@tlantis schreef:Ik zat gisterenavond een stuk uit Leviticus te lezen over godslastering. Er staat een voorbeeld over een vrouw die God's naam lasterde en vervolgens gestenigd werd. Hierna kwam het hele verhaal over oog om oog en tand om tand...
Pas duizenden jaren later keerde Jezus deze denkwijze radicaal om naar "keer uw andere wang toe"...
Waarom stond dat niet gewoon in de wet van Mozes? Had God spijt van de oude wetten of zat er een idee achter? Waarom niet in een keer goed?
doet me denken aan een gebeurtenis jaren geleden.
er was een jongen die er gewoonte van maakte om op zondag kerkvolk te plagen. Hij legde zelfs een stoeptegel omhoog bij een oude 'bekeerde' mevrouw voor de deur, zodat zei als ze de deur uitging om naar de kerk te gaan, zou vallen.
een korte tijd daarna kreeg hij ruzie op straat toen de school uit was en hij viel achterover met zn hoofd op de stoep. Dood.
Het is moeilijk om te zeggen dat God direct straft, maar het is wel een teken.
ik zie er ook een waarschuwing in en een vraag. kunnen wij sterven en God ontmoeten? we zijn tenslotte niet beter dan die jongen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.