Berichtdoor Marnix » 02 okt 2004 13:33
De kerk is voor veel jongeren niet meer aansprekend... Als jong kind ging ik al niet met plezier naar de kerk... brrr, lang stil zitten in die houten banken... tot een jaar of 18 vond ik de kerk wel leuk om er vrienden te ontmoeten en zo... maar de taal, de muziek, de liederen, de hele vormen staan zo ver af van wat je als jongere gewend bent... het zorgde voor een soort sleur die door andere vormen verdween (bij een jeugdkerk is mijn geloof weer echt gaan leven)
Als jongeren niet met plezier naar de kerk gaan kun je dat de jongeren verwijten... moeten ze zich maar aanpassen... maar je kunt ook alles in het werk stellen om die jongeren in je kerk te houden.... Dan zul je ervoor moeten zorgen dat ze met plezier naar de kerk komen. Ik denk dat je wat dat betreft als kerk toch meer mogelijkheden hebt dan we zelf wel eens denken...
als je bijvoorbeeld in evangelische kerken gaat kijken en je vraagt kinderen en jongeren of ze het leuk vinden om naar de kerk te gaan ben ik wel benieuwd naar de uitkomst... Op hele jonge leeftijd begint het vaak al, als je dan geen plezier hebt in naar de kerk gaan hou je soms dat negatieve beeld en ga je je tegen de kerk afzetten... en wees nou eens eerlijk, zijn onze kerkdiensten voor kleine kinderen nou leuk? Bij ons moeten ze stil zitten en kunnen ze zich niet lekker uitleven, daarnaast moeten ze de hele dienst blijven luisteren naar iets waar ze weinig van snappen... want kindernevendiensten zijn natuurlijk uit den boze...
Tja als we willen dat er veel mensen naar charismatische kerken overstappen of helemaal uit de kerk stappen moeten we gewoon de schuld bij hen leggen en zeggen: Moeten ze zich maar aan onze vormen aanpassen... We moeten ons alleen wel realiseren dat God later zal vragen: Wat heb jij voor de ander gedaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”