oorzaak van secularisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bezai
Verkenner
Verkenner

oorzaak van secularisatie

Berichtdoor Bezai » 02 okt 2004 10:28

Hoi Iedereen,

Wat is volgens jou de oorzaak dat jongeren de kerk meer en sneller verlaten dan vroeger?
Wat is hier tegen te doen naast het gebed?
Effectief communiceren? Multimedia gebruiken? Alles een beetje aantrekkelijker maken voor de jeugd?

Ik hoor graag veel reacties.

Groetjes,
Bezai

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 okt 2004 10:48

Bij ons in de kerk is te zien dat aantrekkelijk maken dus niet helpt. Een tegenbeweging "vermonnikseren" werkt ook niet. Alleen het propaganderen en uitleven van een levend geloof in Christus is naar mijn mening de optie om jeugd bij de kerk te houden.
Acceptatie van wereldgelijkvormigheid is gewoonweg niet de oplossing.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 02 okt 2004 11:03

Verlaten jongeren meer en sneller de kerk dan vroeger? En wat is vroeger?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Bezai
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bezai » 02 okt 2004 11:07

Sjaan schreef:Verlaten jongeren meer en sneller de kerk dan vroeger? En wat is vroeger?

Ja, er is nu meer secularisatie.

Vroeger--> jaren 50,60,70

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2004 13:33

De kerk is voor veel jongeren niet meer aansprekend... Als jong kind ging ik al niet met plezier naar de kerk... brrr, lang stil zitten in die houten banken... tot een jaar of 18 vond ik de kerk wel leuk om er vrienden te ontmoeten en zo... maar de taal, de muziek, de liederen, de hele vormen staan zo ver af van wat je als jongere gewend bent... het zorgde voor een soort sleur die door andere vormen verdween (bij een jeugdkerk is mijn geloof weer echt gaan leven)

Als jongeren niet met plezier naar de kerk gaan kun je dat de jongeren verwijten... moeten ze zich maar aanpassen... maar je kunt ook alles in het werk stellen om die jongeren in je kerk te houden.... Dan zul je ervoor moeten zorgen dat ze met plezier naar de kerk komen. Ik denk dat je wat dat betreft als kerk toch meer mogelijkheden hebt dan we zelf wel eens denken...

als je bijvoorbeeld in evangelische kerken gaat kijken en je vraagt kinderen en jongeren of ze het leuk vinden om naar de kerk te gaan ben ik wel benieuwd naar de uitkomst... Op hele jonge leeftijd begint het vaak al, als je dan geen plezier hebt in naar de kerk gaan hou je soms dat negatieve beeld en ga je je tegen de kerk afzetten... en wees nou eens eerlijk, zijn onze kerkdiensten voor kleine kinderen nou leuk? Bij ons moeten ze stil zitten en kunnen ze zich niet lekker uitleven, daarnaast moeten ze de hele dienst blijven luisteren naar iets waar ze weinig van snappen... want kindernevendiensten zijn natuurlijk uit den boze...

Tja als we willen dat er veel mensen naar charismatische kerken overstappen of helemaal uit de kerk stappen moeten we gewoon de schuld bij hen leggen en zeggen: Moeten ze zich maar aan onze vormen aanpassen... We moeten ons alleen wel realiseren dat God later zal vragen: Wat heb jij voor de ander gedaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 02 okt 2004 14:03

Ik waag het wel te betwijfelen of jongeren steeds sneller de kerken verlaten. Ik zie juist steeds meer het tegendeel. Tuurlijk verlaten nog steeds jongeren (en minder jongere mensen) de kerk en elk persoon is er 1 teveel. Maar ik zie steeds meer dat jongeren bewust en met overtuiging in de kerk staan. Ik denk juist dat de secularisatie vroeger heviger was dan nu. Alhoewel ik niet kan ontkennen dat het nog steeds doorgaat. Kortom ik bestrijd dat jongeren meer en sneller de kerk verlaten.
Moeten we de kerk aantrekkelijker maken voor jongeren? Ik denk toch echt van niet. Want wat bedoel je met aantrekkelijker maken? Andere vormen? bandje erbij? Powerpoint presentaties enzow? Volgend mij hebben ze dat bij evangelische kerken allang, maar daar hebben ze ook last van dat jongeren de kerk verlaten. Evangelische kerken groeien ook niet meer hoor! (als je naar het gemiddelde kijkt dan he, plaatselijk groeien er alijd nog wel kerken). Nee je moet de kerk niet aan de mensen aanpassen maar aan Jezus Christus.
Ik geloof dat al dat vernieuwen in de kerk in vormen e.d. toch wel bewezen heeft dat het niet werkt. En dat het eerder de leegloop versnelt, in sommige kerken heeft het het proces van secularisatie versnelt.
Daarbij moet ik ook weer aankaarten dat we niet elke vernieuwing van vorm moeten wegwuiven, soms zijn ze best het overwegen waard.
Je moet vernieuwen omdat je overtuigt bent dat het moet en bijbels verantwoord is, je moet niet vernieuwen om er als kerk zelf aantrekkelijker van te worden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 02 okt 2004 17:39

Ik denk dat er idd steeds minder jongeren naar de kerk gaan.
Maar die jongeren die vroeger wel naar de kerk gingen, omdat het toch maar zo hoorde.....en verder geen levend geloof hadden...
Ik denk dat die tegenwoordig al helemaal niet meer gaan. Want tegenwoordig is dat toch al niet meer normaal om naar de kerk te gaan.

De oplossing???
Ik denk dat hier al jaren over gepraat wordt. Dus een pas klaar antwoodr t heb ik niet.
De kerk aantrekkelijker maken voor jeugd???
Als het binnen Gods woord past, en de ouderen niet vergeten worden??
JA dat kan best.
Geef jeugd de kans om mee te denken in de kerk, sta open voor vragen.
Geef eens in de maand een dienst die op jongeren is gericht, bijv, een preek over iets waar veel jongeren mee zitten.

Het hoeft niet spectaculair, maar laat jongeren gewoon weten dat ze gezien wordenin de kerk, (niet bekeken, maar gezien heh)

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2004 18:53

waarom kerk onaantrekkelijk? ik denk dat de vraag stellen het antwoord geven is. Want, we maken ons te druk om de kerk. We spelen kerkje.
En jongeren willen God leren kennen.
En niet teleurgesteld worden in mensen en organisaties.

Dus daarom.

Bovendien gaat d ewereld gewoon door en blijft de kerk stil staan. Ik bedoel, we hebben in de wereld net een tijd gehad dat gevoel erg belangrijk was en dat de 'waartoe'vraag weer in was. En in de kerk doen we niet aan gevoel en is het antwoord op de vraag 'waartoe' volgens theologen niet te beantwoorden. Omdat we niet weten wat God precies allemaal doet, want we hebben alleen de bijbel te lezen en God spreekt nietmeer in deze tijd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2004 20:35

Ik wil hier ook nog even een quote van Gershwin uit een ander topic aanhalen, die mij erg belangrijk leek:

"Eigentijds moet je zijn, niet doen."

Als je als kerk krampachtig probeert de jeugd erbij te houden met allerlei toestanden werkt het niet. Maar als je gewoon met de cultuur meeverandert (behalve in de negatieve dingen natuurlijk) blijf je dynamisch en gaat het vanzelf goed lijkt me. (Niet perse met de jeugd, maar met het aantrekkelijk zijn)

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2004 20:44

Aragorn schreef:Ik wil hier ook nog even een quote van Gershwin uit een ander topic aanhalen, die mij erg belangrijk leek:

"Eigentijds moet je zijn, niet doen."

Als je als kerk krampachtig probeert de jeugd erbij te houden met allerlei toestanden werkt het niet. Maar als je gewoon met de cultuur meeverandert (behalve in de negatieve dingen natuurlijk) blijf je dynamisch en gaat het vanzelf goed lijkt me. (Niet perse met de jeugd, maar met het aantrekkelijk zijn)
yepz.

Zie de tijd als iets waar je in leeft. NE niet als iets waartegen je moet vechten. Iedere tijd heeft zijn mogelijkheden en zeker deze tijd heeft ongelooflijke kansen voor de kerk, mensen zijn op zoek naar zingeving immers.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 okt 2004 22:54

We hebben het veel te goed in Nederland. We kunnen het door de welvaart wel zonder God, en hebben Hem niet meer nodig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2004 23:15

Er zijn best veel mensen die het niet met je eens zijn... Religie is op zich niet uit... er zijn best veel mensen op zoek naar meer... ze zoeken dat in allerlei dingen: New Age, spiritualiteit etc..

Waarom zoeken die mensen daar en niet in de kerk? Is dat misschien omdat ze een negatief beeld van de kerk hebben en zoeken ze daarom in dingen met aantrekkelijker vormen? En verlaten jongeren echt de kerk omdat ze God niet denken nodig te hebben? Of omdat ze Hem in de kerk niet kunnen vinden? En als jongeren denken God niet nodig te hebben, hoe hebben we dat hen in al die kerkdiensten dan niet duidelijk kunnen maken?

Ik ken best wat mensen met een christelijke opvoeding... die geen christen meer zijn... en ook mensen zonder christelijke achtergrond.... heel veel hebben een heel negatief beeld van de kerk. Hoe kan dat? Als ik Paulus zie schrijven over de gaven van de Geest en dat in de kerk in praktijk werd gebracht zou de kerk helemaal niet onaantrekkelijk moeten zijn...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joris

Berichtdoor joris » 03 okt 2004 10:50

waarom zoeken mensen het meer spirituele nu? ik ben bang vooral om er zelf beter van te worden. tuurlijk missen ze iets, en daarom moeten wij als kerken en gemeenten in dat gat springen: hier is het antwoord!!!! Jezus Christus en die gekruisigt, het antwoord op al je vragen en leegtes! Maar dan moeten we wel eerst zelf echt geloven dat we God kennen, dat Hij van ons houdt.

En jongeren zoeken echtheid, naar voorbeelden. En dat is de uitdaging voor de kerken: wat doen wij verkeerd zodat jongeren er niet door worden aangesproken?

Back to de basics, terug naar Jezus Christus en vandaaruit leven. Zodat we weer gaan voelen dat ons hart brandende was in ons,g ewoon omdat Jezus met ons sprak! Wij zijn allen op weg naar Emaus maar Jezus moet ons erop wijzen dat we op dood spoor zitten: terug naar Jeruzalem en gaan getuigen van de opgstane heiland! En niet je ingraven in theorieen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 03 okt 2004 11:08

het ligt niet alleen aan de kerken denk ik. en vernieuwing/verandering van lithurgie blijkt ook al niet echt te helpen.
het is denk ik voor een groot gedeelte ook egoisme, 'ik wil het naar mn zin hebben, ik wil plezier hebben' en dat vinden ze niet in de kerk.
en voor veel mensen telt eeuwigheid gewoon niet meer, het kan veel mensen gewoon niets schelen. de harten zijn verhard en Jezus Christus zegt ze niets of niet veel meer.
de wereld met zn spelen trekt heel erg en mensen willen 'nu' vermaakt worden en morgen zien ze wel verder.
wat de oplossing is? ik weet het niet. evangelisatie zal zeker een aantal mensen weer terug brengen maar het gros van de mensen zal z'n 'heil' elders zoeken, in vreemde godsdiensten of materialisme.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 00:29

Hm opvallend is wel dat niet gelovigen veel makkelijker naar een jeugddienst gaan dan naar een echte kerkdienst... en jongeren nodigen ongelovigen ook makkelijker uit voor een jeugddienst dan voor een kerkdienst.

Hoe kan dat?

Evangeliseren met woorden heeft in veel gevallen geen zin... als je negatief bevooroordeeld bent luister je namelijk niet goed... We moeten eerst eens gaan evangeliseren door onze daden, onze houding... op die manier kun je vooroordelen bij mensen laten verdwijnen (lees wat Jezus in Mattheus 5 zegt over lichtend licht en zoutend zout... en wat het tot gevolg heeft als we echt lichtend licht zijn...)

Als mensen daardoor hun vooroordelen kwijt raken zullen ze eerder naar je luisteren en meer open staat voor wat je hun kunt vertellen. Als ze geen beeld meer hebben dat de kerk saai en vervelend is zullen ze ook eerder meegaan als je ze uitnodigt om een keer mee te komen.

En Joris, je hebt gelijk... maar mensen willen er wel wat voor over hebben om beter te worden... Overigens houdt het evangelie dit ook in... zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft... over ergens beter van worden gesproken... Laat ze maar naar de kerk komen voor hun zoektocht om zelf beter te worden... beter dan dat ze niet komen... en als ze horen dat God ze dat uit liefde en genade wil geven kunnen ze, als ze dat aannemen, ook van Hem gaan houden.

Terug naar “Archief”