbel gebaseerd en verwijzen ook naar de bijbel, dus alles wat er in staat klopt.

dat maakt het enerzijds zo ingewikkeld, je vraagt je soms af wie er 'gelijk' heeft. soms denk ik dat ze allemaal gelijk hebben.
het gaat uiteindelijk om jezelf en het belangrijkste is de vraag, hoe sta je er zelf voor?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 03 okt 2004 15:47

De bijbel boven alles!

De rest is daar aan ondergeschikt en dus minder belangrijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 00:11

Klopt. Gevaar van een vastgestelde leer is ook dat je het altijd zo hebt gehoord, met de paplepel ingegoten hebt gekregen en je dat klakkeloos overneemt. Beter zou zijn om je er zelf ook in te verdiepen en de bijbel te onderzoeken.

En als je dat hebt gedaan en een bepaalde mening hebt gaat het er nog niet om dat je je gelijk wil halen. In discussies kun je je visie geven... maar het gaat er uiteindelijk niet om of je de leer zo goed mogelijk hebt begrepen en evt. samengevat... het gaat om geloof in Jezus Christus... daardoor word je behouden, niet je vastgestelde leer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 01:43

Het volgen van een leer heeft alles te maken met traditie. En dat is nu precies het euvel. Men hangt tradities aan, in plaats van dat men zelf de bijbel nog leest.

Soms krijg ik het idee dat anderen geschriften zoals de cathechismus een hogere waarden vertegenwoordigen voor mensen dan de bijbel. Ga je bijbel lezen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 okt 2004 06:24

de bijbel is het belangrijkste, buiten twijfel.
toch is de catechismus een heel goed hulpmiddel bij vragen over het geloof.
ik heb de heidelberger catechismus met bijbelteksten erachter zodat je het niet op hoef te zoeken( want daar ben ik vaak te lui voor) en zo zie je hoe de auteurs van de catechismus aan hun aantwoorden gekomen zijn.
bij sommige teksten denk ik wel eens van tja, knap dat ze het eruit kunnen halen, ik zie dat niet, maar bij de meeste teksten is het zeker herkenbaar.
voor mij is de catechismus een belangrijk hulpmiddel om de bijbel beter te begrijpen

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 04 okt 2004 07:33

columbus schreef:de bijbel is het belangrijkste, buiten twijfel.
toch is de catechismus een heel goed hulpmiddel bij vragen over het geloof.
ik heb de heidelberger catechismus met bijbelteksten erachter zodat je het niet op hoef te zoeken( want daar ben ik vaak te lui voor) en zo zie je hoe de auteurs van de catechismus aan hun aantwoorden gekomen zijn.bij sommige teksten denk ik wel eens van tja, knap dat ze het eruit kunnen halen, ik zie dat niet, maar bij de meeste teksten is het zeker herkenbaar.
voor mij is de catechismus een belangrijk hulpmiddel om de bijbel beter te begrijpen

Als je zelf niet gaat lezen in de Bijbel voor antwoorden, dan zul je ten eerste nooit de bijbel goed leren kennen.
Omdat bijv over de doop teksten er bij worden gehaald die van toepassingz zijn op de leer van de schrijver. Andere teksten worden er niet bijgehaald of anders geinterpreteerd. En de context is niet direct duidelijk.
(ik zeg niet dat het geen handig hulpmiddel kan zijn hoor, maar je kan het niet citereren en dan zeggen zie het staat in de HB dus het is waar)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 okt 2004 07:41

Helaas is het gebleken dat niet iedereen de bijbel interpreteert zoals hij zou moeten worden geinterpreteerd. Nu ik denk dat de wijze waarop de 3 formulieren omgaan met de Schrift een hele goede is.

Iedereeen heeft zijn eigen belijdenis. Het is een btje flauw de 3 form aan te vallen omdat jouw eigen formulieren misschien niet op papier staan. Een ding weet ik wel zet zitten wel in je hoofd.

Ik voel me er aan verbonden. En hou mij het recht voor om mensen te antwoorden met deze formulieren. Ik voel me niet geroepen telkens mijn standpunten te omschrijven als ze al gewoon op papier staan. DAn vind ik dat ik daar naar mag verwijzen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 08:19

Klopt... ik gebruik de HC ook wel eens... om dingen op te zoeken bjivoorbeeld... maar ik kijk dan wel in de bijbel wat er over staat en of de antwoorden die in de HC worden gegeven daarmee overeenstemmen. Vaak is dat wel het geval, soms ben ik het niet met de formulieren eens. Daarom antwoord ik ook niet uit de formulieren maar uit de bijbel, omdat ik niet van te voren ga stellen dat ik het met iedere zin in de 3 formulieren eens ben. Allereerst is dat niet het geval en als tweede, als je wel vindt dat je het met iedere zin van de formulieren eens bent moet je dat niet roepen omdat je kerk dat leert, maar alleen als je iedere zin van de 3 formulieren bijbels hebt "beproefd"

Terug naar “Archief”