week van voorbereiden op het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frans
Verkenner
Verkenner

week van voorbereiden op het avondmaal

Berichtdoor Frans » 29 sep 2004 17:39

week van voorbereiden op het avondmaal, waar uit de bijbel komt die gewoonte?
Ik denk dat je namelijk altijd voorbereid moet zijn om aan de maaltijd van de Heer te kunnen deelnemen..

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 17:43

Weet je wat er opvalt hier? Dat alles, maar dan ook echt alles omgetrapt moet worden. Soms wordt er een beetje moe van. Dit is helemaal niet geestelijk meer. Wat is er nu mis met een beetje meer aandacht aan het zelfonderzoek in een week van voorbereiding? :cry:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 17:54

Logisch dat op een forum dingen ter discussie gesteld worden.. :) En als het niet terug te vinden is in de bijbel hoeft het toch niet per definitie fout te zijn?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 17:57

Aragorn schreef:Logisch dat op een forum dingen ter discussie gesteld worden.. :) En als het niet terug te vinden is in de bijbel hoeft het toch niet per definitie fout te zijn?

Dat laatste was denk ik richting frans??
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 18:00

Nah, meer richting jou, maar ook een beetje algemeen. :P

Ik bedoelde dat Frans dus niet direct zegt dat er echt iets mis is met die voorbereiding of er tegenaan schopt. Hij stelt het alleen ter discussie.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 sep 2004 18:55

zelfonderzoek is echt heel erg nuttig, eigenlijk zou je het iedere dag moeten doen en niet alleen in de week voor het avondmaal.
ook al staat het (misschien?) niet in de Bijbel, het is een goede zaak.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 29 sep 2004 19:26

De week van voorbereiding is nuttig. Het is alleen erg dat wij het vaak op de week van voorbereiding aan laten komen. In deze week zien wij juist weer hoe ver als we soms afgedwaald zijn. Maar ook in deze week kun je verzanden in al je eigen zonden, zodat je het zicht op de Heere Jezus kwijt raakt. En dat is ook weer niet de bedoeling, wel dat je ziet dat je het Leven niet in jezelf zult vinden, maar alleen in HEM!!

Ziende op de Overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand des troons van God. Hebr. 12:2

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 sep 2004 22:10

week van voorbereiden op het avondmaal, waar uit de bijbel komt die gewoonte?
Ik denk dat je namelijk altijd voorbereid moet zijn om aan de maaltijd van de Heer te kunnen deelnemen

Mee eens, net zoals je elk moment moet kunnen sterven. Natuurlijk zijn bepaalde momenten die ons eens extra naar onszelf laten kijken niet verkeerd, maar ik krijg soms sterk de indruk dat de betekenis van het Avondmaal vooral in dat zelfonderzoek zou liggen. Daarmee doe je het avondmaal m.i. te kort. Het avondmaal is ten diepste niet bedoeld om ons naar onszelf te laten kijken maar juist om onze blik op Christus te richten.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 29 sep 2004 22:17

In diverse discussies rond het thema "avondmaal" is me opgevallen dat het klassieke avondmaalsformulier bij lang niet iedereen een rol van betekenis lijkt te spelen.

Toch is juist het aspect van zelfbeproeving, zoals geformuleerd in dit document (door Datheen in ons land geïntroduceerd, gebaseerd op Olevianus die op zijn beurt weer Calvijn, à Lasco en Micron citeert) een concreet "handvat" om in de week die aan de viering van het avondmaal vooraf gaat een voorbereidingsperiode te houden.

We weten dat het vroeger in Schotland gebruikelijk was om in zo'n week dagelijkse kerkdiensten te houden.
Onlangs was ik in een gemeente waar men in de week van voorbereiding een "bemoedigingsdienst" op woensdagavond houdt: een waardevol initiatief!

Juist in de week van voorbereiding kan de bestrijding zo groot zijn. Des te groter is het wonder om dan op een avondmaalszondag te mogen ervaren: armen heeft Hij met goederen vervuld. 'k Was uitgeteerd, maar Hij zag op mij neder!
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 sep 2004 22:26

SDG,

Ik twijfel er niet aan dat God ook zo zijn zegen kan geven. Grote vraag is volgens mij echter of je een dergelijke vorm van avondmaalsviering bijbels kunt funderen.

Een wekelijkse avondmaalsviering (waarbij dus elke week een week van voorbereiding is) heeft m.i. betere papieren dan de sporadische avondmaalsviering (met de daarbij behorende nadruk op die ene week) zoals veel kerken die kennen.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 29 sep 2004 22:39

Klaas schreef:SDG,
Ik twijfel er niet aan dat God ook zo zijn zegen kan geven. Grote vraag is volgens mij echter of je een dergelijke vorm van avondmaalsviering bijbels kunt funderen.
Een wekelijkse avondmaalsviering (waarbij dus elke week een week van voorbereiding is) heeft m.i. betere papieren dan de sporadische avondmaalsviering (met de daarbij behorende nadruk op die ene week) zoals veel kerken die kennen.
Klaas

Ik denk dat je gelijk hebt. Ook reformatoren als Calvijn pleitten voor een wekelijkse viering van het avondmaal. Dat wij terecht zijn gekomen bij Vier Weken per jaar in plaats van Wekelijks Vieren, is bepaald geen winst...
~~Soli Deo Gloria~~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: week van voorbereiden op het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 01:11

Frans schreef:week van voorbereiden op het avondmaal, waar uit de bijbel komt die gewoonte?
Ik denk dat je namelijk altijd voorbereid moet zijn om aan de maaltijd van de Heer te kunnen deelnemen..

Klopt. Maar als je weet dat er volgende week avondmaal is kan het wel goed zijn je daar extra op te focussen, omdat we in de drukte van het leven al vaak zo weinig stilstaan bij onze verlossing.

In de bijbel was het avondmaal een vast onderdeel van de "liturgie", toen was dit niet relevant.

Verder heb je gelijk, je er altijd klaar voor moeten zijn. De vraag is: Zijn we dit ook... of is een "geheugensteuntje" wel goed bruikbaar?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 01 okt 2004 09:06

Ik wilde niemand aanvallen hoor.
Als dingen niet in de bijbel terug te vinden zijn, maar gewoon tradities zijn, moeten we ze goed onderzoekn.
Maar dat betekent niet dat tradities per defenitie verkeerd zijn.
Er zitten zelfs hele goeie tussen.

Maar om terug te komen op de week van voorbereiding.
Ik had daar nog nooit van gehoord, vandaar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2004 13:13

Het is ook geen "moeten" hoor. Als je zo'n voorbereidingsweek nie tnodig hebt ben je niet verplicht er aan mee te doen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 13 okt 2004 23:34

Mat 5,22
Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

Mat 5,23
Wanneer gij dan uw gave brengt naar het altaar en u daar herinnert, dat uw broeder iets tegen u heeft,

Mat 5,24
laat uw gave daar, vóór het altaar, en ga eerst heen, verzoen u met uw broeder en kom en offer daarna uw gave.

Ik denk dat je uit deze 3 verzen wel degelijk kunt opmaken dat voorbereiding van groot belang is.
En ik denk ook dat je daar idd iedere dag mee bezig mag zijn, en niet extra intensief de week voor het avondmaal.

Terug naar “Archief”