kerk in de WO2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 20:37

wh schreef:
jas schreef:
caprice schreef:Om aan de tafel te kunnen moet je wel belijdenis des geloofs afgelegd hebben. Ds. G.H. Kersten bijv. deed dat al op 16-jarige leeftijd.
Je moet immers wel onderwezen zijn hoe je jezelf beproeft (belijdeniscatechisatie)?

Gehandicapte mensen (ik neem aan dat je geestelijk bedoelt) mogen denk ik niet zomaar geweerd worden. Je ziet vaak dat de Heere juist onder hen veel van Zijn kinderen heeft.

is ds. Kersten de paus van refoland of zo? oww, wist niet dat die een paus hadden. Dus als ds. Kersten iets deed of zei, dan is dat goed?
jaja, was hij ook niet die dominee die vond dat de duitsers het door God over ons gestelde gezag waren???? Had ds. Kersten wel een recht om aan het avondmaal te gaan?
fijne man, ds. Kersten.

Ehh Jas, hoeveel weet jij van ds. Kersten?? Hij beweerde namelijk niet dat zij het over ons gestelde gezag waren, maar dat het wel een oordeel Gods was, waaronder gebukt moest worden. En heeft Nederland dat gedaan? Nee!!! Na de oorlog nam de secularisatie toe.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 20:58

hmm dat er 6 miljoen Joden zijn vermoord was zeker ook een oordeel van God :roll:
heeft kersten daar een vinger naar uitgestoken naar de Jodenvervolging? ja dan stijgt hij in mijn achting. is het antwoord nee? sorry dan... :|

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 21:04

Heel de Nederlandse bevolking was laks in de Tweede Wereldoorlog. Het staat ons niet mooi, maar Nederland werkte mee. Of het nu de orthodox-gereformeerden waren of de onkerkelijken, de motieven waren natuurlijk wel anders, maar feit is dat maar een paar procent van de bevolking ook daadwerkelijk verzetswerk deed. (In mijn familie toevallig wel => Onderduikers(Veluwe hè??)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 21:07

klopt gelukkig zijn er ook voorbeelden van christenen en niet-christenen die de Joden hielpen maar inderdaad bedroevend weinig.
maar ik kan niet begrijpen dat de kerk geen grotere vuist heeft gemaakt tegen de Jodenvervolging dat ze Gods volk gewoon hebben laten uitroeien, maar ja dat is natuurlijk achteraf gepraat. :wink:

moedige familie 8)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 21:09

Mijn familie deed het overigens niet uit de heldenmoed, maar uit het zekere weten verplicht te zijn aan het christelijk geloof. Ze staan trouwens dogmatisch gezien volledig aan de kant van Kersten.

Maarr... volgens mij gaan we een beetje een zijspoor pakken, en dat is niet leuk voor de opener van dit topic

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 sep 2004 21:34

Misschien handig om het boek van Ds. M. Golverdingen even te lezen. Hij zegt daarin n.l dat aan de donkere periode uit Kerstens leven n.l. zijn stellingen in de WOII niet kan voorbij worden gegaan. Weet je dat er zelfs Joden waren die gered hadden kunnen worden, maar die door gergem mensen op last van Kersten op straat waren gezet?
Misschien moet je je daar nog eens verdiepen. Maar dat zal wel niet want Kersten gaat bij velen boven alles.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 21:36

:shock: bloed aan zn handen?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 21:41

Ik zou willen vragen om heel voorzichtig te zijn met jullie oordeel, ook over ds Kersten. 'Als het kalf verdronken is dempt men de put'. We kunnen nu onze wijsheden wel naast de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog leggen en daarmee gelijk twee groepen maken van mensen die het goed en mensen die het helemaal verkeerd deden, maar je moet je wel realiseren dat wij voor geen meter enig benul hebben van de tijd waarin die mensen leefden. Het was een tijd waarin de dood op de hoeken van de straat stond en er niets meer zeker was. En door de vreselijke gevolgen van het rationaliseren begonnen de kerken leeg te lopen. Hierop werden de oordelen voorspeld die ook kwamen. Vele dominees zagen hierin de hand van Hod om Nederland te behoeden van de geestelijke ondergang en bukten onder dit oordeel. Ik geef hierbij geen oordeel of het goed of fout was wat ze deden, enkel dat we moeten oppassen voor een scherp oordeel over die mensen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 21:43

Weet je dat er zelfs Joden waren die gered hadden kunnen worden, maar die door gergem mensen op last van Kersten op straat waren gezet?

maar dit is door ds golverdingen gezegt dus betrouwbare info lijkt me.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 21:44

Voor mij is niets objectief, allen wat de Heere zegt, dat is waarheid.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 21:47

6 miljoen vermoorde Joden is evengoed een waarheid hoor, en dat bush president is van de USA ook.
iets wat gebeurd is is daarna een feit en heeft dat iig niks meer met objectivitieit of subjectiviteit te maken.
die ene gebeurtenis is dus blijkbaar een feit.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 21:51

Als jij dat niet zelf hebt meegemaakt, waarom zou het dan een feit zijn? Een feit is er in dit geval wel 'arglistig is het hart, ja dodelijk is het, wie zal het kennen? ' Wij weten de motieven niet waarom mensen dit van een ander zeggen. Vind het ook geen nuttige informatie, moeten we uit de zonden van mensen diegene degraderen als 'niet ter zake doend'? Is absoluut heel inreeël, we weten niets van de omstandigheden. En waarom zou Kersten wel bloed aan z'n handen hebben en Golverdingen niet liegen? Twijfel aan de vermeende waarheid van mensen, maar niet aan die van de Heere.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 21:56

alex leusink schreef:Als jij dat niet zelf hebt meegemaakt, waarom zou het dan een feit zijn? Een feit is er in dit geval wel 'arglistig is het hart, ja dodelijk is het, wie zal het kennen? ' Wij weten de motieven niet waarom mensen dit van een ander zeggen. Vind het ook geen nuttige informatie, moeten we uit de zonden van mensen diegene degraderen als 'niet ter zake doend'? Is absoluut heel inreeël, we weten niets van de omstandigheden. En waarom zou Kersten wel bloed aan z'n handen hebben en Golverdingen niet liegen? Twijfel aan de vermeende waarheid van mensen, maar niet aan die van de Heere.

ik vind het wel erg nuttig omdat de kerk op alle fronten gefaald heeft in de wo2, de reformatorische kerken incluis.
hm je trekt de intregiteit van ds golverdingen in twijfel? je zult toch wel moeten toegeven zonder kersten te degraderen ofzo, dat hij fout was in de oorlog ten aanzien van de Joden? maar goed we verzanden in een off topic discussie.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 sep 2004 22:15

de topic is gesplitst omdat het niet meer over het onderwerp kinderen en gehandicapten aan het avondmaal ging.
hier kun je discussieren over kerk en oorlog want daar ging het nu over
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

André

Berichtdoor André » 28 sep 2004 22:23

alex leusink schreef:Als jij dat niet zelf hebt meegemaakt, waarom zou het dan een feit zijn?

Dus toen Jezus op aarde was, is voor jou geen feit?
Om maar eens wat te noemen.......

Terug naar “Archief”